Gå til innhold

Hvilken datamaskin var den første du hadde?


nahoy

Anbefalte innlegg

Den første maskinen jeg hadde var en Sinclair ZX Spectrum 48k, fikk den rundt 1985.

 

 

Jeg hadde ingen dedikert kassettspiller, så jeg måtte bruke en god gammeldags 80-talls ghettoblaster.  Lydnivået, treble og bass måtte stå riktig innstilt, ellers lastet ikke programmet riktig.  Det var no stress.

 

Halve sjarmen med greia var jo å teste tålmodigheten med bass/diskant/rett volum. Kunne med letthet ha en serie raseriutbrudd etter 3-4 loadeforsøk hvor alt så helt fint ut helt til spillet var ferdig loadet. DA kom selvsagt opp en herlig feilmelding hvorpå det bare var å begynne på nytt med nye innstillinger på fortrinnsvis volum. Det funket som regel greit med bass på min. og diskant på max.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...og matriseprinter som bråket noe vanvittig.

5335928[/snapback]

Hehe... Når du nemner akkurat det, kan eg ikkje unngå å kome i hug den matriseskrivaren eg sjølv hadde i si tid. Eg hugsar at far min bruka å klage på at han vart forstyrra av skrivaren når han sat i telefonen - og då skal det seiast at skrivaren stod ute på romet mitt, med døra lukka, medan far min sat inne ved telefonen i stova, med ein lang gang mellom dei to roma... :D

 

Det var tider, det! :thumbup:

Lenke til kommentar
...og matriseprinter som bråket noe vanvittig.

5335928[/snapback]

Hehe... Når du nemner akkurat det, kan eg ikkje unngå å kome i hug den matriseskrivaren eg sjølv hadde i si tid. Eg hugsar at far min bruka å klage på at han vart forstyrra av skrivaren når han sat i telefonen - og då skal det seiast at skrivaren stod ute på romet mitt, med døra lukka, medan far min sat inne ved telefonen i stova, med ein lang gang mellom dei to roma... :D

 

Det var tider, det! :thumbup:

5336177[/snapback]

 

Husker at jeg måtte sette den på en pute og hode en pute over skriveren(ikke der papiret kom opp da..) for å ikke vekke faren og moren min på lørdager... :!:

Lenke til kommentar

- Commodore 64 (brødboksen, med kassettspiller)

- PC Commodore PC 30-III, 80286, 12Mhz (kunne klokkes ned til 8Mhz og 6Mhz dersom ytelsen skulle bli for ekstrem), 20MB harddisk. (Selgeren på elkjøp påsto at mer enn 20MB harddisk fikk vi aldri bruk for). Hadde en lekker liten Oki Microline 182 Elite 9-nålers skriver til denne.

- PC Brick 486 DX2 50Mhz, 8MB RAM, 250MB harddisk (Kjøpt på Datavarehuset, annonsert som "kraftverk")

- P2 233Mhz.

 

Avslutter listen der selvbygg og hyppig utbytting startet... :cool:

 

Edit: hadde forresten en TIKI-100 i klasserommet på barneskolen, som vi fikk leke med når vi hadde gjort alt på lekseplanen (både må-, bør-, og kan-leksene). Der kunne vi boltre oss med tekstbehandling (BRUM) og noen enkle spill (som nok ikke har festet seg til hukommelsen).

Endret av tomahg
Lenke til kommentar
Edit: hadde forresten en TIKI-100 i klasserommet på barneskolen, som vi fikk leke med når vi hadde gjort alt på lekseplanen (både må-, bør-, og kan-leksene). Der kunne vi boltre oss med tekstbehandling (BRUM) og noen enkle spill (som nok ikke har festet seg til hukommelsen).

5347704[/snapback]

 

 

Synes å huske "Snake" som et spillalternativ på Tiki'en. Siden maskinen var norsk, het sikkert spillet "Slange"...

Lenke til kommentar

Eller kanskje "Ormen lange". :!:

 

Mener å huske det het Snake på Tiki også. Men det er så lenge siden nå, så jeg husker ikke lenger. Vi hadde vel Tiki på ungdomsskolen opp til rundt 1990, da ble de byttet ut med PC'er istedet (Commodore PC30-III, så vidt jeg husker). 286'er på 12 MHz med 1 MB RAM og EGA grafikkort og skjerm. Tror Tikiene tilfalt barneskolen etter det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...