Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva gjør dere med hund som bor alene, når dere skal på jobb? Hvor har dere hunden og hvordan klarer den så isåfall alene?

 

Har veldig lyst på hund, når jeg en gang får meg et sted jeg kan ha dyr. Men det er så stort ansvar. Er redd for å ikke være godt nok forberedt.

Først finner du en plass der hunden føler seg trygg. Så må du ha et passe stort bur der vil den føle seg hjemme og trygg. Du kan la buret være tilgjengelig så han fritt kan gå inn å ut.

Mange hunder trives med å ligge i buret når den er hjemme alene. Noen andre liker ikke bur så dette må prøves ut, så du ser hvor hunden er mest rolig og ikke bråker mens du er ute.

Begynn i tidlig med å trene på være hjemme alene. 

Start så fort du har fått den.

Sett så hunden i buret gå ut døra stå utafor ei liten stund gå inn igjen etter par min. Gjenta dette mange ganger med lenger mellomrom etter vert.  Da vil hunden se at du kommer hjem og vil dermed holde seg rolig. 

Prøv det samme uten buret da ser du om han trives best i bur eller ikke.

Husk og ha vann til hunden helle dagen mens du er borte er nokså viktig.

 

Mine hunder går i buret frivillig om jeg skal en liten tur ut uten at dem skal bli med.  så ligg dem der til jeg kommer tilbake.

Dette handler om hvor dem føler seg trygg og ikke at du skal holde dem fanget i bur. Å ha et bur er veldig greit så dem kan gå inn i om dem vil være litt alene?

Lenke til kommentar

 

Hva gjør dere med hund som bor alene, når dere skal på jobb? Hvor har dere hunden og hvordan klarer den så isåfall alene?

 

Har veldig lyst på hund, når jeg en gang får meg et sted jeg kan ha dyr. Men det er så stort ansvar. Er redd for å ikke være godt nok forberedt.

Først finner du en plass der hunden føler seg trygg. Så må du ha et passe stort bur der vil den føle seg hjemme og trygg. Du kan la buret være tilgjengelig så han fritt kan gå inn å ut.

Mange hunder trives med å ligge i buret når den er hjemme alene. Noen andre liker ikke bur så dette må prøves ut, så du ser hvor hunden er mest rolig og ikke bråker mens du er ute.

Begynn i tidlig med å trene på være hjemme alene. 

Start så fort du har fått den.

Sett så hunden i buret gå ut døra stå utafor ei liten stund gå inn igjen etter par min. Gjenta dette mange ganger med lenger mellomrom etter vert.  Da vil hunden se at du kommer hjem og vil dermed holde seg rolig. 

Prøv det samme uten buret da ser du om han trives best i bur eller ikke.

Husk og ha vann til hunden helle dagen mens du er borte er nokså viktig.

 

Mine hunder går i buret frivillig om jeg skal en liten tur ut uten at dem skal bli med.  så ligg dem der til jeg kommer tilbake.

Dette handler om hvor dem føler seg trygg og ikke at du skal holde dem fanget i bur. Å ha et bur er veldig greit så dem kan gå inn i om dem vil være litt alene?

 

 

Takk for svar :)

 

Hvordan gjorde du det når du fikk dem som valper med tanke på jobb? overtok de i en ferie?

Lenke til kommentar

 

 

Hva gjør dere med hund som bor alene, når dere skal på jobb? Hvor har dere hunden og hvordan klarer den så isåfall alene?

 

Har veldig lyst på hund, når jeg en gang får meg et sted jeg kan ha dyr. Men det er så stort ansvar. Er redd for å ikke være godt nok forberedt.

Først finner du en plass der hunden føler seg trygg. Så må du ha et passe stort bur der vil den føle seg hjemme og trygg. Du kan la buret være tilgjengelig så han fritt kan gå inn å ut.

Mange hunder trives med å ligge i buret når den er hjemme alene. Noen andre liker ikke bur så dette må prøves ut, så du ser hvor hunden er mest rolig og ikke bråker mens du er ute.

Begynn i tidlig med å trene på være hjemme alene. 

Start så fort du har fått den.

Sett så hunden i buret gå ut døra stå utafor ei liten stund gå inn igjen etter par min. Gjenta dette mange ganger med lenger mellomrom etter vert.  Da vil hunden se at du kommer hjem og vil dermed holde seg rolig. 

Prøv det samme uten buret da ser du om han trives best i bur eller ikke.

Husk og ha vann til hunden helle dagen mens du er borte er nokså viktig.

 

Mine hunder går i buret frivillig om jeg skal en liten tur ut uten at dem skal bli med.  så ligg dem der til jeg kommer tilbake.

Dette handler om hvor dem føler seg trygg og ikke at du skal holde dem fanget i bur. Å ha et bur er veldig greit så dem kan gå inn i om dem vil være litt alene?

 

 

Takk for svar :)

 

Hvordan gjorde du det når du fikk dem som valper med tanke på jobb? overtok de i en ferie?

 

Jeg bruker å ta ferie og forlenget den litt så jeg ikke er borte fra dem når dem er små. 

Det er valpetiden som er viktig for deg og hunden på hvordan den blir.

Når du er hjemme med den så er det viktig at du tar den ut etter den har spist og drikket å etter lek og når den har sovet da er det rett ut å tisse og mulig en liten klatt som skal ut.

Egentlig gjelder det samme om natten gå ut med den noen ganger. Om ikke du har mulighet til det så legg ut aviser så den kan gå på do på den.

hunder liker ikke å gjøre fra seg inne eller i sitt eget hus. Den lære fort at den skal ut, også klare å holde seg etter vert.

Noen ulykker vil skje dem første mmd da er det best å holde roen og ikke bli sint på den. :)

Endret av lafe
Lenke til kommentar

Jeg bruker å ta ferie og forlenget den litt så jeg ikke er borte fra dem når dem er små. 

Det er valpetiden som er viktig for deg og hunden på hvordan den blir.

Når du er hjemme med den så er det viktig at du tar den ut etter den har spist og drikket å etter lek og når den har sovet da er det rett ut å tisse og mulig en liten klatt som skal ut.

Egentlig gjelder det samme om natten gå ut med den noen ganger. Om ikke du har mulighet til det så legg ut aviser så den kan gå på do på den.

hunder liker ikke å gjøre fra seg inne eller i sitt eget hus. Den lære fort at den skal ut, også klare å holde seg etter vert.

Noen ulykker vil skje dem første mmd da er det best å holde roen og ikke bli sint på den. :)

 

 

Hvor lang ferie pleier du å ta? =)

Lenke til kommentar

 

Jeg bruker å ta ferie og forlenget den litt så jeg ikke er borte fra dem når dem er små. 

Det er valpetiden som er viktig for deg og hunden på hvordan den blir.

Når du er hjemme med den så er det viktig at du tar den ut etter den har spist og drikket å etter lek og når den har sovet da er det rett ut å tisse og mulig en liten klatt som skal ut.

Egentlig gjelder det samme om natten gå ut med den noen ganger. Om ikke du har mulighet til det så legg ut aviser så den kan gå på do på den.

hunder liker ikke å gjøre fra seg inne eller i sitt eget hus. Den lære fort at den skal ut, også klare å holde seg etter vert.

Noen ulykker vil skje dem første mmd da er det best å holde roen og ikke bli sint på den. :)

 

 

Hvor lang ferie pleier du å ta? =)

 

Dette går litt an på hvor fort hunden kan klare seg selv det er det ingen fasit på alle er forskjellig. Derfor viktig å begynne trening så fort som mulig.

Normalt så går det nokså fort om den ikke har noe form for sykdommer som eks urin infeksjon eller urinstein, Noe som gjerne ofte kan oppstå hos hunder da kan det fort ta litt lenger tid før den klare å holde seg.

Dette merker du om den tisser i utide og ikke klare å holde seg til den skal ut.

Tisser den fortsatt inne etter en ca 41/4 måner gammel så kan det tyde på at det mulig noe gale. 

Eller at den lære litt sakte.

Så den blir vant med å være litt alene selv.

 

Jeg bruker å ta ferie så lenge det trengst fra en mmd pluss noen uker til om nødvendig. :)

 

 

Også sluttet jeg noe tidligere på jobb så jeg fikk den ut med en gang jeg kom hjem.

Lenke til kommentar

Åja! Jeg glemte helt at det ikke er dyr i Norge som trenger nye hjem.

 

Beklager sarkasme, men jeg (altså min subjektive mening) skjønner ikke hvorfor de som ønsker å hjelpe dyr i utlandet ikke tar til seg det samme antallet "norske" dyr istedenfor. Om du skjønner poenget mitt.

 

Det kan være flere grunner til det. Som Gypsy nevner så er forholdene de lever i noe å tenke på. Såvidt jeg vet så har vi ikke akkurat mange gatehunder her i Norge (aldri hørt om noen som har gått over lengre tid, alle blir funnet etter relativt kort tid) mens i andre land så er det tusenvis på tusenvis av permanente gatehunder. 

 

Kan jo forklare litt av personlige grunner også. Jeg og samboeren min har sett på adopsjon (både Norge, Sverige og andre land i Europa) og vi har nå bestemt oss for en. Vi valgte til slutt å adoptere fra et shelter i Souda (en liten by på Kreta). Der har vi vært og besøkt og donert penger tidligere når vi har vært på ferie og vi kjenner dermed noen av de som driver det og vet at de er seriøse (så godt man kan vite som "outsiders"). Vi har funnet en flott blandingshund som blir hentet rett før månedskiftet Mars-April så uansett hvordan lovforslaget går så får vi han til oss.

 

Og en ting som har vært viktig er en kastrert hannhund eller sterilisert tispe, da det er et must for å være sikker på at det ikke blir problemer med vår Basenji-hanne som vi har fra før av. De er veldig kjent for å ikke alltid gå over ens han-han (og hun-hun sier mange), med mindre det er en valp og de vokser opp eller den er kastrert. Vi vil heller ikke ha tispe pga løpetid. Og å finne en hund som passer når man har en del krav er ikke lett i Norge (det er faktisk ikke mange som må omplasseres i Norge om man ser på andre land) og da må man se på andre land. Vi kunne kjøpt enda en valp og alt hadde gått fint, men vi ville heller adoptere.

Jeg er på den siden at reglene må bli strengere. Det burde bli krav basert på hvilke land dyrene kommer fra og sjekket for alt av relevante sykdommer som kan fraktes til Norge. Det må også bli strenge krav til de som importerer aktivt (bedrifter, selv om de sier de er non-profit). Man får en følelse av at de tjener penger på å importere, selv om alle så klart sier de ikke gjør det. Men uskyldig til det motsatte er bevisst og alt det så jeg får tro de. 

 

Hunden vi adopterer blir sjekket for alt som den må sjekkes for selvfølgelig (går langt utover det som er lovpålagt) da vi ikke har samvittighet til å ta inn en hund som kan smitte vår eller andres hunder med alvorlige sykdommer. 

 

Det er litt rart å ha et forbud mot å importere hunder. Det kan nesten sammenlignes litt med innvandring fra andre land. Skal man forby det også for å hindre sykdommer som vi ikke har med å komme hit? Jeg vil heller forebygge og forhindre sykdommer og samtidig hjelpe. 

 

Blir litt langt innlegg men nå er jo denne saken på dagsordenen og jeg synes det er et interessant tema. Jeg er litt på gjerdet og vil så klart alle hunders beste, men jeg føler at et forbud blir feil løsning. Det måtte i så fall vært et midlertidig forbud fram til bedre rutiner og regler er på plass.

 

I mellomtiden så kan jeg jo dele et bilde av denne søtingen som vi henter om en måneds tid :D :D

 

post-137535-0-77085400-1488314902_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi det for oss ser værre ut betyr ikke det at det oppleves som værre for den det gjelder.

 

Dyr som ikke kommer til et hjem i Norge, så vidt jeg vet, blir avlivet etterhvert.

 

Jeg kan skjønner tankegangen, men jeg mener at det bunner i feil premisser for dyr. Fordi vi som menneske synes synd på ett individ så risikerer vi potensielt livet til mange.

 

Å adoptere mennesklige barn fra utlandet og å sammenligne det med dyr blir feil.

Lenke til kommentar

Om man leser litt rundt så finner man ut hvor mye tortur og mishandling det er av dyr i andre land. 

Vi hadde faktisk tenkt å adoptere en Galgo i år, men den testet positivt på en sykdom så da lot vi den være i Spania. Spansk Galgo (spansk mynde) er en rase som det blir avlet og drept tusenvis av hvert år. Ikke er det en human avlivingsmetode heller, mange blir hengt og mishandlet. http://diadelgalgo.com/ forteller litt av det. 

Det er mange shelter som blir kill-stations fordi de ikke klarer å opprettholde en drift med bare adopsjon, så du har rett i at en del blir avlivet. Men i tillegg til de så er det vanvittig mange som trenger et hjem og fortsatt lever i forferdelige forhold. De fryser, blir syke, får såvidt nok mat, samt ekstrem mangel på det psykiske enhver hund trenger (mental stimuli, kos, riktig sosialisering osv). 

Er jeg ute og reiser bruker jeg å ta litt tid å kikke innom dyreshelter og slikt om jeg har muligheten og kanskje hjelpe litt. Jeg er en av de som føler mer for syke og trengende dyr enn å redde personer i u-land. Er ikke slik at en ting er riktig og andre er feil, men slik er jeg (og en del andre). 

Klart det er mange hunder i Norge som trenger hjelp, men de aller fleste får hjem ganske greit. Noen unntak er det og spesielt FOD-gården i Oslo sliter en del da de lever på donasjoner samt at de får problemhunder som politiet plukker opp direkte sent til de. Noen står derfor litt lengre enn andre der, men selv de får til å ha litt gjennomtrekk på hundene. 

Så lenge riktige rutiner blir fulgt slik at man ikke importerer sykdommer sammen med hundene så synes jeg folk burde få velge om de vil adoptere i Norge eller fra utlandet. 

En ting som både jeg og mange andre er på vakt på er jo hjerteorm. Men visste dere at det ikke er en eneste påvist sak der hjerteorm har smittet en norsk hund? En del mener at myggene vi har ikke kan overføre smitten, og det kan godt være grunnen, men med tanke på hvor mange hunder som faktisk blir importert så burde det jo si litt. Alle seriøse som sender hunder til Norge sjekker og tester og vaksinerer mot det som er relevant (blant annet test om de har hjerteorm). Her er det bare å være sikker at man finner noen seriøse å samarbeide med.

Angående din siste linje så mente ikke jeg adopsjon. Jeg mente generell innvandring. Hvis vi slipper til personer fra hele verden, og ikke minst lar oss reise til disse landene, så risikerer jo vi nordmenn at fremmede sykdommer kommer til oss. Et forbud vil nesten kunne sammenlignes med Trump sitt innreiseforbud (bare litt mindre rasistisk i denne sammenhengen).

 

Lenke til kommentar

Dette er vel strengt tatt et område hvor Norge er litt underdimensjonert når det gjelder lover, regler og myndigheter. Vi er kanskje litt naive, og før eller senere kommer vi antageligvis til å få et utbrudd av et eller annet skummelt :(

 

Also: Oooh, Galgo var en nydelig rase...

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Dette er vel strengt tatt et område hvor Norge er litt underdimensjonert når det gjelder lover, regler og myndigheter. Vi er kanskje litt naive, og før eller senere kommer vi antageligvis til å få et utbrudd av et eller annet skummelt :(

 

Also: Oooh, Galgo var en nydelig rase...

Enig! Etter at vi begynte å undersøke adopsjon fra utlandet fant vi fort ut hvor lite som er påkrevd for å føre inn dyr og det er på god tid å bli strengere. Ikke nødvendigvis gjør det tre ganger dyrere eller noe slikt, men bare øk kravene på hva som skal bli testet og vaksinert for samt kreve en sjekk av hunden av en norsk veterinær i ettertid for å forsikre at ikke veterinærene i utlandet gjorde en dårlig jobb. Lett å forfalske papirer i utlandet før de sendes til Norge (usikker på om noen gjør det, men hvordan skulle man oppdaget det i så fall?). 

 

Og Galgo er nydelig ja! Synd at det ikke ble Galgo for oss nå, men kanskje en gang i framtiden. Har sans for mynderaser og lignende, spesielt sighthounds er veldig interessante. 

Lenke til kommentar

Jeg opplever at de fleste gatehunder har med seg en del i bagasjen. Flere burde aldri ha fått et hjem, men blitt avlivet der nede. Mye redde, mentalt skadede hunder. Hvorfor ikke bruke pengene på å hjelpe hunder i landet de er? Du løser ikke et problem eller en kultur ved å importere tusenvis av hunder. Hvorfor skal de endre seg, problemet blir løst av seg selv? Ja, du hjelper den ene hunden, men det kunne du strengt talt gjort her til lands også. 

 

Over til mitt glasshus har jeg en Spaniahund jeg fikk ganske tilfeldig (villhund funnet ute, bekjent i Spania hadde den boende hos seg et års tid først). Hun fikk alle vaksiner det var mulig å ta og hadde bodd med vaksinerte hunder mesteparten av livet. Allikevel hadde hun bakterier/sopp i tarmen jeg fant ut av to år etter hun kom til meg. Dette var noe vi ikke hadde i Norge og prøvene måtte sendes til England før de fant ut av det. 

Lenke til kommentar

Ja det er jo vanskelig å beskytte seg mot alt. Og bare besøkende hunder kan jo ta med seg ting også. 
 

 

Hvorfor ikke bruke pengene på å hjelpe hunder i landet de er? Du løser ikke et problem eller en kultur ved å importere tusenvis av hunder. Hvorfor skal de endre seg, problemet blir løst av seg selv? Ja, du hjelper den ene hunden, men det kunne du strengt talt gjort her til lands også. 

 

Jeg og samboeren har ved flere anledninger donert penger (og kjøpt kalendere etc) til både norske og utenlandske shelter, samt at vi prøver å spre ordet om dyrevelferd der man klarer det. Det er jo et globalt problem så det krever innsats fra mange. Jeg mener at man kan hjelpe både der de er, samt adoptere en hund hvis man vil. Å importere hunder er ikke løsningen i seg selv, men det er en måte å hjelpe på som man får noe ut av selv hvis man forelsker seg i en eller annen hund.

For meg og samboeren så har vi prøvd å finne en hund her i Norge som vi kan adoptere. Det hadde definitivt gjort det både billigere og enklere for oss. Dessverre så er det ikke alltid så lett. Vi er opptatte av å ta inn en hund som passer vår situasjon og vår hund vi har fra før av. Vi har letet og letet i et halvt år nå. Et par ganger så har vi fått fulltreffer, men da har det vært noen andre som har vært før oss "i køen" og fått adoptert før vi fikk mulighet å besøke engang. 

 

Hadde det ikke vært for import fra andre land så er det ikke sikkert vi hadde funnet en som passet oss på en god stund. Vi er kanskje litt kresne, men vi vil i alle fall være sikker på at vi tar en hund som vi kan ta vare på.
Hadde ikke vi kunnet adop

Lenke til kommentar

Dere har jo ikke større forutsetning for at hunden fra Spania går overens med hunden deres eller "passer inn" hos dere enn en fra Norge? Jeg skjønner ikke helt logikken der? En norsk hund kunne dere sikkert fått ha en prøveperiode på og i verste fall levert tilbake om det ble helt kræsj. Selv om det tar lengre tid å vente på "the one" eller bli først i køen på en hund som legges ut. 

Jeg er forøvrig helt enig i at det er greit å være litt kresen og ha noen krav til hunden, men også med en Spaniablanding så vet dere veldig lite om egenskapene og hva som er i den.. det kan sikkert mushi gi noen eksempler og erfaringer på! :) 

 

PS: Vet dere kommer til å gjennomføre det uansett altså ;D . 

Lenke til kommentar

Dere har jo ikke større forutsetning for at hunden fra Spania går overens med hunden deres eller "passer inn" hos dere enn en fra Norge? Jeg skjønner ikke helt logikken der? En norsk hund kunne dere sikkert fått ha en prøveperiode på og i verste fall levert tilbake om det ble helt kræsj. Selv om det tar lengre tid å vente på "the one" eller bli først i køen på en hund som legges ut. 

Jeg er forøvrig helt enig i at det er greit å være litt kresen og ha noen krav til hunden, men også med en Spaniablanding så vet dere veldig lite om egenskapene og hva som er i den.. det kan sikkert mushi gi noen eksempler og erfaringer på! :)

 

PS: Vet dere kommer til å gjennomføre det uansett altså ;D . 

Om å komme overens med hverandre går stort sett på kastrering. Vår Basenji går mye bedre overens med kastrerte hanner (ingen problem der) og det har vært et must. Klart vi kan finne kastrerte hanner her i Norge også, men det koster også en del (i tillegg til at folk gjerne skal ha 6-7 tusen for omplassering av blandingshunder, skjønn det de som kan. Pengegriske folk). 

 

Samt at shelteret (på Kreta) vi har kontakt med er veldig ærlig med hvordan oppførselen på hunden er og siden vi har besøkt de et par ganger og kjenner de litt så gjør det også det litt lettere å stole på de. Skal faktisk på ferie dit i år også og da stikker vi innom og hilser på :D.

 

Klart det er jo en sjanse for at ting ikke går helt riktig i starten, men da jobber vi med situasjonen og får det til funke. Vi har fram til høsten der begge er mye hjemme og har derfor god tid å fikse det på. Det er jo en gresk blandingshund, men samtidig så er han bare 10 måneder og er bare en stor og glad kosegutt og vi har derfor større muligheter til å fikse det som måtte være. 

 

Det er igrunn tilfeldigheter som gjorde at det ble import-adopsjon og ikke lokalt. Selv om jeg kanskje engasjerer meg mye i denne saken så har jeg ikke særlig sterke meninger annet enn at jeg vil det beste for hunder (både i Norge og utland). Så får jeg justere meg utifra forskning og slikt hva som er best. 

 

PS: Takk! :D Ja tolket det ikke som noe annet. Folk her inne på forumet er heldigvis en god del hyggeligere enn folk i Facebook-kommentarfelt på nyhetssaker. 

 

Forresten Juliess, du har ikke en egen insta til hundene dine eller noe? Hadde vært morro å se flere bilder. Jeg og samboeren er ganske aktiv på Houdini sin både med å legge ut og å kikke på andres bilder. Forferdelig morsomt tidsfordriv :D. Vi kan jo også skryte med å ha nådd over 4000 følgere, selv om det er småtteri i forhold til kjendishundene.

 

(Skamløs baiting av følgere til Houdini her)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...