Gå til innhold

RAM-FAQ. Ofte stilte spørsmål og svar (oppdatert 06.09.2011)


endrebjo

Anbefalte innlegg

 

 

 

Når forskjellen på minnets klokkefrekvens blir stor, merker man da noen forskjell i praktisk bruk? F.eks 1800 MHz vs 3000 MHz.

Nei det er tvilsomt at du vil merke noe til det.
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1623164&do=findComment&comment=21897980

 

Synsing gjør ingen klok :)

 

http://www.anandtech.com/show/7364/memory-scaling-on-haswell

 

Står ved det jeg sa, forskjellen er lite merkbar.

 

Kommer jo ann på hvilke spill og programmer. Er ikkje cpu en flaskehals, så merker man jo ikkje forskjell. I de tilfellene cpu ER en flaskehals, da hjelper det. Det er det vi ser i f.eks Battlefield 3 og 4, og f.eks GTA V.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Er det nødvendig med en luftkjøler for minnebrikker?

 

Det har seg slik at den luftkjøleren som jeg har for 6 x 2GB minnebrikker er veldig svak, og den har begynt å bråke mye, spesielt under oppstart. Det er en sånn bred viftemodul fra Corsair med to vifter og kan kjøle 6 minnebrikker.

 

Det som er spesielt er at når jeg kjøpte PCen, så begynte den første luftkjøleren for RAM å bråke etter 1.5 år. Så jeg skiftet den ut mot en reserve som var helt identisk jeg hadde ekstra, etter ett halvt år senere med bråk. Når bråker også den reserve luftkjøleren etter etter nye 1.5 år, og den har bråkt en del det siste året, men i det siste så har den begynt å fortsette å bråke også etter oppstart. 

 

Nå er jeg mektig lei disse drittviftene. 

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

For en stund siden kjøpte jeg disse https://www.komplett.no/product/7949...3-2400mhz-16gb minne brikkene. Aktiverte XMP profilen og i bios sier den at det skal være 1.65V. Men ved siden av der det står viser det at de ligger på 1.7V. Kan jeg sette de til 1.6V slik at de kanskje får 1.65V?

De gir altså 0.05V "ekstra" enn det de skal kjøre på. 

Spørsmål nr 2: Går det greit med 1.7V?

Dette parres med en 4790k og asus Z97-A

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Hei.

Fant ikke noe konkret bekreftelse / avkreftelse på dette i Sticky.

 

Er det mer hensiktsmessig med 1x16gb brikke, eller 2x8gb (kit)? Har 2 sockets på m-ITX-kortet mitt, og lurer på hva som vil gi den beste hastigheten / opplevelsen?

 

Er det noen forskjell for meg å bruke RAM som er optimalisert for "Intel X99 og 100 series hovedkort"? Har et B150 Gigabyte-kort.

 

Er Corsair Vengeance dårligere enn for eksempel HyperX Fury?

 

Driver til informasjon IKKE med overklokking av noe :)

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Hei.

Fant ikke noe konkret bekreftelse / avkreftelse på dette i Sticky.

 

Er det mer hensiktsmessig med 1x16gb brikke, eller 2x8gb (kit)? Har 2 sockets på m-ITX-kortet mitt, og lurer på hva som vil gi den beste hastigheten / opplevelsen?

Ville tro at hovedkortet har 2 minnekanaler (uten å vite hvilket HK det er), så da er alltid 2 minnebrikker best. Det er sikkert billigst også. Alltid kjøp kit av 2 like, ellers kan man få problemer :)

Lenke til kommentar

 

Hei.

Fant ikke noe konkret bekreftelse / avkreftelse på dette i Sticky.

 

Er det mer hensiktsmessig med 1x16gb brikke, eller 2x8gb (kit)? Har 2 sockets på m-ITX-kortet mitt, og lurer på hva som vil gi den beste hastigheten / opplevelsen?

Ville tro at hovedkortet har 2 minnekanaler (uten å vite hvilket HK det er), så da er alltid 2 minnebrikker best. Det er sikkert billigst også. Alltid kjøp kit av 2 like, ellers kan man få problemer :)

 

 

Hovedkortet er Gigabyte.

 

Om du har noen formening om de andre spørsmålene, feel free til å komme med tips :)

 

Står da effektivt mellom 4 forskjellige, om det er riktig av meg å tenke 2x kitted 8gb brikker:

 

Hyperx Fury

Corsair Vengeance LPX

Corsair Vengeance LPX (rød)

HyperX Savage

 

Er det i det hele tatt noen forskjell på de to fra Corsair (med unntak av fargen)?

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

 

 

Hei.

Fant ikke noe konkret bekreftelse / avkreftelse på dette i Sticky.

 

Er det mer hensiktsmessig med 1x16gb brikke, eller 2x8gb (kit)? Har 2 sockets på m-ITX-kortet mitt, og lurer på hva som vil gi den beste hastigheten / opplevelsen?

Ville tro at hovedkortet har 2 minnekanaler (uten å vite hvilket HK det er), så da er alltid 2 minnebrikker best. Det er sikkert billigst også. Alltid kjøp kit av 2 like, ellers kan man få problemer :)

 

 

Hovedkortet er Gigabyte.

 

Om du har noen formening om de andre spørsmålene, feel free til å komme med tips :)

 

Står da effektivt mellom 3 forskjellige, om det er riktig av meg å tenke 2 kitted 8gb brikker:

 

Hyperx Fury

Corsair Vengeance LPX

Corsair Vengeance LPX (rød)

 

Er det i det hele tatt noen forskjell på de to fra Corsair (med unntak av fargen)?

 

 

 

Så lenge du ikkje har noe heftig oppsett med 2 skjermkort og overklokket cpu, så vil du garantert ikkje merke noe forskjell.

 

Ja de 2 corsair er like.

 

Disse er fine til prisen:

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3441855

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Takker for tips. Registrerer at disse går på 2400 MHz, og ikke 2133 Mhz som er max (?) for hovedkortet. I tillegg er de CL16 i mot CL14/13.

 

Har dette noe å si i det hele tatt? Hvorfor eventuelt ha 2400 MHz om hovedkortet vil justere ned uansett?

 

Vil bare få "kontroll" på hva jeg diller med, derfor disse forholdsvis banale spørsmålene :p

 

Hvorfor UDIMM? (Og hva er det, lol)

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Takker for tips. Registrerer at disse går på 2400 MHz, og ikke 2133 Mhz som er max (?) for hovedkortet. I tillegg er de CL16 i mot CL14/13.

 

Har dette noe å si i det hele tatt? Hvorfor eventuelt ha 2400 MHz om hovedkortet vil justere ned uansett?

 

Vil bare få "kontroll" på hva jeg diller med, derfor disse forholdsvis banale spørsmålene :p

 

Hvorfor UDIMM? (Og hva er det, lol)

 

Man kan sette minnehastighet høyere enn det som er max spesifisert. Man "loader" bare XMP i bios, så får man den hastigheten minnebrikkene er. Husk å oppdatere til nyeste bios, for best kompatibilitet for nye minnebrikker.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Byttet nylig minne på PCen. Gikk fra 4x4GB 2800MHz til 2x8GB 3400MHz. Å kjøre de på 3400MHz har vist seg å være noe vanskelig da jeg også har overklokket CPU, i5 6600K til 4.6GHz. Med de gamle minnebrikkene hadde BCLK på 100, multiplier på 46 for 4,6GHz på CPU, og minnet på 2866MHz. (tror jeg, eller 2800). XMP profilen på de nye brikkene setter BCLK på 102,10. Da får minnet 3403MHz i hastighet, og jeg må stille multiplieren på nytt på CPU. Prøvd med 45 for 4.594GHz, men uten hell. Også prøvd å endre BCLK til 100, da får jeg minnet på 3333MHz. Multiplier på 46 for 4.6 på CPU. 

 

For øyeblikket kjører jeg de nye brikkene på standard 2133MHz og CPU på 4.6. Noen tips for hva jeg kan gjøre får å få det nye minnet til å kjøre på 3400MHz, eller bortimot den hastigheten sammen med en CPU klokk på 4.6GHz?

 

Edit: Fått dem opp til 3066MHz nå. En bedring. Skal prøve mer. 

Endret av MrHorgen
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Teit spørsmål for dem som har peil sikkert, men hvor mye har jeg å hente på å bytte ut mine 4 stk 4GB 2133MHz brikker mot 2x 8GB 3200MHz brikker? Bruker pcn hovedsakelig til spill og morro samt litt live streaming på twitch.

 

Har 5960x, Asus X99 pro USB 3.1 og gtx 1080 om det har noe betydning

Endret av Oddey86
Lenke til kommentar

Teit spørsmål for dem som har peil sikkert, men hvor mye har jeg å hente på å bytte ut mine 4 stk 4GB 2133MHz brikker mot 2x 8GB 3200MHz brikker? Bruker pcn hovedsakelig til spill og morro samt litt live streaming på twitch.

 

Har 5960x, Asus X99 pro USB 3.1 og gtx 1080 om det har noe betydning

Du kan sikkert få¨100 forskjellige svar; Det finnes knapt en fasit. I noen tilfeller har det en del å si, og i andre tilfeller har det mye å si. Der det har en del å si er ofte veldig cpukrevende. For å si det slik, så kunne jeg ikkje tenke meg å miste 5+% ytelse ved å velge 2133mhz ram vs 3200+mhz ram. Tanken på høyere ytelse, ja jeg er ødelagt slik  :wee:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...