Gå til innhold

RAM-FAQ. Ofte stilte spørsmål og svar (oppdatert 06.09.2011)


endrebjo

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Ser det går veldig mange spørsmål igjen på forumet når det gjelder "hvilken minnetype skal jeg kjøpe til produkt x?"

 

Personlig så benytter jeg en konfigurator til Kingston.

 

Den finner du her:

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/mfrmod.asp

 

Så vil nok kanskje noen påpeke at det er "vanskelig" å finne den spesifikke minnebrikken som passer til din 5år gamle PC på lager til noen av nettbutikkene..

 

Det fine her, er at mange nettbutikker baserer lagerstatusen sin, på lagerstatus til distributør. Om ikke distributør har Kingston brikken din på lager, så vil ALLTID Kingston ha den 5år gamle brikken du trenger på sitt eget lager.

 

Ergo, dersom du legger bestilling til en nettbutikk som ikke har minnet du er ute etter, så be de legge bestilling til distributør okke som, da Kingston har brikken du er ute etter på lager. Leveringstiden vil nok øke med 3-4 dager, men du får brikken din før eller siden.

 

Pr dags dato så har jeg aldri bestilt en minnebrikke som ikke er å oppdrive fra Kingston.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
må man endre noe i bios når man setter inn nye ram brikker? (min bios er låst. pga Dell pc..)
Nei. Vanligvis ikke.

 

mine ram brikker skal være på 800 mhz men de er ca på 670 mhz.
Det er ikke sikkert at brikkesettet ditt takler DDR-800. Vi kan ikke si deg noe mer uten at du gir oss mer info om brikkesett, minnebrikkene, og hva du har gjort. Og forskjellen mellom DDR-667 og DDR-800 er ikke nødvendigvis merkbar engang, så jeg synes ikke at dette er noe du bør få dårlig nattesøvn av.
Lenke til kommentar
må man endre noe i bios når man setter inn nye ram brikker? (min bios er låst. pga Dell pc..)
Nei. Vanligvis ikke.

 

mine ram brikker skal være på 800 mhz men de er ca på 670 mhz.
Det er ikke sikkert at brikkesettet ditt takler DDR-800. Vi kan ikke si deg noe mer uten at du gir oss mer info om brikkesett, minnebrikkene, og hva du har gjort. Og forskjellen mellom DDR-667 og DDR-800 er ikke nødvendigvis merkbar engang, så jeg synes ikke at dette er noe du bør få dårlig nattesøvn av.

 

okey. takker for svar :)

Lenke til kommentar

jeg regner vel med at svaret på dette spørsmålet er det samme som svaret på "Kan jeg bruke DDR2-minne på et DDR1 hovedkort"

 

DDR3 på DDR2 fungerer ikke ?

 

 

men innenfor DDR2 så kan man kjøpe kjappere minnetype enn hovedkortet er lagd for ?

(PC8500 til et PC6400 hovedkort f.eks ?)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Teoretisk sett har de like lang latency:

1/1000 MHz * 5 sykluser = 5 nanosekunder

1/800 MHz * 4 sykluser = 4 nanosekunder

 

Men så har du andre faktorer som kan spille inn, som f.eks symmetrisk FSB og minnehastighet osv. Og når DDR8000-brikken først har kommet i gang, så pumper den litt fortere. Så det er vanskelig å gi et fasitsvar. Jeg vil tippe du ikke merker forskjell på dem i bruk (du greier sikkert å måle forskjell på dem).

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Jeg ble litt forvirret av det med hastighet. (og orker ikke lete igjennom 13 sider)

 

Jeg har DDR2-minne på 800MHz, derav PC-6400 som vil si at den ene brikken alene vil yte 6400MB/s. Hvorfor vil Memtest86+ da bare vise 1839MB/s? Er det jeg som er på bærtur eller noe?

 

Har timings på 5-5-5-15-21 og Asus P5N-E SLI som skal klare 800MHz minne. Har Q6600 son kjører med FSB på 1066MHz

Lenke til kommentar

Har et lite spm. ang Vista og 4 gig. RAM.

 

Enkelte ganger under "heavy load", brukes tilsynelatende opptil 95% av det fysiske minnet, spesielt under GTA IV. Har ikke overvåket ressursbruken med noen programmer så langt, men kan se dette gjennom Taskmanager.

 

Kan virkelig 4 gig. være utilstrekkelig i Vista?

Lenke til kommentar

Lite "kødd" her i gården du. Legger utelukkende inn betrodd software, og er pinlig pirkete med oppdateringer etc. Defrag, reg-clean og virussøk så og si hver natt i tillegg.

 

Alt går jo problemfritt, bare litt rart at rambruken er så høy.

Jeg får se nærmere på saken når jeg får tid hvis ingen her kan si noe om det.

Lenke til kommentar

Har kjøpt ny PC og fått den til å fungere med Windows xp, men eneste jeg har tuklet med i BIOS er å sette option til 'Run optimized options'. Burde jeg sette frekvensene til noe annet, og kan jeg bare gjøre det i BIOS? Glemte også å sjekke om brikkene passer noe særlig til hovedkortet, men alt er vel enn så lenge.

 

Oppsettet mitt: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=73188

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...