Gå til innhold

Hvilken datamaskin var den første du hadde?


nahoy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sinclair ZX Spectrum 48 kB m/Kempston Interface og Quickshot II Joystick (Dere husker den med autofire?). Supplerte med en Competition Pro 5000 Joystick etterhvert...

 

Brukte SELVSAGT kassettspiller!

 

Ah, det var tider!  :love:

5167904[/snapback]

What he said :yes:

 

Hadde så å si identisk oppsett.

Hadde Spectrum +3 og Amiga 500 etterpå.

Etter det ble det 286, 386, P75, Celeron 300A osv osv.

Lenke til kommentar

Den første pcen jeg brukte var vel min fars pentium 66 mhz. Da gikk jeg vel i 5 klassen, så spces er litt uklare.

 

Den første pcen jeg eide, kjøpte jeg til konfirmasjonen min.

 

Xp1800

512 DDR pc2100

GeForce 4 Ti4600

Wd 80 SE

SB Audigy

Plextor 24x Cd-rw

 

Alt pakka inn et STORT Cheiftech bigtower. :love:

 

Den pcen var kos.. Beste pcen i "gjengen". En helt sinnsykt ytelse, med 10k i 3dmark 01. Jeg greide 11 når jeg klokka cpu og skjermkortet.

 

Teh good 0ld days. <3

Lenke til kommentar

Den første PC-en som jeg eide selv var en Copam 386/25 som jeg fikk i 1997. Den hadde 4 MB minne og 100MB harddisk med hele 5 partisjoner, og alle var komprimert med dblspace, så totalt hadde jeg ca. 160-170MB diskplass. Maskinen hadde både 3,5" og 5,25" diskettstasjoner og både digital og vanlig analog skjermport. Det var den analoge som gav best bilde. Hovedkortet var todelt, selve portene og kontrollerne satt på den ene delen, og prosessoren, minnet, BIOSen og slike ting satt på den andre. Maskinen kjørte DOS 6.22 og Windows 3.11 (opprinnelig 3.0), og av programmer hadde vi blant annet Micrografx Designer 3.1 (et Powerpoint-liknende program), Word Perfect 5.1 for DOS og for Windows, Excel (antagelig 3.0), Aldus Page Maker 4.0, Lotus Organizer og masse annet.

 

Den eldste datamaskinen jeg har brukt er en ZX Spectrum som jeg fikk låne av en jeg kjente. Den eldste maskinen jeg har hatt i "daglig" bruk var en Tandon 8086 4,77MHz med 512kB RAM, 20MB Western Digital RLL-harddisk med kjedetrekk, 360kB diskettstasjon og grønt/svart skjerm. Det er ikke mer enn 4 år siden jeg gjorde skolearbeid på den, men jeg var så dum at jeg gav bort den maskinen, noe jeg angrer på i dag.

Lenke til kommentar

Fikk min første PC i '91 tror jeg, en Commodore 64 PC (!), 286 med gråtoner Philips skjerm og både 3,5" og 5,25" disketter. Hangman, Snake, Murders in Space og Frogger var vel alt den tok inn på den tiden :p . Neste PC er den jeg har flest gode minner i fra, fikk den i '94. Compaq Presario CDS 524, 486 SX 66mhz, 8 MB RAM, 400 MB harddisk, 4x CD-ROM, Win 3.11/Dos. Først da jeg fikk satt meg inn i ordentlige spill som Transport Tycoon (husker jeg spilte dette ofte i dager/helger i strekk :whistle: ), Doom 1 og 2, Pizza Tycoon osv. Den maskinen har nok størst affeksjonsverdi for meg, dum som jeg var solgte jeg den for 6-7 år siden. Men tok like så greit å kjøpte en brukt i våres da jeg kom over et fint eksemplar. Desverre finnes det nok ikke så mange igjen av denne typen...

DSC00195.JPG

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Min datahistorie går nok ikke så veldig langt tilbake. Min første PC (som jeg faktisk bare lånte) var en P4 2Ghz, 768MB ram og Nvidia Geforce 2 fra steinalderen :p Den funket jo greit nok til mitt musikkbruk den, men spill kunne jeg bare glemme. Gikk også veldig fort tom for minne når jeg holdt på med tunge programmer. Men sukk, det er noe med nostalgien likevel.. gode gamle problemboksen :cry:

Lenke til kommentar

Vokste opp med en gammel mac-maskin,

så en 386,

senere en 6**? kan det stemme?

Pappa sin gamle bærbare Compaq med 20MHZ 100mb og 2mb minne :dribble: Var råskinn til å være bærbar!!

2* Compaq 166mhz 32mb minne og 2gig hd

Dell 700mhz, 128mb minne og 40gig

Futisju Siemens 2,4ghz 512 120gig

1557 1,7GHZ 1gig minne og 60gig hd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...