Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hunden våres er i tunisia men må i karantene vis den skal tilbake til norge, veit noen hvor mye det vil koste?

 

har 2 hunder

 

Det varierer etter hvor lenge de må være der, hunderaser, fysiske behov osv.

Du må nesten ta kontakt med de som tar i mot hunder på karantene for nøyaktig pris.

Men billig er det ikke, det kan man si sikkert..

Lenke til kommentar

Hunden våres er i tunisia men må i karantene vis den skal tilbake til norge, veit noen hvor mye det vil koste?

 

har 2 hunder

 

Det varierer etter hvor lenge de må være der, hunderaser, fysiske behov osv.

Du må nesten ta kontakt med de som tar i mot hunder på karantene for nøyaktig pris.

Men billig er det ikke, det kan man si sikkert..

bli i norge hele tiden? for vi tok hunden til tunisia fra norge men vuderer og ta den tilbake

begge er rotwailer

Lenke til kommentar

Golden retriever vs Labrador retriever? Lurer på hvilken jeg skal skaffe meg. :)

snip

 

Hei!

Takk for utfyllende svar.

Jeg tror jeg kan tilpasse meg til nesten alle hunderaser egentlig.

Er hunden din veldig eierkjær? Hunden til naboen er veldig eierkjær (det er en golden retriever+bordercollie-mix). Den er umulig å få med på tur uten eieren og det er vanskelig for å eieren å komme seg ut døra uten at den skal være med.

Lenke til kommentar

Golden retriever vs Labrador retriever? Lurer på hvilken jeg skal skaffe meg. :)

snip

 

Hei!

Takk for utfyllende svar.

Jeg tror jeg kan tilpasse meg til nesten alle hunderaser egentlig.

Er hunden din veldig eierkjær? Hunden til naboen er veldig eierkjær (det er en golden retriever+bordercollie-mix). Den er umulig å få med på tur uten eieren og det er vanskelig for å eieren å komme seg ut døra uten at den skal være med.

Vår hund er ikke eierkjær i den forstand du fremstiller det... Mine foreldre bor rett ved siden av oss og disse går tur med han når ikke vi kan. Den er også veldig mye inne hos dem, men den foretrekker sef. oss når vi kommer hjem. (ganske naturlig)

 

Det at den ikke vil gå på tur uten eieren KAN tyde på dårlig miljøtrening. Altså at den ikke er vant til så mange andre, og at den derfor tror at det er KUN eieren som gjelder. Kan sef. også være andre årsaker, men personlig synes jeg ikke dette høres normalt ut.

 

Hunden bør jo ikke lide av det, men det kan jo fort bli slitsomt. Det at en hund ikke er godt miljøtrent kan føre til at den blir redd eller er skeptisk til andre mennesker. Dette kan i værste fall føre til at hunden kan glefse/bite eller vise aggresiv atferd overfor fremmede når ikke eieren er til stede.

 

Det er viktig å starte med miljøtrening veldig tidlig, men la den bli vant til deg og din familie aller først. La den slå seg til ro for og "forstå" at det er der han/hun hører hjemme. Normalt tar dette 2-3 uker.

 

Du må lære den å bli husren samt hjemme alene trening. Dette bør du starte med veldig tidlig, men ikke før den føler seg trygg. Ikke la valpen ligge på soverommet i førsten bare fordi du vil slippe å ligge på kjøkkenet (eller det rommet du har bestemt den skal være på når den er alene).

 

La hunden din treffe andre hunder og spesielt er dette viktig i begynnelsen. La den løpe og leke sammens med andre. Men vær forsiktig med hvilke hunder du plasser den sammen med. Er en grei regel og plassere den sammens med gjevnaldrende hunder i starten når den er valp. Da er det bare lek og morro som gjelder. Når den blir eldre så kommer hormonene og da blir det litt mer "jeg-er-sjefen"-oppførsel og dette kan i værste fall føre til en liten fight og stygge bitt. Personlig har vi ikke erfart dette.

 

Faste måltider er også viktig! Ikke sett frem en skål med mat og la den stå, slik at han bare kan spise når han er sulten. Sett frem maten, og spiser han/hun ikke opp maten etter ca. 5 min. så fjerner du skålen igjen, og dermed så får han/hun ikke noe mat før neste måltid. (bortsett fra evt. ben/griseøre etc. det er lov)

 

Båndtrening er også noe du bør starte veldig tidlig med. Vår hund dro som et pokker til å begynne med, og jeg kan fortelle deg at med en hund på 30-40kg. på isholka har du ingenting å stille opp med. Er det hundens feil at den drar? NEI! Skal du kjefte på hunden når den drar? NEI! Det er jo din feil, og begynner du å kjefte og smelle på hunden så forstår den ikke hvorfor og den kan dermed bli usikker på deg og kanskje vil den til slutt misslike å gå tur.

 

Vi har gåt for positiv opplæring av hunden. Dette går veldig fint hvis hunden er ekstremt glad i godbiter. kokte pølser er vertfall noe vår hund elsker. (JA.. pølsene må være kokte.. hehe)

Men det dukket opp ett problem under båndtreningen som vi ikke hadde regnet med. Den liker andre mennesker hakket bedre enn godbiter, og dermed måtte vi desverre gå litt hardere til verks. Men vi var sef. aldri slem mot den. Timing er alfa omega!

 

Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg lærte den båndtrening (gå pent i bånd ved siden av deg uten å dra) på under 10min. Vi måtte sef. finpusse litt noen uker etterpå. Men han skjønte poenget ganske kjapt. Rett og slett grunnet timing.

 

Det er mange forskjellige måter og trene en hund på, og det vil sikkert være mange her med andre erfaringer, men måten vi har gjort det på har fungert knirkefritt.

 

I dag har vi en hund som kan være alene omtrent uendelig. Han sitter og ligger på komando (basic), lukker skuffer på komando, ringer på ringeklokken til foreldrene mine og sitter og venter til dem lukker opp, er rolig om natten. Mens alle andre hunder lå inne under stuebordet på nyttårsaften, så løp vår hund etter rakettene for å fange dem.

 

Den var litt usikker i starten og han løp litt febrilsk rundt når rakettene ble skutt opp. (mens jeg hadde den i langt bånd) men når hunden til slutt så at JEG ikke brydde meg om rakettene samt at jeg forholdt meg veldig rolig, så ble den også tilfreds ganske kjapt.

 

Når du går bort til hunden din i en slik situasjon og prøver å trøste den og holde den fast etc. så vil den bare tro at dette er noe farlig og dette vil bare gjøre vondt værre. Ikke hopp rundt dritings. Kos først med hunden når den kommer til deg.

 

Jeg merker jeg kunne skrevet langt mere, men du får soøre om noe konkret, så skal jeg svare deg på beste måte :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

da driver jeg også å skaffer meg hund. Har funnet oppretter og står på liste. Nå mangler kun det største hinderet. Og det er få skrevet ferdig søknaden til borettslaget. De må jo godkjenne alt.

 

Skal forresten ha meg en dalmatiner hann.

Dalmatiner vet jeg svært lite om, men bare pass på at du finner en "skikkelig" oppdretter. Finnes en del "valpefabrikker" og det er vist en del av dem som ligger i Ørje og disse averterer en del på Finn.no

 

Man kan se det på prisen. Koster hunden din noen tusen billigere det ene stedet kontra det andre, så bør det ringe en bjelle.

 

Du vil ikke ha en hund fra en slik "fabrikk" da hundene svært sjelden blir miljøtrente og de står bare i bur til noen kommer å henter dem.

 

Lykke til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man burde alltid gå via raseklubben.

 

FTFY :)

Nei.

 

Raseklubben er et fint utgangspunkt, men det fins også seriøse oppdrettere som ikke nødvendigvis er spesielt involvert i raseklubben uten at det går ut over hvor seriøs avlen er.

 

Man bør være spesielt obs på raser med kjente genetiske problemer, men så lenge papirene er i orden og avlen drives på etisk forsvarlig vis så skal det ikke være noe i veien med å se på kull også utenfor det som raseklubben går god for.

 

Samtidig så bør man også være åpen for å se i Sverige, spesielt om etterspørselen er større enn tilbudet for den rasen man er interessert i, her i Norge.

 

(Innførsel av dyr fra Sverige er... enkelt for å si det mildt, så og si ingen vanskelige regler å ta hensyn til.)

Lenke til kommentar

da driver jeg også å skaffer meg hund. Har funnet oppretter og står på liste. Nå mangler kun det største hinderet. Og det er få skrevet ferdig søknaden til borettslaget. De må jo godkjenne alt.

 

Skal forresten ha meg en dalmatiner hann.

Dalmatiner vet jeg svært lite om, men bare pass på at du finner en "skikkelig" oppdretter. Finnes en del "valpefabrikker" og det er vist en del av dem som ligger i Ørje og disse averterer en del på Finn.no

 

Man kan se det på prisen. Koster hunden din noen tusen billigere det ene stedet kontra det andre, så bør det ringe en bjelle.

 

Du vil ikke ha en hund fra en slik "fabrikk" da hundene svært sjelden blir miljøtrente og de står bare i bur til noen kommer å henter dem.

 

Lykke til! :)

 

Allerede i orden. Skal kjøpe fra en liten men seriøs oppretter i Moss. Oppdretteren har lang historie innen norsk Dalmatiner klubb der hun har hatt en del verv. Deriblant ledervervet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...