Gå til innhold

Hvilken datamaskin var den første du hadde?


nahoy

Anbefalte innlegg

Min datahistorie er heller ikke spesiel lang. Foreldrene mine kom hjem en dag med en: Pentium 3 500mhz, 128mb ram (oppgrader til 256), 16mb skjermkort (vodoo 3),cd-spiller, 17,4GB hd.

 

Så fikk jeg min egne laptop:

P4 2,66ghz, 60GB,dvd rom med cd-brenner, Radeon 9000 mobility 64mb, 256mb ram (oppgradert til 1024), soundblaster live! (4.0).

 

Så min nye stasjonære er på: Athlon 64 3500+, 6800GT 256, soundblaster Live! (ja den er rappet ifra gammle pc'en :!: ), 2048mb ram, 250GB, DVD-brenner, 400W psu, A8N SLI deluxe.

Oppgraderinger er som følger: X-FI ektreme music, 6800GT (SLI) + ny psu. :thumbup:

 

"Måtte" bare ha en stajonær pc siden jeg elsket å overklokke og tweake laptoppen, noe som ikke funket så alt for bra :!:

Fikk faktisk laget meg et eget bord med et stort hull midt i. I hullet lå det en stor 600*600mm vifte (sikkert rundt 500cfm), som blåste rett opp i laptoppen som var plassert rett over hullet, for å kjøle den ned. (ble til at jeg måtte bruke trillebår for å dra på lokale lan-partyes. ;) Fikk overklokket mitt radeon 9000 fra 240mhz til 295mhz, og 220mhz memory til 255mhz.

 

Derfor ble stajonær tingen sterkt vurdert. Fikk heller ikke kommet til inne i halve laptoppen, da dette var bolltet fast med en metallplate og plastikk osv.. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Om det er fler, ja? Jeg hadde, eller lånte av onkelen min er vel mer riktig å si, noe som het "Spectravideo". Gammel dunk, tror systemet var fra 1984-85.

 

Første jeg kjøpte selv var en pc for konfirmasjonspengene. Pentium 200 MMX, 32MB ram og 2.1GB harddisk. Den virker enda, jeg bruker den rett som det er. Championship Manager 2 går som en drøm. :D

Lenke til kommentar

Min første:

 

Luxor ABC 80:

Luxor_ABC80_System_s1.jpg

Sjekk den da!! :thumbup::thumbup:

 

Fikk den i 1982 engang.. Ligger på loftet ennå om noen samler.. m/kassettspiller.. Tror ikke den virker vel å merke..

 

Litt specs:

 

NAME ABC 80

MANUFACTURER Luxor

TYPE Home Computer

ORIGIN Sweden

YEAR 1978

LANGUAGE Luxor Basic

KEYBOARD Full-stroke 55 keys

CPU Z 80

SPEED 3 MHz

RAM 16 KB (up to to 32 KB)

ROM 16 KB

TEXT MODES 40 x 24 (ViewData and Teletext compatible)

GRAPHIC MODES 78 x 75

COLORS Monochrom

SOUND 1 channel - Built-in speaker

PRICE From $1400

 

Jeg husker det var en masse spell til maskina, men grafikken var begrenset til eks:

 

---+-oOo-+---- = Bombefly

 

( ! ) = Antiluft kanon..

 

Kjempegreier.. Savner den ennå..

 

Føler meg gaaaaammel med alt detta modærne SLI greiene..

 

Mvh

 

Fhj

Lenke til kommentar

Poll, please!

 

Forslag til maskiner som burde være med (grave DYYYPT i hjernebarken...):

 

Amstrad CPC 464/664/6128

Atari 600/800

Atari ST

Apple II

Apple Mac-variant

BBC

Commodore Vic 20

Commodore 64/128 (sweeet!)

Commodore 16/plus 4

Commodore Amiga-variant

MSX av forskjellige varianter

Oric 1/Atmos

PC-variant

Sharp MZ 700-serien

Sinclair ZX80/81 evt. klone (husker en kompis som hadde en klone...)

Sinclair ZX Spectrum-variant (savner den jævlige tapeload-lyden)

Sinclair QL

Spectravideo (en variant hadde til og med intern joystick)

(kon)Tiki (mange skoler som kastet bort MASSE penger på de greiene der...)

 

Sikkert et par her som GARANTERT kunne vært fjernet og sikkert et par typer som så absolutt burde vært med. Ikke så lett å ta alle maskinene på stående fot...

 

Tror ihvertfall jeg har fått med det meste som har vært aktuelt på det norske markedet siden datatidenes morgen.

 

Poll... Anyone? Poll? :yes:

Lenke til kommentar

Atari_520ST_System_1.jpg

Atari 520 ST

Maskinen som etter min mening lå milevis foran sine konkurrenter den dagen den kom ut. (Jeg bærer kanskje litt preg av nostalgi?).

 

NAME 520 ST / ST+ / STM

MANUFACTURER Atari

TYPE Home Computer

ORIGIN U.S.A.

YEAR 1985

KEYBOARD Full-stroke keyboard with numeric and editing keypads

CPU Motorola MC68000

SPEED 8 mHz

COPROCESSOR 'Shifter' and 'Glue' custom chips

RAM 512 KB (520 ST/STM), 1 MB (520 ST+)

ROM 192 KB

TEXT MODES 40 or 80 columns x 25 lines

GRAPHIC MODES 320 x 200 / 640 x 200 / 640 x 400 dots

COLORS 16 among 512 (320 x 200) / 4 among 512 (640 x 200) / monochrome (640 x 400) this last mode needs a special monitor.

SOUND 3 voices, 8 octaves

SIZE / WEIGHT 47 (W) x 24 (D) x 6 (H) cm

I/O PORTS RGB, TV modulator (520STm), Cardridge, Midi (in/out), Centronics, RS232c, Hard Disk, Floppy Disk, Joystick, Mouse

BUILT IN MEDIA External 3.5'' 360 KB disk-drive (option)

OS TOS / GEM

POWER SUPPLY External power supply unit

PRICE £399 (1986, UK)

 

Edit: veldig fin liste det der knutivarr! :thumbup:

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar

Min første er en Toshiba hvit med 614kb HDD og saker. Fikk den av morfar som hadde fått den av onkel som hadde fått den gjennom jobben i TV2. Ellers kan det nevnes at den slåes på med to rare brytere bak, og siden den er bærbar har den en syyyk batteritid på hele 4 minutter(med stoppeklokke). Den er oppgradert med diskettstasjon og nytt batteri som økte batteritiden fra det gamles rundt 4 sekunder til rundt 4 minutter. Ellers er skjermen byttet ut og.. ja.. i det hele tatt.. galskapen kostet rundt 30000kr i 1986 :)

Lenke til kommentar
Sinclair ZX80/81 evt. klone (husker en kompis som hadde en klone...)

 

Poll... Anyone? Poll?  :yes:

5243082[/snapback]

 

Var det ikke en klone som het "Viking" elns? Husker en kompis som hadde en som lignet 100% på ZX80, men oppe til venstre sto det "Viking".

 

Edit:

:blush: Glemte å si at min første var en Vic 20 med cartridgespill. Jeg fikk ikke båndspille før med den neste, en C64.

Endret av Polarbastard
Lenke til kommentar
Var det ikke en klone som het "Viking" elns? Husker en kompis som hadde en som lignet 100% på ZX80, men oppe til venstre sto det "Viking".

 

Viking var den norske importøren på Sinclairutstyr. Samme Viking som i "gummistøvler" og "bildekk", faktisk...

 

Det satt et viking klistremerke oppe i venstre hjørne på min Spectrum.

Husker en klone til ZX81 som kunne fåes kjøpt på postordre m/1kB RAM og utbyggbar til 32 kB i form av en cartridge på baksiden. Mener å huske at den het Marathon.

 

HER er forøvrig en glimrende side for retrofanatikere.

Endret av knutivarr
Lenke til kommentar
Poll, please!

 

Forslag til maskiner som burde være med (grave DYYYPT i hjernebarken...):

 

Amstrad CPC 464/664/6128

Atari 600/800

Atari ST

Apple II

Apple Mac-variant

BBC

Commodore Vic 20

Commodore 64/128 (sweeet!)

Commodore 16/plus 4

Commodore Amiga-variant

MSX av forskjellige varianter

Oric 1/Atmos

PC-variant

Sharp MZ 700-serien

Sinclair ZX80/81 evt. klone (husker en kompis som hadde en klone...)

Sinclair ZX Spectrum-variant (savner den jævlige tapeload-lyden)

Sinclair QL

Spectravideo (en variant hadde til og med intern joystick)

(kon)Tiki (mange skoler som kastet bort MASSE penger på de greiene der...)

 

Sikkert et par her som GARANTERT kunne vært fjernet og sikkert et par typer som så absolutt burde vært med. Ikke så lett å ta alle maskinene på stående fot...

 

Tror ihvertfall jeg har fått med det meste som har vært aktuelt på det norske markedet siden datatidenes morgen.

 

Poll... Anyone? Poll?  :yes:

5243082[/snapback]

 

Umm...

 

 

ABC-80 hører også med. Den sto side om side med (kon)tiki-100 på skolene rundtomkring.

 

Hva med Commodore PET?

 

FHJ

Lenke til kommentar

Husker jeg hadde en Toshiba T 1000 bærbar på 640 kb. Den hadde LCD display. Husker jeg opprettet dirkectory og gikk fra forrige til neste med piltastene. Rotet jeg meg vekk kunne jeg gi komandoen tree i blåskjermen og fikk hierarki-oversikten, (omtrent som i dag.) Den orket så vidt en forenklet versjon av Word Perfect.

Batterilevetiden var kort, ja. Jeg hadde også skriver som gikk på batteri (og strømnettet) så det var gode greier med portabel løsning for 15 års tid siden.

Lenke til kommentar
Umm...

 

 

ABC-80 hører også med. Den sto side om side med (kon)tiki-100 på skolene rundtomkring.

 

Hva med Commodore PET?

 

FHJ

5250486[/snapback]

 

Mener å huske en maskin som het Lynx også. Husker ikke om den var spesielt utbredt hos oss. C= PET var vel ikke så voldsomt utbredt i Norge, hvis jeg ikke husker feil. Den var vel neppe noen slager på hjemmefronten uansett.

Endret av knutivarr
Lenke til kommentar

Oppdatert liste, da...

 

ABC 80

Amstrad CPC 464/664/6128

Atari 600/800

Atari ST

Apple II

Apple Mac-variant

BBC

Commodore Vic 20

Commodore 64/128

Commodore 16/plus 4

Commodore Amiga-variant

Dragon 32/64

Lynx

MSX av forskjellige varianter

Oric 1/Atmos

PC-variant

Sharp MZ 700-serien

Sinclair ZX80/81 evt. klone

Sinclair ZX Spectrum-variant

Sinclair QL

Spectravideo 318/328

(kon)Tiki

 

Spe på eller trekk i fra. :hmm:

Endret av knutivarr
Lenke til kommentar

Den første maskinen jeg hadde var en Sinclair ZX Spectrum 48k, fikk den rundt 1985.

 

spec48k.jpg

 

48KB RAM (derav navnet)

8 farger

256x192 pixler oppløsning

Enkelt-kanals lyd. (type PC-speaker)

Gummitastatur fra helvete

 

Jeg hadde ingen dedikert kassettspiller, så jeg måtte bruke en god gammeldags 80-talls ghettoblaster. Lydnivået, treble og bass måtte stå riktig innstilt, ellers lastet ikke programmet riktig. Det var no stress. Programmerte en del i BASIC på den da. Maskinen brant regelrett opp etter en stund, så da gikk jeg over til en C64 som jeg kjøpte kort tid etter. Så gikk det i Amiga og PC etter det.

 

Ah, 80-tallet var definitivt best for datamaskinbruk. Ikke noe tjas og mas om oppgradering, alt gikk liksom så tregt og jevnt og trutt utviklingsmessig. Man følte ikke for å oppgradere systemet sitt hver 6.måned. :)

 

 

Fant forresten en side med gode gamle Commodore-reklamer. :thumbup:

 

http://abandonsoft.demoscene.ws/list.php?from=movies

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...