Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Hvorfor det? Jeg skal være helt ærlig så jeg ikke blir oppfatta som en dust som vil lage bråk i samtalen her. Jeg var på kjøret i flere år, etter mye hjelp og styr så har jeg vært nyktern i 3år. Og jeg vet ikke hvor smart det er å si det her, men nå gjorde jeg det ihvertfall.Så når jeg la inn det innlegget som du reagerte på, så var det sånn som jeg oppfatta det...jeg kjenner mange både av de som bruker ting og tang 1 gang i måneden eller aldri ja osv.

5421934[/snapback]

Sorry for det innlegget, det var litt dumt sagt. Uansett skjønner ditt forhold til narkotika etter å ha vært på kjøret.

Men om man angklager andre for å bare tro, så må man nesten komme med fakta selv. Tror det hadde hjulpet ganske bra i en tråd som dette som hovedsaklig bare er basert på ulike erfaringer...

5421973[/snapback]

 

Jeg beklager det innlegget, det var absolutt ikke min hensikt å antyde at den og den har ikke peiling eller sier bare teite ting. Jeg skal bli litt flinkere å formulere meg :blush:

Og jeg syns det er bra at man har en sånn tråd, det er viktig å se ting fra flere sider og at man kan dele erfaringer så de som ikke kan så mye om det kan også få vite.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvis en av dine beste venner plutselig sa til deg at han hadde røyket hasj i flere år, ville han da vært et "hasj-tryne" (som du så pent kaller det) eller en koselig "hasj-person"? Vet ikke helt om jeg forsto innlegget ditt riktig... Bare et spørsmål, for å prøve å forstå hvordan folks tanker om dette er.

5421945[/snapback]

Hasjtryne fikk jeg av innlegget til psilo ("hasjtryner som må tilbringe resten av livet på avrusning"), og jeg forkortet det til hasjtryne. Jeg har ingen offisiell betydning for ordene, da jeg ikke har tenkt noe særlig over saken. Jeg har bare kommentert andres kommentarer der jeg har ment de var upassende.

 

Mine tanker ang. hasjbruk er at hvis de ikke bruker det mens jeg er i nærheten, og det ikke påvirker helsen eller psyken, så er jeg likegyldig.

Lenke til kommentar
men så kommer jo det faktum inn at hasj ofte er springbrettet til tyngre narkotiske stoffer.

5420836[/snapback]

Veldig viktig poeng der.

5420849[/snapback]

Det er ofte slik at hasj er springbrett til de narkotiske stoffene, det skal jeg være enig i. Men HVORFOR?

 

JO, etter min mening har hasj denne funksjonen nettopp fordi det er ulovlig. Siden hasj er ulovlig, må man søke kriminelle miljøer for å skaffe det. Dette senker listen for å oppsøke kriminelle miljøer igjen, og igjen senker det listen for å kjøpe andre russtoffer fra de kriminelle miljøene.

 

Hadde hasj vært lovlig og stuerent, hadde det ført til omtrent like mye narkotikarekruttering som vanlig tobakk, etter min mening.

5421977[/snapback]

 

 

Du må ikke oppsøke suspekte miljøer, Det holder med å sitte på en fest med kompisene dine, så kommer det noen som kjenner en av dine kompiser...resten kan man tenke seg. Men man gjør valg, man hører at noen sier men jeg hadde jo ikke noe valg.Det er tull. Det er mange som tar et valg når det gjelder rus.

Jeg håper jeg ikke får noe stempel pågrunn av det jeg sa i stad.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Det er ofte slik at hasj er springbrett til de narkotiske stoffene, det skal jeg være enig i. Men HVORFOR?

 

JO, etter min mening har hasj denne funksjonen nettopp fordi det er ulovlig. Siden hasj er ulovlig, må man søke kriminelle miljøer for å skaffe det. Dette senker listen for å oppsøke kriminelle miljøer igjen, og igjen senker det listen for å kjøpe andre russtoffer fra de kriminelle miljøene.

 

Hadde hasj vært lovlig og stuerent, hadde det ført til omtrent like mye narkotikarekruttering som vanlig tobakk, etter min mening.

 

Dette var litt av en synsing. Tror du det er slik at folk våkner en dag og bestemmer seg for å ta en tur til Plata for å kjøpe dop for første gang? Beklager, det er nok ikke slik det foregår.

Normalt sett så er det via venner og bekjente man kommer i kontakt med hasj og sterkere stoffer. Dette kan gjerne være gamle barndomsvenner, altså folk man har kjent hele livet, og ikke et tilfeldig kriminelt miljø.

 

Av egen erfaring så kjøper man ikke dop av "kriminelle miljøer" første gang, heller ikke gangen deretter - man får det, eller kjøper det av en "god kamerat" som igjen har foten halvt innenfor et "kriminelt miljø". Det å definere kompisen sin som "langer" og dermed kriminell er jo selvsagt mulig, men jeg synes det vil være å strekke strikken langt å si at kompisen er "et kriminelt miljø".

Lenke til kommentar
Dette var litt av en synsing. Tror du det er slik at folk våkner en dag og bestemmer seg for å ta en tur til Plata for å kjøpe dop for første gang? Beklager, det er nok ikke slik det foregår.

Normalt sett så er det via venner og bekjente man kommer i kontakt med hasj og sterkere stoffer. Dette kan gjerne være gamle barndomsvenner, altså folk man har kjent hele livet, og ikke et tilfeldig kriminelt miljø.

 

Av egen erfaring så kjøper man ikke dop av "kriminelle miljøer" første gang, heller ikke gangen deretter - man får det, eller kjøper det av en "god kamerat" som igjen har foten halvt innenfor et "kriminelt miljø". Det å definere kompisen sin som "langer" og dermed kriminell er jo selvsagt mulig, men jeg synes det vil være å strekke strikken langt å si at kompisen er "et kriminelt miljø".

5422058[/snapback]

 

Nei, greit, det var vel litt klomsete formulert, de færreste drar på plata for å skaffe cannabis, men det jeg mener er at om du kunne gå i matbutikken og kjøpe hasj, hadde ikke hasj og annen narkotika hatt denne forbindelsen. De går på en måte hånd i hånd. Så min mening er som følger; så lenge man kan bevise at hasj ikke er mer skadelig enn røyk og alkohol, burde det være lovlig på lik linje med ovennevnte. Poenget mitt var uansett å synliggjøre årsaken til at hasj fører til tyngre narkotikamisbruk. Folk tenker: "Ja, jeg bruker jo hasj, så det vil ikke være noe verre å ta en ecstasypille"

Lenke til kommentar
Det som er "dumt" med E, hvis du er virklig uheldig så dør du av 1.

5422126[/snapback]

 

men hva i all verden har det med hasj og gjøre?

 

syns det er viktig at vi holder denna diskusjonen til hasj, og ikke alle andre mulige stoffer, for man kan ikke sammenligne hasj med f.eks herion eller kokain, det er to vidt forskjellige ting.

 

Du er ikke narkoman selvom du røyker hasj!

 

Veit ikke hvor mange som leste artikkelen som var i avisen i går, der de mente de kunne bevise at hasj fører til psykoser, men det morsomme var at de ikke hadde klart å bevise det.

 

Alt med måte sier jeg, røyker du hasj hver dag i lengre perioder så blir du sløv og treig i knotten, og noen mennesker kan utvikle deprisjon osv, men dette er forskjellig fra person til person, er du redd for å bli paranoid eller å bli deprimert, så hold deg unna, så enkelt er det.

 

Hasj er ett springbrett til sterkere stoffer? Dette har vi jo fått høre siden vi gikk på barneskolen, da onkel blå kom inn og sa at du var narkoman hvis du røyka hasj, dette syns jeg blir helt feil å si, man skal ikke ljuge til unga. Det vanskelige er jo å finne en måte å forklare det på, som ikke gir inntrykk av at hasj er greit, men at det samtidig ikke blir fremstilt som at du er narkoman hvis du røyker deg en bønne.

 

I mine øyne så er alkohol mye værre, men det er lovlig, og der ligger forskjellen, hasj er ulovlig, mens alkohol er lovlig. Røyker du hasj, så er du kriminell og du må ta konsekvensene av det, sånn er det bare.

 

Da blir neste spørsmål, burde hasj legaliseres?

 

Ja jeg syns det, se på Amsterdam! det funker bra der nede, folk slipper å henge i tungt belastede miljøer for å seg en bønne.

 

yea yea... fikk jeg ut litt tanker også :p

Lenke til kommentar
Det er ofte slik at hasj er springbrett til de narkotiske stoffene, det skal jeg være enig i. Men HVORFOR?

 

JO, etter min mening har hasj denne funksjonen nettopp fordi det er ulovlig. Siden hasj er ulovlig, må man søke kriminelle miljøer for å skaffe det. Dette senker listen for å oppsøke kriminelle miljøer igjen, og igjen senker det listen for å kjøpe andre russtoffer fra de kriminelle miljøene.

 

Hadde hasj vært lovlig og stuerent, hadde det ført til omtrent like mye narkotikarekruttering som vanlig tobakk, etter min mening.

5421977[/snapback]

 

Tlgjengeligheten ser jeg på som grunnen til at folk starter i det hele tatt. Er jo enklere (selvfølgelig avhengig av geografi, snakker av egen erfaring) for en tenåring (under 18) å få tak i hasj enn det er å skaffe alkohol. Denne trenden ser man også i usa der lovlig alder for alkohol er enda høyere enn i Norge. Risikoen for å bli tatt ved bruken er lavere enn ved alkohol og det kan sees på som en "rimeligere" subtitusjon for alkohol. Snakker da om til festbruk og ikke daglig forbruk. Har aldri sett på hasjmiljøet som et kriminelt miljø :hmm:. Det er isåfall det koseligste kriminelle miljøet jeg kjenner til. Nå skal det også nevnes at jeg aldri har kjøpt et opplegg, altså i store kvanta direkte fra "importøren", det er nok i dette leddet man får de større problemene. Jeg tror ikke man kan gi noe klart svar på hvordan legalisering vil påvirke brukerantall, men det skal nevnes at mange førstegansbrukere tester det fordi det er ulovlig og tabubelagt...

Lenke til kommentar

jeg sa det til han over propeganda, og hvorfor skal det bare være hasj og alkohol, russtoffer fletter seg inn i hverandre. Jeg har aldri sagt at man er narkoman hvis man røyker hasj.Det finns prosjekter i Amsterdam der man får utdelt heroin.Det går ikke an å si vi gjør som Amsterdam.Man kan ikke bare ta den beste delen og håpe at alt går bra.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Har hørt at nåla må sitte i armen evt. være offerets blod i nåla på et overdoseoffer for at det skal registreres som OD i statistikken i Amsterdam. Er det noen som kan bekrefte dette, eller er det bare rent tøv? Det sier isåfall litt om deres rusmiddelpolitikk... Er ikke helt for at vi burde innføre noe liknende i Norge angående legalisering av hasj/pot, er heller ikke totalt imot det.

Lenke til kommentar
men så kommer jo det faktum inn at hasj ofte er springbrettet til tyngre narkotiske stoffer.

5420836[/snapback]

Veldig viktig poeng der.

5420849[/snapback]

Det er ofte slik at hasj er springbrett til de narkotiske stoffene, det skal jeg være enig i. Men HVORFOR?

 

JO, etter min mening har hasj denne funksjonen nettopp fordi det er ulovlig. Siden hasj er ulovlig, må man søke kriminelle miljøer for å skaffe det. Dette senker listen for å oppsøke kriminelle miljøer igjen, og igjen senker det listen for å kjøpe andre russtoffer fra de kriminelle miljøene.

 

Hadde hasj vært lovlig og stuerent, hadde det ført til omtrent like mye narkotikarekruttering som vanlig tobakk, etter min mening.

5421977[/snapback]

Kan hende, men så kan det og hende at fler folk prøver hasj iogmed det er legalisert, får en sanseopplevelse de aldri har hatt før og lurer på hvordan effekt andre stoffer har.

 

Hvertfall sånn jeg selv opplevde det, ble nysgjerrig på hvordan alle de andre stoffene fungerte. Akkurat kommet ut av hælvete nå, anbefaler ingen å starte å røyke hasj, uansett hvor lite skadelig det måtte være.

Lenke til kommentar

Hasj = narkotika

Og hva er en som bruker narkotika? Jo.. en narkoman.. Så man kan vel egentlig ikke si at man ikke er narkoman om man bruker hasj. Hva vil du da definere en narkoman som?

Tror at mange sine forestillinger om narkomaner er folk som lever på gata og setter sprøyter offentlig dagen lang

Lenke til kommentar

Et underlig ordtak: "Som man reder, ligger man."

 

Some smeboe antyder at man må i kriminelle miljøer for å få skaffe deg hasj. Men da spørr, hvem er det som går ditt? Er meg? Er du? Elle den som velger åp gå til steded for å skaffe seg det stoffet som er ulovlig.

 

Kanksje jeg er helt dum. Men har tro at de fleste har sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Øh, for å skaffe hasj trenger du ikke å gjøre mer enn å ringe en person og møte vedkommende et sted. Det er ikke snakk om å plukke opp hasjklumpen innerst i det hemmelige bakrommet på den lokale strippeklubben som egentlig er et skalkeskjul for den russiske mafiaen.

5422826[/snapback]

Mente heller ikke det. Men ut ifra det smeboe, virket det slikt. Det vil jeg ville fram til at det er de som tar valget _ingen_ andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...