Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså... cannabis kan vel egentlig ikke sammenlignes med alkohol (som mange av posterene i tråden allerede har gjort) i og med at rusen er _totalt_ forskjellig. Dessuten blir det litt feil å si at hasj fungerer som et "gateway drug", det kan forsåvidt alkohol også gjøre, med tanke på at det er lettere å komme i kontakt med folk som selger stoff på fylla enn det er ellers.

 

Det som gjør hasj farligere enn alkohol er vel kanskje sjangsen for psykiske lidelser ved bruk/misbruk (hvor lenge og mye det er snakk om for å få disse lidelsene vet jeg desverre ikke).

 

For mere info sjekk hær: http://www.normal.no/txt/torkel/cannabis.html

Lenke til kommentar

Hva nei,det er det ikke...hva svar er det? Jo når du sammenligner sånn som du gjør så blir det for dumt. Det er det samme som tvangsinnlagte fjorten-åringer på avrusning sier.

Hvis du røyker hasj fast i 3måneder ca. da klarer du ikke å sove...hvorfor det? jo fordi kroppen har blitt hekta.

Blir du sånn av nikotin, nei man blir ikke det

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Jeg tror at det er like farlig som kong alkohol, men så kommer jo det faktum inn at hasj ofte er springbrettet til tyngre narkotiske stoffer.

5420836[/snapback]

 

 

stemmer sikkert for noen, men jeg vet om mange som har røyka hasj en gang iblant over noen år, og de har aldri testa noe annet.. er ikke fristet til det selv heller, selv om jeg røyka en del hasj en stund.

Lenke til kommentar

At cannabis ikke er sunt er vel hevet over en hver tvil, men når det kommer til psykiske lidelser, så kommer dette gjerne ann på personen. For en som ikke har en helt stabil psyke fra før, kan cannabis ha en uheldig effekt. Men psykisk stabile folk får sjelden problemer på grunn av cannabis i kontrollerte mengder. Har selv røyka en del ganger, men har bestemt meg for å kutte det ut nå, med unntak av ferier, hvor det er deilig å skjeie helt ut. Men ellers kommer til å kutte ut, da hasjrøyking ofte blir til litt svette, asosiale gjenger bestående av røykekamerater, og fordi jeg merker at det ikke gjør meg noe godt.

Lenke til kommentar

Man trenger overhode ikke ha/føle noe form for psykiske problemer fra før man starter å røye. Det kan ha noe med den enkeltes persons mefødte personlighet/psyke. Har sett folk som har fått store depresjoner/angst osv. Noen ganger så blir man svært overaskket over hvem som faktisk rammes. Trenger heller ikke å bruke narkotiske stoffer for å havne ditt hen.. Kjenner til folk i godt voksen alder som tilsynelateden virker å ha det helt topp på alle felt, men så bare tipper de over. Slike ting blir fortere trigget med narkotiske stoffer.

 

Er ikke så god til å forklare dette, men har vært på et par kurser/forelesniger om emnet og det var mange myter som ble punktert for min del..

Lenke til kommentar
Det som er dumt med måten OD-dødsfall blir behandlet, er at det ikke blir spesielt etterforska. Tro det eller ikke men noen av de "OD" er påsatt pågrunn av for høy gjeld foreks.

5422511[/snapback]

 

de fleste er vil ikke påsatt pga gjeld? men ja, en del er det... hadde selv en kompis som plutselig døde på en veldig stor overdose av herion... han skyldte penger... nuff said.

Lenke til kommentar

Viss man ender opp med heroin, så har det ikke med hampen å gjøre, men deg som person.

Det har alltid alvorlige grunner, som fks. manisk depresjon eller sørgelig livssituasjon.

Jeg vil ikke si at tjall er springbrett til noenting mer enn tobakk og alkohol er. Har flere venner som er meget oppegående med toppkarakterer som har en bong eller to og ikke er redd for å ta seg en blås en gang i blandt. De kunne dog aldri drømme om å begynne med tyngre ting.

Det er kjemiske ting man skal være obs for!

Viss hamp hadde vært så forferdelig hadde nok følgende side/butikk vært ulovlig ;) :

 

My Webpage

 

Hasj er en mye mer kontrollert rus enn alkohol, man finner ikke på så mye dumt og har mer kontroll over kroppen sin.

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar

I mine øyne burde hasj avkriminaliseres. Hvorfor?

 

Hasj VS Alkohol.

 

Alkohol er mer skadelig enn hasj. Alkohol dreper hjerneceller, hasj derimot bedøver dem. Alkohol har flerfoldige ganger større ulykkesrisiko enn hasj. Pga folk som fyllekjører, sloss osv i fylla. (Det er foresten bevist at en som har røyka hasj, kjører bil mye bedre enn en som har drukket tilsvarende mengde med alkohol). Hasj gjør deg bare sløv. Enkelt og greit.

 

"Det fører til tyngre stoffer".

 

Det er jo ingen hemmelighet at i et miljø der hasj er vanlig, så finnes det også folk som selger/driver med andre og tyngre stoffer. Men hva skjer om vi avkriminaliserer hasj? Vi fjerner hasjen fra det miljøet. Hasj blir lovlig, og mann trenger ikke gå til den "mørke" delen av byen for å få seg et trekk. Med andre ord, det argumentet kan kastes i søpla. Hasj kommer da ikke til å føre til tyngre stoffer.

 

Sist men ikke minst, har politiet og rettsystemet i norge, ingenting bedre og gjøre enn å dømme en 18 år gammel gutt til noen timers samfunnstjeneste for å ha røyka litt? Jeg mener at norge burde gjøre som Nederland. Ikke legalisere hasj, men avkriminalisere det. Så slipper politiet og bry seg. La dem holde på med viktigere ting, slik som voldtekt, drap, ran, mishandling, barnemishandling osv.

 

Og btw, det er forskjell på bruk å misbruk. ALT er farlig om du tar for mye av det. Moderasjon folkens, moderasjon.

 

Til sist, så skal det sies at jeg aldri har prøvd noe annet enn nikotin og alkohol. Av den enkle grunn at det hadde vært så jævla dumt og fått hasj på rullebladet. For slik som situasjonen i norge er nå, så ville det ødelagt utrolig mye for meg.

Lenke til kommentar

Det er veldig trist med folk som tyr til sterkere saker og ikke klarer å begrense seg.

Overdoser blir en mer og mer vanlig dødsårsak og det kan virke fjernt for oss, men

sannheten er at det skjer mye nærmere oss enn du tror.

Hasj i seg selv kan føle til svekket konsentrasjonsevne og andre psykiske problemer,

men ingen av de er like farlige som det jaujau nevnte.

Lenke til kommentar
Det er mange jeg kjenner som røyker hasj, og de har gjort det over lang tid. De er veldig sløve, du må ofte si ting til dem flere ganger for at de skal få det med seg og husker like lite som en gullfisk. Altså, jeg tror vi trygt kan fastslå at hukommelsen og reaksjonsevnen blir fucked up.

5425091[/snapback]

 

Snakker vi om én røyk i uken over lengre tid, eller én røyk per 4 timer over lengre tid?

Lenke til kommentar
Det er mange jeg kjenner som røyker hasj, og de har gjort det over lang tid. De er veldig sløve, du må ofte si ting til dem flere ganger for at de skal få det med seg og husker like lite som en gullfisk. Altså, jeg tror vi trygt kan fastslå at hukommelsen og reaksjonsevnen blir fucked up.

5425091[/snapback]

 

Jeg kjenner også en gjeng som røyker en tre-fire jays om dagen (delt på 3) og som er klare i toppen. De mener trikset er fysisk aktivitet, hovedsaklig kondisjonstrening og lavintensitet trening for forbrenning av fett. Istedet for å kaste nedpå en bøtte med HaagenDaaz og 3 liter brus spiser de frukt og drikker juice. De trener alt mellom 2-4 ganger i uken og har en god selvdisiplin på dette feltet. Sitter man bare og får på hele tiden uten noen annen aktivitet sier det seg selv at man blir sløv.

Endret av MorbidHamster
Lenke til kommentar
Jeg kjenner også en gjeng som røyker en tre-fire jays om dagen (delt på 3) og som er klare i toppen. De mener trikset er fysisk aktivitet, hovedsaklig kondisjonstrening og lavintensitet trening for forbrenning av fett.

5426210[/snapback]

Du har nok rett i det; de gutta jeg kjenner driver med liten eller null fysisk aktivitet. Blir vel fort seks på dem per dag. :hm:

Lenke til kommentar
Hvor mange har dødd av alkohol ? MANGE

Hvor mange har dødd av hasj, cannabis ? ca INGEN !

 

Men MIN mening er og holde seg langt unna..

Pga at det nesten helt sikkert fører til at du prøver sterkere stoffer..

 

Dont do drugs !

5426277[/snapback]

Tviler på man kan røyke seg ihjel da.

EDIT: Sikkert mulig, på en eller annet twisted måte.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar
Nei huff. Hasj klarer vi oss foruten.

5426240[/snapback]

Så enig, så enig! :yes:

 

Greit nok at det kanskje ikke er noen tilfeller der folk har daua av å røyke seg ihjel (tipper det er det man blander det jo tross alt med tobakk), men det er nok en hel del som har daua som følgene av at hasjen har vært springbrett til sterkere stoffer.

Lenke til kommentar

jeg blir sjokkert når jeg leser innelggene deres, jeg mener har dere røyka sokkene deres eller har hasjen fucka opp hjernene deres totalt, slik at dere ikke er i stand til og tenke fornuftig.

 

er det virkelig slik at dere sitter her og forsvarer hasj bruk?

 

alle vet at det er et farlig narkotisk stoff som vil ta knakken på dere før eller siden.

 

grunnen til at man blir avhengig av hasj er av samme grunn som alkohol, men det skal ikke like mye hasj til for og bli avhengig.

det påvirker sentralnervesystemet deres og etter og ha brukt det en stund, blir nervesystemet avhengig av det, og blir dere et "nervevrak" om man ikke får det.

 

har dere sett en narkoman som ikke har fått dop på en stund? han rister som faen og urolig. han er i helvette kan man si.

 

etter lang tids misbruk at hasj/alkohol så er det lett og utvikle nevropati, det er at man ikke klarer og gå skikkelig.

man lander på hel fot hele tiden og klarer ikke springe.

 

hasj skader hjernen og sentralnervesystemet.

 

alkohol dreper hjerneceller, men det kommer nye når de dør.

og er du på fest er du helt bra igjen etter 3-4 dager.

 

med hasj derimot så blir hjernecellene lammet, de dør ikke.

og det påvirker hjernen så mye at produksjonen av nye celler blir lavere.

derfor kan hunkommelsen svikte etter og ha brukt det en stund.

En stor del av de som er tunge narkomane må på avrusningsklinikk, i mye større grad enn alkoholikere.

 

nå er det jo ikke slik at jeg sitter her og sier at alkohol er bra for kroppen, men en fest i ny og ne, skader ikke kroppen i nærheten så mye som hasj gjør.

hasj som med sigaretter øker også sjansene for lungekreft, KOLS, tette blodårer, nedsatt immunforsvar, høyt blodtrykk +++

 

mye alkohol skader leveren, men har du da drukket så mye at du har fått en ny lever og har sluttet og drikke, så er det fremdeles ikke for sent og leve flere år til.

 

har du fått lungekreft med spredning så er sjansene for og overleve ekstremt små, det hjelper ikke med ny lunge hvis spredning.

 

ved kols har du røykt så mye at lungene dine er totalt ødelagt og det er ikke noe du kan gjøre med det.

man blir sliten og andpusten med og gå opp en liten trapp.

 

jeg har et spørsmål til dere som røyker/forsvarer hasj her.

 

HVORFOR?

Endret av p-trus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...