Gå til innhold

Stortest av harddisker


Anbefalte innlegg

Bra test, har maxtor og samsung selv, og de har kjørt 27/4 i 2 år nå. Kjekt og se hvor mye raptor dro ifra de andre, men hadde trodd bedre med tanke på at den har dobbelt så mange omdreieninger i minuttet.

Bra test!

5330504[/snapback]

 

Imponerende å skvise ut 27 timer av et døgn... ;)

 

Men ellers så synes jeg at http://www.storagereview.com er en fin plass for å finne ut hvilke disker jeg skal kjøpe.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synd dere ikke testa Maxtor MaxLine diskene.  Disse er vel de eneste solgt til hjemmemarkedet som er sertifisert for 24/7 drift? De andre er vel bare sertifisert for 8 timers drift per døgn?  I serverboksen min er det iallefall bare disse som har overlevd, WD diskene har røket en etter en.

5333775[/snapback]

 

Dette er et klassisk eksempel på feil toling av MTBF-ratingen.

 

I MTBF tar man utgangspunkt i et gitt antall timers drift per dag, for så å oppgi ca. levetid i f.eks. år.

 

Det at IBM i sin tid oppga 7,5 timer som gitt daglig driftstid har ingen ting med hva disken tåler å gjøre. En eller annen tulling hos Storagereview klarte desverre å feiltolke dette, og den dag i dag ser vi jo resultatet av dette. (Ref. tullinger som kommer drassende med 75GXP serien fra IBM når man snakker om Hitachi Storage...)

 

Hvis man søker på Storagereview så finner man et langt brev der vedkommende journalist ber IBM om unnskyldning for alle problemene hans opprinnelige artikkel skapte. Kunne være interessant lesning for en del av dem som disser IBM disker i tide og utide...

 

-KJ

Lenke til kommentar
Vel, jeg har 4 stk Samsung disker i min maskin (2x 120GB SATA-II harddisker og 2x 80GB ATA133 harddisker), samtlige kjøpt hos komplett. Har vært veldig fornøyd med alle harddiskene mine inntil for ca. en måned siden. Da krasjet ene 80GB harddisken min og jeg mistet alle dataene. Sendte den tilbake til komplett og fikk i forrige uke ny harddisk i retur. Denne uka (dvs. i går) krasjet også den andre 80GB haddisken (ikke den nye, men den gamle) Så i dag sendte jeg en ny RMA forespørsel. Jeg kjøpte begge 80GB harddiskene samtidig og de krasjet med en månedes mellomrom. Dårlig parti? Ikke vet jeg... Uansett, bortsett fra meget dårlig levetid på de to harddiskene dvs mindre enn ett år, er jeg fornøyd med Samsung; billig, god ytelse (raid-0), stillegående, og liten varmeutvikling.

 

PS: Jeg har vært borti IBM 75GXP serien, og har hatt to harddisker som har krasjet i den serien, begge på 30,7GB - Den ene erstatningsvare fra den første. ALDRI mer IBM og derfor heller ikke HITACHI. Kommer aldri til å stole på dem no mere. Og hvis en av Samsungdiskene mine krasjer i framtiden, er det også slutt med Samsung.

 

PSS: Ja, jeg har god luftstrøm i kabinettet og harddiskene er stabilt montert i kabinettet.

5331557[/snapback]

 

Er ikke dette litt selvmotsigende?

 

Du har hatt 2 samsung disker som har kræsjet, men anbefaler dem alikevel.

Og du har hatt 2 IBM disker som har kræsjet, men vil aldri kjøpe IBM, nå Hitachi igjen.

5333303[/snapback]

 

Vel, det kan høres selvmotsigende ut, men det er enklere enn som så. Jeg har 4 stk Samsung disker, to døde = 50% feil

To IBM disker, to døde = 100% feil...

 

EDIT:

Ellers kan jeg nevne at den ene harddisken min ikke har gått til h*lvette alikevell. Lastet ned et lite program som heter HUTIL fra Samsung sine sider og kjørte en "Self Diagnostic Test" Fikk feil i spin up/down testen de første to rundene, og siden har det gått bra! Har kjørt testen i hele dag nå, ikkeno problem. Jeg berget all dataene mine på den harddisken. Kjempeglad! Mao. jeg har nå kun én samsung disk som har feilet. = 25% <- én disk er i mine øyne akseptabelt. Jeg har nok hatt uflaks.

Endret av Magic
Lenke til kommentar
Sørg for å holde harddiskene deres kalde! Det kan bedre levetiden drastisk.

5338691[/snapback]

Har du noen vitenskapelig godt dokumenterte kilder på det? Hva anser du som "kaldt"? Innenfor spesifikasjonene? Under 50'C? Under 40'C?

 

Vel, det kan høres selvmotsigende ut, men det er enklere enn som så. Jeg har 4 stk Samsung  disker, to døde = 50% feil

To IBM disker, to døde = 100% feil...

5338800[/snapback]

Du har ikke litt vel lite statistisk materiale å basere deg på? Det blir som å si at bror nr 3 har 100% sjanse for å kræsje bilen før de når 19 år, bare fordi bror 1 og 2 begge tilfeldigvis gjorde kræsjet bilen før de ble 19.

 

Hvis man skal si noe om sansynlighet bør det i hvertfall være mange nok disker til at tilfeldigheter ikke spiller så stor rolle på resultatene. En annen ting: 6 kræsjede disker er ekstremt mye i forhold til hva man kan forvente. Er du helt bombesikker på at det ikke har noe å gjøre med brukerfeil?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
Har du noen vitenskapelig godt dokumenterte kilder på det? Hva anser du som "kaldt"? Innenfor spesifikasjonene? Under 50'C? Under 40'C?

 

Ideêll driftstemperatur for harddisker er i sjiktet 20-30*c for harddisker, bare så du vet det. Dessverre er det nok et fåtall av Norges harddisker som får denne behandlingen er jeg redd.

 

mvh

Lenke til kommentar

Ja, midt i temperaturområdet de er spesifisert for er nok ideellt, men om det fører til noen drastisk forlenget levetid i forhold til å ha en normalt varm harddisk er et annet. Det var derfor jeg spurte etter vitenskapelig kvalitetssikrede kilder.

 

Ennå et spørsmål er jo hva han mener med "kald". Det kan jo bety alt fra -273'C til ganske mye avhengig av hva han sammenligner med. (kald og varm er sammenligningsord)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Ennå et spørsmål er jo hva han mener med "kald". Det kan jo bety alt fra -273'C til ganske mye avhengig av hva han sammenligner med. (kald og varm er sammenligningsord)

5349286[/snapback]

Driftstemperaturen bør vel ikke være over 30°C eller under 20°C slik jeg leser det tallet. Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Hitachi = IBM som jeg ALDRI kommer til å legge en krone hos etter 75GXP så de unngår jeg med skyhøye kneløft.

5329098[/snapback]

Det har kanskje ikke gått opp for enkelte ennå, men kalenderen har faktisk gått videre siden 75GXP-serien, og teknologien også. At diskprodusenten Hitachi kjøpte opp diskavdelinga til IBM betyr ikke at de produserer de dårlige partiene med 75GXP ennå. Faktisk var det også gode partier av denne disken som ble solgt og mange som har de surrende ennå. De som fikk av de dårlige partiene (fra fabrikken i Tsjekkia om jeg ikke husker feil) merket nok det i løpet av det første leveåret. Problemene med denne serien har for ordens skyld blitt ordnet opp i for lenge siden og har ikke sammenheng med det som produseres i dag. Det eneste er vel noen sinte kunder fra noen år tilbake som vil "straffe" Hitachi for å ha kjøpt opp diskavdelinga til IBM og ryddet opp i ryktet som den gamle diskserien ødela. :roll:

5329472[/snapback]

 

Ikke bare det, men IBM-diskene var jo generelt sett veldig bra om man ser bort i fra de rent store blemmene. Folk som har problemer har en tendens til å skrike veldig høyt. Mye høyere enn de som ikke har problemer. Synd at massene har problemer med å tenke kritisk på egen hånd...

Lenke til kommentar

Min konspirasjonsteori.. til ettertanke:

------------------------------------------

 

Harddisk/lagringsprodusentenes kartellvirksomhet har kommet til enighet om at div optiske metoder å lagre data på ville gjort at behovet for lagringsplass for de fleste ville blitt oppfylt, for overskuelig fremtid. Så godt at videre kjøp av ørten dyre, slitne, mekaniske, bråkete møkkadrev ville vært uaktuelt og dermed slutt på melkingen. :angry:

 

Tiden står jo nærmest stille.. p2p og økt bruk av videomateriale har gjort at etterspørselen er skutt så til de grader i været. De tjener gress så det synger og glass knuser.

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Skal ha en ny 400 GB harddisk. Har alltid likt Seagate sine harddisker pga lavt støynivå, men i følge Storagereview (trykk på "idle noise") så ligger Western Digitals nyeste 400 GB disker helt på topp (bare slått av Samsung, som ikke leverer disker i denne størrelsen). Noen som har erfaringer med Western Digital sine disker? Er en stund siden jeg hadde disker fra Western Digital, men jeg minnes de som svært støyende..

Endret av brannslange
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 2 stk 7k250 1.5 år siden da de var helt nye på norske markedet. Begge gikk i retur til komplett data pga. høy mjauelyd hvert tiende minutt. Det sies at nyere firmware kan ha fikset noe på dette. Hva mener dere som har siste utgaver av disse diskene?

 

http://www.silentpcreview.com/article244-page3.html

Hitachi 7K250

One of the general complaints about the Deskstar line in the past is the

intermittent "head reset" noise that it makes every ten minutes or so when

idling, and the 7K250 also exhibits this noise. It's been characterized as a

"chirping" or "meowing" sound that lasts two or three seconds. Personally, I

think the closest comparison is the sound a camcorder makes when loading a

tape. The volume of the noise is slightly higher than the seek noise; I'd

guesstimate it at ~30 dBA/1m.

 

Diskusjon om saken her:

http://forums.storagereview.net/index.php?...6&hl=head+reset

Lenke til kommentar
1 spørsmål. "Lite støy" hva snakker vi da? Det ville vært fint å få en DB måling ettersom man da kan se om hardisken vil overdøve andre deler.

5328482[/snapback]

Ta et søk på www.storagereview.com etter diskene i testen. De har tester med støymålinger av de fleste nye og litt eldre disker. Ser de også har en test av den nye WD 150GB Raptor, for de som er nyskjerrige. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte 2 stk 7k250 1.5 år siden da de var helt nye på norske markedet. Begge gikk i retur til komplett data pga. høy mjauelyd hvert tiende minutt. Det sies at nyere firmware kan ha fikset noe på dette. Hva mener dere som har siste utgaver av disse diskene?

Fra firmware desember 2004 skal kalibreringen av lesehodet gå over lengre tid slik at den ikke lager en slik lyd. Jeg har selv minst tre disker som majuet i begynnelsen, men når jeg tenker over det har jeg faktisk ikke hørt et mjau på minst et år, så det var tydeligvis også bare noe som skjedde på nye disker. (Og dagens modeller er helt fri for denne lyden)

 

EDIT: Det var vel også en gang i timen kalibreringen ble gjort.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Fra firmware desember 2004 skal kalibreringen av lesehodet gå over lengre tid slik at den ikke lager en slik lyd. Jeg har selv minst tre disker som majuet i begynnelsen, men når jeg tenker over det har jeg faktisk ikke hørt et mjau på minst et år, så det var tydeligvis også bare noe som skjedde på nye disker. (Og dagens modeller er helt fri for denne lyden)

EDIT: Det var vel også en gang i timen kalibreringen ble gjort.

 

Men det er vel ikke mulig å flashe firmware på harddisker? Er vel ROM brikke (idiotisk btw. Hadde vært genialt med flashbar firmware slik at man kunne velge blandt ytelse og lavstøy firmware)

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte 2 stk 7k250 1.5 år siden da de var helt nye på norske markedet. Begge gikk i retur til komplett data pga. høy mjauelyd hvert tiende minutt. Det sies at nyere firmware kan ha fikset noe på dette. Hva mener dere som har siste utgaver av disse diskene?

5380951[/snapback]

Jeg har ikke hatt dette problemet med den nyere versjonen T7K250 som jeg kjøpte i juli 2005. De har ikke laget merkbart med kalibreringsstøy.

 

Det er egentlig betryggende at man ikke kan flashe firmware på harddisken. Firmwaren inneholder jo kart over defekte sektorer og reservesektorer som skal erstatte disse. Hvis det hadde forsvunnet ved en flashing så ville man ikke bare mistet alle data på disken og måttet partisjonere på nytt, men også fått økt feilrate på dataene. Firmwaren er forresten programmerbar (EEPROM) men det er kun noen få bit man får skriverettigheter til. Det er de bit'ene som bestemmer om disken skal kjøre i stillegående modus, ytelse-modus, desktop-modus, eller server-modus. Ellers så skrives det S.M.A.R.T.-data til firmwaren men dette er ikke noe man kan styre selv eller ha skriverettigheter til.

Lenke til kommentar
Fra firmware desember 2004 skal kalibreringen av lesehodet gå over lengre tid slik at den ikke lager en slik lyd. Jeg har selv minst tre disker som majuet i begynnelsen, men når jeg tenker over det har jeg faktisk ikke hørt et mjau på minst et år, så det var tydeligvis også bare noe som skjedde på nye disker. (Og dagens modeller er helt fri for denne lyden)

EDIT: Det var vel også en gang i timen kalibreringen ble gjort.

 

Men det er vel ikke mulig å flashe firmware på harddisker? Er vel ROM brikke (idiotisk btw. Hadde vært genialt med flashbar firmware slik at man kunne velge blandt ytelse og lavstøy firmware)

5381670[/snapback]

selvsagt kan man flashe firmware på disker. Greien er bare at de færreste legger ut slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...