Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Misforstå meg nå riktig. Jeg er helt sikker på at du gjør veldig mye bra, BjerkneZ.

Jeg sier så heller ikke at man vil få en usikker og nervøs hund ved bruk av positiv straff, men at man risikerer det. Det er store raseforskjeller og ikke minst individforskjeller, og noen hunder takler den typen "dressur" langt bedre enn andre uten å gjøre noe mer ut av det - men det gir en ingen grunn til å drive på slik.

 

Vi ser vanvittig mange hunder som går rundt som små, tikkende bomber fordi de er usikre og har lært at mennesker kan finne på å dra dem i nakkeskinnet eller å bli sinte/aggressive på dem - ofte uten at hunden noen gang forsto hvorfor. De er på vakt og passer seg, og det skulle være totalt unødvendig, men det skyldes nesten utelukkende misforstått "oppdragelse".

 

Terskelen for når det er greit å "gå hardere til verks" er for det første altfor lav hos de fleste som mener man skal ta bikkja i nakkeskinnet når den feks stjeler mat eller drar i halsbåndet, og for det andre er slike teknikker fullstendig unødvendige i langt de fleste av disse tilfellene.

 

Det kan så godt hende at du har klart deg bra, veldig bra, og jeg betviler ikke at din hund har et aldeles fantastisk liv, men jeg mener det er fryktelig dumt å skulle lære bort slike metoder på et sted som dette. Slikt er altfor komplekst og dramatisk til at man skulle ta så lett på det som noen linjer på et forum.

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har ikke terskelen vært lav i det hele tatt når det gjelder skifte fra positiv innlæring til litt mer irettesettelse når dte gjelder akkurat båndtreningen.

 

Det tok to mnd. før vi rådførte oss med han vi var på valpekurs hos (som forøvrig lærte oss positiv innlæring og står for dette) og han sa at vi kanskje burde bytte taktikk.

 

Vi har også drevet mye med klikketrening og vi sov sammens med hunden de første to ukene der den skulle lære seg å være alene. Nemmelig på kjøkkenet.

 

Vi startet tidlig med hjemme alene trening og har sosialisert den på alle mulige tenkelige måter. Vi har gått på togperongen når det kommer tog, og lang tungt traffikerte veier. Vi hadde den med ut på verandaen på første nyttårsaften for å venne den til høye smell etc. Vi har vendt den til støvsugeren og andre småting som andre hunder er redde for. Vi har også vendt den til båtlivet og alt som har med vann å gjøre. (Golden elsker vann!!)

 

Alt dette har skjedd med positiv innlæring med stort hell.

 

Vi har vendt den til bilkjøring, samt lært den til å ringe på hos mine foreldre som bor rett ved siden av når den vil inn. Den lukker skuffer og skap på ordre etc etc.

 

Men når det gjaldt båndtrening så nyttet det ikke med positiv innlæring. Her måtte vi begynne med irettesettelse for første gang, etter rådgivning fra hundeinstruktør.

 

Men det er ikke snakk om å gjøre hunden vondt eller klemme til den piper. Det holder med en lett touch i nakkeskinnet og slippe med en gang når den drar i båndet. Den forsto poenget etter kun 5min.

 

Jeg har sett hundeeiere kjefte og rope til hunden sin, samt røsket tak i den skikkelig til den piper til å legger seg ned. Det er ikke slik vi har gjort og det kommer heller aldri til å skje.

 

Naboen vår har en fuglehund som er ni år gammel og denne vet jeg har fått en del kjeft og smell. På jakt så fungerer den utmerket, men hjemme bak fire vegger virker den livredd og alt for underdanig. Den er livredd for nyttårsraketter t.o.m.

 

Men i felten så fungerer den altså fint. Dette tyder bare på en ting. Hunden var ferdig opplært fuglehund når han kjøpte den, men selv så har han ikke sosialisert den eller gjort ting riktig.

 

Naboungene kommer ofte over til oss, og de kan dra hunden vår i halen og leke med den uten problemer. Det eneste vi må følge med på er når hunden er sliten og har fått nok i varmen. Er ikke noe særlig og tøye grensene vil jeg tro. Er begrenset hva en Golden med mye pels orker i 30 varmegrader ved at tre unger spretter rundt den å leker med den. Ungene skjønner jo ikke alltid det at hunden også trenger hvile, og derfor må man passe på litt.

Endret av BjerkneZ
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som sagt, du gjør nok veldig mye bra og det er ikke det jeg forsøker å si noe på her. Det virker jo absolutt som du har gjort mye riktig - sosialisering og preging i ung alder er ekstremt viktig og det er sannelig ikke alle som får det med seg. En hund som takler nyttårsaften så godt som du beskriver, kommer ikke helt av seg selv.

Båndtreninga du har drevet med sier jeg heller ikke at nødvendigvis var noe galt med. Kanskje var det virkelig nødvendig - selv om jeg betviler det - å bruke nakkeskinnet litt, kanskje kunne det vært gjort på annet vis også. Det kan godt være andre ting, omkringliggende faktorer som gjorde at bikkja slet med båndtreninga. Krevde du for mye, for fort? Da går det gjerne "galt" veldig raskt. Hvordan var kontakten mellom dere, osv osv.

Nei, dette er ikke et forsøk på å analysere eller å dømme, men å belyse det faktum at kanskje var det unødvendig å gå til de skritt du gjorde, og kanskje er det i alle fall unødvendig å anbefale andre å gjøre det på så tynt grunnlag som det var her.

 

Det er disse fryktelig dumme "atferdskonsultasjonene" som foregår på forum som dette jeg vil til livs. Du skrev; Hunden skal forbinde det å dra i båndet med noe ubehagelig. Poenget er altså å påføre hunden ubehag, og dette er noe som kan tolkes og misforstås i alle himmelretninger alt etter hvem du er og hva du tror du vet når du leser det.

 

Se det for deg, folk vil spare tid og penger og tar snarveier. Med hunder bør det være nulltoleranse for slike snarveier, like lite som med barn.

 

Så er det også slik at i jungelen av hundeskoler og -eksperter der ute er det fryktelig mye rart. Alt fra rendyrkede juksemakere til de virkelig flinke og godt utdannede. Om noen har anbefalt deg å selv påføre bikkja ubehag når den drar i båndet, er de sannsynligvis ikke helt i tråd med moderne vitenskap på området, med forbehold om at jeg misforstår eller at kanskje du har misforstått.

 

Den fuglehunden til naboen din er nok kanskje (dessverre) et eksempel på misforstått dressur. Beklageligvis er det ikke alle hunder som takler "kjeft og smell" like godt, mens andre igjen tåler det helt fint. Dette vet man ikke på forhånd, og man bør heller ikke ta sjansen - det bør styres unna for nesten enhver pris om man virkelig ønsker seg en trygg, avslappet og ikke minst glad hund.

 

En riktig god påske ønskes deg og dine fra oss her og økotispa Gaia, som på bildet er omtrent 4 mnd gammel og lå i Bogstadvn i Oslo og så på trikken, bussen, bilene, ambulansen, folkene og hundene og barnevognene - og logret og koste seg i sola ;)

 

post-122422-0-19307400-1303112708_thumb.jpg

 

(..vi har da alle litt behov for å vise fram våre flinke små litt? :) )

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er 100% enig i alt du skriver, men det virket som om du gikk litt krast ut mot meg til å begynne med, så derfor så måtte jeg understreke at det ikke er snakk om å gjøre hunden vondt på noe som helst måte.

 

Hvis du har tips og komme med som kan få en ivrig Golden til å gå pent i bånd, so kom gjerne med dette. Er jo en her i tråden som ønsker svar på dette, og det virker jo som om du har litt snøring på området, så jeg tipper han hadde vert takknemmelig for det.

 

Jeg har nå vertfall gitt mitt bidrag, men det å forklare slikt via ett forum er ikke lett. Dermed så kan det oppstå missforståelser.

 

Slenger meg på bølgen og legger inn ett bilde av vår hund som valp samt ett nyere bilde:

 

Ca. 2mnd. gammel:

post-30214-0-91662800-1303116262_thumb.jpg

 

Ca. 1 år gammel:

post-30214-0-51697100-1303116275_thumb.jpg

 

Ikke så veeeldig ulik denne egentlig: :)

post-30214-0-38972400-1303116277_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, det ble kanskje litt krasst, og det beklager jeg. Det er litt pigger ut her i huset på slikt, men det har sine grunner. Dette er viktige saker, det handler om velferden til tusenvis av hunder!

 

Når det gjelder å gå pent i bånd gjelder generelt omtrent alt du skrev i børjan bortsett fra det åpenbare ( :p ) ..

Men det er helt generelt, i tillegg skulle man gjerne vite langt mer om forholdene rundt. Alderen på bikkja, trening og metoder forøvrig, hvordan funker ting, har den vært på kurs, og så videre. Det er fryktelig vanskelig å skulle fortelle hva som faktisk bør gjøres på dette grunnlaget, men på helt grunnleggende og generelt nivå så er det et par ting som bør gjelde;

- Man bør skille mellom feks halsbånd og sele. Hunden skal ikke være nødt til å alltid gå pent i bånd, og bør få lov til å vimse litt rundt. De skiller kjempegreit mellom sele og halsbånd, og bør kunne lære seg å gå pent med halsbånd, og ikke fullt så pent med sele.

- Gå til båndet strammes, og stopp tvert - ALLTID! Gå gjerne noen skritt bakover, inntil bikkja "gir opp" og kommer tilbake til deg evt tar kontakt og slakker båndet selv, da kan vi gå forover igjen, men ikke før! Her er det viktig å gjøre det drit kjedelig å dra, man kan gjerne ha visse forventninger lagt inn, kanskje drar den gjerne mot noe. La den komme dit den vil, men KUN ved å gå pent. Det kan fort bli noen få skritt forover og mange bakover til tider, og det kan være en prøvelse for både hund og eier, men slik er det. Rykk aldri i båndet! Majoriteten av rygg- og nakkeskader hos hund skyldes rykking i båndet og er direkte helsefarlig.

- Tren i små økter, litt om gangen, start gjerne HELT på scratch om det virker "håpløst", og la bikkja gå med sele ellers. Det er ingenting i veien for å ha på både halsbånd og sele på tur, og "switche" litt alt etter som hva som funker for treningens skyld.

 

En ung hund/valp som aldri har brukt halsbånd før tar som oftest slikt skremmende kjapt, mens en eldre hund som har vent seg til å dra i halsbåndet kan ha vanskeligere for å ta hintet. Her er det tålmodighet, tid og tålmodighet som gjelder, og det å være konsekvent.

Og husk at man skal lede, men også glede! Det må være verdt det for hunden, å ikke legge alle sine krefter i båndet, den bør ha noe igjen for det hver eneste gang, i alle fall i treningsperioden.

 

Det er generelt om å gå pent i bånd, men så kommer en gjerne til å møte andre hunder, mennesker, kanskje et og annet rådyr eller ei katt, slike for mange hunder vanvittig spennende ting. Da er det avledning som gjelder, å ha noe på lager som er mer fristende enn den andre hunden, mennesket, eller hva det nå er. Man skal huske at disse dyrene kan være veldig selektive, og de er helt rå på å sortere goder og ressurser. Som nevnt tidligere, det er ingenting rart overhodet i at bikkja foretrekker en annen hund foran godbiten den uansett får for å slenge ræva i stuegolvet.

Her bør man stille med noe som ikke er så lett tilgjengelig ellers, og som bikkja har store forventninger til. En ekstra supergod godbit eller verdens morsomste leke (som ikke alltid ligger framme, men tas fram KUN når det virkelig grove skytset trengs).

 

Ellers vil jeg bare anbefale forumet på canis.no om man overhodet ikke vil oppsøke profesjonell hjelp. Der er mye bra, i alle fall mye bedre enn her, men her også skal man være kritiske - husk det!

 

Og så, ikke stress! Se

, og husk at det viktigste uansett er å ha en hund som er trygg, avslappet og glad ;)

 

Å ha en hund som veldig gjerne vil bort å hilse på andre mennesker og dyr, er faktisk et luksusproblem ;)

 

 

ananashapå - det er Old English Sheepdog. Labbetuss vettu ;)

Unnskyld at jeg spør, men hva er "en fin lite nska" ?? :p

Lenke til kommentar

Da har jeg vært og hentet gullet mitt :) Hun er helt fantastisk, sov alene hele natten og pep litt da hun måtte på do. Prøvde å gå i bånd i dag, noe som gikk kjempefint med litt godbiter. Hopper og tøyser hele tiden (når hun er på stua), skikkelig tøff jente :)

post-101796-0-93809100-1303216254_thumb.jpg

Endret av Nymph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...