Gå til innhold

RAM-FAQ. Ofte stilte spørsmål og svar (oppdatert 06.09.2011)


endrebjo

Anbefalte innlegg

Men minne-tweaking er det uansett fint lite å hente på i det lange løp (maks 3-4-5%). Så jeg ville brukt mer tid på andre ting enn akkurat dette her. :)

Det er igrunn hva jeg har funnet ut også etter å ha lest litt rundt. Klokking av RAM er mest for benching og ikke noe merkbart for praktisk ytelse. Da trykker jeg heller på "boost" knappen på skjermkortet og hever multiplier'n på CPU. To enkle grep som ikke krever mye mer enn god kjøling og litt moderasjon ;)

Takk for svaret i alle fall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

DRAM er en av de simpleste komponentene i PCen, og består i hovedsak av en haug med kondensatorer og tilhørende transistorer for å aksessere disse vha rader og kolonner. Selve aksessen (switching av rader og kolonner) tar minnekontrolleren seg av, og minnekontrolleren er i de fleste tilfeller koblet direkte på dette nettverket av rader og kolonner (med mindre du har buffered eller registered RAM som har heholdsvis buffer og register mellom minnekontroller og ICene). Så det er i utgangspunktet veldig lite som kan gå galt. De få tingene jeg kan tenke meg bunner i det store og hele ut i fysiske forandringer pga. temperatursykling (utvidelse/sammentrekning i materiale) eller annen fysisk påvirkning (støt, både fysisk og elektrisk). Som at brikkene med tilhørende metall, plastikpakke og oksid både inn og utenpå har gjennomgått så mange "brå" temperaturforandringer at de ørsmå marginene blir slitt i stykker. Dette kan gjelde både metallbaner inni ICene og loddepunkter mellom IC og minnekort. I tillegg har du bonding mellom die og pakke (inni IC), som også er metalloverganger som kan slites. Slikt temperaturstress kan også gå løs på halvlederovergangene i substratet som beskrevet i denne artikkelen: http://ieeexplore.ie...rnumber=4208641 (du trenger tilgang til ieeexplore for å lese hele).

Brikkene skal jo i utgangspunktet tåle en del temperatursvingninger, og enkle tester blir kjørt etter produksjon for å sjekke marginer osv. Men det vil alltid være en viss sortering mellom fungerende og ikke-fungerende brikker, og blant de fungerende brikkene kan det finnes brikker som såvidt har marginen på sin side (f.eks egentlig brudd i leder, men likevel en litt heldig touch som lager kontakt). Hvis disse slitte marginene blir utsatt for stress over tid kan de plutselig snappe. Da får du elektronikk som dør "helt av seg selv".

 

Halvlederproduksjon er forsåvidt ikke en slik super-presisjonsoppgave som mange forestiller seg. Størrelsene er bittesmå, ja. Og resultatet er ofte utenfor fatteevne. Men selve produksjonen har relativt store "grisete" variasjoner, og mye arbeid blir lagt ned i designprosessen for å redusere virkningen av disse variasjonene. Når en designer sitter og vil ha en transistor på 22 nm x 300 nm kan han bare drite i at det er den ferdige størrelsen på de flesten chippene, og transistoren blir heller ikke plassert akkurat der designeren ville at den skulle bli plassert. Metallbanene er enda mer problematiske siden det er bøttevis med lag, og metall er vanskeligere å prosessere enn polysilisium og oksid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg glemte hensikten med forklaringen. Siden feilen sannsynligvis har blitt trigget av en temperaturforandringer og noe fysisk som har snappet, så kan du i noen tilfeller "fikse" brikken ved å utsette den for temperaturytterpunkter. Enten bake den i ovnen (90-100 grader) eller fryse den i frysen en stund. Du kan da være så heldig at ting faller på plass slik at det fungerer en stund til. Men dønn stabilt blir det nok ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 1 år senere...
Gjest bruker-293283

Når forskjellen på minnets klokkefrekvens blir stor, merker man da noen forskjell i praktisk bruk? F.eks 1800 MHz vs 3000 MHz.

Nei det er tvilsomt at du vil merke noe til det.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

 

 

Når forskjellen på minnets klokkefrekvens blir stor, merker man da noen forskjell i praktisk bruk? F.eks 1800 MHz vs 3000 MHz.

Nei det er tvilsomt at du vil merke noe til det.
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1623164&do=findComment&comment=21897980

 

Synsing gjør ingen klok :)

 

http://www.anandtech.com/show/7364/memory-scaling-on-haswell

 

Står ved det jeg sa, forskjellen er lite merkbar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...