Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Min ligger på soverommet, og har vært der siden han var baby (-når han var alene hjem). På soverommet er det ikke mye han han ødelegge. Din er jo en liten knert i forhold, og kommer ikke til å gjøre ekstreme skader på interiør.

 

JEG ser heller at hunden er på et rom, framfor bur. Men da kommer vi tilbake til bur? ikke bur? Og det er opp til hver enkelt å avgjøre.

En negativ ting med bur er når hunden tisser, noe små valper gjør i hytt og pine.

Å gjøre fra seg på soveplassen er noe hundene ikke gjør, men siden den er i et bur, så har den ikke annet valg. Derfor må du ikke kjøpe et 'bilbur', men et med litt størrelse.(ikke for stort, for da kommer din seg ut imellom sprinklene.hehe). Tøybur kan være tingen, men noe dritt vist hunden tisser i buret.

 

Skal vi ha en hund til, kommer vi til å bruke bur som soveplass den første stunden. Fordi den skal få være i fred fra Diesel når den skal sove, og den skal ikke plage Diesel om natta (de sover ikke igjennom hele natta, og vil gjerne leke). Men når hunden blir større og sover igjennom nettene skal vi bruke det i bilen.

Det var vel ikke interiøret jeg var redd for da? Heller at den kan bite over ledninger - og det klarer selv de minste hunder.. tro meg..

Det var vel her snakk om å venne hunden til å være "litt" alene - ikke en hel dag i bur? Har alltid brukt bur i starten til mine valper - men så er ikke jeg borte i timesvis da.. og har ALDRI hatt en valp som har tisset i buret! Ligger i bur fra starten og klarer faktisk da å holde seg hele natten, fordi den da ligger i ro og ikke traver rundt og stresser, så det ser jeg ikke som noe problem. Har jo da buret ved siden av sengen så jeg hører hvis den må ut, men det slutter den utrolig fort med bare det er stille og rolig og det første jeg da gjør i starten er å ta valpen ut med en gang jeg selv våkner. Man må for all del ikke la hunden få "do" i buret sitt, da blir den jo aldri renslig. Tenkte kanskje trådstarter kunne bruke buret på jobb også jeg da siden hun nevnte at valpen ble så sliten av å være med. Noe jeg forstår hvis den ikke har et fast sted å ligge. Med en så liten hund så trenger man ikke store buret så det blir jo ikke noe særlig til "pes" å ta det med heller. Vil på lov å poengere en viktig ting: Bur er ikke et oppbevaringssted for en hund, kun til hjelp for at HUNDEN skal ha det best mulig og kunne slappe av. Men da må den vennes til det og bli glad i det, og jo før jo bedre, som med all hundetrening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bur hjalp utrolig godt for Geisha da hun var valp. Det er som Granny sier mye enklere for hunden å holde seg når den er i buret. Vi hadde et bur som var veldig stort (stort nok til at det var komfortabelt for en BorderCollie) Der inne hadde Geisha plass til massevis av tepper, ei skål med vann, og noen leker.

 

Det var aldri snakk om at jeg skulle ha hunden der inne hele tiden, men burtrening er utrolig kjekt å ha. Når Geisha var stor nok til at hun ikke gjorde fra seg inne, og hadde sluttet å bite på ting begynte vi å venne henne til å få være alene på et rom. Nå er hun alene og kan gå fritt mellom soverommet og stua/kjøkkenet og vi har aldri hatt noen uhell

Lenke til kommentar

Jeg bruker heller ikke bur nå til mine tre voksne hunder, annet en i bilen og på turer og selvfølgelig på utstillinger og slikt. Men poenget er at de er vant til å være i bur noe som gjør det enkelt når behovet melder seg. De legger seg rolig ned og slapper av og det er aldri noe stress verken i bilen eller andre steder, samt at det er enkelt for "barnepiker" hvis jeg har behov for pass av dem. Jeg trenger ikke være redd for at de da skal ødelegge noe eller prøve å stikke av.. for min yngste har funnet ut at å åpne ulåste dører er utrolig enkelt.. så hun lukker opp for alle tre når hun finner det for godt.. :whistle:

Lenke til kommentar
Bur er jo viktig dersom man skal kjøre bil f.eks. Dersom man må bråbremse kan hunden skade seg stygt dersom den bare sitter/står løst i setet. Enda verre går det jo om man skulle være uheldig å krasje ...

 

Geisha sov i bur som sto på en stol ved siden av senga da hun var valp. Det fungerte kjempebra. Etterhvert tok jeg henne ut av buret om morgenen slik at hun fikk ligge litt under dyna. Der likte hun seg så godt at hun etterhvert fikk sove der hele natten . Men man må selvfølgelig være forsiktig så man ikke ruller seg over hunden.. Jeg er veldig våken og oppmerksom om nettene , så for meg var det ikke noe problem siden jeg hele tiden hadde i bakhodet at valpen lå inntill meg.

Høres ut som dere koser dere da :!: Selv har jeg ikke hundene i sengen, men det er jo et valg enhver må ta selv.. hadde vel blitt litt trangt kanskje... Når det gjelder bur i bil så er jeg helt enig.. husk bare at buret må festes slik at det ikke blir et livsfarlig prosjektil, hvis uhellet skulle være ute. Mye enklere for redningsmannskaper også hvis de slipper en skadet og livredd/sinna hund å hanskes med som også kan finne på å stikke av..

Lenke til kommentar
Huset vår er pusset opp av polakker, så alle stikkontaktene er festet ca en meter over bakken. Hunden når ikke opp i hvertfall. Når hu er på gulvet, hopper hun opp i kurven sin og sover der hele natta. Tror neppe det er nødvendig med bur til hu.

Var bare ment som gode tips for å lære valpen å slappe av når den er alene, men det virker jo som hun nå roer seg der hun er så da går det nok bra :) her er en som ihvertfall koste seg i buret sitt:

post-134113-1199879142_thumb.jpg

Endret av granny
Lenke til kommentar
Det var vel ikke interiøret jeg var redd for da? Heller at den kan bite over ledninger - og det klarer selv de minste hunder.. tro meg..

Det var vel her snakk om å venne hunden til å være "litt" alene - ikke en hel dag i bur?

Med interiør mente jeg ALT, ledninger, glass og alt annet som kan ødelegges og skade seg på.

Hunden kommer sikkert til å være alene i mer enn to timer, når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Det var vel ikke interiøret jeg var redd for da? Heller at den kan bite over ledninger - og det klarer selv de minste hunder.. tro meg..

Det var vel her snakk om å venne hunden til å være "litt" alene - ikke en hel dag i bur?

Med interiør mente jeg ALT, ledninger, glass og alt annet som kan ødelegges og skade seg på.

Hunden kommer sikkert til å være alene i mer enn to timer, når den tid kommer.

Så du mener altså at en så "liten" hund ikke kan bite over ledninger? Skjønner ikke helt det jeg.. nå viste det seg jo at trådstarter ikke har ledninger nede på gulvet - så da fikk du jo rett her da :!: . Når valpen etterhvert skal være lenger alene har den vel også da forhåpentligvis fått trenet opp blæra så den også klarer å holde seg "tett" i flere timer... Mitt forslag om bruk av bur er ment i innlæringstiden, men jeg var muligens noe uklar der.

 

Et bilde av min store smekre vakre jente :love:

Prinsessa i skogen.

 

jul.gif

Så nydelig hun er. Er hun stor for rasen eller er det bare bildet som lyver litt?

Lenke til kommentar
Så du mener altså at en så "liten" hund ikke kan bite over ledninger? Skjønner ikke helt det jeg.. nå viste det seg jo at trådstarter ikke har ledninger nede på gulvet - så da fikk du jo rett her da :!: . Når valpen etterhvert skal være lenger alene har den vel også da forhåpentligvis fått trenet opp blæra så den også klarer å holde seg "tett" i flere timer... Mitt forslag om bruk av bur er ment i innlæringstiden, men jeg var muligens noe uklar der.

Hehe er du litt blind nå? Jeg skrev: med interiør mente jeg ALT, ledninger, glass og alt anner som kan ødelegges og skade seg på. Ledninger er inkludert i den setningen ;)

Lenke til kommentar
Så du mener altså at en så "liten" hund ikke kan bite over ledninger? Skjønner ikke helt det jeg.. nå viste det seg jo at trådstarter ikke har ledninger nede på gulvet - så da fikk du jo rett her da :!: . Når valpen etterhvert skal være lenger alene har den vel også da forhåpentligvis fått trenet opp blæra så den også klarer å holde seg "tett" i flere timer... Mitt forslag om bruk av bur er ment i innlæringstiden, men jeg var muligens noe uklar der.

Hehe er du litt blind nå? Jeg skrev: med interiør mente jeg ALT, ledninger, glass og alt anner som kan ødelegges og skade seg på. Ledninger er inkludert i den setningen ;)

Jeg er ikke blind jeg.. men du skrev: "Din er jo en liten knert i forhold, og kommer ikke til å gjøre ekstreme skader på interiør." og da spør jeg bare om ikke en så liten hund klarer å bite over en elektrisk ledning og derved kunne få elektriskt støt? Eller finne en gjenglemt nylonstrømpe under sengen og spise i seg med de tragiske utfall det kan få? Tror vi snakker litt forbi hverandre her.. Jeg ville ha valpen i bur for å unngå at den skulle skade seg, mens du ser ut til å tenke på at den ikke skal ødelegge noe for eieren.

Edit: Jeg er fullstendig klar over at mang bruker bur nettopp av sistnevnte grunn, men jeg gjør det vel så mye for valpens beste og det er det jeg prøver å få fram. Har ikke noe ønske om at hunder skal tilbringe tiden i bur, men skal de være alene så har de det vel så bra der som løse i et rom, da studier har vist at så lenge det er ro og fred i huset så tilbringer hunden mesteparten av tiden med å sove.

Endret av granny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...