Gå til innhold

RAM-FAQ. Ofte stilte spørsmål og svar (oppdatert 06.09.2011)


endrebjo

Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Det er OC potensialet som er forskjellen. 3200c14 koster ca 1500kr, men *kan overklokkes til 4400mhz+. 3200c16 går ikkje så mye lengre. Forskjellen *kan bety opp til 20% i ytelsesforskjell i cpukrevende/minnekrevende oppgaver.

 

Regelen er litt sånn:

Vet du ikkje forskjellen, så har du mest sansynlig ikkje brukt for den dyreste :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

AMD ram vs vanlig ram? Hva er forsjellen?

Er det stor fordel å bruke ram som f.eks denne: https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/internminne/ddr5/corsair-vengeance-ddr5-5600mhz-2x16gb/1027003.18487/

Mot f.eks denne:

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/internminne/ddr5/corsair-vengeance-ddr5-5200mhz-2x16gb-cmk32gx5m2b5200c40/1023571.18487/

På AMD system? Vet det er forsjellig clock men ser ikke helt hva AMD optimaliseringen gjør?

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
3 hours ago, FrihetensRegn said:

Er dette (7600 MHz) de raskeste brikkene for DDR5 i dag? Jeg mener å ha lest at 8400 MHz er den høyeste teoretiske hastighet for DDR5. Når man ser at selv en 13900K kan være en flaskehals for en 4090, så kan det jo være aktuelt å prøve å ha det raskeste minnet.

8000xmp fra g.skill har jeg, og det er tilogmed et par som kjører overklokka ddr5 til 9000mhz :D
https://prisguiden.no/produkt/g-skill-trident-z5-rgb-ddr5-8000-bk-c38-dc-32gb-595003

Jeg kjører 8400c34 "max" tunet. Hjelper masse i cpubound spill.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Svein M skrev (11 timer siden):

AMD EXPO Technology virker å være noe lignende som XMP der en kan få ram til å kjøre på oppgitt frekvens uten noe videre innstillinger. Det krever vel at RAM brikkene og hovedkort støtter det i såfall.

Dessverre har flere tester, blant annet av HardwareUnboxed, vist at AMDs CPUer sliter med stabilitet ved høye minnehastigheter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sidekick skrev (20 timer siden):

Jeg kjører 4x16 GB Kingston Fury RGB

1.35 V

3200 Mhz 

CL 16-20-20

Jeg har XMP aktivert, så satte jeg Mhz til 3600 manuelt. Men brikkene kjører bare på 3466 Mhz.

Hva er grunnen til dette?

Burde jeg tweake dem på en annen måte?

Det er vel mange timing settinger på minne der noen kanskje må endres når du overklokker over 3200 MHz. Å kjøre på 3466 er vel ikke så verst for 3200 MHz minne.

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...