Gå til innhold

RAM-FAQ. Ofte stilte spørsmål og svar (oppdatert 06.09.2011)


endrebjo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Har et spørsmål angående ramen min, var så smart at jeg kjøpte et 4 gb dual channel kit til i7 systemet mitt, som burde ha triple channel. Er det mulig å bare skaffe en brikke på 2gb av samme minnetype og sette inn så det blir triple channel, eller må jeg kjøpe ett nytt kit på 6gb? Og har det egentlig noe særlig å si om jeg har dual eller triple channel minne?

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål: Har en Dell XPS 420 med 4GB RAM (Vista 32 bits). Har tenkt til å oppgradere til Windows 7. Lurte på om jeg vil merke mye forskjell med mer minne, og om dere vil anbefale meg noe mer. Jeg driver med mye multitasking (Nettlesere,msn,skriveprogrammer, litt photoshop, spill som The sims 3 osv.). Bør jeg velge 32 bits eller 64 bits hvis jeg holder meg til 4GB RAM. Hørte et sted at 64 bits var å anbefale over 4 GB Ram, men 4 og under var best med 32Bits

 

Dette er noen av spesifikasjonene på dataen min:

XPS 420 Q6600 Quad Core Processor 2.40GHz, 1066Mhz FSB, 8MB cache

Memory 4GB Dual Channel DDR2 800MHz [4x1024MB]

Endret av XPS420
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

8. Kan jeg blande minnehastighet? (Elendil)

Du kan fint blande DDR minne akkurat som det måtte passe, husk då på at systemet vil køyre på hastigheten til den treigaste brikken. Har du feks. ei brikke med PC2-8500 og ei med PC2-10600 vil systemet bare køyre med PC2-8500 hastighet.

 

Jeg har et Asus P5QC, som har både DDR2- og DDR3-støtte. Jeg har 2GB DDR2 i det fra før, og tenker å sette i 4GB DDR3 og kjøre med alt sammen. Vil DDR3-minnet da bare få DDR2-hastighet, eller er det noen form for separate kontrollere her?

 

Isåfall burde jeg kanskje da heller klinke til og kjøpe 8GB DDR3, og ta ut DDR2-brikkene?

 

OK, det går visst ikke an å bruke dem samtidig, engang. :p

Endret av Medrakil
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Betyr det at jeg enten må velge 3, 6, 12 eller 24GB ram?
I utgangspunktet, ja.

Du kan jo selvfølgelig kjøre tokanals DDR3, men det vil ikke være optimalt i forhold til hva resten av systemet er godt for.

 

2.Vil det være stor ytelsesforskjell på 6GB DDR3 minne og 4GB DDR2 minne?
Jeg antar at du skifter plattform når du går fra DDR2 til DDR3. Ytelsesforskjellen i det plattformhoppet vil vanligvis være langt større enn bare økningen av minnehastighet (DDR2 -> DDR3) og økt minnekapasitet. Og hvis du bruker opp 4 GB RAM så må du selvfølgelig ha mer enn 4 GB for å få OK ytelse (harddisk-swapping er grisetreigt som du sikkert vet).
Lenke til kommentar
Betyr det at jeg enten må velge 3, 6, 12 eller 24GB ram?
I utgangspunktet, ja.

Du kan jo selvfølgelig kjøre tokanals DDR3, men det vil ikke være optimalt i forhold til hva resten av systemet er godt for.

 

2.Vil det være stor ytelsesforskjell på 6GB DDR3 minne og 4GB DDR2 minne?
Jeg antar at du skifter plattform når du går fra DDR2 til DDR3. Ytelsesforskjellen i det plattformhoppet vil vanligvis være langt større enn bare økningen av minnehastighet (DDR2 -> DDR3) og økt minnekapasitet. Og hvis du bruker opp 4 GB RAM så må du selvfølgelig ha mer enn 4 GB for å få OK ytelse (harddisk-swapping er grisetreigt som du sikkert vet).

 

Jeg gikk for 6GB DDR3 minne. Mitt gamle 4GB DDR2 fikk 7,2 på windows indeks. Når jeg installerte nytt system med DDR3 og ikke renistallerte win7 Så fikk jeg 7,3. Etter at jeg reinstallerte win7 derimot fikk jeg 7,8, så det lønte seg nok :-).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

6. Hvor mye RAM trenger jeg?

Jeg bruker windows 7 64 bit Home Premium. Det virker som om enkelte program i dag har blitt mer minnekrevende. Jeg har selv 6GB 1600Mhz DDR3 RAM og en SSD som systemdisk og i7 950. (Jeg har fast størrelse på swapfil på 9GB).

I Photoshop CS5 (64bit) spesielt merker jeg at ting tar tid.

Bør jeg oppgradere til 12 GB ram. Vil det ha noe effekt?

Før i tiden brukte vi RAMDISK for å få mer ytelse, er dette helt ut?

Endret av Substitute
Lenke til kommentar

Er litt forviret om støttet Ram hastighet på hovedkort. på et hovedkort jeg skal kjøpe så står det av den støttede ram hastigheten er PC3-10600 og PC3-8500 ,men jeg leser om folk som bruker andre ram hastigheter en oppgitt. Så det jeg lurer på er om disse brikkene på ram hastighet 1600 MHz ( PC3-12800 ) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491282 . vil passe i dette hovedkortet som blir oppgitt bare støtter PC3-10600 og PC3-8500 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593865&reviewPage=2#extra .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...