Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Det var litt tricky å bestille fra American Airlines sin side når det kom til betaling, fordi det ikke gikk an å velge "Norge" under hvor kredittkortet var utstedt. Tenkte jeg da bare skulle prøve å velge at det var utstedt i UK for å se om det gikk, og det funka fint. Ble fakturert i pund, noe som også var gunstig siden pundet er lavt nå. Reservasjonen er gjort, billett motatt og penger trukket, så kan ikke være et problem.

 

Kan for øvrig slenge inn et spørsmål her, selv om jeg også har kontaktet flyselskapet direkte for å få svar på spørsmålet og venter på svar. Jeg har to navn, og noen ganger (spesielt utenlandske selskap) blir de to navnene til ett navn på bookingen. Hvis jeg da for eksempel heter Jan Tore, så står det "JANTORE" som fornavn på bookingen/billetten. Kan dette skape problemer når det i passet står som det skal være, "JAN TORE", med mellomrom? Flyet går til USA, og det samme på et av innenlandsflyene i USA, og jeg er litt bekymret siden det er så fantastisk strengt på USA-flyvninger.

 

Og nei, jeg heter ikke Jan Tore. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De skal jo ha adresse ved bestilling? Oppga du en andresse i UK?

Må ha en adresse på korthaver når du er på betalingssiden, ikke nødvendigvis der du bor selv. Jeg brukte kortet til en annen person, og skrev h*ns navn og adresse, eneste endring jeg gjorde var landet til UK som sagt. Kortdetaljer og adresse har ingenting med deg som reisende å gjøre, så det er ikke noe som kan bli dratt opp når du kommer til flyplassen. Og som sagt var det ingen problemer med bookingen ellers. Dog skjønner jeg ikke helt hvorfor man ikke kan velge Norway ...

Lenke til kommentar
Kan for øvrig slenge inn et spørsmål her, selv om jeg også har kontaktet flyselskapet direkte for å få svar på spørsmålet og venter på svar. Jeg har to navn, og noen ganger (spesielt utenlandske selskap) blir de to navnene til ett navn på bookingen. Hvis jeg da for eksempel heter Jan Tore, så står det "JANTORE" som fornavn på bookingen/billetten. Kan dette skape problemer når det i passet står som det skal være, "JAN TORE", med mellomrom? Flyet går til USA, og det samme på et av innenlandsflyene i USA, og jeg er litt bekymret siden det er så fantastisk strengt på USA-flyvninger.

 

Og nei, jeg heter ikke Jan Tore. :p

Kan ikke tenke meg at det vil by på problemer. Jeg har i alle fall gått klar av de, selv om jeg heter "JAN-TORE" som også blir til "JANTORE" på booking/billett.

 

Litt morsomt dog hvor mange ganger jeg har kommet i situasjoner hvor det spesifiseres at navn må skrives likt som i passet, men hvor bindestrek ikke er et gyldig tegn. Jeg har rett og slett sluttet å bry meg, og det har aldri bydd på problemer.

Lenke til kommentar

Burde ikke by på problemer. Men når det er tvil om hvordan et navn skal staves "som i passet" - ta en titt på den maskinlesbare linjen nederst i passet ditt. I den kan du se "internasjonal" stavemåte av særnorske bokstaver og håndtering av spesialtegn. (JANTORE burde aldri være noe problem hvis "du mener" navnet ditt er Jan-Tore". Vanlig praksis er videre at man praktiserer to bokstavfeil).

 

Så lenge pengene er trukket har det jo tydeligvis gått greit!

Lenke til kommentar

AA sier "you will need to place your reservation on 'HOLD' and contact your local AA Reservations Office for assistance with ticketing. You may then go in person to any American Airlines airport ticket counter, City Ticket Office or a local travel agency in your area to purchase your ticket(s)."

 

Regner med at AA ikke har noen kontorer eller service i Norge.

 

Hva slags reisebyråer kan man gå til med en webreferanse for å få kjøpt en billett og hva vil de kreve for noe slikt?

Lenke til kommentar
Hva med wideroe.no
Legger på over 2000 og jeg får ikke de flightene jeg ønsker. Anansert søk gir tekniske feil eller bilett som koster 20.000 mere uten at jeg får de rette flightene.
eller expedia.no ?
Legger på over 6000 uten at jeg får de flightene jeg ønsker. De selger ikke biletter til AA i det hele tatt.

 

seat24.no fant igår en bedre flightkombinasjon med andre selskaper som jeg ikke fant via aa.com, men til 1000 ekstra. Idag finner jeg denne ikke i det hele tatt. :(

 

Ser ut til at å få riktig kombinasjon av 7 flystrekninger blir for mye for søkemaskinene.

Lenke til kommentar

Har du forsøkt å ringe inn bestillingen? Jeg ser de har et svensk nummer de oppgir for bestillinger fra Norge.

 

http://www.aa.com/i18n/utility/internation...honeContact.jsp

 

Det kommer vel et gebyr på hvis man bestillir billetter manuelt, men forklarer du at bestillingen ikke gikk gjennom online så bør sjansene være gode for at du slipper dette ekstra gebyret.

 

En annen ting du kan forsøke, er å se om du finner reiseruten i denne søkemotoren:

 

http://matrix.itasoftware.com/cvg/dispatch

 

Lykkes du med det, får du opp booking details som vil være til hjelp for reisebyråer å finne reiseruten for den prisen du får opp på aa.com.

Lenke til kommentar
Har du forsøkt å ringe inn bestillingen? Jeg ser de har et svensk nummer de oppgir for bestillinger fra Norge.

 

http://www.aa.com/i18n/utility/internation...honeContact.jsp

 

Det kommer vel et gebyr på hvis man bestillir billetter manuelt, men forklarer du at bestillingen ikke gikk gjennom online så bør sjansene være gode for at du slipper dette ekstra gebyret.

Kan ikke skjønne om de tillater bestilling via telefon, men ikke via Internett. Og det er mye høyere risiko for at alt ikke blir stavet riktig når man bestiller via telefon.

 

En annen ting du kan forsøke, er å se om du finner reiseruten i denne søkemotoren:

 

http://matrix.itasoftware.com/cvg/dispatch

 

Lykkes du med det, får du opp booking details som vil være til hjelp for reisebyråer å finne reiseruten for den prisen du får opp på aa.com.

Jeg vet akkurat hvilken rute og flyavganger jeg ønsker. Problemet er å finne noen som kan foreta denne bestillingen. Siten du linket til klarte kun finne dårligere rutekombinasjoner... og skulle ha 30.000 mere for dem.
Lenke til kommentar
Kan ikke skjønne om de tillater bestilling via telefon, men ikke via Internett. Og det er mye høyere risiko for at alt ikke blir stavet riktig når man bestiller via telefon.

Nå virker det jo som at det er en teknisk begrensing ved nettsiden relatert til autentisering av kredittkort som gjør at du ikke kan bestille online. Denne begrensingen kan man ganske sikkert gå rundt ved manuell bestilling.

 

Antall bestillinger på aa.com med norske kredittkort tror jeg er forsvinnende liten. Sannsynligvis for liten for at de ser noe poeng i å støtte det hvis det er ekstra kostnader ved det.

Lenke til kommentar
Hvor skal du?
Til "F". :p

 

Ga opp American Airlines da de ikke ville ha meg som kunde og bestilte en litt annen kombinasjon til "F".

 

Måtte splitte reisen opp i 2 kjøp og jeg prøver nå å få reservert gode seter da det er mange nattflighter.

-Den ene delen var med BA som jeg bestilte via GotoGate. Ble overrasket over at BA skal ha 194 kr per strekning for setereservasjon.

-Den andre delen bestilte jeg via Ebookers, men de har enda ikke klart å gi meg billettkoden slik at jeg får sjekket mulighet for setereservasjon via de andre flyselskapene. Support svarte igår de skulle svare innen 24 timer, men det ser dårlig ut. Er dette en useriøs operatør?

Lenke til kommentar

Null problemer, er vant med å reise. Hadde en tur ifjor med tilsammen 20 reservasjoner/strekninger. Tror andre ville kunne gått litt i surr. :laugh:

 

Fikk forresten sespons fra Ebookers så nå er jeg sikret gode seter på alle de flightene, gratis. Med BA får jeg se hva jeg skal gjøre. Overrasket over at servicen er blitt så mye dårligere siden jeg fløy med dem sist.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Med BA får jeg se hva jeg skal gjøre. Overrasket over at servicen er blitt så mye dårligere siden jeg fløy med dem sist.

 

 

For før har du fått reservert setyer hos BA? Inntill nylig var valg av sete forbeholdt kunder med sølv- eller gullstatus i British Airways Executive Club - alle andre måtte vente til online check-in åpnet 24 timer før (første) avgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...