Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Uhm, nei, absolutt ikke. Du kan jo få bussbilletter ned til 49 kr fra Kristiansand- Oslo eller Oslo - Kristiansand. Uansett, en vanlig t/r-billett koster omkring 360 kr med buss. De billigste flybillettene kan man få til ca 199 én vei (om man her heldig), samme med toget, men på flyet kommer som regel baggasjen i tillegg om man velger Norwegian, Sas er sjeldent så billig at det blir et alternativ.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

regner med det er en god del vel-bereiste folk i denne tråden som har en del peiling på fly osv.

 

(ja dette er om dette satans vulkankaoset)

 

jeg skal fly fra trondheim til birmingham via kjøbenhavn med sas/widerøe på søndag og lurer på hvordan reglene er ved ombooking ved naturkatastrofer, si at luftrommet over Storbritannia er stengt men at det er mulig å fly til kjøbenhavn, må jeg da fly til kjøben for å så sitte "strandet" der? eller kan jeg booke om hele reisen uten problemer?

har prøvd å ringe sas i dag men det er håpløst, sto som nr 380 i 5 minutter og da ga jeg opp, den samtalen har kosta mere enn billetten på flyet :p

 

og om jeg er strandet i kjøben har jeg noen rett fra flyselskapet til å kreve hjemreise eller overnatting?

og om jeg kan reise hjem må jeg da dekke turen nedover når asken til slutt forsvinner fra egen lomme?

 

kan forsåvidt si jeg har dnb student mastercard hvor reisen er bestilt, og det har noen fordeler ved div. hendelser men mener de ikke gjelder naturkatastrofer.

 

hadde vært flott om noen kunne hjelpe =)

 

-Weebl

Lenke til kommentar

Nå er jeg vel ikke noen ekspert, så andre får rette meg om jeg tar feil, men så lenge du har gjennomgående billett (noe jeg antar du har siden du reiser med SAS/Widerøe?) og ikke enkeltbilletter så kan du booke om hele reisen din om én eller flere av destinasjonene skulle være utilgjengelige, evt. avbestille hele turen og få pengene tilbake om ikke ombooking er mulig. Har du seperate billetter vil du vel bare få booket om/refundert for den eller de strekningene som er utilgjengelige.

 

Om du står strandet et sted pga vulkanasken har du, etter hva jeg hører, lite med rettigheter siden dette er en naturkatastrofe og ikke noe flyselskapene kan kontrollere. Jeg ser at mange flyselskap, deriblant SAS, så langt ser ut til å ha vært behjelpelige med å ordne overnatting om man sitter strandet, men så vidt jeg har forstått er dette noe de ikke er pliktet til å bistå med når en situasjon som dette oppstår. Correct me if I'm wrong.

 

Du vil ikke få dekket evt. alternativ transport av flyselskapene, men som sagt har du krav på å få igjen pengene for strekkene som er utilgjengelige for deg å fly og ombooking ikke passer deg, så sånt sett bør vel det hvert fall dekke en del av prisen for alternativ transport.

 

Har du bestilt hotell der du skal og ikke får avbestilt og refundert det, vil du ikke få noe igjen av flyselskapet.

 

Ang. annen forsikring er det vel greit å sjekke med selskapet, men er nok rimelig sikker på at slike hendelser helt utenfor alles kontroll er godt dekket i en avtale.

 

Selv blir jeg ikke berørt av "askekatastrofen" i denne gang, men skjelver jo litt i buksene for at sommerens USA-tur kan ryke når mediene snakker om at vulkanen kan spy ut asken jevnlig i opptil et år fremover, og at et utbrudd fra en større nabovulkan også er ventet ... Huff, går noen bekymringsfulle måneder i vente. :p

Lenke til kommentar

Regner med at du har gjennomgående billett og da vil ingen kreve at du skal reise halvveis, det blir også for dyrt for dem at du strander der.

 

Siden det er naturkatastrofe har du antagelig ingen rett til kompensasjon, men de fleste lar deg likevel booke om gratis eller få flybilletten refundert.

 

Du kan antagelig glemme å komme gjennom på telefon for ombestilling de neste dagene, men du kan kreve refusjon her:

www.sas.no/no/Sider-uten-menytilknytning/Luftrommet-i-Norge-stengt/

Lenke til kommentar

Nå er jeg vel ikke noen ekspert, så andre får rette meg om jeg tar feil, men så lenge du har gjennomgående billett (noe jeg antar du har siden du reiser med SAS/Widerøe?) og ikke enkeltbilletter så kan du booke om hele reisen din om én eller flere av destinasjonene skulle være utilgjengelige, evt. avbestille hele turen og få pengene tilbake om ikke ombooking er mulig. Har du seperate billetter vil du vel bare få booket om/refundert for den eller de strekningene som er utilgjengelige.

 

Om du står strandet et sted pga vulkanasken har du, etter hva jeg hører, lite med rettigheter siden dette er en naturkatastrofe og ikke noe flyselskapene kan kontrollere. Jeg ser at mange flyselskap, deriblant SAS, så langt ser ut til å ha vært behjelpelige med å ordne overnatting om man sitter strandet, men så vidt jeg har forstått er dette noe de ikke er pliktet til å bistå med når en situasjon som dette oppstår. Correct me if I'm wrong.

 

Du vil ikke få dekket evt. alternativ transport av flyselskapene, men som sagt har du krav på å få igjen pengene for strekkene som er utilgjengelige for deg å fly og ombooking ikke passer deg, så sånt sett bør vel det hvert fall dekke en del av prisen for alternativ transport.

 

Har du bestilt hotell der du skal og ikke får avbestilt og refundert det, vil du ikke få noe igjen av flyselskapet.

 

Ang. annen forsikring er det vel greit å sjekke med selskapet, men er nok rimelig sikker på at slike hendelser helt utenfor alles kontroll er godt dekket i en avtale.

 

Selv blir jeg ikke berørt av "askekatastrofen" i denne gang, men skjelver jo litt i buksene for at sommerens USA-tur kan ryke når mediene snakker om at vulkanen kan spy ut asken jevnlig i opptil et år fremover, og at et utbrudd fra en større nabovulkan også er ventet ... Huff, går noen bekymringsfulle måneder i vente. :p

 

Takk for mange svar :)

 

får bare krysse alt som er av fingre og tær i huset og vente på søndagen jeg nå da.

om dette askestyret forsetter i fler år og at eventuelt Katla også bryter ut da driter jeg nok fort i å reise til Wales for å fortsette studiene mine og finner et universitet nærmere.

 

ikke faen at jeg tar tog i fler dager for å komme meg det lille stykket det egentlig er, reisen tar allerede nærmere 12 timer og det er nok :p

Lenke til kommentar

Dette varer maks 2-3 år. Ikke la det endre dine utdanningsplaner.

 

maks 2-3år ja :p

 

det er liksom 3 år til jeg skal stå med det endelige prosjektet mitt for bachelorn ferdig nå :p

ikke satan at jeg orker å reise med båt/tog/buss til universitetet :p

 

men nå snakker vi jo worst case scenario da

Lenke til kommentar

Men jeg tror vel sannsynligvis at problemet ikke blir så stort. Det er jo vanskelig å si, hvert fall for meg som ikke er noe ekspert på vulkanområdet, men jeg ser vel for meg at dette krisemaksimeres maks i mediene om dagene, før det etter en liten stund blir stille. Jeg har litt vanskelig for å se for meg at flytrafikken i hele Europa kommer til å være av og på og usikker så lenge. Forhåpentligvis slutter dette innen hvert fall en måneds tid, og vi kan gå tilbake til normalen. Men then again, man vet jo aldri.

Lenke til kommentar

Det er flere scenarier her:

 

a) Det slutter innen et par uker. Ingen går konkurs, og alt blir som før.

 

b) Det varer flere måneder eller år med total lammelse av flytrafikk i store deler av Europa. Fra tidligere hendelser vet vi at skyene kan gå helt rundt jorden og mange områder kan bli rammet. Her vil flyselskaper gå konkurs og mye kan bli forandret. Man vil øke tempo med utbygging av lyntog i Europa og i Norge vil man kanskje endelig starte å bygge lyntog, men da ut av Norge.

 

c) Vi får en periode over måneder eller år med begrensede støvskyer som etter værsystemene ligger over forskjellige områder av Europa. Det blir umulig å planlegge om man skal reise. Det vil også bli press på luftfartsmyndighetene for å tillate flygning og land kan konkurrere med om de tillater flygning. Kanskje vil det bli masse flybusser til Gøteborg for å fly derifra. En ganskje kaotisk situasjon altså.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Pappa skulle egentlig fly ned til Tyskland i morgen, men han tok bil ned i dag for å rekke det han skulle være med på.

Kjekt å kunne drøye det og utsette flyturene, men det er jo ikke alle det går for.

 

Hvor langt skal du? Selv om det er kort intra-europeisk tur får du jo tilgang til lounge, og det kan være deilig på flyplasser når folk løper rundt og ikke aner hva de skal gjøre.

Lenke til kommentar

Pappa skulle egentlig fly ned til Tyskland i morgen, men han tok bil ned i dag for å rekke det han skulle være med på.

Kjekt å kunne drøye det og utsette flyturene, men det er jo ikke alle det går for.

 

Hvor langt skal du? Selv om det er kort intra-europeisk tur får du jo tilgang til lounge, og det kan være deilig på flyplasser når folk løper rundt og ikke aner hva de skal gjøre.

 

reiser til birmingham via kjøbenhavn, mener damen på andre enden sa hun oppgraderte setet mitt, vet ikke om alle de andre forelene gjelder da.. men om jeg blir stranda i kjøben og får bruke loungen der har det vært jævla luksus

Lenke til kommentar

Det er flere scenarier her:

 

a) Det slutter innen et par uker. Ingen går konkurs, og alt blir som før.

 

b) Det varer flere måneder eller år med total lammelse av flytrafikk i store deler av Europa. Fra tidligere hendelser vet vi at skyene kan gå helt rundt jorden og mange områder kan bli rammet. Her vil flyselskaper gå konkurs og mye kan bli forandret. Man vil øke tempo med utbygging av lyntog i Europa og i Norge vil man kanskje endelig starte å bygge lyntog, men da ut av Norge.

 

c) Vi får en periode over måneder eller år med begrensede støvskyer som etter værsystemene ligger over forskjellige områder av Europa. Det blir umulig å planlegge om man skal reise. Det vil også bli press på luftfartsmyndighetene for å tillate flygning og land kan konkurrere med om de tillater flygning. Kanskje vil det bli masse flybusser til Gøteborg for å fly derifra. En ganskje kaotisk situasjon altså.

 

Jeg blir bekymra når jeg leser dette... Har allerde bestilt billetter og hotell i Los Angeles til sommeren :(

Lenke til kommentar
Jeg blir bekymra når jeg leser dette... Har allerde bestilt billetter og hotell i Los Angeles til sommeren :(
Til sommeren? Jeg har bestilt flere reiser før vi kommer så langt.

 

En av reisene var så lang og kronglete at ingen reisebyråer klarte la meg bestille flyturen samlet, jeg måtte splitte den opp i 2. Skal bli spennende å se om jeg kan eventuelt kan klare å få noen penger tilbake for den delen av reisen som ligger utenfor Europa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...