Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Det er ikke forbudt å innføre hund fra sverige, men du må gi den en ormekur før du passerer grensen inn til Norge igjen. Står mer om det på mattilsynet. Du må ikke til veterinær, men du må fylle ut en egenerklæring.

 

Mange flotte hunder i denne tråden :D

Her er min:

 

oppstilling15april-143.jpg

Endret av Lola-Pagola
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mamma er bortreist denne helgen, og avtalte med en venninne at hun kunne få låne den ene hunden vår, Java. Og hva presterer dette kvinnemennesket? Jeg fikk meldingen "Ida, du må ringe meg. Java har rømt". Hun hadde visst bare latt henne være ute alene på verandaen mens hun var på butikken. Unnskyldningen var at hun hadde satt opp slike grønne gjerder. Men de kan da for helvete ikke ha vært ordentlig sikret.

 

Nå har vi løpt og lett i fem timer i strekk. Åtte mennesker, politi samt en sporhund. Stakkars lille var jo kjemperedd. Sporhunden jagde henne inn på et industriområde med høye gjerder. Der kom jo ikke disse tjukkasene inn, selvfølgelig. Så jeg krøp under og lette. Det tok en stund, men etterhvert fant jeg henne på bunnen av et bratt stup med masse steiner. Hun var skitten, forskremt og veldig glad for å se akkurat meg.

 

Har dusjet henne og blitt kvitt ulumskheter... så nå bare tusler hun rundt og har det fint.

Lenke til kommentar

Ikke bra. Vi lånte vekk ene hunden vår til noen venner av familien for et par måneder siden. Det endte med at den nesten falt utenfor en foss og døde. Heldigvis skjedde ikke det og de fikk tak i han og fikk han på land før han gikk utenfor. Vi var følgelig irritert på dem over at de ikke viste nok ansvar (lot ham gå løs når de ikke kjenner hunden). På toppen av dette ville de at vi skulle erstatte mobilen ettersom hun ene måtte hoppe uti vannet for å hjelpe hunden og glemte å legge fra seg telefonen. Ikke faen.

Lenke til kommentar

Hva tenker dere om dette, hundefolk?

 

I dag så jeg en far (?) og sønn som gikk tur med hunden. Hunden var samme størrelse som en toller, uten at jeg vet hvilken rase det var. Gutten var 4 - 5 år og det var han som leide hunden. Med den typen bånd som var snørt rundt magen! (På gutten, ja)

Mulig jeg er overhysterisk, men her i området er det mange hunder, katter, barn, til og med viltdyr. (Man kan jo uansett ikke styre omgivelsene.)

 

Jeg ser iallefall for meg at hunden, av en eller annen grunn, begynner å løpe brått eller noe lignende og den lille guttten blir dratt etter. (Eller er dette en type bånd som vil løse seg ut så hunden kommer seg løs? Jeg har ikke noe erfaring med denne typen.)

 

:ermm:

Endret av Mirann
Lenke til kommentar

Jeg synes det er greiest om ungen går på trynet så lenge det ikke er en hund som klarer å slepe han avgårde.

 

Men det er jo idioti uansett.

Ja, det var vel mest tankeløsheten jeg reagerte på. Men de hadde sikkert verdens snilleste hund som aldri har gjort noe galt. ;)

 

Faren var med sa du? Da bør han vel klare å passe på.

Om det var faren hans, vet jeg ikke siden jeg ikke kjenner de. Men det kunne se ut som det var faren.

I utgangspunktet så skal en voksen klare å passe på, men jeg har barn selv og vet hvor fort ting skjer. Så jeg reagerte på at det var festet rundt livet på den lille gutten.

Lenke til kommentar

Og mens jeg er i gang med å masseprodusere innlegg. ;) Noen som har tips for å gjøre en hund trygg? Ene hunden vår hadde det ikke så bra før han kom til oss og jeg tror han rett og slett sliter psyksisk pga det. Kanskje hundepsykolog hadde vært tingen? :p

 

Vi har hatt han i halvannet år nå og han er mye tryggere og harmonisk, men vi har nok fortsatt en del å gå på. Jeg prøver å lære han triks og gi han hjernetrim, men han tar ting veldig sakte. Kan fortsatt ha valpetendenser. (Han blir veldig stolt når han mestrer ting.)

 

Spesielt sliter vi med at han vokter. Han klarer nok ikke helt å slappe, ligger med ørene på stilk og kan virke nervøs. Bjeffer på folk som går forbi huset vårt, dyr som tusler rundt husene her. Gode råd mottas med takk. :)

 

PS! Han er kastrert.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg snuser på det å skaffe en kjæledegge.

 

Jeg er egenlig bare litt nysjerrig...

 

Si at jeg leter etter en rase som ser ut som en sjæfer eller ganske nært "ulv" utseendet.

 

Tenker da hovedsakelig rette ører som på en sjefer, også samme type snute som på en sjefer, men ikke så stor da. Altså en medium til liten hund som beholder disse karakteristikkene som jeg liker. Ca som en rødrev i utseende. Finnes det noe sånt?

Lenke til kommentar

Går du etter hvordan ørene og snuten ser ut når du skal skaffe deg hund? Ikke skaff deg hund hvis du har sånne kriterier

 

Jeg tror du skal være forsiktig med å anta noe som helst hva angår meg.

 

Du kjenner meg ikke i det hele tatt. Jeg synes du er frekk og tydeligvis ganske uoppdragen i ditt noe tilfeldige og plutselige glefs i mine affærer.

 

Skaff deg normal folkeskikk eller noen som er villig til å lære deg det er mitt svar til deg.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg snuser på det å skaffe en kjæledegge. Jeg er egenlig bare litt nysjerrig... Si at jeg leter etter en rase som ser ut som en sjæfer eller ganske nært "ulv" utseendet. Tenker da hovedsakelig rette ører som på en sjefer, også samme type snute som på en sjefer, men ikke så stor da. Altså en medium til liten hund som beholder disse karakteristikkene som jeg liker. Ca som en rødrev i utseende. Finnes det noe sånt?

Tervueren ser ut som en liten schæfer i grunnen.

 

Går du etter hvordan ørene og snuten ser ut når du skal skaffe deg hund? Ikke skaff deg hund hvis du har sånne kriterier

Det er jo godt mulig utseende bare er ett av mange kriterier han har for å skaffe seg hund, selv om han bare nevner det ene her. ;) Ser ikke noe galt i å ha et utseende man liker spesielt godt, så lenge man skjønner at utseende er urelevant hvis ikke resten av hundens egenskaper passer til din livsstil.

Lenke til kommentar

Og mens jeg er i gang med å masseprodusere innlegg. ;) Noen som har tips for å gjøre en hund trygg? Ene hunden vår hadde det ikke så bra før han kom til oss og jeg tror han rett og slett sliter psyksisk pga det. Kanskje hundepsykolog hadde vært tingen? :p

 

Vi har hatt han i halvannet år nå og han er mye tryggere og harmonisk, men vi har nok fortsatt en del å gå på. Jeg prøver å lære han triks og gi han hjernetrim, men han tar ting veldig sakte. Kan fortsatt ha valpetendenser. (Han blir veldig stolt når han mestrer ting.)

 

Spesielt sliter vi med at han vokter. Han klarer nok ikke helt å slappe, ligger med ørene på stilk og kan virke nervøs. Bjeffer på folk som går forbi huset vårt, dyr som tusler rundt husene her. Gode råd mottas med takk. :)

 

PS! Han er kastrert.

Alt handler om hvordan dere er rundt han. Husk at hunder lever i nuet, ikke tenker tilbake på fortiden, selv om noen ting henger igjen (akkurat som en strømmet hund ikke går etter sauer). Hunder er ikke rasjonelle dyr, de klarer ikke koble sammenhengen på samme måte som mennesker. For om du bare tenker "stakkars hund, blir han redd om vi går her, kanskje han blir nervøs" og lignende så viser du det med kroppsspråket, og hunden oppfatter det. Bare vær helt vanlig, ikke stress hvis dere skal gå tur (om han bruker å bjeffe da).

 

Et eksempel: Du kjører bil, hunden piper og uler (fordi den er usikker på situasjonen). Hvis du da gir han oppmerksomhet, snakker rolig til han eller stryker for å berolige, så tenker ikke hunden det samme som du. Den oppfatter det som belønning for akkurat denne oppførselsen, nettopp piping og uling. Det beste i et slikt tilfelle er å ignorere og så vil det til slutt stoppe.

 

Ofte kan du se på kroppsspråket til hunden om den bjeffer fordi den vil ha oppmerksomhet eller fordi den er redd. Det er ikke feil å si nei til hunden, den trenger korrigering. Skjer dette på tur, så gå bare raskt forbi (uten å stramme båndet noe særlig) og totalt ignorer. Det er det beste som kan gjøres.

 

Jeg sliter også med litt bjeffing hos min valp, kun når folk går fordi verandaen når hun er ute, men det er fordi hun vil at de skal hilse. Dette vil nok gå over så lenge de som går forbi ikke kommer bort, ved å si nei, eller å avlede hunden. Ikke kos eller noe, men bare slå litt i vinduet eller rope den inn.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg snuser på det å skaffe en kjæledegge.

 

Jeg er egenlig bare litt nysjerrig...

 

Si at jeg leter etter en rase som ser ut som en sjæfer eller ganske nært "ulv" utseendet.

 

Tenker da hovedsakelig rette ører som på en sjefer, også samme type snute som på en sjefer, men ikke så stor da. Altså en medium til liten hund som beholder disse karakteristikkene som jeg liker. Ca som en rødrev i utseende. Finnes det noe sånt?

 

 

Sjekk ut Australsk Kelpie, den ser ut som en sjokolade-rev, ganske samme størrelse og utseende. Det er en meget aktiv hund siden det er en gjeterhund, men veldig fin på tur og trene med:)

post-230965-0-11044500-1309427307_thumb.jpg

Endret av Superoivind
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...