Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4. Om dere har gjennomgående billett trenger dere ikke ta ut bagasjen i Frankfurt. Chicago er jeg derimot ikke sikker på.

 

I Chicago må han det. Alle som reiser inn til USA må selv ta ut bagasjen og ta denne gjennom tollen. Det samme gjelder på Gardermoen på veg inn i Norge igjen.

Lenke til kommentar

4. Om dere har gjennomgående billett trenger dere ikke ta ut bagasjen i Frankfurt. Chicago er jeg derimot ikke sikker på.

I Chicago må han det. Alle som reiser inn til USA må selv ta ut bagasjen og ta denne gjennom tollen. Det samme gjelder på Gardermoen på veg inn i Norge igjen.
Trodde det var Regina i Canada de skulle til og da er det vel ikke naturlig at bagasjen skal gjennom tollen i USA.
Lenke til kommentar

Har nå søkt litt rundt og funnet ut at Beachcomber island virker meget tiltrekkende, har ikke du vært der robertaas? Kan du si noe om priser på ting som leiligheter/hotel, mat, dykking/haifiske(om det er mulig). All hjelp mottas med takk. Planlegger sommeren 2011.

Har reist rundt i Fiji i vel en måned. Var på:

http://www.robinsoncrusoeislandfiji.com/

http://www.beachcomberfiji.com/

http://www.ssc.com.fj/South_Sea_Island.aspx

http://www.botaira.com/

Samt reising rundt på hovedøya med Suva som base.

 

Det som er spesielt på Fiji er at det er honeymooners og backpackers der, og veldig lite andre typer turister mellom disse. For backpackers er priser og kvalitet på forskjellig nivå og er man på en resort så er det helst all inclusive og skal man ha annen mat må man svømme veldig langt eller fiske og lage mat selv. Man er altså prisgitt at stedet er veldrevet og mange steder kan det variere veldig over tid. Følg oppdaterte ratinger på tripadvisor og snakk med andre reisende.

 

Det som er spesielt med Beachcomber er konsistent høyt nivå over mange år. De har investert i solid infrastruktur og et konsept som virker. Samme gode mat for alle, bra underholdning og 3 nivåer på bolig som avgjør prisen. Det er veldig sosial og støyende sovesaler, "logde" hotellrom eller "bure" (bungalow). De er relativt dyrt for backpackersteder så det kan være lurt å kombinere med opphold andre steder på Fiji om man skal være der en lengere periode. Husk på å ta Beachcomber til slutt ellers så blir resten av oppholdet i Fiji lett en nedtur.

 

Dykket faktisk ikke på Fiji, man jeg snorklet masse. Priser finner du online. Om det er noe spesifikt du lurer på så er det bare å spørre.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

4. Om dere har gjennomgående billett trenger dere ikke ta ut bagasjen i Frankfurt. Chicago er jeg derimot ikke sikker på.

I Chicago må han det. Alle som reiser inn til USA må selv ta ut bagasjen og ta denne gjennom tollen. Det samme gjelder på Gardermoen på veg inn i Norge igjen.
Trodde det var Regina i Canada de skulle til og da er det vel ikke naturlig at bagasjen skal gjennom tollen i USA.

 

Hvordan får en greie på slikt egentlig? Må en spørre seg frem på flyplassen, står det på boardingkort eller noe, eller ja, hvordan?

 

Takker til alle for hjelp :)

Lenke til kommentar

4. Om dere har gjennomgående billett trenger dere ikke ta ut bagasjen i Frankfurt. Chicago er jeg derimot ikke sikker på.

I Chicago må han det. Alle som reiser inn til USA må selv ta ut bagasjen og ta denne gjennom tollen. Det samme gjelder på Gardermoen på veg inn i Norge igjen.
Trodde det var Regina i Canada de skulle til og da er det vel ikke naturlig at bagasjen skal gjennom tollen i USA.

 

I USA må bagasjen ut og gjennom tollen også om man skal videre ut av USA...

Lenke til kommentar
I USA må bagasjen ut og gjennom tollen også om man skal videre ut av USA...

Nei, faktisk ikke alltid. Reiste akkurat gjennom Houston og slapp røre bagasjen.

 

Jeg kontaktet informasjonasvdelingen på flyplassen før jeg reiste og selv de påstod at jeg måtte sjekke ut og inn bagasjen. De påstod også at 62 minutter holdt i massevis til transfer. Med 45 minutter til immigration, over 10 minutter til sikkerhetskø og 5 minutter til toll var gate akkurat stengt da jeg kom dit. Og bagasjen min var på flyet uten at jeg hadde rørt den i Houston.

 

Det var visst et merke med "T" på kofferten som var magien.

Lenke til kommentar
I USA må bagasjen ut og gjennom tollen også om man skal videre ut av USA...

Nei, faktisk ikke alltid. Reiste akkurat gjennom Houston og slapp røre bagasjen.

 

Jeg kontaktet informasjonasvdelingen på flyplassen før jeg reiste og selv de påstod at jeg måtte sjekke ut og inn bagasjen. De påstod også at 62 minutter holdt i massevis til transfer. Med 45 minutter til immigration, over 10 minutter til sikkerhetskø og 5 minutter til toll var gate akkurat stengt da jeg kom dit. Og bagasjen min var på flyet uten at jeg hadde rørt den i Houston.

 

Det var visst et merke med "T" på kofferten som var magien.

 

Et merke med "I t I" antagelig - International to International transfer. Det er dog ikke alle selskaper som tilbyr denne servicen, men den finnes hos noen - som da har de nødvendige avtaler med tollvesenet (CBP). Hovedregelen er dog, som skrevet over, at bagasjen må ut i USA etter at USA i 2003 vanskeliggjorde international transfer ved skjerpede krav om international transfer bag, fjerning av Transit Without Visa (TWOV)-muligheten osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

 

Skal en tur til Thailand i sommer, 2. juni til 1. juli. Har nå kjøpt meg en billett fra London til Kuala Lumpur. Lander i Kuala Lumpur 0725, så relativt lite venting for å komme seg til Phuket da. På turen tilbake går flyet 1005, den 1. juli, og lurer på om det er mulig å finne noe fly som får meg fra Phuket til Kuala Lumpur den morgenen, som ikke koster skjorta. Har sett litt rundt og finner ingen som passer noe særlig, kan se ut som jeg må ha en natt på flyplassen der, noe jeg gjerne skulle vært foruten.

Er det forresten noen flyselskaper som flyr Gardermoen - Heathrow for en billig penge?

Lenke til kommentar

Avgang 10:05 betyr at du senest bør være ved innsjekkingsskranken 9. Flyturen fra Phuket tar 1 time 20 minutter, men er i en annen tidssone så du kan regne dette som 2:20. Med minimal margin ser du da etter et fly som drar fra Phuket rundt 6:00. Man begynner ikke å fly fra Phuket før ca. 7:00 og første fly til KL går 8:15.

 

Mellom Phuket og KL ville jeg tatt AirAsia som har 3 daglige flygninger og som bare koster noen hundrelapper. De har også mange andre billige flygninger så istedefor å være en hel måned på Phuket (altfor lenge på et slikt chartermål) ville jeg reist tidligere til KL og så reist innom en annen destinasjon noen dager.

 

Husk også på at det er 2 terminaler på hovedflyplassen i Kuala Lumpur. De ligger på hver sin side av flyplassen med en lang omvei med buss eller taxi for å komme seg rundt. KL har også flere flyplasser.

 

Billigste til Heathrow er antagelig BA til ca. 1450,- t/r.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar. Skal være på Koh Phi Phi i ca 4 uker for å ta noe som heter divemaster, så blir nok ikke tid til å reise så mye rundt å se på ting.

Er det sannsynlig at Malaysia Airlines flyr samme terminal? Flyr med dem fra Heathrow - Kualalumpur og Kuala Lumpur Phuket.

 

Edit: Står ingenting i E-ticketen om hvilken terminal de lander på/tar av fra. Fant en billett fra Gardermoen til Heathrow for 550 med SAS og en med BA for 750,- hjem igjen.

Endret av EDB
Lenke til kommentar

Malaysia Airlines flyr antageligvis til London og Phuket fra 2 forskjellige terminaler på samme side av flyplassen. Det er automatbane mellom disse og overgangen burde gå raskt.

250px-KLIA_Aerotrain2.jpg

 

Det som mange ikke er forberedt på er overgang til terminalen som er på den andre siden av flyplassen og hvor AirAsia og et par andre billigselskaper flyr.

 

Det lønner seg altså å gjøre litt research om man skal fly via Kuala Lumpur.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Flyr til nederland 4-5 ganger i året og drar først nå på tirsdag, også en gang til om ca 2 uker. Jeg lurte på om det er noen vits i for meg å melde meg inn i et frequent flyer opplegg? Drar også som regel på ferie litt lenger en gang i året.. Det er som regel norwegian jeg reiser med til nederland, feriene blir vel litt tilfeldig..

 

Lurte også på om noen vet hva slags fly norwegian bruker?

Lenke til kommentar

Norwegian bruker Boeing 737-300 og 737-800.

 

Det skader jo ikke å melde seg inn i et bonusprogram, koster ingenting. Da er det selvfølgelig lurt å melde seg inn i bonusprogrammet til det flyselskapet/flyalliansen en bruker mest, sistnevnte er kanskje for de mer viderekommende. Kjenner en som snart har gull hos bmi uten og ha flydd med dem engang.

 

Er sikkert flere her inne som kan komme med gode råd.

Lenke til kommentar

Flyr til nederland 4-5 ganger i året og drar først nå på tirsdag, også en gang til om ca 2 uker. Jeg lurte på om det er noen vits i for meg å melde meg inn i et frequent flyer opplegg? Drar også som regel på ferie litt lenger en gang i året.. Det er som regel norwegian jeg reiser med til nederland, feriene blir vel litt tilfeldig..

Norwegian Reward koster ingenting og gir deg 2% av lavprisbilettens kost i bonus som kan trekkes fra prisen på fremtidige kjøp. Om du bruker 1000 NOK t/r 5 ganger i året er det 100 NOK.

 

Det er også kredittkort som gir opptil 4% "cashback" når du bestiller flyreiser, men disse har gjerne gebyrer og alle jeg har sett har en øvre grense på hvor mye man kan få tilbake hvert år.

 

Apollo har (går ut 1. mai) en avtale om at man kunne samle bonuspoeng med å reise med dem, men det er så mange krav som måtte oppfylles at det er vanskelig å få til.

Lenke til kommentar

Forsåvidt, men fordi jeg er drittlei både å bruke tog og buss, og hadde sett fram til å slippe 5 timer på buss én vei, så er det en liten skuffelse. Eller, det kan bli det, jeg skal ikke ta sorgene helt på forskudd enda. Skal bo på hotell på Gardermoen den helgen, så det hadde vært mest praktisk med fly også. Dessuten så skulle gjerne vært hjemme tidligere på søndagen når jeg skal reise tilbake. OG når jeg for en gangs skyld får dekket reisen, så hadde det jo vært kjekt. Fly er jo ikke akkurat noe jeg kan ta meg råd til hver eneste gang jeg skal til Oslo.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...