Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

En ting kan jo være å IKKE ha henne løs sammen med andre hunder, om hun ikke er sikre på de :) Hvorfor slippe henne når du vet det blir bråk liksom.. Og be andre ta bikkjene sine i bånd, eller ha kontroll på hundene så de ikke kommer bort til henne.

Vil ikke si meg enig i å holde hunden i bånd hvis problemet er at den er usikker. Hunder blir som regel mer usikre av å ha på seg bånd, da de føler at de har mindre kontroll over situasjonen.

 

Det kan være en ide å sørge for at den andre hunden er i bånd, så man har litt mer kontroll hvis det skjer noe.

 

Å holde hunden konsekvent borte fra alle andre hunder fordi den har en tendens til å fungere dårlig med andre, kan være en dårlig ide, ettersom slike problemer ofte kan oppstå nettopp på grunn av mangel på sosialisering. Viktig at hundene lærer seg å være sammen og å kommunisere.

Jeg ville nok unngått å hilse på vilt fremmede hunder, men heller la den få sosialisere med en hund dere kjenner og er trygge på.

 

;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du mener hun skal ha hunden sin løs, og kanskje risikere slosskamp ?? Det ser jeg ikke helt vitsen i..

Det nytter i hvert fall ikke å isolere den fra alle andre hunder resten av dens liv på grunn av dette problemet. Et sted må man begynne, men dette med å slippe den løs kommer jo an på hvordan den oppfører seg og hva problemet er, noe som er vanskelig for meg å vite, det må nesten eieren vurdere selv. Men det jeg sier er at hvis problemet er at den er usikker, og at den ikke er noe agressiv, vil jeg tro at den beste måten er å la den nerme seg en annen hund uten at den føler seg bundet av noe. Så lenge den andre hunden er i bånd, vil man ha grei kontroll dersom den skulle angripe.

 

:)

 

Edit:

Hun går som regel i bånd nå for tiden, fordi jeg er redd for at hun skal angripe en hund som ikke bør angripes(!). Vanligvis går hun løs i parken, og jeg slipper henne løs hvis det ikke er noen andre hunder der nå også.

 

<--- Hannkjønn btw. Hunden er hunnkjønn ;)

Så hun er agressiv mot andre hunder, ikke bare virker sånn?

I så fall er jeg enig i å ikke slippe henne løs.

 

Agressiv -> Hold henne i bånd.

Usikker -> La henne gå løs når hun hilser på en hund som går i bånd.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Noen som har erfaringer med Manchester terrier som de ønsker å dele? Syns den hunderasen virker ganske interessant.

Utrolig stilig hund, men det er pga ørene!

Syns det er for mye pincherpreg over den, og det er en rase jeg ikke liker. Men man ser jo at det er en terrier.. ;)

Har møtt et par stykker, men kan ikke noe om selve rasen utenom at det er kvikke hunder.

 

British Manchester Terrier Club. http://www.british-manchester-terrier-club.co.uk/lol.htm

Norsk Terrier klubb. http://www.ntk.org/

Lenke til kommentar

Om en annen hund hadde angrepet min hund, og den var løs ville jeg krevd den avlivd (hvis den i det hele tatt hadde overlevd) :)

 

Og det er bare meg som er en slik eier. Så om du har en faens drittbikkje som ikke kan kontrollere seg burde du hvertfall ikke la den gå løs når du heller ikke har kontroll.

 

Igjen: kom deg på hundeskole...

Lenke til kommentar

Jeg blir litt sånn 'off', når jeg leser om andre eiere som tror de har en stor og sterk hund.

Jeg har mange ganger sett en svær jævel underkaste seg for en liten knert. Selv om man har en stor rase, behøver den ikke å være 'tøff'. Tøff kan og for den saks skyld bety redd.

 

Krevd avlivet faktisk. Man må se ann på situasjonen. Jeg hadde klikka om det kom en hissig hund løpende mot min, men hadde ikke fått den knerta. Hadde den DREPT hunden min derimot.

 

Det er hvertfall ikke lurt å ha hunden løs om man ikke har kontroll :)

Lenke til kommentar

Veit hva jeg har jeg ;)

 

Uansett er ikke det tema. Dog bør eieren av tispa kommme seg på kurs. Mangel på kunnskap hos eier medfører adferdsproblemer på hunden. Med mindre det da ikke er sykdom inne i bildet....

 

Og ikke tro at det er hunden som skal kurses på kurset, det er nemmelig eieren :)

Lenke til kommentar
Ja, jeg tror jeg skjønner hva du mener. Jeg har gjort det også noen ganger, med sitt-kommando, stå-kommando osv, men hun reagerer ikke før hunden er borte.

Begynn å tren det inn med en hund hun kjenner fra før av og som hun ikke viser slik adferd mot - hvis det i det hele tatt er noen? Har du trenet med klikker så er det også et meget nyttig redskap. Viktig å klikke da i RETT øyeblikk.. så det kommer FØR hun knurrer og du tar oppmerksomheten bort fra den andre hunden. Jeg er også enig i at det beste er å trene med de løse, men da skal det være med en kjent tispe som du vet ikke vil gå til angrep, men være overbærende med din hund sin adferd. En eldre trygg tispe er ofte lurt. Gå på tur med de i bånd på et rolig sted. Slipp de løs, men fortsett selv å gå.. Det verste man gjør er å stoppe opp og stå å se på hundene. Hold dere i bevegelse slik at hundene også må konsentrere seg om hvor dere er og heller ikke får "støtte" av eier. Ros henne hvis hun klarer å løpe sammen med den andre uten å knurre og overse eventuell knurringen. Knurring er ikke på langt nær alltid lik agresjon, og de de fleste "normaltfungerende" hunder forstår faktisk dette meget raskt. Min hund har et meget godt språk og hun har ikke denne knurringen overfor en "sterk" tispe som er over i rang, kun overfor de hun er på likefot med, eller over. Det virker jo også som dette er tilfelle med din hund siden de som regel greit ordner opp seg i mellom. Viser hun underkastelse overfore "leder" hunder?

Endret av granny
Lenke til kommentar
Hvis mr. Dahle tror at han har noe som helst innflytelse på meg eller min hund, tar han kraftig feil. Bruk heller energien din på trening til sykkelturen din, du.

Han har nok rett i at et kurs kan være nyttig for både deg og hunden din, men du kan jo prøve de andre tingene først. ;)

Lenke til kommentar
Hvis mr. Dahle tror at han har noe som helst innflytelse på meg eller min hund, tar han kraftig feil. Bruk heller energien din på trening til sykkelturen din, du.

 

Trener mot den :fun:

 

Dog er det et langt mer seriøst problem at du går rundt med en tikkende bombe. Din hund og ditt liv, men du burde kanskje oppsøke hjelp når du tydligvis ikke kan hund i det hele tatt.

Uansett gir jeg beng i det, men de som trenger kurs mest er jo de som benekter at de gjør det også.

Lenke til kommentar
Jeg har da ikke sagt noe om kurs! Jeg vurderer det, men jeg har rett og slett ikke tid nå.

 

Jeg gir opp. Jeg trodde jeg kunne be om noen råd her, men det er åpenbart at dette ikke er det rette stedet for meg.

 

 

Du får jo råd: Kom deg på kurs.

Det beste rådet du noen gang har fått. For da møter du profesjonelle som kan se an deg og hunden din i levende livet. Du ringer ikke en mekaniker som skal fikse bilen din over telefon?

 

På nett finnes mange velmenende personer, men kanskje de råder rett og slett feil. Utfra det du skriver om ditt hundehold anbefaler jeg deg kurs så fort som mulig. Har ikke tid er BULLSHIT. Man rekker det man VIL. Men igjen din hund og ditt hundehold, dog hadde ikke jeg latt deg passe min hund en helg...

Lenke til kommentar
Jeg har da ikke sagt noe om kurs! Jeg vurderer det, men jeg har rett og slett ikke tid nå.

 

Jeg gir opp. Jeg trodde jeg kunne be om noen råd her, men det er åpenbart at dette ikke er det rette stedet for meg.

 

 

Du får jo råd: Kom deg på kurs.

Det beste rådet du noen gang har fått. For da møter du profesjonelle som kan se an deg og hunden din i levende livet. Du ringer ikke en mekaniker som skal fikse bilen din over telefon?

 

På nett finnes mange velmenende personer, men kanskje de råder rett og slett feil. Utfra det du skriver om ditt hundehold anbefaler jeg deg kurs så fort som mulig. Har ikke tid er BULLSHIT. Man rekker det man VIL. Men igjen din hund og ditt hundehold, dog hadde ikke jeg latt deg passe min hund en helg...

 

Din Hund ? , bare fordi den må dresseres litt trenger du ikke dra den i søla .

 

tviler på at du alltid har vært den perfekte hunde eier selv .

 

nå har jeg ikke hund for øyeblikket men hadde jeg hatt hadde du ikke fått passe min heller dahle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...