Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Noen naboer har fått seg en herlig liten bichon frise valp. Men, de har begynt å ødelegge den. Hver gang de treffer på en annen hund så løfter de opp valpen og bærer den forbi, den får ikke lov til å hilse på andre hunden. Hvorfor gjør folk dette? Tror de at hunden er en liten bamse som ikke trenger å sosialisere seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lever i en 50kvadrats leilighet. Tidligere har jeg alltid sett ned på hundeiere som bor i byen. Dvs de som ikke har egen hus og hage.

 

Jeg ser det egentlig litt som dyreplageri å ha en hund i leilighet hvor den ikke har fritt adgang til hage eller utelivet. Det være seg uansett om det er store parkområder i omegn. En leilighet er en leilighet. Når eier uunværende tidvis ikke kan være til stedet er dyret fanget imo. Derfor er jeg meget skeptisk til å skaffe meg hund.

 

Har jeg rett i det jeg tenker, bør jeg være skeptisk?

Lenke til kommentar

De fleste har vel hund inne i leilighet/hus uten tilgang til hage når eierne er borte. Ser ikke det som det helt store problemet jeg da men. Så lenge hunden får seg en skikkelig tur om morgenen og turer når de kommer hjem fra jobb, samt aktivisering og stimuli - altså kvalitet på tiden eierne er hjemme. Det bør forøvrig de med tilgang på hage også få, og det er vel her mange svikter dessverre.

Lenke til kommentar
Så det blir ikke feil å ha en hund alene hjemme i en liten leilighet store deler av dagen, bare man leker med den når man først er der?

Hva gjør egentlig hunden når den er alene i timesvis?

 

De fleste må jobbe, men utover det bør man jo bruke tiden sammen med hunden og ikke være borte 23/7. Du kan leke ja, men turer og opplevelser bør den jo ha, samt å få brukt seg fysisk litt. Kommer litt an på rase med mengden, men de bør også aktiviseres mentalt - mangel på dette og fysisk aktivitet kan føre til destruktiv adferd.

 

Hunden sover/ligger for det meste. Rusler litt rundt, drikker litt vann, leker seg litt og sover igjen. Ikke så ulikt hva den gjør når eier er hjemme der man ikke har noe aktivitet sammen - den sover/ligger for det meste. Valper/unghunder er litt mer aktiv dog.

 

Men mange gjør en kjempetabbe med å velge rase utifra utseende, så velg rase utifra hvilket behov rasen har og om den passer inn i ditt liv. De har forskjellige behov og adferd og dette må man ta hensyn til. Når du da finner rasen som passer inn i kriteriene dine - som f.eks liten leilighet og naboer, så lite vokterinstinkt, har masse tid til hunden og skal bli med på noe hele tiden ... fjellturer, jakt, løpeturer, spor osv , så stort aktivitetsbehov - skjønner tegninga? ^^

Har da denne rasen forskjellige farger f.eks, SÅ kan du plukke etter slike ting - men viktigst der igjen er å få hund fra oppdretter som kan sine saker og som avler riktig

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Noen her som har erfaringer ang. hunder og mygg/knott?

 

Er på fjellet nå og vi tilbringer mesteparten av døgnet ved fiskevann, og min frenchie storkoser seg.

Eneste som plager henne er disse flyvende terroristene, og der vi var i går var det ille så hun har fått en god del stikk.

Mesteparten har kommet på innsiden av lårene, og det er tydelig hun klør en god del.

Hun virker ikke å lide, bare at det er litt irriterende.

 

Noen som har gode erfaringer med myggolje på hund, evt hvilket merke som er bra til hunder?

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Jeg skal ta dette til etteretning.

 

Angående rase så liker jeg veldig godt denne Shiba Inu typen. Det er litt synd at den røyter vinter og vår. Jeg er marginalt allergisk mot hund, men ikke i nærheten av noe betydelig. Jeg skal fortsette søken, kanskje jeg finner noe optimalt.

 

Hvordan kjøper man rasehunder dersom den skulle befinne seg over landegrenser. Er det problematisk å importere dyr? Hvor kjøper man bikkjer i Norge/Norden?

Lenke til kommentar

En hund i en leilighet på 50 kvadrat som får en lengre tur om dagen har det fort bedre enn en hund i landlige omgivelser som blir satt i en trang hundegård hele dagen og knapt får sosialisert seg med flokken sin. (Deg + evt. andre du bor sammen med.)

 

Det er i utgangspunktet ikke galt å gå etter utseendet når man skal vurdere hunderaser. Man må passe på slik at man ikke kun fokuserer på utseendet, men gjør man det så er det jo så mange hunderaser å velge imellom at man kan få både i pose og sekk, ønskede egenskaper + ønsket useende. Men vær obs på de rasene som krever litt mer enn de som går for å være enkle førstegangshund-raser. Er man forberedt øker kjangsen for at man lykkes. For å ta et eksempel; Shiba. Flott utseende, men gemytt som kan gi litt utfordringer, og som man bør være klar over på forhånd, ikke når man står der med en vrang unghund.

 

Jason Something: Jeg ser ikke hvorfor man absolutt skal la hunder stoppe og hilse på hverandre hver gang man møter noen andre med hund. Jeg forlanger at mine hunder skal gå pent forbi og ikke bry seg om andre hunder.

Lenke til kommentar

Jeg lever i en 50kvadrats leilighet[...]

Det handler i stor grad om å gå til anskaffelse av en hund som faktisk trives i et slikt miljø. Det bør ikke være et problem å finne en rase som passer inn i et slik miljø og som du liker. Discovery har en ålreit tv-serie som tar for seg de ulike hunderasene. Ett av punktene omhandler bomiljø. (Youtube > Dogs 101).

Lenke til kommentar

Og mens jeg er i gang med å masseprodusere innlegg. ;) Noen som har tips for å gjøre en hund trygg? Ene hunden vår hadde det ikke så bra før han kom til oss og jeg tror han rett og slett sliter psyksisk pga det. Kanskje hundepsykolog hadde vært tingen? :p

 

Vi har hatt han i halvannet år nå og han er mye tryggere og harmonisk, men vi har nok fortsatt en del å gå på. Jeg prøver å lære han triks og gi han hjernetrim, men han tar ting veldig sakte. Kan fortsatt ha valpetendenser. (Han blir veldig stolt når han mestrer ting.)

 

Spesielt sliter vi med at han vokter. Han klarer nok ikke helt å slappe, ligger med ørene på stilk og kan virke nervøs. Bjeffer på folk som går forbi huset vårt, dyr som tusler rundt husene her. Gode råd mottas med takk. :)

 

PS! Han er kastrert.

Du sitter sannsynligvis med en veldig stor del av løsninga rett frampå egen nesetipp. Mestring er viktig også for hunder, det gir trygghet og sikkerhet. En hund som blir satt for store krav til som den ikke fikser kan lett bli usikker, voktende, kanskje litt stressa.

Du sier han tar ting litt sakte, men prøv å senk kravene litt. Start med det aller mest banale, og bygg opp selvtilliten derfra. Selvtillit og trygghet kommer ikke av seg selv bestandig, og noen må ha litt ekstra hjelp. Jeg ville også satsa mye på å fremstå som en trygg og god leder som er til å stole på. Vokter han på døra? Ikke la han gå ut før deg når dere skal ut. Gå først, lukk døra inntil, lat som du "sjekker ståa" utafor og hent bikkja ut etterpå. Slike ting kan om det gjøres riktig hjelpe bikkja til å overlate vokterjobben mer til deg, stole mer på deg, og sånn sett få ham til å føle seg tryggere og mer avslappa.

 

For å si det sånn; det er DU som skal vokte, lede, vise vei. Om bikkja føler han må ta den jobben kan det lett bli litt stress og usikkerhet rundt det, og kanskje spesielt om rollene ikke er helt tydelige.

 

Og for guds skyld - Leder, ikke Terrorist ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er bikkjer så inni helsikes dyre? :grumpy:

Min teori? For det første koster det kroner å drive med avl. De mer seriøse bruker mye penger på bikkja de første ukene, og allikevel går mange bare i null.

For det andre, hadde bikkjer vært billigere eller (gud forby) gratis, ville det vært helt andre forhold der ute. Tenk på katter, feks, de kjøpes, kastes og mishandles over en lav sko. Vi vil ikke ha det slik.

 

Ja til enda dyrere hunder! (Og katter, kaniner, rotter, undulater, ooosv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...