Gå til innhold

RAM-FAQ. Ofte stilte spørsmål og svar (oppdatert 06.09.2011)


endrebjo

Anbefalte innlegg

Sandy Bridge har innebygget minnekontroller, men i spesifikasjonene står det at CPU-kontrolleren håndterer opp til 1333 mhz. Om man kjøper RAM og hovedkort med f.eks 2133 mhz hastighet, hva skjer da?

Da kjører prosessoren minnebrikkene på 1333 MHz.

 

 

Ska ha nytt minne på pcen men aner ikke hva jeg ser etter.

 

Jeg vil ha 8GB, opp fra 2.

 

Prisen kan ligge opp mot tusenlappen, 5-800kr er ideelt.

 

Hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=574792

Kjøp 2x 4GB DDR3-RAM (240 pin DIMM) med 1333 MHz. F.eks 2xdenne eller 1xdenne pakken.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt å kjøpe dette HK: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=633060#info

 

Men blir så usikker på RAM. Det står dette om RAM på info fra HK:

 

Støttet RAM-teknologi : DDR3 SDRAM

Støttet RAM-hastighet : 1600 MHz, 1333 MHz, 1066 MHz

Støttet RAM-integritetskontroll : Ikke-ECC

Støttet RAM (registrert eller bufret) : Ikke-bufret

Men dette er jo ikke info som kommer frem i RAM-oversikten på Komplett.

 

Der står det om DIMM/SO-DIMM, pins fra 168 til 240, og minnehastighet fra 6400 til 16000.

 

Kan noen linke noen ok minnebrikker, tenkte å gå for 8gb?

 

Takk endrebjo

Endret av Dimind
Lenke til kommentar
Der står det om DIMM/SO-DIMM, pins fra 168 til 240, og minnehastighet fra 6400 til 16000.
Hvis du klikker på DDR3-SDRAM forsvinner alle DIMMS bortsett fra 240 pins DIMM (desktop) og 204 pins SO-DIMM (laptop).

PC3-xxxx-hastigheten får du ved å gange minnefrekvensen med 8. Så 1333 MHz tilsvarer PC3-10600 (eller PC3-10666 som noen skriver).

 

Dette er helt greie brikker 8 GB brikker til deg: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639463

 

Eventuelt kan du bruke Crucials minnevelger, som også dukker opp på sidene til Komplett. Velg ASUS -> ASUS Motherboards -> P8Z68-V PRO, så får du opp et godt knippe kompatible moduler fra Crucial.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Her var det mye kjent stoff gitt, og ikke ser jeg en eneste referanse til originalartikkel heller, selv om tekst uten tvil er sakset verbatim! Dette er daarlige saker!

 

Er mye her som er direkte kopiert fra en artikkel jeg skrev for ca 7 aar siden, ITpro - Minnemania.

Og siden ITpro databasen ikke er helt det den en gang var, WayBackMachine - ITpro Minnemania (med forfatterreferanse)

 

Eksempler:

 

 

Fra denne guiden:

9. Kan jeg blande minnestørrelse? (Elendil)

Størrelsen på brikkene kan du blande og mikse akkurat som du vil.

Men ein god regel er å sette dei største brikkene i minneslot 1 og så jobbe seg nedover.

Dette er fordi normale brikkesett begynner å fylle brikkene fra brikke nr1 og jobber seg utover.

 

Fra Minnemania:

Kan jeg blande minnestørrelse?

Størrelsen på brikkene kan du blande og mikse akkurat som du vil. Men en god regel er å

sette de største brikkene i minneslot 1 og så jobbe seg nedover.

Dette fordi normale brikkesett begynner å fylle brikkene fra brikke nr1. og jobber seg utover.

 

 

Fra denne guide:

8. Kan jeg blande minnehastighet? (Elendil)

Du kan fint blande DDR minne akkurat som det måtte passe,

husk då på at systemet vil køyre på hastigheten til den treigaste brikken.

Har du feks. ei brikke med PC2-8500 og ei med PC2-10600 vil systemet bare køyre med PC2-8500 hastighet.

 

Fra Minnemania:

Kan jeg blande minnehastighet?

Du kan fint blande DDR minne akkurat som det måtte passe, husk da på at systemet

vil kjøre på hastigheten til den tregeste brikken.

Har du feks. en brikke med PC2100 og en med PC3200 vil systemet bare kjøre med PC2100 hastighet.

 

 

Fra denen guide:

7. Mitt hovedkort støtter bare opp til PC2100, kan jeg benytte PC3200 minne da? (Elendil)

Ja, siden DDR ram er bakoverkompatible. Dette betyr at du fint kan benytte PC3200 minne på et

hovedkort som bare støtter PC2100 minne, men minnet bare vil kjøre på PC2100 hastighet.

 

Fra Minnemania:

Mitt hovedkort støtter bare opp til PC2100, kan jeg benytte PC3200 minne da?

Ja, siden DDR ram er standarisert er brikkene bakoverkompatible. Dette betyr at du fint kan benytte PC3200 minne på et hovedkort som bare støtter PC2100 minne, selv om minnet bare vil kjøre på PC2100 hastighet.

 

 

Fra denne guide:

10. Systemet mitt er ustabilt, og jeg trur det kan vera minnet mitt? (Elendil, redigert med ny link)

Last ned Memtest86+ og køyr ein sjekk på minnet.

 

Fra Minnemania:

Systemet mitt er ustabilt, og jeg tror det kan være minnet mitt?

Last ned Memtest86 eller BIT (Burn In Test) og kjør en sjekk på minnet.

 

 

Kopiere uten aa sitere kilder er rett og slett :thumbdown::nei::thumbdown::nei::thumbdown:

 

 

(Dette er ikke ment som kritikk til TS, som tydelig og klart ber om kilde/forfatter-referering.)

 

MvH

[infected]

Endret av [Infected]
Lenke til kommentar

Heisann, hadde det vært verd å legge til kobber heatsink til RAM-brikker? Planlegger å fjerne plastikken fra ram-brikkene nedenfor og legge til kobber heatsink.

 

Jeg tenkte å kombinere http://www.ebay.com/itm/2-pairs-Copper-RAM-DDR-DDR2-DDR3-Memory-Heatsink-Cooler-/350314305476?pt=UK_Computing_ComputerComponents_MemoryRAM_JN&hash=item51905c17c4 med Corsair Vengeance Low Profile White DDR3

 

Grunnen til at jeg vil ha akkurat dette er fordi dette er eneste 8gb 1600mhz ram som bare bruker 1.35v jeg har funnet.

Endret av kalden
Lenke til kommentar
' timestamp='1316402556' post='18328496']

Her var det mye kjent stoff gitt, og ikke ser jeg en eneste referanse til originalartikkel heller, selv om tekst uten tvil er sakset verbatim! Dette er daarlige saker!

 

...

 

MvH

[infected]

Uff da... Dette var ikke bra! Originalkilden skal selvfølgelig oppgis selv om man har brukt noen sekunder på å oversette fra bokmål til nynorsk. Det er bra du gir klar beskjed. Jeg har forandret kildehenvisningene nå. Si i fra hvis du ikke er fornøyd, så kan jeg forandre dem igjen. Jeg er ikke helt sikker på hva som er best-practice
Lenke til kommentar
' timestamp='1316402556' post='18328496']

Her var det mye kjent stoff gitt, og ikke ser jeg en eneste referanse til originalartikkel heller, selv om tekst uten tvil er sakset verbatim! Dette er daarlige saker!

 

...

 

MvH

[infected]

Uff da... Dette var ikke bra! Originalkilden skal selvfølgelig oppgis selv om man har brukt noen sekunder på å oversette fra bokmål til nynorsk. Det er bra du gir klar beskjed. Jeg har forandret kildehenvisningene nå. Si i fra hvis du ikke er fornøyd, så kan jeg forandre dem igjen. Jeg er ikke helt sikker på hva som er best-practice

 

Helt supert, saa lenge det er kildereferering er det ikke saa noye akkurat hvordan det blir gjort :) Prinsippet er hva som gjelder :cool:

 

MvH

[infected]

Endret av [Infected]
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei, akkurat skrudd sammen ein ny stasjonær PC og i den sammenheng lurar eg på korleis eg kan klokke opp minnefrekvensen frå 1333 til 1600mhz. Veit eg skal gjere det i BIOS, men veit ikkje kvar eg finn akkurat det.

Har dette hovedkortet: http://www.dustinhome.no/asus-p8z68-v-gen3-z68-s-1155-atx/product/5010610910?intcmp=searchProvider_dacsa

Desse minnebrikken: http://www.dustinhome.no/corsair-8gb-ddr3-vengeance-lp-pc3-12800-1600mhz-cl9-%282x4gb%29/product/5010598525?intcmp=searchProvider_dacsa

 

Verdsetter raskt svar!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

SkolePC'en min er av slaget Dell Vostro 3300, med en Intel Celeron P4500 1.87 GHz, og 2 GB DDR3 RAM.

2 GB RAM er litt usselt, så tenkte å gjøre en liten RAM-investering, og da gå for 4 GB RAM.

 

Took en memory-test på Crucial.com, hvor den sier at PC'en støtter DDR3 PC3-10600 og DDR PC3-8500.

 

Vil dette være en grei oppgradering?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=574055

 

Mange ser kanskje på å oppgradere skolemaskinen som bortkastet, men jeg bruker den hjemme også, så er vel en smart løsning dette, eller? Spiller ikke mye, men bruker litt "tyngre" programmer som Skype og Spotify til tider. Litt Trackmania, CS 1.6, og Minecraft en sjelden gang.

Holder 4 GB?

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

SkolePC'en min er av slaget Dell Vostro 3300, med en Intel Celeron P4500 1.87 GHz, og 2 GB DDR3 RAM.

2 GB RAM er litt usselt, så tenkte å gjøre en liten RAM-investering, og da gå for 4 GB RAM.

 

Took en memory-test på Crucial.com, hvor den sier at PC'en støtter DDR3 PC3-10600 og DDR PC3-8500.

 

Vil dette være en grei oppgradering?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=574055

 

Mange ser kanskje på å oppgradere skolemaskinen som bortkastet, men jeg bruker den hjemme også, så er vel en smart løsning dette, eller? Spiller ikke mye, men bruker litt "tyngre" programmer som Skype og Spotify til tider. Litt Trackmania, CS 1.6, og Minecraft en sjelden gang.

Holder 4 GB?

Noen som har noen innspill? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå 6GB i min Dell Vostro 3300, hvor den ene brikka på 2 GB kjører på 1066MHz, og 4GB brikka på 1333MHz.

Som jeg da vet så kjører maskina automatisk på brikka med lavest frekvens, altså 1066MHz for meg.

Hvis jeg hadde tatt ut 2GB brikka, og bare brukt 1333MHz brikka, vil jeg merke stor forskjell, så systemet kjører på 1333MHz istedet?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

For det første vil du aldri klare å merke forskjell på 1066 MHz elle 1333 MHz ved normal bruk. I syntetiske tester vil det kanskje være et lite utslag, men i ditt daglige virke vil det aldri kunne merkes/føles. Hvis du vil ha merkbar ytelsesøkning kan du f.eks sette inn en SSD i stedet for harddisken.

 

For det andre, så tror jeg ikke laptopen din kan kjøre RAM på 1333 MHz. Det er selvfølgelig ikke noe problem å bruke 1333-brikker i en maskin som ikke takler høyere enn 1066 MHz, men brikkene vil ikke kunne kjøres på 1333 MHz hvis ikke brikkesett/prosessor støtter det. Hvis jeg tipper riktig på at det sitter en Core i3-3xxM/4xxM eller Core i5-4xxM/5xxM i den maskinen, så kan ikke de prosessorene kjøre RAM høyere enn 1066 MHz. Sjekk f.eks spesifikasjonene på Core i5-460M.

Grunnen til at minnevelgeren forteller deg at DDR3-10600 passer, er sannsynligvis fordi disse også kan kjøres på DDR3-8500, og fordi minnevelgeren vil tjene penger på deg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Har akkurat byttet HK og i den forbindelse også RAM. 4x2GB 1333Mhz ble oppgradert til Kingston DDR3 HyperX Predator 1866Mhz (2x4GB). Null endring i 'Windows Opplevelsesindeks' (uten at det akkurat er noe bencheverktøy..). De skal kunne klokkes til 2666MHz, men hvis endingene ved ren klokking er så marginale i praksis så er vel det kanskje bare fjas å gå i ren retningen?

 

Er det noen andre endringer som kan påvirke minnet merkbart i positiv retning? Ser i noen tester at de uten nevneverdige problemer har kommet seg ned til CAS 6 på 1600Mhz.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

CPU har vanligvis en standard minnehastighet som den er konfigurerert til bruke. Derfor må du vanligvis selv gå inn og forandre minnehastigheten til f.eks 1866 MHz hvis standardhastighet er f.eks 1333 MHz.

F.eks Intel i5-2500 har standard-hastigheter på 1066 og 1333 MHz, så hvis du skal over dette må du tvinge den selv. Og i5-3320 har 1333 og 1600 MHz som standard-hastigheter.

 

For å kunne si noe mer trenger vi å vite hvilket HK og CPU du bruker.

Lenke til kommentar

Phenom II på AM3 har offisielt klokkefrekvens på 1333 MHz. Hvis du vil ha noe mer må du konfigurere det selv. Hvis du leiter litt rundt i BIOS finner du sannsynligvis en plass å skru opp hastigheten. Phenom II skal takle minst 1600 MHz, og hovedkortet kan tydeligvis dra det helt til 2134 MHz (selv om minnekontrolleren sikkert ikke takler det).

 

I testen du ser på har de brukt en annen plattform enn deg (Intel LGA-1155). Den er derfor ikke direkte sammenliknbar med hva du kan få til med ditt system. I tillegg er det produksjonsvariasjon mellom komponenter, så minnebrikkene du har fått kan yte både bedre og dårligere enn de i testen. Derfor må du gå stegvis fremover hvis du skal tweake timings. Senk dem litt og litt, og ikke alle på én gang. Hvis noe feiler, så går du to steg tilbake og prøver noe annet.

 

Men minne-tweaking er det uansett fint lite å hente på i det lange løp (maks 3-4-5%). Så jeg ville brukt mer tid på andre ting enn akkurat dette her. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...