Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

kan vi ikke ihvertfall være enige om at det ikke finnes noe sort hvitt fasit svar på dette?

 

For noen er hasj nesten ufarlig, for andre så kommer man på kjøret og ender andre steder.

 

Jeg kjente en kar, som var virkelig intelligent, og kunne snakke for seg skikkelig bra, og var generelt "kvikk" liksom, han virka "clean".

men slik det var så røyka han hver helg, og det virka ikke som det gikk utover hans tankegang i det hele tatt.

 

Derimot på den annen side så kjente jeg en i videregående som og røyka mye, og han var sløv og prata lavt, altså poenget mitt er da at dette er en subjektiv ting som hver person må finne ut av selv.

 

Man kan hverken si "hasj er kjempefarlig og et rusmiddel og du havner på kjøret av det!" eller "en helgs blås i ny og ne skader ingen, hasj er så og si ufarlig!"

 

Jeg røyka før, og en dag fikk jeg massiv angst panikk, og kunne netsen ikke gå ut av døra på et år fordi jeg ble så redd og nervøs.

 

Jeg tror ihvertfall at for menneskehetens og norges land store gode, så er hasj både en negativ og en positiv ting.

For mange syntes det er digg å røyke, og mange klarer seg helt fint med en blås i ny og ne, mens andre havner i verre ting.

For å finne ut hvilken av disse som skjer mest, så må vi lage statistikk, og for å lage en troverdig statistikk må vi intervjue ALLE som har røyka hasj i senere historie i norge.

Virker det troverdig? Nei.

 

Mitt poeng er da altså at: Det om hasj er farlig eller ikke er en subjektiv ting. "The outcome" av hasjrøyking er omtrent unikt per person, og hvis man skal ha troverdig statistikk så man nesten være gud for å kunne få med alle tilfellene.

 

Jeg syntes ihvertfall vi skal være enige om at det er inget sort hvitt svar på dette temaet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Har selv en kompis som er for bruken av de naturlige" rusmidlene (ikke ecstasy, lsd osv.) å han har prøvd marihuana. Selv er jeg imot, å han har sagt at etter å ha prøvd det så vil han ikke prøve det mer selv, men han er fortsatt for det å påstår at det er ikke skadelig. Jeg vet ikke hvilke sider han så det på, men uansett så vet alle at internett ikke er en 100% pålitelig kilde. for hver ting som beviser en ting så er det minst like mange ting som sier det motsatte.

personlig er jeg bare glad for at han valgte å holde seg unna det, men som jeg sa til han, at narkotika er ulovlig av en grunn, å det er ikke fordi det kan gi en gledesrus. Å til de som nevner Alkohol her, ja alkohol gir en berusende effekt, men fortsatt så er det noe som kan ha en positiv virkning. (Er ikke uten grunn at de sier at man bør ta seg et glass vin før man går til sengs) Det er misbruket som gjør det negativt, å det er hver enkelt person sin egen skyld. Narkotika å alkohol kan ikke sammenlignes på dette viset.

Lenke til kommentar
Har selv en kompis som er for bruken av de naturlige" rusmidlene (ikke ecstasy, lsd osv.) å han har prøvd marihuana. Selv er jeg imot, å han har sagt at etter å ha prøvd det så vil han ikke prøve det mer selv, men han er fortsatt for det å påstår at det er ikke skadelig. Jeg vet ikke hvilke sider han så det på, men uansett så vet alle at internett ikke er en 100% pålitelig kilde. for hver ting som beviser en ting så er det minst like mange ting som sier det motsatte.

personlig er jeg bare glad for at han valgte å holde seg unna det, men som jeg sa til han, at narkotika er ulovlig av en grunn, å det er ikke fordi det kan gi en gledesrus. Å til de som nevner Alkohol her, ja alkohol gir en berusende effekt, men fortsatt så er det noe som kan ha en positiv virkning. (Er ikke uten grunn at de sier at man bør ta seg et glass vin før man går til sengs) Det er misbruket som gjør det negativt, å det er hver enkelt person sin egen skyld. Narkotika å alkohol kan ikke sammenlignes på dette viset.

5545841[/snapback]

 

Skal vi se. Er folk som mottar marihuana som medisin for lidelser, i USA er det vel, blir på samme måte med at ett glass vin er "anbefalt" før leggetid. Missbrukes også alkohol, men tar ikke alle under en kam der siden det ble lovlig og akseptert, noe de andre rusmidlene ikke ble. Så det kan sammenlignes og burde også bli mer sidestilt. Altså at alkohol skal bli sett som verre enn det det blir idag. Synes at 1 rusmiddel er for lite når man først skal ha rusmidler i det hele tatt, sånn jeg ser det er alkohol mer skadelig enn cannabis. Se bare på all volden og hærverken som skjer pga. alkohol i byene. Det ville vært borte hvis folkene hadde røyket hasj istedet. Men folk får gjøre seg opp en mening selv..

Lenke til kommentar

Joltaire har veldig gode poenger. Når det kommer til undersøkelser som er gjort omkring bruk av bla hasj så må vi være veldig forsiktige med å trekke hastige konklusjoner. Min fysikklærer kom med et godt eksempel på dette: Du finner ut at feks femti prosent av de som røyker dør tidligere enn gjennomsnittet. Men vil det si at hvis du begynner å røyke så vil du ha femti prosnent større sjangse for å dø tidligere?

Ble litt rotete det her, men om man finner ut at hasjrøykere har statistisk større sjangse for å få feks psykose så er det ikke sikkert at det er hasjen som er skylden, det kan feks være at personer med evnen til å få psykose blir mer tiltrukket av hasj. Poenget er iallefall at man kan ikke trekke enkle hastige konklusjoner ut gra noen enkle undersøkelser.

 

Jeg vet om idioter som røyker hasj og jeg kjenner oppegående og allrighte folk som røyker hasj. Og som med alkohol så vil de fleste komme seg unna uten problemer. Det er funnet ut at rundt 20% av norges befolkning har prøvd hasj. Men har 20% av norges befolkning psykoser eller lignenede problemer?

 

Jeg stiller meg tvilene til legalisering av hasj av to grunner. 1. I Norge er vi ikke vant med rusmiddelet og derfor vil det skape problemer i oppstartsfasen, og jeg tror heller ikke ruskulturen i Norge passer med enda ett legalisert rusmiddel. 2. Å legalisere enda noe som kan skape problemer er umoralsk og strider imot den holdningen som er vanlig i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg har holdt meg vekk fra denne planten i over 1 år nå, bare så det er sagt først av alt.

 

Jeg røyket i gjennomsnitt 1 joint hver dag i 6 mnd. Jeg lever fortsatt, men det er noe i hue som ikke stemmer, noe som har blitt forandret, for jeg er ikke slik som jeg var før.

 

Det er farligere å røyke hasj enn vanlig tobakk når det gjelder lungekreft, men det er ingen unnskyldning, for cannabis kan spises også.

 

Jeg har fått en følelse av ensomhet. Jeg føler meg innestengt i meg selv og det er som om jeg lever i en verden hvor ingen ting betyr noe. Jeg har fått en "Jeg driter i alt" følelse. Hvis noe dritt skjer med meg så klarer jeg ikke gråte, selvom jeg vil fordi jeg følte det hjalp før. Det er vanskelig å forklare denne følelsen jeg har. Men f.eks før så, så jeg på verden mye "klarere", nå er den "duggete".

 

Jeg har ikke denne følelsen konstant. Det er mest når jeg bare setter meg ned og tenker. Som regel får jeg ikke disse følelsene når jeg er med andre folk, men noen ganger kan det skje.

 

En annen ting er at jeg klikker totalt bare den minste ting går imot meg. Jeg blir hissig som en okse. Det bare svartner helt og jeg begynner å puste hardt gjennom nesa og øynene holder på å sprette ut og svetten bare pipler ut i annsiktet (Hvis dere skjønner).

 

Tro meg. Det er bedre å ha skrumplever enn psykiske plager. Så hold dere til Kong Alkohol.

 

Jeg kan beskrive følelsen cannabis gir også. Men først; Selvom det kanskje høres utrolig morro/deilig ut, så er det MYE bedre med alkohol, spesielt hvis du hadde visst hvor tett i hue du blir av cannabis.

 

Cannabis gir en følelse lik den du kan få på en lørdagskveld hvor du vet det er en kul film på TV, du vet det ikke er skole/jobb imorra og du vet yndlingsmaten din er klar om en liten stund.

 

Du bare koser deg rett og slett. Derfor er det behagelig å se på en film, spise masse mat og goteri når du er fjern. Det å "Munche" er et ord du hører fra hasjfolket når de er fjerne :p "Åhh.. vi stikker på McDonalds og kjøper noe munch a!" Heh :p

 

Du har ingen bekymringer, bortsett fra at du kan få "noia" for ting som skjer. Er du redd for politiet fra før av så kan det bli 10 ganger verre i fjern tilstand.

 

Du blir trøtt og du slapper av. Det flyr masse deilige følelser gjennom kroppen din. F.eks frysninger over hele kroppen, eller en slik følelse av at du våkner etter en god natts søvn og strekker på deg. Eller mest vanlig at det føles ut som om du har et "skall" rundt deg (Vanskelig å forklare).

 

Du er ikke akkuratt i en annen verden. Du klarer å tenke normalt, men det er alle disse følelsene (Som du kan få uten å røyke noe som helst egentlig). Det er IKKE sånn som på film at du ser masse farger og en orange ape som danser tango med Britney Spears f.eks. Du ser jo farger mye klarere da, men du ser ikke så ofte ting som egentlig ikke er der. Spørs hvor fjern du blir, altså hvor mye du røyker og hvor bra det er det du røyker. Jeg har hvertfall aldri halusinert, bare sett ting som ligner på noe og så tror jeg det er det, men så går jeg nermere så får jeg jo se at det ikke er det, skjønner..

 

Det er egentlig forskjellig fra person til person hva man føler i cannabis rus.

 

Det som er positivt er at du ikke blir avhengig. Men du kan jo bli avhengig av følelsen, på den måten at du vil ha den igjen og igjen.

 

Det negative er alle de psykiske problemene du kan få (Om du misbruker det) og at du som regel må til en dealer som har langt sterkere saker han vil prøve å selge bort. Du kommer borti feil folk og det er farlig.

 

Jeg synes IKKE det skal bli legalisert. Kanskje avkriminalisert heller, for jeg syns ikke det er en forbrytelse å røyke en plante som vokser i naturen. Det er din kropp og dine valg.

 

Det skader sikkert ikke å prøve EN gang. Men EN gang blir garantert til flere hvis du liker rusen. Så jeg anbefaler dere å ALDRI prøve.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri prøvd hasj, men en kompis av meg begynte med hasj og holdt på med dette en stund. Dette førte etter hvert til at han ønsket å prøve tyngre og farligere stoffer. Han fulgte hele skalaen oppover og det hele endte med heroin. Nå skal ikke jeg sitte her og si at alle som røyker hasj havner på kjøret, men det er skremmende å se de du kjenner roter seg borti dette.

 

Heldigvis har han kommet seg ut av helvetet, men det har krevd mye. Han vil aldri bli frisk, og må leve på medisiner hele livet. Han så heldigvis hvor livsstilen førte, og klarte å bryte med hele miljøet. Han flyttet, og forlot alle vennene han hadde i miljøet der.

 

Har snakket mye med han, og han sier at det ikke er tvil om at hasj er inngangen til tyngre stoffer.

 

Men som flere sier her, så er det individuelt hvordan man reagerer på hasj. Synes ikke dette er noen som helst grunn til å legalisere det. Når man kjenner en som har vært på kjøret ønsker man ikke sin værste fiende denne skjebenen...

Lenke til kommentar
Om man starter med hasj, ta farvel med korttidsminnet ditt.

5547236[/snapback]

 

 

Jasså?

 

Ingen av mine venner som har benyttet seg av den gode urte i flere år lider av dette, så ikke kom her å generaliser!

 

Hamp har også den største konsentrasjonen av omega 3 man får tak i organisk, også omega 6.

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar
Om man starter med hasj, ta farvel med korttidsminnet ditt.

5547236[/snapback]

 

 

Jasså?

 

Ingen av mine venner som har benyttet seg av den gode urte i flere år lider av dette, så ikke kom her å generaliser!

 

Hamp har også den største konsentrasjonen av omega 3 man får tak i organisk, også omega 6.

5547297[/snapback]

Jeg generaliserer så mye jeg vil!
Lenke til kommentar
Om man starter med hasj, ta farvel med korttidsminnet ditt.

5547236[/snapback]

 

 

Jasså?

 

Ingen av mine venner som har benyttet seg av den gode urte i flere år lider av dette, så ikke kom her å generaliser!

 

Hamp har også den største konsentrasjonen av omega 3 man får tak i organisk, også omega 6.

5547297[/snapback]

Jeg generaliserer så mye jeg vil!

5548137[/snapback]

 

 

Siden du er 16-åring foreslår jeg at du holder deg utenfor denne diskusjonen, viss dette er hva du kaller å underbygge argumenter.

Lenke til kommentar
EDIT: 20% i norge har jo prøvd hasj, hvorfor er ikke alle narkomane?

5547327[/snapback]

 

Det tror jeg ikke på... Kom med bevis!

5548393[/snapback]

http://www.helsenytt.no/artikler/hasj.htm

Var ikke hele norge, men en god del. Hvis du skjønner.

Det finnes ingen sikre tall på utbredelsen av cannabismisbruk her i Norge. Ungdomsundersøkelsen fra 2003* viser imidlertid at det er omlag 17 prosent i aldersgruppa 15-20 år i landet som helhet som oppgir at de har brukt cannabis noen gang. I Oslo var prosentandelen på 25.
Endret av Bundy
Lenke til kommentar
Har snakket mye med han, og han sier at det ikke er tvil om at hasj er inngangen til tyngre stoffer.

5547227[/snapback]

Jasså jasså, en du kjenner har rota seg oppi sånt, og derfor begynner alle andre sånn.

EDIT: 20% i norge har jo prøvd hasj, hvorfor er ikke alle narkomane?

5547327[/snapback]

Jeg refererte til det han sa, og ikke hva jeg tror. Han har førstehånds erfaring, og det regner jeg som en god kilde. Selvfølgelig vil ikke alle havne på kjøret ved å prøve hasj, men for de fleste som begynner med tyngre stoffer er dette starten. Ingen har planer om å begynne med heroin!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...