Gå til innhold

Stortest av harddisker


Anbefalte innlegg

Hva med å overføre til/fra en RAM-disk når dere skulle måle overføringshastigheten? Da ville den vel blitt enda mer nøyaktig.

En test der dere overførte fra én partisjon til en annen (på samme disken) hadde også vært nyttig.

 

Forøvrig en fin test. Jeg har i det siste lagt merke til at Hitatchi har disker som ligger litt over konkurrentene i ytelse. Dette kommer også frem i denne testen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv IDE versjonen av Hitachi disken, som jeg har i et eksternt kabinett for enkel transportering. Nå skal det sies at dette er den disken som bråker mest når den jobber. Personlig synes jeg den har en ubehagelig knitring. Ellers kan jeg ikke kommentere ytelsen på den, da jeg kjører den på USB gjennom det eksterne kabinettet, men har aldri opplevd at den henger.

Lenke til kommentar
Bra test, har maxtor og samsung selv, og de har kjørt 27/4 i 2 år nå. Kjekt og se hvor mye raptor dro ifra de andre, men hadde trodd bedre med tanke på at den har dobbelt så mange omdreieninger i minuttet.

Bra test!

5330504[/snapback]

 

Tja, 7200rpm vs. 10000rpm? Er vel ikke helt en dobbling der? ;)

 

edit: anyway, jeg likte testen. Det eneste er som mange har skrevet den relativt slappe støytesten. Men om man ikke har bedre utstyr så får det heller holde. Testen har gjort meg litt klarere på hva slags disker jeg skal kjøpe til å kjøre i raid 10 utpå nyåret :)

Endret av clvn
Lenke til kommentar

Synes også de burde tatt kontakt med diverse sjapper og undersøkt RMA% på diverse disker også. Greit nok at mange setter fysiskt målbare data høyt, men jeg personlig (og sikkert veldig mange andre) foretrekker å ha en disk som lever den tiden jeg har planer om å bruke den fremfor at den gir meg 5MB/s mer i ytelse.

Lenke til kommentar
Synes også de burde tatt kontakt med diverse sjapper og undersøkt RMA% på diverse disker også. Greit nok at mange setter fysiskt målbare data høyt, men jeg personlig (og sikkert veldig mange andre) foretrekker å ha en disk som lever den tiden jeg har planer om å bruke den fremfor at den gir meg 5MB/s mer i ytelse.

5331295[/snapback]

 

Word! Dette er mye mer nyttig enn ytelse og støynivå, hater å miste data pga. harddisk kræsj! Det ryker 1-2 disker pr. år hos meg. (Raid under planlegging!)

 

I 2005:

1x Maxtor 250GB Diamondmax 10 16MB Cache

1x WD 200GB SE 8MB (IDE)

Lenke til kommentar

Vel, jeg har 4 stk Samsung disker i min maskin (2x 120GB SATA-II harddisker og 2x 80GB ATA133 harddisker), samtlige kjøpt hos komplett. Har vært veldig fornøyd med alle harddiskene mine inntil for ca. en måned siden. Da krasjet ene 80GB harddisken min og jeg mistet alle dataene. Sendte den tilbake til komplett og fikk i forrige uke ny harddisk i retur. Denne uka (dvs. i går) krasjet også den andre 80GB haddisken (ikke den nye, men den gamle) Så i dag sendte jeg en ny RMA forespørsel. Jeg kjøpte begge 80GB harddiskene samtidig og de krasjet med en månedes mellomrom. Dårlig parti? Ikke vet jeg... Uansett, bortsett fra meget dårlig levetid på de to harddiskene dvs mindre enn ett år, er jeg fornøyd med Samsung; billig, god ytelse (raid-0), stillegående, og liten varmeutvikling.

 

PS: Jeg har vært borti IBM 75GXP serien, og har hatt to harddisker som har krasjet i den serien, begge på 30,7GB - Den ene erstatningsvare fra den første. ALDRI mer IBM og derfor heller ikke HITACHI. Kommer aldri til å stole på dem no mere. Og hvis en av Samsungdiskene mine krasjer i framtiden, er det også slutt med Samsung.

 

PSS: Ja, jeg har god luftstrøm i kabinettet og harddiskene er stabilt montert i kabinettet.

Lenke til kommentar
Hitachi = IBM som jeg ALDRI kommer til å legge en krone hos etter 75GXP så de unngår jeg med skyhøye kneløft.

5329098[/snapback]

Det har kanskje ikke gått opp for enkelte ennå, men kalenderen har faktisk gått videre siden 75GXP-serien, og teknologien også. At diskprodusenten Hitachi kjøpte opp diskavdelinga til IBM betyr ikke at de produserer de dårlige partiene med 75GXP ennå. Faktisk var det også gode partier av denne disken som ble solgt og mange som har de surrende ennå. De som fikk av de dårlige partiene (fra fabrikken i Tsjekkia om jeg ikke husker feil) merket nok det i løpet av det første leveåret. Problemene med denne serien har for ordens skyld blitt ordnet opp i for lenge siden og har ikke sammenheng med det som produseres i dag. Det eneste er vel noen sinte kunder fra noen år tilbake som vil "straffe" Hitachi for å ha kjøpt opp diskavdelinga til IBM og ryddet opp i ryktet som den gamle diskserien ødela. :roll:

5329472[/snapback]

 

Det har også noe med hvordan problemene ble håndtert da vet du. :whistle:

 

Harddisker er det punktet der stabilitet er mest kritisk i en pc. Og da holder det ikke å fraskrive seg alt ansvar og fornekte bare for å skjerme pengekassa. Da er man ikke til å stole på, og jeg driter i om samme personene og bedriftskultur har skiftet navneplate. Game over, no more IBM + hvem som måtte kjøpe de opp.

 

GXP65 var vel ikke helt til å stole på den heller. Og man har alltid en ekkel følelse når det gjelder IBM.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Lagringskapasiteten på 250 GB gir nå et bra forhold mellom pris og antall GB. Harddiskene med høyere kapasitet enn 250 GB koster som regel vesentlig mer.
Det blir faktisk billigere pr GB med en 300GB enn 250GB..

5330601[/snapback]

Det stemte for et par måneder siden, men nå stemmer det ikke lengre. Den billigste 250GB i prisguiden koster 750 kr, eller nøyaktig 3 kroner per GB. Den billigste 300GB i prisguiden koster 1005 kr, eller nøyaktig 3,35 kroner per GB. 250GB er altså billigere per GB enn 300GB.

Lenke til kommentar
Harddisker er det punktet der stabilitet er mest kritisk i en pc.  Og da holder det ikke å fraskrive seg alt ansvar og fornekte bare for å skjerme pengekassa.  Da er man ikke til å stole på, og jeg driter i om samme personene og bedriftskultur har skiftet navneplate.  Game over, no more IBM + hvem som måtte kjøpe de opp.

 

GXP65 var vel ikke helt til å stole på den heller.  Og man har alltid en ekkel følelse når det gjelder IBM.

5332668[/snapback]

 

Du kan da ikke være så usannsynlig naiv at du tror at Hitachi ikke har tatt tak i disse problemene? Hvordan i all verden kunne de fortsatt solgt disker hvis det fremdeles stod så dårlig til? Hitachi har all interesse av å hevde seg over etablerte merker som WD og Maxtor (som folk later til å kjøpe uansett hvor trege de er med å implementere ny teknologi - de kan lene seg tilbake, folk kjøper fortsatt produktet fordi merket er kjent) for å oppnå økt salg.

Lenke til kommentar
Vel, jeg har 4 stk Samsung disker i min maskin (2x 120GB SATA-II harddisker og 2x 80GB ATA133 harddisker), samtlige kjøpt hos komplett. Har vært veldig fornøyd med alle harddiskene mine inntil for ca. en måned siden. Da krasjet ene 80GB harddisken min og jeg mistet alle dataene. Sendte den tilbake til komplett og fikk i forrige uke ny harddisk i retur. Denne uka (dvs. i går) krasjet også den andre 80GB haddisken (ikke den nye, men den gamle) Så i dag sendte jeg en ny RMA forespørsel. Jeg kjøpte begge 80GB harddiskene samtidig og de krasjet med en månedes mellomrom. Dårlig parti? Ikke vet jeg... Uansett, bortsett fra meget dårlig levetid på de to harddiskene dvs mindre enn ett år, er jeg fornøyd med Samsung; billig, god ytelse (raid-0), stillegående, og liten varmeutvikling.

 

PS: Jeg har vært borti IBM 75GXP serien, og har hatt to harddisker som har krasjet i den serien, begge på 30,7GB - Den ene erstatningsvare fra den første. ALDRI mer IBM og derfor heller ikke HITACHI. Kommer aldri til å stole på dem no mere. Og hvis en av Samsungdiskene mine krasjer i framtiden, er det også slutt med Samsung.

 

PSS: Ja, jeg har god luftstrøm i kabinettet og harddiskene er stabilt montert i kabinettet.

5331557[/snapback]

 

Er ikke dette litt selvmotsigende?

 

Du har hatt 2 samsung disker som har kræsjet, men anbefaler dem alikevel.

Og du har hatt 2 IBM disker som har kræsjet, men vil aldri kjøpe IBM, nå Hitachi igjen.

Lenke til kommentar

Magic: med så mange disker som har død (tenker da på de nye samsung diskene), så ville jeg ha sett på faktorer utenom harddiskene for å finne grunnen. Sannsynligheten for at 2 stk dør på samme måte er så liten at det nesten er nødt til å være en annen grunn. Ustabil strømforsyning (enten PSU eller nettet i huset?), eller for dårlig kjøling på harddiskene...

 

Har du vifte som står rett på diskene?

Lenke til kommentar

Jeg har 5 Samsung P120 disker i min pc og en Raptor 74 GB. Og Samsungene kan du knapt høre.

 

Var nokså klar over at Samsung er god på overføring av filer, og det bekrefter jo denne testen.

Overfører mye filer, og belaster diskene en del. Har ikke opplevd tegn på at noe er feil med noen av diskene.

 

Kommer nok til å kjøre Samsung fremover, frem til nå har jeg sverget til Seagate Barracuda, men i forhold til Samsung bråker Seagate som en liten flymotor.

Lenke til kommentar
Synd dere ikke testa Maxtor MaxLine diskene.  Disse er vel de eneste solgt til hjemmemarkedet som er sertifisert for 24/7 drift? De andre er vel bare sertifisert for 8 timers drift per døgn?  I serverboksen min er det iallefall bare disse som har overlevd, WD diskene har røket en etter en.

5333775[/snapback]

 

 

Er på jakt etter en skikkelig lagringsløsning siden jeg har mye media dvd/musikk som er 1-1 kopi av mine EGNE originaler. Da vil jeg de diskene som er mest driftsikre. Kan du sende meg litt info om hvordan har du løst dette.

 

Har hatt et par maxtor som har gått til helvete med påfølgende grå hår og tenners gnissel. LOL backup, neida...

 

trond

Lenke til kommentar
Synd dere ikke testa Maxtor MaxLine diskene.  Disse er vel de eneste solgt til hjemmemarkedet som er sertifisert for 24/7 drift? De andre er vel bare sertifisert for 8 timers drift per døgn?  I serverboksen min er det iallefall bare disse som har overlevd, WD diskene har røket en etter en.

5333775[/snapback]

 

 

Er på jakt etter en skikkelig lagringsløsning siden jeg har mye media dvd/musikk som er 1-1 kopi av mine EGNE originaler. Da vil jeg de diskene som er mest driftsikre. Kan du sende meg litt info om hvordan har du løst dette.

 

Har hatt et par maxtor som har gått til helvete med påfølgende grå hår og tenners gnissel. LOL backup, neida...

 

trond

5335302[/snapback]

 

Raid 5,6 eller 50 er noe du tydeligvis bør ta en titt på :D

Lenke til kommentar
Vi har testet seks harddisker med fellsnevner SATA og 250 GB. Klarer noen av de å skille seg ut?

Les mer

5328399[/snapback]

 

Grr!

Irriterer meg at ikke de klarer å få med riktige data i testene sine:

 

F.eks:

WD SE disken: Lagringskapasitet: 250 GB (Finnes med kapasiteter fra 40 til 250 GB). Disse finnes da vitterilig med 320GB kapasitet. Dog bare med 1.5Gb/s. Ok, der skal jeg vel gi de litt rett... selv om de nevner at de finnes modeller med 1.5 og 3.0Gb/s. Mao så nevner de 3200JD utgaven også.

 

Neste:

SE16: NCQ, RAFF, TLER støtte. 1,2 millioner timer MTBF

Her roter de fælt! Ingenting av dette stemmer jo... De drar inn paramtre fra Raid-edition diskene her. Mao WD4000YR modellen.

 

Får noia av slike feil... kvaliteten og nytteverdien av hele testen faller litt av slike ting. Plages... ;)

 

Men, jeg gir nå litt beng i de norske testene. Oftest må man "utenlansk" for å finne gode tester. Tv2 hjelper deg testene er liksom ikke det som oppfordrer meg til å kjøpe.. hehe..

 

Uansett, jeg liker nå Hitachi Deskstar T7K250 diskene mine i raid-0 jeg (gått smertefritt siden sommeren, stillegående er de også)

Samtidig så har jeg et par WD4000YR i en NAS (sålangt kun i Raid-1, men snart blir det raid-5, når flere av dere medfører at prisene faller på de... så løp og kjøp mange av de :innocent: )

 

oh well, dagens lille utbrudd. God Jul alle sammen.! Kun timer igjen nå...

5328767[/snapback]

 

 

næmen stått opp på feil fot? ein dårlig dag?

 

er ikkje vits og hisse seg slik opp på småfeil.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 2x250gb sata disker i høst....

Best i test på hardware :D

Disse diskene er det beste jeg noen sinne har hatt :D

 

Tok såkalt en stor sjanse.... for hadde aldri prøvd det merke før....

Men er så fornøyd.... at jeg nesten hoppet i take da jeg så det på hardware :D

 

 

P.S derre får forsjatt ha en god jul da folkens ;)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...