Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det slik at en kan endre reisetidspunkt gratis når en reiser med sas på eurobonuspoeng?

Så lenge det er før 24t før avgang - ja (forutsetter kansellering og ny bestilling). Det forutsetter dog tilgjengelige billetter på det tidspunktet du skal bytte til. Hvis det er snakk om å ta et fly 2 timer før, så kan de være behjelpelige med det på flyplass/i gate.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål: I morgen skal jeg fly fra Røros til Oslo. Røros har en utrolig nusselig liten flyplass, og jeg lurer på hvor lenge før ETD jeg bør møte opp for check-in? Trenger neppe å møte en hel time før selv om jeg skal sende bagasje i buken på Dash-8...

Grensen er vel 30 min før på innenlands for baggasje. Ville dog satset på 45 min. Slet med transporten for en liten måned siden og var sent ute (var 2 min etter de 30) og fikk da ikke sendt baggasje. 60 min er ikke nødvendig.

Endret av Neonex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har blitt overrent av reklame de siste dagene, hvis budskap et at det nå er millioner av flyreiser på tilbud. Men ingen av reklamene viser til eksempler på veldig billige flyturer.

 

Er det egentlig noen gode tilbud ute og flyr eller er det bare snakk om tull og fanteri?

Norwegian sitt hadde noe ok. SAS sitt synes jeg var rævva. Jeg følger prisene til SAS til USA og Asia meget tett, og det var knapt noe som kunne kalles et tilbud der. Fant én halvgod som var BGO - IAD til rundt 3 lapper litt før og i påskeferien neste år. Annet enn det var jeg ikke imponert.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har fryktelig lyst å oppdage litt av Sør-Amerika neste sommer. Da spesielt Peru med Machu Picchu og La Paz i Bolivia med en sykkeltur på "death road". Dette er to ting jeg har tenkt på lenge. Titicacasjøen må vell også oppleves, flere tips eller "must do" i området? Tenker 2-3 uker er passende, men har egentlig hele Juni til rådighet. Dermed veldig fleksibel på avreise/hjemreise. 

 

Har sett etter flybilletter en god stund nå uten å se noen særlige tilbud til Sør-Amerika. Ser at man fint kommer seg til Lima-Peru for rundt 8000, må man forvente å betale så mye? Ønsket er egentlig å lande i Lima og ta buss til La Paz etterhvert, for så å fly til Norge fra der. Finner ikke billetter under 12 000 for denne planen, noe som blir for mye. Noen tips eller tilbudsperioder i vente?   

Lenke til kommentar

Har fryktelig lyst å oppdage litt av Sør-Amerika neste sommer. Da spesielt Peru med Machu Picchu og La Paz i Bolivia med en sykkeltur på "death road". Dette er to ting jeg har tenkt på lenge. Titicacasjøen må vell også oppleves, flere tips eller "must do" i området? Tenker 2-3 uker er passende, men har egentlig hele Juni til rådighet. Dermed veldig fleksibel på avreise/hjemreise. 

 

Har sett etter flybilletter en god stund nå uten å se noen særlige tilbud til Sør-Amerika. Ser at man fint kommer seg til Lima-Peru for rundt 8000, må man forvente å betale så mye? Ønsket er egentlig å lande i Lima og ta buss til La Paz etterhvert, for så å fly til Norge fra der. Finner ikke billetter under 12 000 for denne planen, noe som blir for mye. Noen tips eller tilbudsperioder i vente?   

 

Du har jo ganske god tid på deg til å bestille denne turen, så om du vill ha ned kostnadene ville jeg sett på poengopptjening frem mot turen for å få en eller flere strekninger "gratis", evt booke en billett og oppgradere for poeng. Ser lufthansa/avianca flyr store deler av disse strekningene, så her er det jo mange muligheter. Evt må en bare følge med på når de forskjellige selskapene har tilbud om det kan være noe som passer inn på ruten. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fatter ikke at det skal være så vanskelig å lytte til beskjeder og instruksjoner på en flyplass..

Folk stimer til rundt gaten og prøver stadig å komme gjennom selv om det har blitt ropt opp at det er prioritert boarding. For de som har eller har kjøpt denne fordelen er det igrunn ganske så irriterende. Og så står de som ikke har prioritet der og blir både sinte, irriterte og spydige fordi de ikke får lov å gå gjennom og må flytte seg for medpassasjerer med prioritet.

Det er forsåvidt ikke bare dette. Eksempelvis kommer jeg stadig borti passasjerer som begynner å diskutere med vekterne om de ikke «pliiiis» kan få ha på beltet gjennom sikkerhetskontrollen, hvorpå de må tilbake gjennom etterpå uansett.

Lenke til kommentar

Fatter ikke at det skal være så vanskelig å lytte til beskjeder og instruksjoner på en flyplass..

Folk stimer til rundt gaten og prøver stadig å komme gjennom selv om det har blitt ropt opp at det er prioritert boarding. For de som har eller har kjøpt denne fordelen er det igrunn ganske så irriterende. Og så står de som ikke har prioritet der og blir både sinte, irriterte og spydige fordi de ikke får lov å gå gjennom og må flytte seg for medpassasjerer med prioritet.

Det er forsåvidt ikke bare dette. Eksempelvis kommer jeg stadig borti passasjerer som begynner å diskutere med vekterne om de ikke «pliiiis» kan få ha på beltet gjennom sikkerhetskontrollen, hvorpå de må tilbake gjennom etterpå uansett.

 

Dette er noe av det verste jeg vet med å reise rundt, folk er helt "lillebo" som vi sier her på vestlandet. Klarer ikke motta enkle beskjeder. Selskapene prøver stadig nye måter, uten nytte. 

 

Det er ikke irriterende at jeg ikke kommer først, det er irriterende at de bare står der når de ikke kommer inn og blokkerer hele greia. Det er greit om noen ikke får med seg en beskjed i ny og ne, men da tar en ett steg til siden og venter. 

 

En annen ting som irriterer er de som har med stor bagasje og 2,3,4,5 poser osv som fyller opp bagasjehyllene. 

 

Tusen andre ting også forsåvidt..

Lenke til kommentar

Folk stimer til rundt gaten og prøver stadig å komme gjennom selv om det har blitt ropt opp at det er prioritert boarding. For de som har eller har kjøpt denne fordelen er det igrunn ganske så irriterende. Og så står de som ikke har prioritet der og blir både sinte, irriterte og spydige fordi de ikke får lov å gå gjennom og må flytte seg for medpassasjerer med prioritet.

Den eneste fungerende måten å gjennomføre prioritert boarding er å ha godt markerte og fysisk separerte køer. Slik kan de uten prioritet stille seg opp i en kø med en gang om de ønsker det og de skjønner også at om de prøver seg på prioritert boarding så vil de havne lengere bak i køen..

 

Om alle skal gjennom samme punkt danner det seg en vifte med folk som prøver seg, og om de avvises danner de den legendariske "circle of shame" rundt gaten som sperrer for de som har prioritert boarding.

Lenke til kommentar

Den eneste fungerende måten å gjennomføre prioritert boarding er å ha godt markerte og fysisk separerte køer. Slik kan de uten prioritet stille seg opp i en kø med en gang om de ønsker det og de skjønner også at om de prøver seg på prioritert boarding så vil de havne lengere bak i køen..

 

Om alle skal gjennom samme punkt danner det seg en vifte med folk som prøver seg, og om de avvises danner de den legendariske "circle of shame" rundt gaten som sperrer for de som har prioritert boarding.

Helt enig! Sas bommet dog i LAX for en ukes tid siden på dette. De dannet 4(tror jeg) linjer med biz til økonomi linjer, mange stilte seg opp. Så snudde de plutselig rundt på skjermene og det ble ett totalt kaos, som vanlig.

 

Amerikanerne er gode når det er boarding klasser dog, roper opp en og en og "alle" vet de ikke skal stille seg opp før.

 

First world problems, men fortsatt irriterende:p

Lenke til kommentar

Har fryktelig lyst å oppdage litt av Sør-Amerika neste sommer. Da spesielt Peru med Machu Picchu og La Paz i Bolivia med en sykkeltur på "death road". Dette er to ting jeg har tenkt på lenge. Titicacasjøen må vell også oppleves, flere tips eller "must do" i området? Tenker 2-3 uker er passende, men har egentlig hele Juni til rådighet. Dermed veldig fleksibel på avreise/hjemreise.

Har ikke vært der selv, men Salar de Uyuni er også populært.

 

Har sett etter flybilletter en god stund nå uten å se noen særlige tilbud til Sør-Amerika. Ser at man fint kommer seg til Lima-Peru for rundt 8000, må man forvente å betale så mye? Ønsket er egentlig å lande i Lima og ta buss til La Paz etterhvert, for så å fly til Norge fra der. Finner ikke billetter under 12 000 for denne planen, noe som blir for mye. Noen tips eller tilbudsperioder i vente?   

Det er vanskelig å finne gode priser for gjennomgående billetter fra Norge til Peru eller Bolivia. Selv fikk jeg gjort det billigere ved å booke til og fra Miami. Du bør også sjekke spit via London og Madrid. Husk også å legge inn nok buffer i tilfelle forsinkelser. Uten gjennomgående billett er det du som tar risikoen.

Lenke til kommentar

Har aldri sett at å be alle uten prioritet sette seg har fungert noe sted. I USA er det vanlig med godt markerte og avgrensede kjøer for Gruppe 1 til 6.

 

1375362492000-AP-Boarding-the-Plane-1308

Nei det er kun noen plasser i usa hvor jeg har sett det fungert. SAS bruker det her hjemme(vestlandet) uten suksess. I salt lake sist uke satt alle som ikke var lest opp og vi var kun ett par stykk når de bordet first. De hadde ikke linjer engang, kun skranken. Kan være tilfeldig, men mener å huske at det har fungert greit/bedre i usa tidligere også

Lenke til kommentar

Nei det er kun noen plasser i usa hvor jeg har sett det fungert. SAS bruker det her hjemme(vestlandet) uten suksess. I salt lake sist uke satt alle som ikke var lest opp og vi var kun ett par stykk når de bordet first. De hadde ikke linjer engang, kun skranken. Kan være tilfeldig, men mener å huske at det har fungert greit/bedre i usa tidligere også

Noe av problemet her hjemme, er at det ikke er sitteplasser nok til alle ved gate. Og da blir folk stående å henge, og flytter seg mer eller mindre ubevisst mot utgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...