Gå til innhold

RAM-FAQ. Ofte stilte spørsmål og svar (oppdatert 06.09.2011)


endrebjo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

jeg har Amd Athlon 64 X2 Dual Core Prosessor 6400+ 3,21 ghz

 

og 2.25 GB ram.

 

Kunne tenke meg og overclocke rammen min , ( Og evnt. prosessoren men det hører vell ikke til i denne tråden )

men vet ikke helt hvordan man gjør det, har lest litt nå og funnet "Ram overclocking programmer" , men folk sier du må stille noe med cpu'en og ellers går det gale etc.

 

Kan noen trygt og enkelt si meg hvordan man gjør ( se bilder )

MEMORY.bmp

CPU.bmp

Lenke til kommentar

Som du ser, så står det FSB:DRAM CPU/10. Dvs. at minnet kjører på en tiendedel av frekvensen til prosessoren. I BIOS kan du mest sannsynlig forandre denne verdien, slik at det f.eks blir CPU/9 (3215 / 9 = 375,2). Du oppgir ikke navnet på hovedkortet ditt, og derfor blir det vanskelig å si noe mer sikkert.

Nå kjører ditt minnet på 321,5 MHz, altså DDR643 (PC2-5144). Du oppgir ikke hastigheten på minnet ditt, og derfor er det vanskelig å si hvor høyt du kan sette det. På CPU/9 kjører det på 375,2 = DDR714 = PC2-5716.

Du har også en ganske merkelig kombinasjon med 2 GB + 512 MB.

 

Men når det er sagt, så tjener du ytterst lite praktisk ytelse på å overklokke minnet. Forskjellen er langt i fra merkbar.

 

Siden minnehastigheten er bestemt utifra hastigheten på prosessoren, så vil minnet bli overklokket hvis du overklokker prosessoren. Det er en grei måte å gjøre det på, siden du tjener mye mer ytelse på å overklokke prosessoren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er enten-eller det. Står de ikke riktig i slottene, så får du heller ikke noe "signal". Så alt tyder på at du har gjort det rett ja :)

 

MemTest tester svakheter i selve minnebrikkene, ikke om du har plassert de rett. Men hadde du ikke plassert de rett, så hadde du aldri kunne kjørt MemTest, hehe :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hva er pc6400 og de andre pcxxxx? hva er forskjellen

Det kommer vell ann på hva version hovedkortet ditt har, har du ett ganske nytt, bruker det sansynligvis et høyt tall

 

tallet forteller noe om kor raskt minnet kan kjøre, og har ingenting med hovedkort å gjøre :roll:

 

Høyere tall betyr at minnet er beregnet å kjøre på høyere hastighet.

Lenke til kommentar

Du kan bruke PC3200, ja.

Hvis du bruker den gamle brikken samtidig vil alle brikkene kjøre på den gamle hastigheten, altså PC2700.

Hvis du bare bruker PC3200-brikker og brikkesettet takler DDR400 så vil det kjøre på en høyere hastighet (altså være raskere).

Men siden det er en bærbar og det står PC2700 i fra før, så er det mest sannsynlig maks DDR333. Hvis du gir oss navnet på brikkesettet er det lett å finne ut.

Lenke til kommentar

Det er minnebrikkene, ja.

 

Brikkesettet sitter på hovedkortet og er laget av enten Intel, VIA eller ATi.

 

Men det spiller ikke så fryktelig stor rolle. Hvis du skal ha mer minne er det bare til å kjøpe PC3200. Hastigheten kan du ikke gjøre stort med uansett, så det får du bare ta som det kommer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
RAM FAQ

(oppdatert: 21. juni 2007)

 

Etter at det i lang tid har vært de samme spørsmålene som har gått igjen her, synes enkelte at det var på tide med en FAQ med de enkleste spørsmålene. Det har tidligere vært gjort et tappert forsøk på å lage en slags samlepost, men ikke alt strakk til. Den står fremdeles der med mange gode innlegg om spesifikke valg av minne i forskjellige situasjoner, og er verdt en titt hvis man lurer på et spørsmål etter å ha lest denne guiden.

Det skjer ikke så forferdelig mye i minnemarkedet, så tråden med anbefaling av brikker er fremdeles høyaktuell. Post gjerne nye innlegg med anbefalinger av brikker i forskjellige klasser (busjett, mye for pengene, ekstreme, osv.).

Se også Hardware.nos RAM-guide (selv om den er litt gammel), og Hardware.nos ordbok.

 

Før vi begynner:

- Det er forskjell på å overklokke minnet og å overklokke prosessoren. På nyere systemer kan de overklokkes uavhengig av hverandre.

- Hvis det skal være noe vits i lave timings på DDR(1), bør de på 512 MB være 2-2-2-5@DDR400 eller 3-3-3-10@DDR500, og på 1024 MB være 2-3-2-5@DDR400.

- På AMD64 må man bruke 2T Command Rate ved bruk av 3 eller 4 brikker.

- For å få høyere ytelse ut av brikker med høyere spesifikasjon enn DDR(1)-400 eller DDR2-533 må man overklokke. Hvis man ikke skal overklokke kan man like gjerne kjøpe DDR(1)-400- eller DDR2-533-minne.

 

Da fyrer vi i gang med de enkleste spørsmålene:

 

1. Hva er best av 2 GB billig RAM, og 1 GB dyr RAM?

Så lenge man ikke har planer om å overklokke minnet vil 2 GB billig RAM alltid være bedre enn 1 GB dyr/rask.

 

2. Hvilken RAM trenger jeg til overklokking?

På AMD-systemer er det egentlig ikke nødvendig å overklokke RAM i det hele tatt når man overklokker prosessoren. RAM-hastigheten kan nemlig settes ned med dividere uten at man taper ytelse (men man får heller ikke ekstra minneytelse). Vil man derimot ha høyere minneytelse også, må man kjøpe dyrere minne.

 

På Intel-systemer får man et ytelsestap når minnehastigheten er lavere enn FSB, så der er det som oftest lurest å gå for minne som kan kjøres på høy hastighet om man har planer om å overklokke.

 

Når man skal kjøpe minne som skal overklokkes, bør man se på hvor langt man har tenkt å overklokke systemet, og dermed se hvor heftig RAM-hastighet man trenger. PCxxxx- og DDRxxx-hastigheten sier hvor langt minnet er garantert å gå. Vet man omtrent hvor grensen til prosessoren går, er det bare til å finne frem kalkulatoren og finne ut hvor høy bushastighet det vil være nødvendig å ha.

 

3. Kan man overklokke med denne RAM'en?

PCxxxx- og DDRxxx-hastigheten sier hvor langt minnet er garantert å gå. Hvis man du vet hvor langt prosessoren/du går, er det bare til å finne frem kalkulatoren og regne i vei.

Lave timings (2-2-2-5) er også et tegn på at minnet er av høy kvalitet og kan nå langt. Hvis man lurer på et slikt minne, bør man søke frem tester av minnet. Google, Anandtech og Xstremesystems er veldig gode kilder.

 

4. Hva er best av 4x512 MB og 2x1024 MB?

2x1024 MB vil være en langt mindre belastning for systemet enn 4x512 MB, og kvaliteten på 1024 MB-brikker har blitt såpass god at de veldig ofte kan erstatte 512 MB-brikkene.

Sjekk også hva produsenten av hovedkortet ditt skriver om minnekompatibilitet, antall brikker, og hastighet på disse.

 

5. Skal jeg velge høy frekvens eller lave timings til overklokking?

Enkelte brikker med veldig lav timings (sjekk denne tråden) er kjent for å overklokke veldig bra, men med minne med høy frekvens er du garantert å nå de frekvensen som er oppgitt.

 

6. Hvor mye RAM trenger jeg?

Hva man er vant med av ytelse og flyt spiller stor rolle her, men en generell regel for en fin maskin vil bli følgende:

512 MB: Kontor m/ multitasking, og lett spilling.

1024 MB: Spilling, en del multitasking, og produksjon

2048 MB: Tung spilling (kravstor), multitasking med programmer som arbeider kontinuerlig, og mer profesjonell produksjon.

 

7. Mitt hovedkort støtter bare opp til PC2100, kan jeg benytte PC3200 minne da? (Elendil)

Ja, siden DDR ram er bakoverkompatible. Dette betyr at du fint kan benytte PC3200 minne på et hovedkort som bare støtter PC2100 minne, men

minnet bare vil kjøre på PC2100 hastighet.

Det gjelder som oftest omvendt også. I de alle fleste tilfeller kan du bruke bruke treigere minne, men det krever gjerne litt fikling i BIOS.

 

8. Kan jeg blande minnehastighet? (Elendil)

Du kan fint blande DDR minne akkurat som det måtte passe, husk då på at systemet

vil køyre på hastigheten til den treigaste brikken. Har du feks. ei brikke med PC2100 og ei med PC3200 vil systemet bare køyre med PC2100 hastighet.

 

9. Kan jeg blande minnestørrelse? (Elendil)

Størrelsen på brikkene kan du blande og mikse akkurat som du vil. Men ein god regel er å sette dei største brikkene i minneslot 1 og så jobbe seg nedover. Dette er fordi normale brikkesett begynner å fylle brikkene fra brikke nr1 og jobber seg utover.

 

10. Systemet mitt er ustabilt, og jeg trur det kan vera minnet mitt? (Elendil)

Last ned Memtest86 og køyr ein sjekk på minnet.

 

11. Kan jeg blande brikker fra forskjellige produsenter?

I teorien skal dette gå veldig fint, men i noen tilfeller kan BIOS begynne å rote og systemet blir ustabilt. En grei regel er å ihvertfall kjøpe minne av litt kvalitet.

Hvis du allikevel vil prøve, kan det være nyttig å overstyre alle minneinnstillingene i BIOS med innstillinger som er garantert trygge for alle brikkene. På den måten er det mindre sjanse for at BIOS begynner å rote til med innstillinger som én av brikkene ikke tåler.

 

12. Kan jeg bruke DDR2 på AMD socket 939? / Hvorfor støtter ikke s939-hovedkort DDR2? / Kan jeg bruke DDR(1) på socket AM2?

Minnet på AMD64-plattformen kontrolleres av prosessoren, og for å bytte minneteknologi må man derfor bytte prosessor og sokkel også.

Minnekontrolleren og pinne-oppsettet på socket 939-prosessorer er kun laget for å bruke DDR(1)[-minne.

Minnekontrolleren og pinne-oppsettet på socket AM2-prosessorer er kun laget for å bruke DDR2-minne.

 

13. Hva er virituelt minne/swap-minne?

Operativsystemet (f.eks Windows eller Linux) setter av en plass på disken som blir brukt til omtrent det samme som minnet, altså å holde informasjon så raskt tilgjengelig som mulig. Hvis man har lite minne i maskinen vil dette virituelle minnet bli brukt i større grad for at programmene skal få den minne-kapasiteten de behøver. Swap-minne er ufattelig mye treigere enn RAM.

Windows opererer standard med en variabel størrelse på swap-filen, men det er anbefalt å sette swap-filen til en fast størrelse for å unngå fragmentering.

 

14. Jeg har xxxx MB RAM. Kan jeg skru av swap-filen?/Hvor stor skal swap-filen være?

Det er ikke anbefalt å skru den av. Operativsystemet ønsker ofte å legge filer som ikke er fullt så ofte brukt i swap-filen, og ikke i RAM. Hvis du har mye RAM, men hører at harddisken swap'er mye allikevel, bør du se litt på hvilke programmer/tjenester som kjører.

For å finne ut hvor stor swap-filen bør være, går du inn i 'Oppgavebehandling'/'Task manager' -> 'Ytelse'/'Performance' og ser hvor mye minne og hvor mye swap-minne som brukes.

 

15. Hva er dual-channel?

Dual-channel går ut på at to parallelle minnekontrollere kjører hver sin minnebuss slik at bussbredden blir doblet (fra 64 bit til 128 bit). Dette gir teoretisk dobbel båndbredde til minnet. For å kjøre dual-channel må man som oftest kjøre parvis like brikker.

På AMD øker gjerne båndbredden med 100%, men systemytelsen blir sjeldent mer enn 2% høyere. På Intel er det en ganske stor fordel for systemytelsen at man kjører dual-channel.

 

16. Kan jeg bruke DDR(1) i DDR2-spor (eller motsatt)

Nei det kan du ikke. DDR(1) og DDR2 har ulik antall kontaktpunkter (pinner), forskjellig lengde (passer ikke nedi sporet), trenger ulik spenning og bruker forskjellige overføringsarkitekturer.

 

17. Hva er latency/forsinkelse/den rare tallrekken (f.eks 2-3-2-8)?

Forsinkelse på minne er antall klokkeslag minnet bruker på å "gjøre seg klar til" det "det skal gjøre". Hvis minnet får en "beskjed", så tar det litt tid før det er klar til å gjøre det "beskjeden sier", og denne tiden kaller vi forsinkelse/latency. Forsinkelsen er forskjellig på de forskjellige hendelsene som skjer i minnet, derfor får vi en tallrekke. Jo lavere forsinkelsene er, jo bedre kvalitet er det på minnet. Minne med lavere forsinkelse yter også bedre enn minne med høy forsinkelse.

Du kan faktisk velge hvor høy forsinkelse minnet ditt skal ha i BIOS, men hvis du stiller den for lavt, får du en ustabil maskin eller en maskin som ikke vil boote. De tallene som er oppgitt er de garanterte tallene.

Tallrekken (f.eks 2 - 3 - 2 - 8) står som oftest for disse verdiene: CAS# - RAS# to CAS# - RAS# Precharge - Tras (Cycle time).

Forkortelsen CL står for CAS Latency og mange nettbutikker bruker bare denne verdien. Denne verdien sier egentlig ikke så mye siden ytelsesforskjellen mellom CL2 og CL2.5 er ganske liten når de andre timingsene er like.

 

18. Hvilke spor skal jeg bruke for å få dual-channel?

For å få dual-channel må det stå én (eller to) brikke(r') i hver kanal.

For å finne ut hvilke spor du skal bruke, må du slå opp i manualen til ditt hovedkort. Du kan se i oppstarten eller i CPU-Z om du kjører dual-channel eller ikke.

 

19. Hva er DDR?

DDR står for Double Data Rate, og er en teknologi som gjør det mulig for minnebrikkene å sende eller motta data to ganger pr. klokkesyklus (Hz). En grunnhastighet på 200 MHz, vil dermed bli 400 "MHz" effektivt.

 

20. Hva er forholdet mellom PCxxxx, DDRxxx og minnehastigheten i MHz?

Hvis grunnhastigheten på minnet er 200 MHz så vil den pga. DDR oppføre seg som en brikke på 400 MHz, altså DDR400. Grunnhastigheten * 2 = DDRxxx.

PCxxxx er den maksimale båndbredden målt i MB/s (megabyte per sekund) som brikken teoretisk kan greie i single-channel. Den kan regnes ut veldig enkelt. Minnebussen er 64 bits bred, noe som tilsvarer 8 byte (64 bits / 8 bits per byte = 8 byte). Den kan altså overføre 8 byte per klokkeslag. Så da ganger vi bussbredden med den effektive klokkehastigheten målt i MHz (DDRxxx) og så får vi MB/s. DDR400 blir da 400 MHz * 8 = 3200 MB/s = PC3200.

 

21. Hvilken RAM-hastighet på minnet skal man kjøpe hvis man ikke skal overklokke?

Det greieste er å kjøpe den høyeste hastigheten som hovedkortet/brikkesettet/prosessoren (alt ettersom hvilket system det er) støtter offisielt og innenfor garantien.

En liten liste:

AMD s754/939/940: DDR400 (PC3200)

AMD sAM2 Athlon64 og Sempron: DDR2-667 (PC5300)

AMD sAM2 Athlon64 FX og X2: DDR2-800 (PC6700)

Intel: Sjekk med hovedkortet eller se under brikkesett i denne guiden.

 

22. Jeg har 4 GB RAM. Hvorfor viser Windows bare 3 GB? (christopher909)

Dette er et problem for alle med 32-bit operativsystem. Et 32-bit operativsystem kan ikke bruke minneadresser som er større enn 32 bit, altså 2^32 forskjellige adresser. Dermed blir det heller ikke mulig å adressere mer enn 2^32 byte minne, altså 4294967296 byte eller 4 GB.

Da tenker du kanskje at "Ja, men hvorfor får jeg ikke opp 4 GB RAM da? De skal jo gå akkurat.". Det er fordi en god del av maskinvaren din (blant annet PCI, PCIe, AGP, brikkesett osv) tar opp mange minneadresser. Hvor mange adresser maskinvaren din tar opp er helt individuelt. F.eks vil et skjermkort med mye minne ta opp mange adresser (f.eks vil 512 MB grafikkminne ta opp 512 millioner adresser som kunne ha blitt brukt til systemminnet). Vanligvis forsvinner det totalt mellom 0,5-1,5 GB, og du vil dermed ikke ha mer enn 2,5-3,5 GB tilgjengelig i operativsystemet hvis du har 4 GB RAM.

Den beste løsningen er å skifte til et 64-bits operativsystem. Både UNIX, GNU/Linux og Windows (XP, 2003 og Vista) finnes i 64-bit-utgaver.

Men selv om du skifter til et 64-bit operativsystem, så er det ikke nødvendigvis sikkert at du får 4 GB RAM tilgjengelig. Både prosessoren (minnekontrolleren), BIOS og prosessoren må kunne bruke minneadresser som er større enn 32 bit (vanligvis støtter de 36 eller 40 bit på nyere systemet). Mer om dette problemet.

 

23. 64-bit operativsystem finner bare 2,5-3 GB av 4 GB RAM

Brikkesett/minnekontroller/hovedkort må også konfigureres til å bruke 64 bits minneadresser (eller 48, men det spiller ikke noen rolle). Dette gjør du som oftest i BIOS. Innstillingen kan hete Memory Remap og skal stå på 'Enabled'.

 

Post nye og velformulerte spørsmål og svar i denne tråden, så hiver jeg dem inn i førsteinnlegget. (Med henvisning til forfatter selvfølgelig)

Denne tråden er avhengig av at flere deltar og hjelper til med å finne ofte spurte spørsmål, og svarer på disse. Jeg vil gjøre det jeg kan for å holde dette førsteinnlegget så oversiktlig som mulig.

Denne tråden er sticky for at flere skal bidra med både spørsmål og svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...