Gå til innhold

Tørris/LN2-Guide for nybegynnere V1.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikker på om flytende CO2 er så bra å bruke. Noen rett meg hvis det er feil, men såvidt jeg kjenner til holder tørris mye bedre på kulde enn flytende co2 og derfor ikke fordamper så fort, så det er mye lettere å håndtere for en person som skal overklokke som en gal. ( Da mener jeg altså at det vil fordampe så fort at du knapt rekker gjennom en PI før det er slutt på CO2. )

Lenke til kommentar

ja, men jeg tenkte som i et vannkjølingssystem.... og under trykk selvfølgelig. f. eks. som å bruke en ekstremkjøler (husker ikke hva det het i farta :p ) til å kjøle ned vannet til -20C f. eks. (nesten det kaldeste de kan få det i flytende form) men i stedet bruke en 2 trinns kompressorkjøler som kan lage -60 til -80C på CO2en som er under trykk...

:D

 

arrester meg her hvis det er noe som er alvorlig feil med forklaringa mi her :p hehe

Lenke til kommentar
ja, men jeg tenkte som i et vannkjølingssystem.... og under trykk selvfølgelig. f. eks. som å bruke en ekstremkjøler (husker ikke hva det het i farta :p ) til å kjøle ned vannet til -20C f. eks. (nesten det kaldeste de kan få det i flytende form) men i stedet bruke en 2 trinns kompressorkjøler som kan lage -60 til -80C på CO2en som er under trykk...

:D

 

arrester meg her hvis det er noe som er alvorlig feil med forklaringa mi her :p hehe

7397854[/snapback]

Det kalles en fasekjøler og når det er flere steg kalles det en cascade. Den både negative og positive sider i forhold til tørris og ln2. Det er lettere å kontrolere en slik kjøler da du ikke må mate på med nytt kjølemedie hele tiden slik som med tørris og ln2. Men ett problem er at en slik kjøler krever ganske høy kompetanse for å kunne bruke, den krever også ganske mye strøm.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nei, jeg vil våge å påstå at en fasekjøler er enklere å håndtere enn DI/LN2.. Jeg har dog bare erfaring med fasekjøling, men isoleringen til DI må jo nødvendigvis være mer omfattende siden temperaturene er lavere, og i tillegg så må man fylle på DI hele tiden..

7412163[/snapback]

Du trenger ikke mer isolasjon. Så lenge du får det helt lufttett ;) Og tørris er ikke såå mye kaldere. De beste singelstagerene går vel ned til ca -70 idle? (evaptemp)

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
ja, men jeg tenkte som i et vannkjølingssystem.... og under trykk selvfølgelig. f. eks. som å bruke en ekstremkjøler (husker ikke hva det het i farta :p ) til å kjøle ned vannet til -20C f. eks. (nesten det kaldeste de kan få det i flytende form) men i stedet bruke en 2 trinns kompressorkjøler som kan lage -60 til -80C på CO2en som er under trykk.....

7397854[/snapback]

Det kalles en fasekjøler og når det er flere steg kalles det en cascade." ................................." Men ett problem er at en slik kjøler krever ganske høy kompetanse for å kunne bruke, den krever også ganske mye strøm.

7408446[/snapback]

Ett problem med CO2 kjøling med kompressor er at det må ha nesten konstant drift fordi trykket kommer opp i rundt 80bar ved romteperatur, og kjøleanleggkomponentene ikke takler slike trykk.

Vi leverte for en tid tilbake frysedisker med CO2 kjøling på en butikk, ved lengre tids strømmbrudd vil sikkerhetsventilene begynne å slippe ut CO2 for å kompensere for det økende trykket.

Heftige saker :)

Er kjølemontør, og kunne tenkt meg å lage noe skikkelig, men har mangel på fritid :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gadd ikke å lese alle innleggene her så det er mulig du har fått svar på dette før, men grunnen til at CPU yter bedre i lave temperaturer er nok fordi elektronene beveger seg raskere i lave temperaturer(strøm er elekroner i bevegelse).

8360118[/snapback]

 

Elektroner er mer roligere ved lave temperaturer. Det er derfor vi må kjøle ned komponentene, ellers gir CPUen fra seg "feil" signaler, og PCen blir ustabil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...