Gå til innhold

Dell: Intel-dobbelkjerne best


Anbefalte innlegg

Om dere tar et overblikk over situasjonen og glemmer AMD vs Intel en liten stund kan det hende at man innser at aa stoette AMD for Dell er mer enn aa bare hive sammen ei maskin:

 

Nye chipset som maa stoettes

Nye drivere og systemer for recovery CD'er som maa lages for disse

Nye supportsider og support prosedyrer

Testing...

og mye mere

5088401[/snapback]

 

Alt det du nevner i disse setningene skulle jeg hjelpt dell med å sette sammen på en drøy ukes tid (kødder ikke) :p du har hørt om det universale x86 designet? hadde amd benyttet en helt unik og forskjellig prosessorarkitetktur som f.eks. motorolachippene mac/apple bruker så hadde det vært mye sannhet i det du nevner, men sånn er det ikke og da blir det feil å trekke de konklusjonene du gjør!

 

Eneste grunnen til at dell fremdeles kjører rent intel er at de to firmaene er så avhengig av hverandre. Det hele begynte med at intel hadde et ytelsesovertak på amd, samt at amd hadde et litt frynsete rykte hva angår stabilitet/kvalitet. Nå som situasjonen har forandret seg endel er det nok intel som er mest avhengig av dell.

 

Dell holder seg konsekvent til intel og får da en enormt bra pris på alle produkter. Dell bruker kun AMD som et pressmiddel ovenfor intel, da for å få fordelaktig pris.

 

Det har vært store interne stridigheter inne i dell`s styrerom angående denne problematikken. Serverdivisjonen har tydelig gitt utrykk for at de ønsket å bruke opteron i sine produkter.

 

Det er vanskelig å si hvem som er eieren og hvem som er bikkja.. hvem går lufteturer med hvem, dell eller intel? personlig tror jeg det er intel som er bikkja

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alt det du nevner i disse setningene skulle jeg hjelpt dell med å sette sammen på en drøy ukes tid (kødder ikke)  :p du har hørt om det universale x86 designet? hadde amd benyttet en helt unik og forskjellig prosessorarkitetktur som f.eks. motorolachippene mac/apple bruker så hadde det vært mye sannhet i det du nevner, men sånn er det ikke og da blir det feil å trekke de konklusjonene du gjør!

 

Universal prosessor arkitetur eller ikke, en eller annen driver dukker vel opp med firewire kontrollern, raid stoetta til SATA kontrollern, eller annet selv om Windows klarer det viktigste ut av boksen (PCI, AGP, PATA) men for mye annet maa du lage custom installasjoner som inkluderer drivere for aa redde vanlige brukere. For AMD servere blir det og full testing av alle CERC/PERC raid kontrollere, remote management kort og andre opsjoner. Det man kan si er at samme endringer skjer naar Intel gir ut nye chipsets saa kan forsaavidt godta at dette argumentet sliter litt :-)

 

Aa snekre sammen noe paa ei uke er noe jeg ser til daglig forresten. Jeg jobber med aa erstatte hjemmesnekra loesninger med off-the-shelf produkter :-)

 

-

Per Christian

Lenke til kommentar

Flippo:

Samme her, og av den enkle grunn at off-the-shelf har en helt annen TCO enn hjemmesnekrede løsninger osv.

 

Det blir som forsikringer, en før og etter pris. Det er alltid like "morsomt" å komme til migreringer av, skal jeg driste meg å kalle det, "harry løsninger" som ikke er dokumentert på noen som helst måte og de som stod for det enten ikke finnes lenger eller ikke vil kontaktes.

 

Det egrer meg også når en bedrift ser studenter som en god og billig driftsløsning. De forstår ikke at denne ene personen rett og slett mangler en del viktige elementer i en driftssituasjon.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dell sliter ser det ut som

 

http://yahoo.businessweek.com/technology/c...1101_088420.htm

 

Spoers om dem maa restrukurere og tenke litt. Kanskje det aapner for nytenkning og ymse muligheter (kremtAMDhost).

 

Theo343: Ja, det enkle scriptet en fyr lager for aa spare noen kroner ender fort opp med aa holde tilbake nye prosjekter og koste 4 ganger mer i tid og penger aa erstatte 2 aar senere.

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
Økonomisk effektivitet er her omtrent det samme som skalafordeler. Grunnen til at Cyrix etc forsvant ligger nok her.

Nei, Cyrix ble saksøkt til døde av Intel som du kan lese om her:

http://www.eweek.com/article2/0,1759,1833670,00.asp

 

5088388[/snapback]

 

At Intel brukte rettsprosessen som virkemiddel for å få Cyrix ut av CPU-markedet skal jeg ikke bestride. Men det er ikke det samme som at dette er den reelle årsak. Skalafordeler gir økonomiske muskler, og uten disse har du heller liten sjanse til å lykkes selv gjennom rettslige prosesser. Uten skalafordeler og/eller størrelse vil du uansett ha svært vanskelig for å kvitte deg med noen som helst konkurrent. Så min påstand er. Forskjell i økonomisk størrelse og skalafordeler på Intels hånd var årsaken. Rettsprosess var virkemidlet.

 

At Intel da velger rettsprosessen som våpen kontra prise ut konkurrenten er enkelt å forstå. Priskrig ville sannsynligvis også knekt AMD, med monopol som resultat. Og da hadde nok noen trege konkurransemyndigheter kommet på banen. Videre ville den økonomiske konsekvensen for Intel vært mye større. Rettsprosess var og er i mange tilfeller et rimelig og målrettet konkurransevåpen. Og etisk tvilsomt etter min mening (men ikke ulovlig).

 

Flippo: Du har forstått Dells forretningsmodell. Men du har glemt to store poster. Lagerhold komponenter samt administrasjon av leverandøravtaler/-relasjoner. Selv om Dell bruker omtrent just-in-time, trengs et visst lagerhold. Skal både AMD og Intel leveres, dobles dette bortimot (i kostnad). Det samme gjelder leverandørrelasjoner. Min vurdering er at nesten dobling av dette samt det du peker på ville fått hele resultatet til å forsvinne ut døra. (Noe det ser ut til at det gjør uansett, og ikke uventet for meg. Har ingenting med ikke levere AMD å gjøre, men at det er umulig å vedlikeholde konkurransefortrinnet i modellen over lang tid - uansett hva man leverer.)

Lenke til kommentar
Intel må nok belage seg på minst 2-3 år til med brannslukking for å holde skuta flytende tenker jeg, spesielt etter å ha fått lest litt inside-informasjon om neste-generasjon AMD-prosessorer ("K10") som virker knallbra :)

5088378[/snapback]

 

Så mye for "K10"...

AMD's K10 Is delayed or dead

 

En ting jeg lurer på er hva AMD har planlagt for de neste årene.. :hmm: Har ikke sett noen oppdaterte veikart fra de på lenge.. Så hadde vært takknemmelig om noen kunne opplyst meg om planene til AMD :)

Lenke til kommentar
Dell sliter ser det ut som

 

http://yahoo.businessweek.com/technology/c...1101_088420.htm

 

Spoers om dem maa restrukurere og tenke litt. Kanskje det aapner for nytenkning og ymse muligheter (kremtAMDhost).

 

Theo343: Ja, det enkle scriptet en fyr lager for aa spare noen kroner ender fort opp med aa holde tilbake nye prosjekter og koste 4 ganger mer i tid og penger aa erstatte 2 aar senere.

 

-

Per Christian

5094766[/snapback]

 

 

Om alle påstandene her på forumet stemmer skulle det neppe bety noe om Dell sliter litt, det påstås jo hardnakket her at Intel eier Dell så da spytter de vel i kassa om det trengs :innocent:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Flippo:

Script i seg selv behøver ikke være en hindring da mang løsninger oppmuntrer og er tilrettelagt for bruk av egne script, eller at man i enkelte tilfellere _må_ bruke script for fullende løsningen.

 

Mange store løsninger både fra Microsoft, CA, Citrix osv osv legger tilrette for og nesten krever bruk av egne scripts. Det ligger kanskje mer i hvor mange leverandør "supporterte" script man benytter og hvor mange egne man lager. Men noen ting må scriptes. Noen løsninger er basert på at man utvikler i et scriptspråk osv. (Med script språk mener jeg de man ikke selv kompilerer før det kjøres)

 

Så å være allergisk mot script er ikke noe mål i seg selv, da script kan leses og tolkes. Men det finnes så mange scriptspråk at man ikke kan ha folk som kan alle til enhver tid, derfor er dokumentasjon og samarbeid med de som har laget løsninger viktig i slike prosesser.

 

Men alle som har med NT drift å gjøre burde kunne lese NT batch på flere nivåer som minste fellesnevner. VB med WSH har også blitt en stor del av NT drift, men selvf. ikke alle som kan det, men heller ikke en absolutt nødvendighet for å lage et godt driftsmiljø.

Perl er nok kjent for mange i andre leire osv osv.

 

Men ellers tror jeg vi forstod hverandre på det området :).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tror vi er paa samme sida ja. Er ikke de smaa scriptene som tilpasser applikasjoner til miljoet jeg er ute etter. De er kjempekjekke og en del av loesningene vi leverer. Men det er de smaa scriptene som vokser og gror fra nyttig til farlig som er skumle. F.eks. et lite perl script som gaar fraa aa oppdatere telefonnummeret paa brukere i SunOne til aa kontrollere tilgang til finansapplikasjoner og eksterne nettverk uten aa ha vaert igjennom noe som helst QA med det resultat at tilgangskontrollene har duplikater og feil.

 

Dette er vel thread-jacking eller noe :-) Sorry!

 

 

Bolson: Kjempegodt poeng med lagerbeholdning. Spesielt viktig i server (Opteron/Xeon) sammenheng hvor prosessorene koster MYE og kan miste verdi ganske fort ved introduksjon av nye modeller.

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Jeg forstår at det er enklere å drive en slik modell med en CPU partner, enn to. Men det er interessant å se hvor lenge modellen holder stand, de har allerede holdt dette gående en god stund.

 

Uten å gå OT ennå en gang lurer jeg selv litt på hvordan de gjør dette med skjermer, om det er lagervare eller om det initieres på annen måte.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vel her er en test av en prototyp av et kommende dual core system fra Intel. Det er noe kontrovers som vanlig disse dager når Intel ikke får grisebank i ytelsestester:

http://www.tecchannel.de/server/hardware/432957/

En god beskrivelse av platformen kan en finne her:

http://www.realworldtech.com/page.cfm?Arti...RWT110805135916

 

Må vel si jeg har litt mildere klokketro på dagens Intel systemer enn hva Dell tilsynelatende har, men kanskje det går troll i ord før denne diskusjonen er over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...