Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Jeg blir bekymra når jeg leser dette... Har allerde bestilt billetter og hotell i Los Angeles til sommeren :(
Til sommeren? Jeg har bestilt flere reiser før vi kommer så langt.

 

En av reisene var så lang og kronglete at ingen reisebyråer klarte la meg bestille flyturen samlet, jeg måtte splitte den opp i 2. Skal bli spennende å se om jeg kan eventuelt kan klare å få noen penger tilbake for den delen av reisen som ligger utenfor Europa.

 

Where, where?!

 

Stillehavsøy kanskje? Eller noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dobbelposter, men who cares? :)

 

 

Det har seg slik at jeg liker å planlegge mine turer i god tid fremover. Jeg har sett litt på ferier til sommeren 2011 og hvis alt går etter planen vil jeg sitte å disponere greit beløp som kan brukes på ferie. Regner med at jeg kan bruke ca. 50.000nok på tur og vil da høre innspill på hvor jeg kan dra. Jeg har lyst til å dra langt, ettersom jeg har feriert mest i Europa i det siste. Fiji er et alternativ, men jeg vil holde alle muligheter åpne. Varigheten på reisen skal være +-3uker. Det er forøvrig jeg og en venn som skal ut på dette eventyret, vi er begge 19år, men det syns jeg ikke dere skal legge vekt på. Vi liker å gå ut om kvelden på barer og nattklubber, men det blir ikke akkurat en Ayia Napa ferie.

 

Hit me med eksotiske destinasjoner.

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

Nevnte jeg Beachcomber Island på Fiji? Anbefaler å få med et par kjølige dager på New Zealand med det samme. Med en dagstur fra Auckland kan man få med seg mye av nordøya inkludert Waitomo caves hvor glødeormer lager en falsk stjernehimmel. Dere kan også ta Zorben (sitt inni en vaskeball ned en bakke) om dere er gærne.

 

Ellers så er vel Juli-august den beste sesongen for Seychellene.

Lenke til kommentar

Beachcomber har blitt nevnt, og det står høyt på listen.

 

Ang NZ så er det noe jeg vil se på, men prioritet er å være et sted med fantastiske strender, avslappet atmosfære og gode dykke/snorklemuligheter.

 

 

Når det gjelder Seychellene så ser jeg for meg dette som et veldig typisk honeymoonreisemål. I så fall tror jeg ikke at dette er noe for oss.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har tripit enda robertaas, tror jeg du kommer til å syns det er ganske nyttig med så mange strekk.

 

TripIt er genialt. Fungerer også med automatiske hotellreservasjoner via epost, hadde OSL - BKK - SIN - NRT - LAX - EWR - CPH - OSL alt på TripIt på iPhonen inkludert alle hotellene (InterContinental, Sheraton og New York Palace). Printet ikke ut noe som helst underveis i reisen. :)

Askefast i Norge har jeg fått tid til å teste TripIt. Videresendte 5 flyreservasjoner:

-2 klarte den ikke tolke, inkludert en fra Norwegian som de sa de støttet.

-1 reise med flere strekninger og reise over til neste døgn gikk den fullstendig i surr på. Strekningene kom i feil rekkefølge med opphold på feil sted mellom seg.

-1 enkel tur/retur ga den info om en større by i nærheten og ikke den flyet gikk til og jeg skulle til.

-1 reise ble lagt inn riktig.

 

Ble ikke veldig imponert selv om ideen er god.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

McHansern: Hva med Borneo? Der får du mye fin jungelnatur hvis du vil ha det, det er veldig mye bra dykking der. Selv har jeg bare vært i Malaysia delen, men jeg likte det veldig godt. Brunei er bortkastet hvis du vil drikke, Malaysia er relativt dyrt, men billig i forhold til Norge. Indonesia er rimelig billlig.

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke det var dyrt i det heletatt, men det var overraskende mange jeg møtte som syns det var dyrt. Mange av de hadde allerede vært i sørøst asia en god stund så de hadde til dels blitt litt for godt vandt til lokale priser. Siden Malaysia ikke produserer alkohol vil det bli litt dyrere enn f.eks indonesia siden alt er importert fra utlandet.

Lenke til kommentar

Jeg sjekket ikke prisene på alkohol der, men for annet var prisene latterlig lave.

 

Sjekket beer index:

Vietnam: 0,54 euro

Laos: 0,61 euro

Papua New Guinea: 0,71 euro

Cambodia: 0,89 euro

India: 0,89 euro

China, 0,93 euro

Indonesia: 1,19 euro

Thailand: 1,66 euro

Brunei: 2,37 euro

Hong Kong: 2,78 euro

Australia: 3,47 euro

Malaysia: 3,54 euro

Singapore: 5,41 euro

 

Norge: 7,08 euro

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hello Peps.

Jeg skal til Denver, USA 1 juli i sommer. har holdt øye med noen priser på finn.no den siste uken, og i forrigårs gjorde den et hopp fra 6880 til 7880!

Når jeg så søker på en avreise to uker fra i dag så ligger prisen helt nede på 4700.

 

Nå, mine spørsmål er da om dette er ensbetydende med at flyprisen vil droppe igjen til en lavere pris enn 6880 kr? Da jeg sist var der (1 mnd siden) kjøpte jeg flybillett 3 dager før avreise for nøyaktig kr 6880. Så derfor synes jeg ikke at det har vært noen god pris til nå.

 

Når er det generelt best å bestille flybilletter? en, to, tre fire uker i forveien?

Noen som har spesfikk info?

Lenke til kommentar

Det er ingen generelle regler her; flyselskapene vokter prisalgoritmene sine svært godt, i tillegg til at prisutviklingen naturlig nok er avhengig av hvordan salget går. Å satse på å kjøpe flybilletter to uker før avreise når du skal fly langdistanse i høysesong er risikosport.

Lenke til kommentar

Hello Peps.

Jeg skal til Denver, USA 1 juli i sommer. har holdt øye med noen priser på finn.no den siste uken, og i forrigårs gjorde den et hopp fra 6880 til 7880!

Når jeg så søker på en avreise to uker fra i dag så ligger prisen helt nede på 4700.

 

Nå, mine spørsmål er da om dette er ensbetydende med at flyprisen vil droppe igjen til en lavere pris enn 6880 kr? Da jeg sist var der (1 mnd siden) kjøpte jeg flybillett 3 dager før avreise for nøyaktig kr 6880. Så derfor synes jeg ikke at det har vært noen god pris til nå.

 

Når er det generelt best å bestille flybilletter? en, to, tre fire uker i forveien?

Noen som har spesfikk info?

Som også Robertaas sier, juli er høysesong. Bare å bestille. Prisene kan skifte på bakgrunn av at det er nærmere i tid - eller ganske enkelt fordi de billettene du har sett tidligere er blitt kjøpt av andre allerede. Da blir prisen for deg høyere. Men dette er en egen vitenskap som flyselskapene vokter nokså godt!

Lenke til kommentar

Yess. Nå har prisen falt igjen til 7100, og om jeg kjøper billett til den 30/6 så koster den 6880.

 

Denne jævla vitenskapen har jeg prøvd å presse ut av diverse fly-folk, uten hell. Noen som kjenner noen insidere?

Burde nesten begynne å jobbe hos et flyselskap for å finne ut av dette.

Lenke til kommentar

post-18989-1273174751,1442_thumb.png

En veldig enkel modell for hvordan prisetting kan gjøres. Prislinjene er garantert ikke rette og man tar også inn andre parametre. Icelandair setter for eksempel raskt opp prisen om det er mye trafikk på websiten. Dette er det mest hemmelige man har i flyselskapene og de har brukt mye ressurser på optimalisering.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Det ligner ikke så mye på de modellene jeg har sett, uten at jeg kan si noe særlig mer. Litt av poenget er at de som bestiller veldig lenge på forhånd ofte er helt bestemte på at de vil reise; poenget er jo å prøve å få absolutt alle kunder til å betale den maksimale prisen de er villige til å spytte ut.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet en liten smule med dette - og det er mange parametre. Et helt år før er ingen kampanjebookingklasser åpne som regel - med mindre selskapet trenger cash - og en måned før stenger man også ofte de laveste bookingklassene. Men det er veldig mange parametre, både i forhold til tid, bookingtall, destinasjoner, transfer-flighter, codeshare osv.

Lenke til kommentar

Jeg sjekket ikke prisene på alkohol der, men for annet var prisene latterlig lave.

 

Sjekket beer index:

Vietnam: 0,54 euro

Laos: 0,61 euro

Papua New Guinea: 0,71 euro

Cambodia: 0,89 euro

India: 0,89 euro

China, 0,93 euro

Indonesia: 1,19 euro

Thailand: 1,66 euro

Brunei: 2,37 euro

Hong Kong: 2,78 euro

Australia: 3,47 euro

Malaysia: 3,54 euro

Singapore: 5,41 euro

 

Norge: 7,08 euro

 

Synes faktisk det var ganske dyrt jeg da, men så reiser jeg også kun til steder hvor det er enda billigere. Har man forventninger om at det skal være billig, så synes jeg egentlig ikke det er så rart. Det er selvsagt mye billigere ift norske priser, men så reiser f.eks ikke jeg og mange andre på ferie i Norge heller og forventer kanskje at det skal være vesentlig billigere. Priser som ligger under 2,50 euro er for meg svært billig, alt over er billig, men ikke sånn kjempe. Dessuten er det vel litt forskjell på hva slags ferie man er på. Er man på ferietur bare for å slappe av og slippe å bruke for mye penger, så er kanskje ikke øl'en det man er interessert i å betale mest for.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...