Gå til innhold

RAM-FAQ. Ofte stilte spørsmål og svar (oppdatert 06.09.2011)


endrebjo

Anbefalte innlegg

Jeg slet lenge med å få 4GB til å fungere. Da jeg endelig fikk ram som funket (Corsair se sig) fikk jeg ikke Vista til å loade, sjermbildet frøs etter ca 4 sånne progresjons indikatorpasseringer (den grønne greia). Løsningen var (foruten å sette memory remap, som jeg jo fant ut av ganske tidlig) var å reinstallere Vista. Hvis vista er installert uten memory remap enablet så kan (blir?) det noe galt med minnemappingen i Vista (ref. corsair guru)... dette kan vissnok ikke løses på annen måte. (Asus HK... se sig)

 

Ytelsesforbedringer ved 2 vs 4GB? JA, helt klart: Ved spilling blir det ingen lagging (dvs jeg krasjer ikke fly i BF2 lenger pga lagg.) Dessuten blir det ingen/lite minne svapping når store applikasjoner(BF2) stenges ned, med 2GB brukte maskina 2-3 minutter på å legge inn vista i ram etter spilling.

 

I forbindelse med leting etter løsning forsøkte jeg også dette uten hell.."to use more than 2GB: http://support.microsoft.com/kb/929777. " men det kan være verdt et forsøk, tror ikke norsk versjon lider av dette..

Endret av Troxx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei

jeg har en asus a6t med "Nvidia Nforce 430" (hovedkort, brikkesett?)

vet det er ddr2 sodimm ram men jeg lurer på hvilken hastighet det støtter?

 

noen som vet?

På AMD er det stort sett prosessoren som bestemmer RAM-hastigheten, siden minnekontrolleren sitter i prosessoren. Det enkleste er å kjøpe samme hastighet som du har fra før av, eller kjappere. Brikkene er bakoverkompatible, så det gjør ingenting om du kjøper for kjapp minne. Hvilket minne du har nå kan du finne ut med f.eks CPU-Z.
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har maskin som signaturen min viser. Altså 2BG minne.. Men vil gjerne ha litt mer RAM..

Ringte da PSData, da det er der jeg har kjøpt alle delene..

Nei, de anbefalte IKKE mer minne.. Uansett hvor billig der var..

 

Jeg kjører 2GB i dualchannel idag, og vurderte å kjøpe 2x512MB ekstra.

Eller evt 2 like brikker til de jeg allerede har..

 

En kompis kjører min gamle E6300 CPU, på et billig HK, med mitt gamle skjermkort også.. Og han kjører greit med 4GB minne..

Ja, både han og jeg kjører vanlig Windows XP Pro..32bit.

 

Hvor mye han får brukt vet jeg ikke.. Men BF2 laster enda raskere på den PC-en enn på min..

Så jeg ville trodd/håpet at litt mer minne ville speede opp litt mer.

 

Noen anbefalinger ?

Lenke til kommentar

Var det et svar på spørsmålet mitt tro ?

Skjønner at man kanskje trenger mer minne i Vista, til tross for at reklamen sier at Vista utnytter minnet bedre..

 

Som sagt både min og kompisens PC-er kjøre XP-Pro 32 bit..

Og han trosset gode råd og satte inn 4GB, i form av 2x2GB brikker i den PC-en.. Uten problemer..

 

Synes liksom det var litt rart at det skulle gå så fint, og at PSData ikke vil anbefale å kjøpe mer minne til min PC..

 

Jeg er klar over at jeg ikke får utnyttet alt minnet, men vil det hjelpe med de MB jeg FÅR utnyttet ?

Lenke til kommentar

Hei, jeg har en Dell Inspiron 530. Jeg har tenkt å oppgradere minne på denne maskinen. Det skal være 4Gb, DDR2. Jeg skal ta ut den brikken som ligger allerede( 512 mb)og plassere nye. Jeg tror at jeg kunne bruke 4gb og det makimale per spor skal være 2gb. Da vil jeg gå for 2 * 2GB. Jeg tror hovedkoret støtter PC2 6400. Jeg har lest her på forumet at det går ann å bruke høyere en PC2 6400 selv om det ikke vil kjøre på høyere hastighet enn det som tillatt av hovedkortet. Den brikken som ligger inne i maskinen kjører på 1,8V. Jeg fikk vite av en som jobber på Netshop at alle PC2 6400 kjører på 1,8V. Jeg har sett på Hardware.no sin Prisguide det finnes brikker med spenning på 1,8V, 2V, 2,1V og så videre.

 

Spørsmålene er:

Vil jeg få problemer hvis jeg velger foreksempel PC2 8000?

Vil jeg komme bort i vanskelighet hvis jeg velger brikker med høyere spenning enn 1,8V? for eksempel hvis jeg velger en av disse brikkene.

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=92492

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97679

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97587

 

Håper noen kunne svare. Takk!

Lenke til kommentar

Det kommer an på hovedkortet ditt.

Hvis du ikke har noen spesiell grunn til å gå for brikker med høyere hastighet, så er det like greit å holde seg innenfor hovedkortets spec, iallfall med tanke på hastighet.

 

Volten går fint med høyere, eller det skal iallfall gå bra hvis du ikke har et hovedkort som er kresent på sånt.

 

Mitt hk har støtte for 1.8v men jeg kjører jo brikkene i overklokket tilstand på 2.2v.

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar. Jeg har ingen plan om overklokking. Så håper jeg en av de brikkene vil fungere.

 

 

 

Det kommer an på hovedkortet ditt.

Hvis du ikke har noen spesiell grunn til å gå for brikker med høyere hastighet, så er det like greit å holde seg innenfor hovedkortets spec, iallfall med tanke på hastighet.

 

Volten går fint med høyere, eller det skal iallfall gå bra hvis du ikke har et hovedkort som er kresent på sånt.

 

Mitt hk har støtte for 1.8v men jeg kjører jo brikkene i overklokket tilstand på 2.2v.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har nettopp installert Vista SP1, og trodde jeg skulle få mer nytte av de 4GB RAM som jeg har installert. Javisst SER Vista dem nå, inne på Systemegenskaper, men TaskManager viser fortsatt bare at jeg har 2046 MB RAM tilgjengelig.

 

Jeg er klar over at Vista ikke får opp ALLE 4GB'ene i TaskManager, som nevnt under:

 

"Due to an architectural decision made long ago, if you have 4GB of physical RAM installed, Windows is only able to report a portion of the physical 4GB of RAM (ranges from ~2.75GB to 3.5GB depending on the devices installed, motherboard's chipset & BIOS). This behavior is due to 'memory mapped IO reservations'. Those reservations overlay the physical address space and mask out those physical addresses so that they cannot be used for working memory. Significant chunks of address space below 4GB (the highest address accessible via 32-bit) get reserved for use by system hardware: BIOS – including ACPI and legacy video support; PCI bus including bridges etc. PCI Express support will reserve at least 256MB, up to 768MB depending on graphics card installed memory", explained Hilton Locke, Microsoft Software Test Engineer.

 

Jeg burde i så fall fått opp minst 2,75 GB RAM i TaskManager, siden Vista faktisk har fått med seg at jeg har 4GB RAM installert. Noen som har noen anelse på hvorfor det bare vises 2 GB?

Lenke til kommentar
Jeg har Windows Xp 32-bit, hvordan vil ytelsen bli hvis jeg kjøper meg 2x2GB RAM? Jeg vet at 32-bit ikke kan bruke 4 GB RAM, men jeg tenker på om dual channel vil fungere fint? Håper noen skjønner hva jeg mener.

 

Det vil fungere helt fint og du vil ha mere minne tilgjengelig enn om du har 2GB.

 

Så billig som minne er idag, så er det ingen grunn til å ikkje kjøpe mere enn 2GB, sjølv om du bare har 32-bits windows.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...
Er det lurt allikevel å ha 4gigabyte i 32-bit OS?

Man for jo litt mer enn 2 gigabyte allikevel og det trenger ikke koste så mye?

Ja. Jeg mener at man godt kan ha 4 GB i et 32-bit system, siden RAM er såpass billig.

 

Hva med å legge til en forklaring på hvorfor PC2 8500 minne vises som PC2 6400. Forumet renner over av : Har køjpt 1066mhz ram men de kjører bare på 800Mhz etc etc.
Det skal gå fint. :)

Har du eksempler på slike poster? Kanskje til og med et ferdig skrevet spørsmål og godt svar som jeg bare kan lime rett inn (med creds til deg selvfølgelig)? Gjelder det spesifikke systemer? (AMD? Intel? osv.)

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...