Gå til innhold

Hvilken datamaskin var den første du hadde?


nahoy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oppdatert liste, da...

 

ABC 80

Amstrad CPC 464/664/6128

Atari 600/800

Atari ST

Apple II

Apple Mac-variant

BBC

Commodore Vic 20

Commodore 64/128

Commodore 16/plus 4

Commodore Amiga-variant

Dragon 32/64

Lynx

MSX av forskjellige varianter

Oric 1/Atmos

PC-variant

Sharp MZ 700-serien

Sinclair ZX80/81 evt. klone

Sinclair ZX Spectrum-variant

Sinclair QL

Spectravideo 318/328

(kon)Tiki

 

Spe på eller trekk i fra.  :hmm:

5256381[/snapback]

 

 

Kan ikke noen fikse denne avstemningen da? Det har gått lang tid!

Lenke til kommentar
Sinclair ZX Spectrum.

 

Kule saker med gummitaster og dårlige spill på en svart/hvit reise-tv.

 

Og jepp, dette var like etter andre verdenskrig.

 

T'Weed

 

Edit: Ser fra tidligere poster at Knutivarr hadde det samme, og må være like gammel som meg. (rundt 84 år, altså)

5478049[/snapback]

 

Korrekt! 84 år... du verden som tiden flyr!

Sliter litt med å få linja mellom rullatoren og aksesspunktet stabil.

Lenke til kommentar

Min første computer som det het da var en 1987 mod Sony HitBit 75 MSX med kassetspiller og Tv tilkobling.

Teknske data

RAM:64 KB

ROM:48 KB

OS:MSX Basic

Grafik :256x192, 15 Farver

Var svindyre spill til den og ingen andre kjente som hadde slik :dontgetit:

 

Første PC : AST 486sx50 4mb ram 200b HD i 1993.

post-24249-1137958021_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Min første computer som det het da var en 1987 mod Sony HitBit 75 MSX med kassetspiller og Tv tilkobling.

Teknske data

RAM:64 KB

ROM:48 KB

OS:MSX Basic

Grafik :256x192, 15 Farver

Var svindyre spill til den og ingen andre kjente som hadde slik  :dontgetit:

 

Første PC : AST 486sx50 4mb ram 200b HD i 1993.

5481744[/snapback]

 

Åhhhh! Blir så varm i hjerterota når jeg ser sånne herligheter! Husker godt jeg drømte om MSX da de ble lansert. Nå viste det seg vel at det tross alt var bedre med Spectrum eller C64 pga. tilgangen til spill... Man var bra konge med dobbel kassettspiller i huset! Fikk jo nye spill i en fei! :innocent:

Lenke til kommentar

Min Livshistorie!

 

Første data jeg hadde var en slags atari, husker ikke noe om den men den kunne kobles til tv, var vel mer en sånn spillemaskin. Men den kunne programeres til å utføre diverse ting, hehe, satt på dagesvis å trykkte inn koder å fikk frem et bilde på skjærmen...:)

 

så kom det jeg regner som min første ordentlige datamaskin, den var kjøpt brukt for 3500,- . Det var en 486 med 8mb ram og 120mb hd, kjørte win 3.11 og hadde turbo knapp.. :!:

 

den ble senere oppgradert til en pentium 166mhz med 32mb ram, 6.1 gb hd og 2mb ati skjermkort(tror jeg det var), og da fikk jeg win 98. Da fikk jeg isdn og internett, veldig store greier.... :love:

 

men den maskinen ble kastet og en ny ble innkjøpt, med 1200mhz athlon cpu, 256mb sdram pc 133, 60 gb hd og geforce 2 mx 32 mb ram skjermkort, den var en sliter og ble stadig oppgradert med mer ram og hd plass helt til jeg kjørte opp og den ble byttet i et ratt til min bil :)

 

men såklart hadde jeg jo investert i ny maskin før jeg kvittet meg med den gamle, det var xp 1800+, 512mb sd ram, 60 gb hd og geforce 3 ti200 64mb skjærmkort(ble ødelagt og erstattet til et ti4200 128 mb) den ble solgt til pappa, og jeg bygde nytt igjenn. tok vare på ti4200 kortet og satt i det kortet som stod i den pantium saken på 166mhz.

 

denne gang var det barton 2500+ cpu, 512ddr 3200ram(oppgradert til 1024 kjørt i dual eller no), 120 gb sata hd :mrgreen: og ti4200 kortet mitt da:)

 

den ble solgt et år senere av økonomiske grunner, og noen måneder senere tok jeg meg rå å innvesterte i ny pc til en sum av 15k, dårligste innvestering ever.

spesifikasjonene på den var, amd socket 754 3000+, 200gb sata disk, 1024 ram, gainward geforce 6800gt goes like hell osv. var egentlig ikke fornøyd pga. et helvet** bråk av den og beyttet meg av angrefristen på skjærmkortet, satt da inn det gamle ati kortet som er nevnt åvenfor, som er et pci kort vell å merke. (pappa hadde kjøpt agp kort slik at søstera mi kunne spille sims2)

 

Det ati kortet brukte jeg et halvt år uten å kunne spille noen spill, da jeg plutselig kom over et slikt "supert" ti4200 kort, akkurat det samme som jeg hadde hatt før, brukt og til 300 kr. det ble kjøpt, og står fortsatt i maskinen min, som nå er solgt for 4000,- kr for en hallv måned siden.

 

Snipp snapp snute så var den data historia åver!:)

Lenke til kommentar

Den første var vel en Pentium I-maskin med en prosessorkraft på hele 100MHz, 16MB RAM (eller var det 8?) og en harddisk med lagringskapasitet på utrolig noen og 800Mb! Tror den først kom med Win 3.11 installert, men med avtale om oppgradering til Win 95 som var like om hjørnet.

Lenke til kommentar
Første data jeg hadde var en slags atari, husker ikke noe om den men den kunne kobles til tv, var vel mer en sånn spillemaskin. Men den kunne programeres til å utføre diverse ting, hehe, satt på dagesvis å trykkte inn koder å fikk frem et bilde på skjærmen...:)

 

5559418[/snapback]

 

Antakeligvis en Atari 600 XL, 800 XL eller 800. Se HER og HER.

 

Dette kunne også godt ha vært en Atari ST. Den er HER.

Endret av knutivarr
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spectravideo SV-318 !

Ingen over, ingen ved siden :cool:

sv318_sv903_2.jpg

 

 

flipperman2.jpg

Her er også noen skjermbilder fra et spill jeg laget i 1983.

Det kom på trykk i Mikrodata (tror jeg det het), og jeg ble belønnet med 200kr :D

 

Jeg har faktisk kjøpt en slik maskin til mitt eget lille Spectravideo museum.

Det er ikke lenge til Commodore 64, Spectravideo, ZX Spectrum etc. kan feire 25 års jubileum. Det hadde jo vært passende med et skikkelig 80-talls nerde treff i den anledning ;-)

 

Her er også min andre maskin, en Spectravideo SV-328. Jeg har også skaffet et eksemplar av denne,

og den fungerer glimrende:

sv328l2.jpg

 

 

Min Spectravideo side finner dere på:

http://www.samdal.com/spectravideo.htm

 

 

Roger

Endret av rogers
Lenke til kommentar
Spectravideo SV-318 !

Ingen over, ingen ved siden  :cool:

 

 

Jeg har faktisk kjøpt en slik maskin til mitt eget lille Spectravideo museum.

Det er ikke lenge til Commodore 64, Spectravideo, ZX Spectrum etc. kan feire 25 års jubileum.  Det hadde jo vært passende med et skikkelig 80-talls nerde treff i den anledning ;-)

 

 

 

Min Spectravideo side finner dere på:

http://www.samdal.com/spectravideo.htm

 

 

Roger

5666698[/snapback]

 

Hadde aldri hendene mine borti en Spectravideo, men husker jeg så med våte øyne på 318 med innebygget joystick... :love:

 

Ble VELDIG imponert da jeg så en Quickshot I joystick stå ved siden av 328'ern! Kan ikke for det, men jeg bruker ofte kveldsstunder til å mimre på old-computers.com for dataminer fra de virkelig gamle dager da et rykende ferskt Mikrodata eller Hjemmedata var den største lykken på jord. Etterpå ble jo Spectrum User og Zzzap 64/Commodore User de virkelig store snadderbladene.

 

25-årsjubileum burde være noe for HW.no å ta tak i. Hva med en skikkelig reportasje om mikromaskinenes inntog i de tusen hjem? Det er tross alt den spede begynnelse til hva vi har i dag med datamaskiner på nærmest hvert et rom i norske hus.

 

Nesten litt sykelig med denne retrointeressen min. Gikk i helga forbi T-skjorter på marked i London med en gammel Spectrum på. Klarte så vidt å slite meg løs fra den, bare fordi jeg allerede hadde fylt opp kvota og vel så det med andre skjorter. Er selvsagt den lykkelige eier av en C= 64-skjorte... :blush:

Lenke til kommentar
25-årsjubileum burde være noe for HW.no å ta tak i. Hva med en skikkelig reportasje om mikromaskinenes inntog i de tusen hjem? Det er tross alt den spede begynnelse til hva vi har i dag med datamaskiner på nærmest hvert et rom i norske hus.

 

 

Satt å tenkte på det samme i snøværet på vei hjem fra jobb i dag.

Commodore 64, ZX Spectrum, Dragon m.f. ble alle lansert i 82.

Spectravideo SV-318 ble litt forsinket og kom ikke i salg før i januar 83 (Microsoft var faktisk trege med å levere BASIC i tide).

 

Høsten 2007, eller vinteren 2008 hadde vært en passe tid for en markering.

 

 

Roger

http://www.samdal.com/spectravideo.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...