Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et spørsmål om kansellering av billett sånn generelt:

 

Hvordan er prosessen for å kansellere en billett? Jeg har forstått at man skal ringe til selskapet og oppgi booking kode, men trenger man noe annet bevis i tillegg og hvordan refunderer de pengene? Tar utgangspunkt i full fleks. billett. Har aldri kansellert billett før så jeg lurer på åssen det funker konkret.

Lenke til kommentar

Et spørsmål om kansellering av billett sånn generelt:

 

Hvordan er prosessen for å kansellere en billett? Jeg har forstått at man skal ringe til selskapet og oppgi booking kode, men trenger man noe annet bevis i tillegg og hvordan refunderer de pengene? Tar utgangspunkt i full fleks. billett. Har aldri kansellert billett før så jeg lurer på åssen det funker konkret.

 

Pengene blir refundert til kredittkortet det ble betalt med. Mange full fleksbilletter belastes først når reisen foretas - men dette varierer fra selskap til selskap.

Lenke til kommentar

Hva tenker vi om vekterstreiken nå? Hvis den blir utvidet, kan flere av de store flyplassene bli fullstendig stengt eller vil man greie å redusere kaoset til litt lengre køer? Skal fly om en uke fra Stavanger, og trodde jeg var trygg nå som askeproblemene stoppet opp, men dengang ei ... I år er det visst alltid noe, kan aldri føle seg trygg. :roll:

Lenke til kommentar

Hva tenker vi om vekterstreiken nå? Hvis den blir utvidet, kan flere av de store flyplassene bli fullstendig stengt eller vil man greie å redusere kaoset til litt lengre køer?

En rask opptrapping er antagelig en fordel.

 

Om streiken stopper Jens Stoltenberg og Erik Solberg fra å reise rundt og leke julkenisser kan jeg garantere at staten raskt griper inn, at folk ikke kommer seg på ferie er det derimot ingen som bryr seg om. Og igjen vil nok forsikringsselskapene si at dette tapet får folk selv ta.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

I mai reiste jeg til Machu Picchu i Peru og reisen ble bestilt i vinter. Og så startet moroa:

 

-Så fikk Peru et jordskjelv på 5,8 januar, men med få skader.

-Så kom det massivt regn i området som ga flom og ras. Både veier og jernbane jeg skulle reise med raste ut og det ble ærklært unntakstilstand i området.

 

 

-tsunamivarsel for Peru etter det store jordskjelvet i Chile i februar.

-Så ble Peru rammet av jordskjelv i mars, men det var små skader.

-Jordskjelv på 6,0 i april

-Mindre småskjelv kom også i april.

-Så kom enda et skjelv på 6,5 i mai før jeg reiste.

-Høy risiko for busstreik i Norge som ville gjort det vanskeligere å komme seg til flyplassen.

-BA som jeg flyr med får så annonsert at de vil bli rammet av streik midt under reisen min.

-Askeskyen strakk seg over mye av Atlanteren da jeg skulle fly så jeg var ikke helt overbevistt om det ble kanseleringer eller eventuelle forsinkelser. Jeg måtte sjekke ut og inn med et annet flyselskap i Miami så en forsinkelse ville lett ødelagt hele reisen.

-Heathrow stenges pga. askesky mens jeg er på vei tilbake til Miami.

-Så endrer de reglene rett før avgang fra Miami slik at vi får flydd likevel. Hadde allerede forberedt meg på å overnatte der.

 

Enkelt skal det visst ikke være, men det var likevel en fantastisk langhelg.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Etter å ha fått godskrevet poengene fra forrige ukes flyvninger (14 timer, 1450 poeng. yey!) til min Eurobonus-konto ser jeg at jeg nå har en ikke veldige imponerende saldo 6450 poeng. Problemet er at to tredjedeler av poengene forfaller ved utgangen av oktober.

 

Spørsmålet blir som følgende; er det noe som helst av verdi jeg kan bruke poengene mine til? Eller kan jeg først som sist donere det som doneres kan til Redd Barna? Forhåpentligvis vil jeg ikke tjene opp mer poeng innen utgangen av oktober.

 

Flyreiser går vel for 6000 poeng og opp om dagen, men det tilbys kun tur/retur billetter, ikke sant? Å kjøpe poeng ser jeg ikke som noe alternativ, hvorfor i all verden skulle jeg f.eks. kjøpe poeng for €210 for å få poeng nok til en gratis hotellovernatting.

 

Jeg var såvidt innom Eurobonus-shoppen, men heller ikke der fant jeg mye som fristet. Greit nok at man kan handle for en kombinasjon av poeng og cash, men selv da virket det meste dyrt i forhold til butikkpris.

 

Hva gjør jeg? Ter meg som komplett drittsekk en stund for så å donere til Redd Barna for å kvitte meg med dårlig samvittighet? Andre forslag?

Lenke til kommentar

Kommer med Air France fra Marseille til Schiphol. Ankomst 2120. Flyr hjem til Norge neste dag med KLM kl 1010. Antar det ikke er mulig å oppholde seg på flyplassen over natten, siden man ikke får sjekket inn hos KLM før et par timer før avgang? Noen som har noen gode tips å komme med?

Lenke til kommentar

Som du selv sier så holder jo 6000 til en reise. I sommer er det eurobonustilbud til mange steder i Norden for 6000 poeng tur/retur. Hva med en tur for eksempel til Visby på Gotland?

 

http://www.sas.no/no/EuroBonus/EuroBonus-tilbud/Halv-pris--hele-sommeren/

Ah, ser det tilbudet går ut 14. august. Noen dager før jeg gjorde et søk for. Siden jeg fikk opp 12000 poeng for returreiser i Norge, antok jeg prisen var 6000 pr strekning.

 

14. august er nok uansett for tidlig for meg. Bor på vestkysten i USA og har ikke planlagt noen tur til Norge før slutten av august.

Lenke til kommentar

Kommer med Air France fra Marseille til Schiphol. Ankomst 2120. Flyr hjem til Norge neste dag med KLM kl 1010. Antar det ikke er mulig å oppholde seg på flyplassen over natten, siden man ikke får sjekket inn hos KLM før et par timer før avgang? Noen som har noen gode tips å komme med?

Du har altså to separate billetter, slik at du ikke får sjekket bagasjen hele veien?

 

Jeg har selv testet Yotel (http://www.yotel.com) på Schipol og syns det var et godt tilbud når man trenger noen timer på øyet, men de har rommene sine på innsiden av sikkerhetskontrollen.

 

Hadde nok sett meg om etter et hotellrom om jeg var deg. Rom på flyplassen koster kanskje en del, men det skal være både kjapt og rimelig å komme seg til sentrum.

Lenke til kommentar

Har enda ikke skaffet meg kort fra Diners, men ser jo at jeg av og til hadde vært greit med aksess til Lounger under lengere reiser.

 

Ser på oversikter over Diners lounger at de alle har "guest fee". Gjelder dette for selve kortinnehaveren eller for andre gjester han tar med seg inn på loungen?

Lenke til kommentar

Kommer med Air France fra Marseille til Schiphol. Ankomst 2120. Flyr hjem til Norge neste dag med KLM kl 1010. Antar det ikke er mulig å oppholde seg på flyplassen over natten, siden man ikke får sjekket inn hos KLM før et par timer før avgang? Noen som har noen gode tips å komme med?

 

Bagasjen kan sjekkes gjennom fra Marseille, slik at du først mottar denne i Oslo eller din norske destinasjon.

Lenke til kommentar

Ser at SAS skal endre bagasjereglene fra 1. oktober uavhengig av destinasjon:

 

Economy Class: 23 kg totalt, 23 kg per kolli, 1 kolli (+ 1x23 kg for EBS/EBG, + 2x23 kg for Pandion)

Economy Extra: 46 kg totalt, 23 kg per kolli, 2 kolli (+ 1x23 kg for EBS/EBG, + 2x23 kg for Pandion)

Buisness Class: 64 kg totalt, 32 kg per kolli, 3 kolli (+ 1x32 kg for EBS/EBG, + 2x32 kg for Pandion)

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...