Gå til innhold

Tørris/LN2-Guide for nybegynnere V1.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fryse ned CO2... Sikkert litt destilasjon av luft elns først da..

5692998[/snapback]

Luft inneholder under 1% CO2 så jeg tror det vil være svært ineffektivt å fremstille tørris på den måten. Da tror jeg heller det tappes ganske ren CO2 fra diverse industrielle prosesser der CO2 er et biprodukt. F.eks bryggerier har ofte overskudd av CO2 fra ølbrygging, og det som går til å pumpe CO2 i brus er bare en del av dette overskuddet. I tillegg har vi jo andre prosesser som i oljeraffineri og sikkert en del andre industrier.

 

Selve maskineriet benytter sikkert en metode med høyt trykk slik at CO2 blir flytende og så reduseres trykket sånn at væska blir til fast tørris.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Fryse ned CO2... Sikkert litt destilasjon av luft elns først da..

5692998[/snapback]

Luft inneholder under 1% CO2 så jeg tror det vil være svært ineffektivt å fremstille tørris på den måten. Da tror jeg heller det tappes ganske ren CO2 fra diverse industrielle prosesser der CO2 er et biprodukt. F.eks bryggerier har ofte overskudd av CO2 fra ølbrygging, og det som går til å pumpe CO2 i brus er bare en del av dette overskuddet. I tillegg har vi jo andre prosesser som i oljeraffineri og sikkert en del andre industrier.

 

Selve maskineriet benytter sikkert en metode med høyt trykk slik at CO2 blir flytende og så reduseres trykket sånn at væska blir til fast tørris.

5693271[/snapback]

 

Trodde CO2 kunne komprimeres noe helt sinnsykt jeg hvis det ble frosset ned :dontgetit:

Lenke til kommentar
mangahead var vel bare litt missfornøyd med coldbug på opteron så nå vil han ha noe sexy og tenker seff på å kjøpe min sandy for xxxxxx kroner :innocent:

5532357[/snapback]

:huh:

 

For det første så er det ca. 120% sjans for at den har coldbug. Andre så er den ikke vertd mye!

 

:tease:

5533363[/snapback]

 

hehe.. var mest ment som kødd da ;) men hvorfor er det 120% sjanse for coldbug?? er du imot vanlig A64 :p eller er det slik at A64 vaneligvis har coldbug?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg tror nok ikke jeg skal ha denne for for kjøling noen gang. Koster penger, alltfor mye penger. Kanskje, hvis jeg blir skikkelig interessert for overklokking hadde slik kjøling hvert tingen.

Lenke til kommentar
Jeg tror nok ikke jeg skal ha denne for for kjøling noen gang. Koster penger, alltfor mye penger. Kanskje, hvis jeg blir skikkelig interessert for overklokking hadde slik kjøling hvert tingen.

5986732[/snapback]

Da passer det jo fint å bruke noen gamle deler. For min del så syntes jeg det er like greit. Er samme for meg om det står 5 eller 50tusen poeng i 3dmark. Det jeg bryr meg om hvor mye jeg klarer å øke scoren med ulike løsninger.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Vil legge til at tørris kan skaffes gjennom UIO hvis du tar kontakt med kjemisk institutt :) LN2 er også mulig, men er ikke helt sikker på om "vanlige" får kjøpt det der..

 

Tørris lages ved at man komprimerer det til flytende form, fjerner all overflødig varme, så la den utvide seg hurtig. Da dannes det små krystaller :) ( Er ikke så grusomt farlig å håndtere uten hansker, bare bruk sunt vett og ikke stapp handa oppi beholderen! Fin effekt av å ha det i munnen :p )

 

 

Flytende nitrogen lages ved fraksjons-destilering av luft.

Ved håndtering av LN2 må man være ekstremt forsiktig.. Prøv selv, senk f.eks. en banan ned et sekund eller to :) ( Fin hammer.. )

 

Stemmer forresten det en person sa tidligere i tråden, at det dyreste er tankene som LN2 kommer i. Grunnen til det er et komplekst system med overtrykksventiler, pga. en del nitrogen hele tiden fordamper, samt temperaturene som tanken må tåle.

Lenke til kommentar
Sikker på at det ikke er flytende nitrogen du tenker på? :p

7381140[/snapback]

nope ;) jeg sikta til flytende CO 2 :p altså karbondioksid

 

den har en koketemperatur på -78C cirka, og er mye lettere å håndtere enn f. eks. tørris (CO2 i fast form/frossen CO2)

Endret av Hagr
Lenke til kommentar
ok... jeg sa litt feil der... den holder ikke lavere temperatur, men er lettere å håndtere fordi den er flytende... dvs. at man kan få en gjennomstrømmning forbi CPU-socketen i stedet for at det ligger rolig... enig?

7381507[/snapback]

Poenget var at slik jeg forstod innleggene lengre oppe holder faktisk flytende CO2 enda lavere temperatur enn fast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...