Gå til innhold

RAM-FAQ. Ofte stilte spørsmål og svar (oppdatert 06.09.2011)


endrebjo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1 årsak er for høy spenning over tid, det var slik nForce kortene til Intel spiste minnebrikker og kan fortsatt gjøre det.

6x0i er en stor synder på akkurat det.

 

Nr 2 så har RAM en viss levetid og vil dø etter en stund, dette varierer fra brikke til brikke og er umulig å forutsi, men derfor har vi garanti her til lands.

Har også vært noe problemer med Elpida Hyper brikker til Core i7, disse blir nå trukket fra markedet.

Lenke til kommentar

Altså at RAM Volten står stillt inn for høyt i BIOS, eller tung overklokking med DDR2 minne på over 2.2V for eksempel, det er direkte skadelig for minnebrikker.

nForce for eksempel rapporterte at den foret 1.8 1.9V mens i realiteten fikk brikkene 2.1 og 2.2V...

 

En kjapp tur innom er ikke direkte skadelig, men om du kjører ett 24/7 oppsett med slike spenninger så vil det ta brikkene til slutt.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

491509 AMD Phenom II X4 965 Black Edition Quad Core, AM2+/AM3, 3,4GHz, 8MB, Boxed

 

437488 ASUS M4A79T Deluxe, Socket-AM3 AMD 790FX+SB750, DDR3, Firewire, GbLAN, ATX, 4xPCI-Ex(2.0)x16

 

Hvilken type RAM burde jeg kjøre? 4 eller 6 GB ram er planen. Helst 1600 mhz. Men så er det CL 7, 8 eller 9. Hva bør jeg velge? Kommer ikke til å overklokke CPU'en med det første i hvert fall. Kanskje en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Gjest Bruker-127711

Burde jeg oppgradere til mer ram? Jeg har for tiden 6GB (3x2gb), og har ikke merket noe særlig at jeg trenger mer, men pcen blir brukt mye til tung spilling og mye bilde og filmredigering. Er det nødvendig å oppgradere? Det koster jo så og si ingenting for tiden, så det gjør ikke noe å oppgradere.

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå lest FAQ og tråd, men har fremdeles noen spørsmål:

 

Jeg forstår at for AMD så er det prosessoren som avgjør buss hastigheten. Men når jeg se på Phenom II X4 ser jeg ikke noe buss info, kun klokkehastighet. Hvordan kan jeg se hvilke hastigheter minnet vil kunne operere med?

 

hovedkortet oppgis hvilke minnetyper som kan brukes (PC3-10600, PC3-8500, PC3-12800), men jeg har fremdeles ikke klart for meg hvilke hastighet minnebrikkene vil kunne kjøre på til slutt lell.

 

Avsluttningsvis: Dette med CL verdiene er nevnt i FAQ'en, men er det noe man trenger å bry seg med? Vil jeg merke forskjell på CL 7 og 9 i kombinasjon med komponentene over?

Lenke til kommentar
Jeg forstår at for AMD så er det prosessoren som avgjør buss hastigheten. Men når jeg se på Phenom II X4 ser jeg ikke noe buss info, kun klokkehastighet. Hvordan kan jeg se hvilke hastigheter minnet vil kunne operere med?

hovedkortet oppgis hvilke minnetyper som kan brukes (PC3-10600, PC3-8500, PC3-12800), men jeg har fremdeles ikke klart for meg hvilke hastighet minnebrikkene vil kunne kjøre på til slutt lell.

Tradisjonen har alltid vært at minnehastigheten har blitt spesifisert av hovedkortet, blant annet fordi BIOS (styringschippen) sitter på hovedkortet. AMD har ikke forsøkt å bryte med den tradisjonen, og lar derfor hovedkort-produsentene oppgi hvilke minnehastigheter som fungerer. De hastighetene som er oppgitt på hovedkortet er derfor de gjeldende og de vil med all sannsynlighet fungere for deg. Derfor vil du kunne bruke alle de tre minnehastighetene som er oppgitt for hovedkortet. Så enkelt er det. :)

Hvilken hastighet brikkene kjører på til slutt bestemmer du i BIOS. Så selv om minnet blir drevet av prosessoren, så henter den styringsdata fra BIOS i oppstartsfasen.

 

Avsluttningsvis: Dette med CL verdiene er nevnt i FAQ'en, men er det noe man trenger å bry seg med? Vil jeg merke forskjell på CL 7 og 9 i kombinasjon med komponentene over?
Du vil overhodet ikke merke noen forskjell på CL7 og 9.

Det vil kanskje være forskjell i syntetiske minnetester, altså tester som tester minnet isolert for seg selv, men du vil neppe få signifikante forskjeller i vanlige brukstester. Og du vil heller ikke merke noe som helst ved vanlig bruk.

Lenke til kommentar
Du kjører nå på 1400 MHz, og du vil neppe merke noe forskjell om du skrur det opp til 1600 MHz. Du kan selvfølgelig prøve, og det gjør du i minneinnstillingene i BIOS.

De skal altså opp til 800mhz. Er det noen begrensninger her eller? Hovedkortet skal takle 1600mhz, prosessoren min er Intel i5 og rammen er jo "lagt" som 1600mhz.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Ikke noe begrensninger slik jeg kan se. Det eneste som kan skape problemer er hvis brikkene er beregnet på spenninger over 1,65V. Det er ikke prosessoren spesielt glad i.

Grunnen til at de ikke kjører full pupp er at Auto-funksjonen har en tendens til å velge en litt slappere profil for å garantere stabilitet. Med manuell kontroll burde det være en smal sak å sette dem til 800 MHz.

Lenke til kommentar

Har lest tråden nå, men fant ikke et klart svar på det jeg lurte på.

 

Jeg har planer om å kjøpe AMD Phenom2 955BE og ASUS M4A785TD-V

 

ASUS sine sider står det at følgende minne støttes:

4 x DIMM, Maks. 16 GB, DDR3 1600(O.C.)/1800(O.C.)*/1333/1066/800

 

Det jeg da lurer på er:

1) Hva står O.C. for? (overklokking?)

2) Hva slags minne bør jeg kjøpe, 1600 eller 1333MHz? Vil jeg merke noen forskjell?

Har ingen planer om å overklokke.

 

Forøvrig en kjempebra tråd!

Lenke til kommentar

O.C. står for overklokking, ja. Minnekontrolleren i Phenom II har bare offisielt støtte for DDR3-1333, men hovedkortprodusenten mener at det skal gå greit å tune den opp på DDR3-1600 eller 1800.

Du vil neppe merke noe forskjell på 1333 og 1600, men hvis du kommer over noen 1600-brikker som er omtrent like billige som 1333 er det bare til å kjøre på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...