Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor lang tid tar det å lære en valp å være alene hjemme ca to timer? Er det greit å begynne med det nå, eller bør jeg vente noen uker?

Trene så smått.. fem min.. ti min.. tyve min.. osv.

Gå en tur med henne slik at hun er trøtt og sovner når du er borte :) Ikke gi henne vann i mellomtiden, da hun kan finne på å tisse seg ut :p Sier ikke at du skal nekte henne vann.. men det er lettere å få de husrene om de ikke drikker vann før de legger seg å sove.

Du kan også si feks : kommer snart. Hver gang du skal bort, om det så er i ti min.

Jeg bruker å gjøre det med min hund. Hvis jeg skal ut døren og hunden min følger etter meg sier jeg 'bli der, mamman din kommer snart', og da stopper han.

Hunden føler seg også tryggere om den er på et mindre rom, enn hele huset. Min ble rastløs og var over alle hauger når han var alene i stua, derfor begrenset vi det til soverommet hvor han kan gjøre minst skade :p

Men så er hunden min ti ganger så stor som din og da ;)

Lenke til kommentar

24882489.jpg

Luskeluske.

 

HPIM2498.jpg

Og her har vi en liten drakamp.

 

HPIM2500.jpg

 

Bowser begynner å bli stor gutt nå, og er i stadig vekst i en alder av 7 måneder. For øyeblikket ligger han rundt 50 kilo og er omlag 66 cm på skuldrene :) Han har et veldig menneskekjært lynne, og lever et aktivt liv, da vi eier et 42 mål stort stykke skog som han kan løpe fritt på. Er selvfølgelig veldig forsiktig med å ikke overbelaste ham. Er forberedt på en endring i atferd fremover når puberteten skyter inn som fullest, men jeg er ganske overbevist om at gemyttet hans blir fantastisk også i voksen alder.

Lenke til kommentar

Det er vel forssåvidt sjeldnere med brindle Boerboeler enn ikke-brindle, mye på grunn av at de får solgt mer av de lyse. Brindle hunder kan naturligvis gi et "skumlere" inntrykk, og det er nok grunnen til at de fleste kjøper ikke- brindle, samt at muskelkonturene naturligvis viser bedre i lys pels. Men allikevel er det ikke uhyre sjeldent akkurat. Det finnes en god del brindle BB- er her til lands.

 

Når vi er litt inne på Cane Corso kan jeg nevne at Bowser har en venn som er ei lita CC- tispe :D

 

Her er de to sammen i november:

 

HPIM2292.jpg

 

HPIM2297.jpg

Lenke til kommentar
Hu er to mnd. Har aldri trent hjemme alene ting før. Hu er bare i bur i bilen. Går fint å ha henne løs.

Jeg ville likevel anbefale deg i å bruke bur for "alene" trening. Noen kommer sikkert til å være imot, men her kommer jeg med noen argumenter FOR bruk av bur, og så får de som er i mot heller argumentere i mot :thumbup: :

- Valpen får et mye mindre "teretorium" å passe på - ergo så roer den seg fortere og stresser mindr

- Ved å legge et teppe over buret så får hunden en "egen hule" noe de fleste hunder ser på som trygt

- Valpen vil ligge mer i ro og vil dermed bli fortere renslig da den ikke stresser rund

- Eier slipper å engste seg for at valpen tygger på elektriske ledninger som kan føre til støt

- Eier slipper å engste seg for at valpen spiser i seg noe den absolutt ikke burde spise, da du har full kontroll på hva som befinner seg i buret.

- Valpen kan enkelt få med seg "sin trygge hule" uansett hvor den skal og hvem som skal passe på den - dermed mye lettere å ha "barnepike" til valpen da den vil roe seg fortere siden NOE ihvertfall er trygt og godt.

- Mye lettere å få aksept på å ha med hunder på hotell o.l. hvis du forteller at den har bur (er ofte et krav)

Kan helt sikkert komme med flere også.. men dette får holde i første omgang..

NB: Burtreningen må selfølgelig skje gradvis og over tid som all tilvenning! Slik at valpen føler seg trygg.. Ikke stenge døra før den er fortrolig med å ligge der med burdøren oppe...

Lykke til!

Lenke til kommentar

Min ligger på soverommet, og har vært der siden han var baby (-når han var alene hjem). På soverommet er det ikke mye han han ødelegge. Din er jo en liten knert i forhold, og kommer ikke til å gjøre ekstreme skader på interiør.

 

JEG ser heller at hunden er på et rom, framfor bur. Men da kommer vi tilbake til bur? ikke bur? Og det er opp til hver enkelt å avgjøre.

En negativ ting med bur er når hunden tisser, noe små valper gjør i hytt og pine.

Å gjøre fra seg på soveplassen er noe hundene ikke gjør, men siden den er i et bur, så har den ikke annet valg. Derfor må du ikke kjøpe et 'bilbur', men et med litt størrelse.(ikke for stort, for da kommer din seg ut imellom sprinklene.hehe). Tøybur kan være tingen, men noe dritt vist hunden tisser i buret.

 

Skal vi ha en hund til, kommer vi til å bruke bur som soveplass den første stunden. Fordi den skal få være i fred fra Diesel når den skal sove, og den skal ikke plage Diesel om natta (de sover ikke igjennom hele natta, og vil gjerne leke). Men når hunden blir større og sover igjennom nettene skal vi bruke det i bilen.

Lenke til kommentar

Jeg hadde min i bur i et par måneder siden av senga da jeg sov, men da viste hu selvsagt at jeg var der. På dagen prøvde jeg litt etter litt med og ha hu der mens jeg var borte en liten stund og som alle bikkjer somregel gjør så var det litt piping i starten, men hivde inn noe leker osv så ble det stille etterhvert.

 

Og etter 6 måneder ble hu så stor og fikk liten plass i buret så da slapp jeg a ut på stua om natta, løs. Første natta så bet hu sunt ene tøffelen min, og siden har det ikke vært problemer i det hele tatt!

Sofaen ble riktig nok en soveplass (som vanlig) men det fikk hu lov til uansett så.

Lenke til kommentar
Det å trene hunden til å bruke bur betyr _ikke_ at man må bruke det hele tiden! Men det er veldig praktisk hvis man f.eks. er på ferie et sted hvor det ikke er helt trygt å ha hund løs i rommet.

 

Er også greit å ha et bur å putte valpen i for å gi den en timeout om den blir alt for hyper, når den er liten. Og meget praktisk om man skal f. eks ta med hunden på hotell! (Erfart)

Min hund sover i buret om natten med buret åpen. Har vendt seg til det, så hun går ofte å legger seg der om dagene også.

Lenke til kommentar

Bur er jo viktig dersom man skal kjøre bil f.eks. Dersom man må bråbremse kan hunden skade seg stygt dersom den bare sitter/står løst i setet. Enda verre går det jo om man skulle være uheldig å krasje ...

 

Geisha sov i bur som sto på en stol ved siden av senga da hun var valp. Det fungerte kjempebra. Etterhvert tok jeg henne ut av buret om morgenen slik at hun fikk ligge litt under dyna. Der likte hun seg så godt at hun etterhvert fikk sove der hele natten . Men man må selvfølgelig være forsiktig så man ikke ruller seg over hunden.. Jeg er veldig våken og oppmerksom om nettene , så for meg var det ikke noe problem siden jeg hele tiden hadde i bakhodet at valpen lå inntill meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...