Gå til innhold

RAM-FAQ. Ofte stilte spørsmål og svar (oppdatert 06.09.2011)


endrebjo

Anbefalte innlegg

CAS# - 2

tRAS - 6

tRCD - 3

tRP - 3

tRC - 8

tRFC - 16

tWTR - 2

tRW - 3

1T/2T Timing - 1T

 

tRFC har lite å si for ytelsen, men bør fungere på 16. 1T skal normalt gå greit så lenge du bare bruker to brikker, men 2T er verdt et forsøk hvis det fortsatt ikke fungerer på DDR400. Får du fortsatt problemer, ville jeg ha prøvd å øke de øvrige timingene med ett hakk for å se.

7969995[/snapback]

Pc'en min ville ikke boote på hverken 1T eller 2T og de settingensene du nevnte overnfor. Når jeg har DDR400.

Med "de øvrige timingene" mener du fra tRC og nedover? Eller alle?

Begynner og miste motet litt her :/

Kan det at jeg kan ha en noe for liten PSU med saken og gjøre? Har nettopp bestilt en MIST500W nå, da den jeg har nå er på 400 og er et ukjent merke av ett eller annet slag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å øke CAS til 2,5.

Hvis ikke det går, til 3.

Det er bare å prøve seg fram.

Med 4 brikker bruker du 2T for å være sikker.

 

For lav eller ustabil spenning, kan gi problemer med ustabilitet.

 

Hvilken Spenning krever brikkene?

Er det samme krav til spenning på begge par?

 

Hvis du vil vite om du har nok strøm:

List opp alt av relevant hardware.

CPU og grafikkort spesielt. De sluker strøm.

400Watt holder til ganske kraftig GPU da.

Men hvis PSU er et ukjent billigmerke, er det vel neppe kvalitet.

 

Evt. bruk denne til å beregne forbruk.

http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine

Den gir som regel litt for høye tall.

Hvis du overklokker CPU, skriver du inn info om det.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
Med "de øvrige timingene" mener du fra tRC og nedover? Eller alle?
Ja, omså øke alle med ett hakk - alt må prøves. Unntak er tWR og tWTR som ikke går høyere enn hva jeg anbefalte.

 

Begynner og miste motet litt her :/

Kan det at jeg kan ha en noe for liten PSU med saken og gjøre? Har nettopp bestilt en MIST500W nå, da den jeg har nå er på 400 og er et ukjent merke av ett eller annet slag.

7975451[/snapback]

En bedre strømforsyning kan bare forbedre situasjonen, men minnet er ikke akkurat noen strømsluker sammenlignet med andre komponenter. Ergo skal det mye til før man kommer så på grensen, men forhåpentligvis hjelper det noe.

 

Dette er til å klø seg i hodet av, ja. Men det kan være så enkelt som å oppdatere BIOS eller teste andre minnesloter. Jeg støtter forøvrig hva Loke_h har sagt.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Er det så at det lønner seg ytelsesmessig å kjøre 2 minnebrikker istedet for 1? (man snakker om dualchannel uten at jeg helt skjønner meg på det) prossessoren er (blir) AMD CPU Athlon 64. Grunnen til at jeg spør, er at jeg vil kjøpe 4 stk 2 gig minnebrikker (tilsammen 8 gig) og med kun 4 slotter må jeg være sikker (hovedkortet skal ta 32 gig). Til dere som nå skal spørre om hva jeg skal ha 8 gig RAM til, sier jeg som i et annet forum: jeg skal ha Vista x64, og leser flere artikler på nett om at vista kjører mest optimalt på 4 gig. I tillegg jobber jeg endel med VMware, og den suger RAM. Pluss at kostnaden for hovedkort, ram og prossessor fortsatt er på nivå med en mellomstor ny pc..

Lenke til kommentar
Er det så at det lønner seg ytelsesmessig å kjøre 2 minnebrikker istedet for 1? (man snakker om dualchannel uten at jeg helt skjønner meg på det) prossessoren er (blir)  AMD CPU Athlon 64. Grunnen til at jeg spør, er at jeg vil kjøpe 4 stk 2 gig minnebrikker (tilsammen 8 gig) og med kun 4 slotter må jeg være sikker (hovedkortet skal ta 32 gig). Til dere som nå skal spørre om hva jeg skal ha 8 gig RAM til, sier jeg som i et annet forum: jeg skal ha Vista x64, og leser flere artikler på nett om at vista kjører mest optimalt på 4 gig. I tillegg jobber jeg endel med VMware, og den suger RAM. Pluss at kostnaden for hovedkort, ram og prossessor fortsatt er på nivå med en mellomstor ny pc..

8008078[/snapback]

 

Du får litt bedre ytelse med 2 og 2 brikker.

Skal du kjøpe inn først 2, eller alle 4 på en gang?

Vurderer du å kjøpe brikker større enn 2GB? 2x4GB?

Uansett må du ha minst to brikker for 8GB.

Tror ikke det finnes noen 8GB tilgjengelig ennå?

Lenke til kommentar
Er det så at det lønner seg ytelsesmessig å kjøre 2 minnebrikker istedet for 1? (man snakker om dualchannel uten at jeg helt skjønner meg på det) prossessoren er (blir)  AMD CPU Athlon 64. Grunnen til at jeg spør, er at jeg vil kjøpe 4 stk 2 gig minnebrikker (tilsammen 8 gig) og med kun 4 slotter må jeg være sikker (hovedkortet skal ta 32 gig). Til dere som nå skal spørre om hva jeg skal ha 8 gig RAM til, sier jeg som i et annet forum: jeg skal ha Vista x64, og leser flere artikler på nett om at vista kjører mest optimalt på 4 gig. I tillegg jobber jeg endel med VMware, og den suger RAM. Pluss at kostnaden for hovedkort, ram og prossessor fortsatt er på nivå med en mellomstor ny pc..

8008078[/snapback]

 

Du får litt bedre ytelse med 2 og 2 brikker.

Skal du kjøpe inn først 2, eller alle 4 på en gang?

Vurderer du å kjøpe brikker større enn 2GB? 2x4GB?

Uansett må du ha minst to brikker for 8GB.

Tror ikke det finnes noen 8GB tilgjengelig ennå?

8008172[/snapback]

 

tanken var 4 stk 2 GB alle på en gang

Lenke til kommentar
tanken var 4 stk 2 GB alle på en gang

8008852[/snapback]

 

Jeg lurte siden du spurte om 2 brikker vs 1.

Burde vel lest litt bedre.

 

Måtte lese en gang til for å skjønne dette.

Du får ikke særlig mye bedre ytelse av å bruke bare 2 brikker mot 4.

Du må sikkert bruke litt dårligere timings, som kan gi litt dårligere ytelse.

Men dette er i praksis ikke noe du merker.

Hvis du likevel trenger > 4GB minne, vil det bli såpass kostbart å kjøpe minne, med 2x4GB.

I tillegg kan du finne raskere minnebrikker med 4x2GB.

 

Håper dette var svar på spørsmålet ditt.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
Du får ikke særlig mye bedre ytelse av å bruke bare 2 brikker mot 4.

Du må sikkert bruke litt dårligere timings, som kan gi litt dårligere ytelse.

8009195[/snapback]

Her vil jeg bare legge til noe. Magefølelsen min sier at vi her snakker om AM2 / DDR2 - men jeg tror det kun er støtte for 8 GB RAM, og ikke 32 GB som lucifer666 sier.

 

I DDR2-systemer er det jo ikke uvanlig å måtte bruke 2T command rate selv om man bare bruker to brikker, derfor er 1T/2T-dilemmaet delvis visket ut. Jeg er ikke sikker på hvordan en "normalisert" sammenligning mellom to og fire brikker vil se ut, men holder en liten knapp på fire små brikker fordi det trolig gir mer finkornet organisering (spredning over forskjellige banker) og litt bedre ytelse under følgende forutsetninger:

 

* Identiske timings

 

* Samme totale kapasitet

 

* Produktet av radlengde * totalt antall banker er identisk (dvs at de største brikkene enten har dobbel radlengde eller dobbelt så mange interne eller fysiske banker)

 

Denne testen viser at mengden i seg selv kan øke ytelsen selv om alle andre faktorer er konstante, og man i begge tilfeller har nok minne til å unngå harddisk-aktivitet, men forskjellen mellom ulike sammensetninger innenfor samme mengde vil naturlig nok være mindre:

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=105626

 

Høykapasitets-brikker har som regel dårligere ytelse ja, og spesielt gjelder det kort tid etter overgangen. I skrivende stund vil jeg foretrekke fire "små" brikker på DDR2-systemer, av hensyn til pris og ytelse.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Forskjellene på de testene er jo ikke veldig stor akkurat. :)

Dersom man kan sette samme timings og hastighet på minnet er det en fordel med 4 vs. 2.

Forskjellen med 1T vs 2T er jo heller ikke astronomisk. :)

 

En god grunn til å bruke 2 brikker istedenfor 4 er oppgradering.

Du slipper å bytte ut brikker.

Personlig ville jeg valgt 2x1GB istedetfor 4x512.

4 GB velger jeg 4x1GB Pris og ytelse.

Hvis jeg fikk 2GB brikker med samme pris og ytelse som 2x1GB brikker ville det vært et naturlig valg, under forutsetning av at jeg mente jeg kunne få bruk for mer enn 4GB senere.

 

Det finnes hk (ABIT) med 4 minneslots som skal støtte 32GB, men litt vanskelig å finne minnebrikker. :p

Ikke sett noen test med 32GB ennå, men de bør jo holde det de lover.

 

I grunn ganske enig med deg i dag også. :)

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
Forskjellene på de testene er jo minimal. :)
Minnetimings er "marginenes teater" i ytelses-sammenheng, og inntil 3 % kun som et resultat av dataorganisering vil jeg faktisk si er ganske mye.

 

Nå er det ikke "små" brikker vi snakker om uansett.

Det som er tilgjengelig per i dag er vel 4x2GB eller 2x4GB.

Prisen på 4GB, samt hastighet gjør dette lite aktuelt.

Absolutt.

 

Personlig ville jeg valgt 2x1GB istedetfor 4x512.

4 GB velger jeg 4x1GB

pris og ytelse.

Her er vi også helt enige. 2x1GB er bedre enn 4x512 på bakgrunn av fremtidige oppgraderinger og at forskjellen mellom brikkene virkelig jevnet seg ut med tiden.

 

Det finnes hk (ABIT) med 4 minneslots som skal støtte 32GB, men litt vanskelig å finne minnebrikker. :p

Ikke sett noen test med 32GB ennå, men de bør jo holde det de lover.

8012106[/snapback]

Et desktop-kort? Som bruker UDIMM? Jeg er ganske sikker på av hverken AMDs kontrollere eller noen alminnelige Intel-chipset støtter mer enn 8 GB.
Lenke til kommentar

Sjekk ABIT's side.

Jeg refererer kun til deres påstander om 32GB støtte.

Jeg kan ikke si om dette er reellt.

 

Forøvrig endra jeg litt på posten min før jeg leste ditt svar.

 

All ekstra ytelse er et pluss.

 

EDIT:

Det går litt fort i svingene iblant, så da må man redigere.

Skriver ting på litt feil måte og sånn.

Prøver å unngå misforståelser og unødvendig krangel.

Dette anser jeg som vennskapelig diskusjon da.

Ingen skader hittil. :D

 

EDIT2:

Ingen ABIT AM2 som jeg ser som støtter 32GB, kun LGA775.

Nvidia's 650i og 680i chipset.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
Dersom man kan sette samme timings og hastighet på minnet er det en fordel med 4 vs. 2.

Forskjellen med 1T vs 2T er jo heller ikke astronomisk. :)

8012106[/snapback]

Det er sant, 2T betyr svært lite for DDR2.

 

Sjekk ABIT's side.

Jeg refererer kun til deres påstander om 32GB støtte.

Jeg kan ikke si om dette er reellt.

8012264[/snapback]

Badaxe støtter ihvertfall maks 8 GB.

 

K8 har visstnok 40-bits fysisk adresse-register, men jeg tror ikke det er nok aktive pinner på AM2 til å adressere mer enn 8 GB. Siden det ikke er noen mulighet til å avlaste kontrolleren ved høy kapasitiv last (ikke støtte for RDIMM) har det neppe særlig hensikt å bygge inn støtte for stort mer enn 8 GB.

 

EDIT:

Det går litt fort i svingene iblant, så da må man redigere.

Skriver ting på litt feil måte og sånn.

Prøver å unngå misforståelser og unødvendig krangel.

Dette anser jeg som vennskapelig diskusjon da.

Ingen skader hittil. :D

8012264[/snapback]

Hvem snakker om krangling? Jeg utøver riktignok en rimelig konfronterende debatt-stil når jeg føler at folk er mer påståelige enn de har hue til, men jeg er ikke i nærheten av å plassere deg i den båsen :thumbup:

 

Dessuten er det nesten alltid rom for å vurdere små forskjeller på ulike måter, og her har jeg egentlig bare ment å legge til snarere enn å korrigere.

 

EDIT2:

Ingen ABIT AM2 som jeg ser som støtter 32GB, kun LGA775.

Nvidia's 650i og 680i chipset.

8012264[/snapback]

Ok, det forklarer saken. Men som du sier - foreløpig dårlig utvalg av brikker :) Endret av Quintero
Lenke til kommentar
Hvem snakker om krangling? Jeg utøver riktignok en rimelig konfronterende debatt-stil når jeg føler at folk er mer påståelige enn de har hue til, men jeg er ikke i nærheten av å plassere deg i den båsen thumbup.gif

 

:)

Vi har vel "krangla" litt før, men vi pleier da bli enige.

Hvis alle var like enige som oss, ville det vel ikke vært så mye krig i verden. :yes:

 

Hvis du ikke setter opp server ser jeg ingen grunn til at du skal ha behov for mer enn 8GB uansett.

Per i dag ihvertfall.

Selv om jeg skulle klart å finne noe å bruke minnet til.

Har aldri vært i en situasjon med for mye minne/diskplass. :D

Det går alltids an å kjøre 8 OS samtidig etc.

Men da kan du like gjerne sette opp en kraftigere maskin med flere prosessorer og flere minnesloter. :)

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg tenker på oppgradere et av RAM-brikkene mine. Jeg kjører nå på 2x Samsung 256MB DDR2-400 SDRAM. Prosessoren er en Intel Pentium 4 2.8 GHz. Er litt usikker på hva som er høyeste potensielle hastighet (f. eks. PC4200). Kan noen hjelpe meg?

8110068[/snapback]

 

Hvilket hovedkort?

Lenke til kommentar
Jeg tenker på oppgradere et av RAM-brikkene mine. Jeg kjører nå på 2x Samsung 256MB DDR2-400 SDRAM. Prosessoren er en Intel Pentium 4 2.8 GHz. Er litt usikker på hva som er høyeste potensielle hastighet (f. eks. PC4200). Kan noen hjelpe meg?

8110068[/snapback]

 

Hvilket hovedkort?

8111246[/snapback]

Dette har jeg aldri funnet ut. Det er en :blush: Dell :( Dimension 5000.

 

*EDIT* Dell 0W5363

Endret av Petttersmart
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...