Gå til innhold

Dell: Intel-dobbelkjerne best


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel her er en test av en prototyp av et kommende dual core system fra Intel. Det er noe kontrovers som vanlig disse dager når Intel ikke får grisebank i ytelsestester:

5126521[/snapback]

Ja, vi kan vel like godt få det overstått:

 

Dennes testen tar jeg med en stor klype salt siden AMD sin løsning med integrert minnekontroller og HyperTransport-buss er totalt overlegen Intels svært så utdaterte FSB-løsning. Det svært lite trolig at Intel vil ta igjen ytelsestronen med det aller første siden Intel sliter voldsomt for tiden, når Intel bruker mer ressurser på å bygge merkevarer fremfor å designe gode prosessorer.

Det at Intel har hatt komersiell suksess med et elendig produkt skyldes en kombinasjon av en svært ressursrik markedsføringsavdeling og den uetiske forretningspraksisen som totalt gjennomsyrer selskapet. Selv ikke IBMs svært så kostbare løsninger basert på X3-brikkesettet hjelper med å glatte over svakhetene i denne arkitekturen.

 

Jeg begynner å tvile på om Intel noen gang vil reise seg helt igjen etter knock-out'en AMD serverte med introduksjonen av sin K8-serie med prosessorer med et helt nytt og oppdatert ISA (ref. AMD64 vs. IA32), samt et fullstendig brudd med FSB-løsningen til fordel for HyperTransport. Man snakker ofte om at Intel ligger ca. 1.5 år bak AMD, men i realiteten så ligger de nok minst 2-3 år bak i utviklingen. selv 1. generasjon K8 virker å være totalt overlegent det Intel planlegger å komme med frem til 2008. K8 i seg selv representerte en revolusjon mens "Merom" & co. bare blir evolusjonære design til sammenligning. K8 er derfor totalt overlegen P6 på det aller meste. Selv K7-kjernen parkerer P6-kjernen (som Pentium-M er basert på) på rå ytelse, ref. Athlon vs. P3. K8 er derfor totalt overlegen P6 på det aller meste,

 

Som markedsleder svikter Intel derfor forferdelig, og holder med dette utviklingen unødvendig tilbake enda noen år ved å introdusere nok en generasjon med prosessorer basert på en helt utdatert plattform-tankegang med det jeg på mange måter betrakter som "steinalderteknologi".

Intel sine markedsføringsapparat prøvde også etter beste evne å villede folk til å tro at "Banias" og "Dothan" var noe splitter nytt, men representerer akkurat som "Yonah" og "Merom" bare midlertidige løsninger i påvente av mer skikkelige greier hvis det i det hele tatt kommer da.

 

Slik som Intel vingler frem og tilbake for tiden, så begynner jeg alvorlig å miste troen på ekspertisen i selskapet. Intel må nok belage seg på minst 2-3 år til med brannslukking for å holde skuta flytende tenker jeg...osv...........

 

Så slipper vi kanskje mer svada senere i tråden. :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Vel her er en test av en prototyp av et kommende dual core system fra Intel. Det er noe kontrovers som vanlig disse dager når Intel ikke får grisebank i ytelsestester:

5126521[/snapback]

Ja, vi kan vel like godt få det overstått:

<snip>

 

Glimrende svar "sjef"..

Dette burde stoppe all debatt.. :D

Lenke til kommentar
Dette burde stoppe all debatt.. :D

5127083[/snapback]

Håper ikke det stopper all debatt :)

Men det kan være like greit å komme begivenhetene i forkjøpet ved å samle assortert pisspreik som ellers har en tendens til å gå i loop.

5127160[/snapback]

 

Takk for en så god latter så tidlig på morningen. :D

 

Her er en test på tysk også; mot Opt 280'er.

 

Bare bruk babelfish.altavista.com til å oversette hele siden.

(Benchmark-vinduer må åpnes fra orginalsiden.)

Lenke til kommentar
Vel her er en test av en prototyp av et kommende dual core system fra Intel. Det er noe kontrovers som vanlig disse dager når Intel ikke får grisebank i ytelsestester:

http://www.tecchannel.de/server/hardware/432957/

En god beskrivelse av platformen kan en finne her:

http://www.realworldtech.com/page.cfm?Arti...RWT110805135916

 

Må vel si jeg har litt mildere klokketro på dagens Intel systemer enn hva Dell tilsynelatende har, men kanskje det går troll i ord før denne diskusjonen er over.

5126521[/snapback]

Interessant, men jeg velger å vente til det kommer flere skikkelige tester av skalering får jeg avgir min dom. Raskere buss og større cache har vist seg å fungere brukbart på mindre problemer og benchmarks, men yter ikke like bra på reelle (større) problemer. Jeg regner likevel med at dobbelprosessoren "Dempsey" vil yte betydelig bedre enn forrige generasjon Xeon MP, selv om jeg tviler sterkt på at den når helt opp til dobbelkjerne Opteron 88x. Ettersom "Blackford"-brikkesettet tilsynelatende virker å være en oppdatert kopi av AMD 760MP-brikkesettet (for Athlon MP), bare uten HyperTransport-støtte, så tviler jeg også på at denne løsningen vil skalere særlig bra i 4+veis systemer. Pris/ytelse, samt totalt strømforbruk er også viktige faktorer som taler i disse nye Intel-løsningenes dissfavør. Likevel er det spennende at FB-DIMM minne nå endelig er på vei inn i tjener-systemer, uten noen pangstart vel å merke :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Vel her er en test av en prototyp av et kommende dual core system fra Intel. Det er noe kontrovers som vanlig disse dager når Intel ikke får grisebank i ytelsestester:

5126521[/snapback]

Ja, vi kan vel like godt få det overstått:

 

Dennes testen tar jeg med en stor klype salt siden AMD sin løsning med integrert minnekontroller og HyperTransport-buss er totalt overlegen Intels svært så utdaterte FSB-løsning. Det svært lite trolig at Intel vil ta igjen ytelsestronen med det aller første siden Intel sliter voldsomt for tiden, når Intel bruker mer ressurser på å bygge merkevarer fremfor å designe gode prosessorer.

Det at Intel har hatt komersiell suksess med et elendig produkt skyldes en kombinasjon av en svært ressursrik markedsføringsavdeling og den uetiske forretningspraksisen som totalt gjennomsyrer selskapet. Selv ikke IBMs svært så kostbare løsninger basert på X3-brikkesettet hjelper med å glatte over svakhetene i denne arkitekturen.

 

Jeg begynner å tvile på om Intel noen gang vil reise seg helt igjen etter knock-out'en AMD serverte med introduksjonen av sin K8-serie med prosessorer med et helt nytt og oppdatert ISA (ref. AMD64 vs. IA32), samt et fullstendig brudd med FSB-løsningen til fordel for HyperTransport. Man snakker ofte om at Intel ligger ca. 1.5 år bak AMD, men i realiteten så ligger de nok minst 2-3 år bak i utviklingen. selv 1. generasjon K8 virker å være totalt overlegent det Intel planlegger å komme med frem til 2008. K8 i seg selv representerte en revolusjon mens "Merom" & co. bare blir evolusjonære design til sammenligning. K8 er derfor totalt overlegen P6 på det aller meste. Selv K7-kjernen parkerer P6-kjernen (som Pentium-M er basert på) på rå ytelse, ref. Athlon vs. P3. K8 er derfor totalt overlegen P6 på det aller meste,

 

Som markedsleder svikter Intel derfor forferdelig, og holder med dette utviklingen unødvendig tilbake enda noen år ved å introdusere nok en generasjon med prosessorer basert på en helt utdatert plattform-tankegang med det jeg på mange måter betrakter som "steinalderteknologi".

Intel sine markedsføringsapparat prøvde også etter beste evne å villede folk til å tro at "Banias" og "Dothan" var noe splitter nytt, men representerer akkurat som "Yonah" og "Merom" bare midlertidige løsninger i påvente av mer skikkelige greier hvis det i det hele tatt kommer da.

 

Slik som Intel vingler frem og tilbake for tiden, så begynner jeg alvorlig å miste troen på ekspertisen i selskapet. Intel må nok belage seg på minst 2-3 år til med brannslukking for å holde skuta flytende tenker jeg...osv...........

 

Så slipper vi kanskje mer svada senere i tråden. :!:

5127038[/snapback]

 

 

Ler litt når jeg leser slikt som dette :)

Å kritisere Intel for det ene og det andre her på forumet ser ut som er en trend for å få "applaus/annerkjennelse :)

Det er sjelden eller aldrig at noen i det "virkelige" liv blir kritisert for å ha en god markedsføring, men det skjer altså på dette forumet :D ikke uventet egentlig :

innocent: Om noen selger et "dårligere" produkt enn konkurenten har ingen betydning i en slik sak, det viser bare at de har et enormt mye bedre markedsføringsapparat enn konkurenten.

Så kritiseres de for å satse på merkevarer, helt utrolig vil jeg si.

Det er vel helt naturlig at et firma har et våkent blikk og ser hvor pengene ligger,nettop det gjør Intel her. De satser i motsetning til AMD på flere ting for å ha flere ben å stå på :cool:

At noen her velger å tro at cpu er alt er en annen sak,jeg er dog rimelig sikker på at den dagen "presset" her vil føles for stort er Intel istand til å svare.

 

Så slipper vi kanskje mer svada senere i tråden.   :!:

 

Vil si dette er MEGET arrogant,spesielt med tanke på at det kommer fra en moderator, det må da vitterligen være tillatt for alle og enhver å uttale seg i en post, selv om det ikke faller i din smak :no:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vil si dette er MEGET arrogant,spesielt med tanke på at det kommer fra en moderator, det må da vitterligen være tillatt for alle og enhver å uttale seg i en post, selv om det ikke faller i din smak  :no:

5128327[/snapback]

 

"Snekker'n"...

Du må få se å få justert ironi-detektoren din...

Eller så må "sjefen" (El Asso) gi deg en liten pause fra forumet.. Det kan se ut som du trenger det...

:)

Lenke til kommentar

Vil si dette er MEGET arrogant,spesielt med tanke på at det kommer fra en moderator, det må da vitterligen være tillatt for alle og enhver å uttale seg i en post, selv om det ikke faller i din smak  :no:

5128327[/snapback]

 

"Snekker'n"...

Du må få se å få justert ironi-detektoren din...

Eller så må "sjefen" (El Asso) gi deg en liten pause fra forumet.. Det kan se ut som du trenger det...

:)

5128437[/snapback]

 

Nå er vel ikke DU den rette til å fortelle hvem som trenger pauser her på forumet, ei heller vilken ironi en bør ha :nei:

Mulig jeg har missforstått et innlegg,men at du i så måte foreslår utestengelse av en annen bruker er vel drøyt :thumbdown:

Lenke til kommentar
ROFL igjen, snekkis rett på limpinnen eller missa jeg noe her? :p Du tror vel ikke le-asso klarer å koke så meningsløst svada på egenhånd?

5128399[/snapback]

 

Mulig jeg missa litt,men trodde virkelig han var gått over til det "hinsidige" :D

Skulle jo tro det var skrevet av en helt annen , men men missa jeg så missa jeg :blush::blush:

Dreit jeg på draget så dreit jeg på draget :D:D

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vil si dette er MEGET arrogant,spesielt med tanke på at det kommer fra en moderator, det må da vitterligen være tillatt for alle og enhver å uttale seg i en post, selv om det ikke faller i din smak  :no:

5128327[/snapback]

 

"Snekker'n"...

Du må få se å få justert ironi-detektoren din...

Eller så må "sjefen" (El Asso) gi deg en liten pause fra forumet.. Det kan se ut som du trenger det...

:)

5128437[/snapback]

 

Nå er vel ikke DU den rette til å fortelle hvem som trenger pauser her på forumet, ei heller vilken ironi en bør ha :nei:

Mulig jeg har missforstått et innlegg,men at du i så måte foreslår utestengelse av en annen bruker er vel drøyt :thumbdown:

5128547[/snapback]

 

Nå var det kanskje ikke så lurt å spøke med en som ser rødt hver gang en tråd dukker opp med "Dell" og "Intel" i subject, men jeg tok nok her feil ser jeg

:hmm:

Ja..ja.. taes til etterretning.. og ettertanke..

 

Nuvel:

Takker for klar tilbakemelding ihvertfall.. :)

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke rødt hver gang slike ting diskuteres og faktisk bruker jeg og annbefaler til de jeg bygger for amd i 90% av tilfellende :D

det eneste jeg reagerer på er at dette forumet er så innihampen ensidig og det hadde jeg reagert på uansett hvilken vei det var ensidig.

I akkurat dette tilfellet tok jeg feil og ikke så ironien, det er bare å beklage og jeg har ikke noe problem med å innrømme at jeg tok feil :)

Så kan jo den som er "feilfri" få lov å kaste den første steinen :D

jeg sitter nå her.

Lenke til kommentar

Fatter ikke at du gikk på den Snekker'n, men takk for moroa du ga oss andre.

 

Jeg er altfor dårlig i tysk til å vurdere gehalten i den testen. Det faktum at det tilsynelatende ikke er å finne på et begripelig språk betyr vanligvis bare en ting, nemlig at vi må vente for å få noe endelig svar.

Lenke til kommentar
Fatter ikke at du gikk på den Snekker'n, men takk for moroa du ga oss andre.

 

Jeg er altfor dårlig i tysk til å vurdere gehalten i den testen. Det faktum at det tilsynelatende ikke er å finne på et begripelig språk betyr vanligvis bare en ting, nemlig at vi må vente for å få noe endelig svar.

5129130[/snapback]

 

babelfish.altavista.com er din venn! :thumbup:

men du må åpne benchmark-vinduene fra originaladressen, ellers virker det ikke.

 

der fins jo 2 engelske tester til som jeg vet om, bare de ikke sammenligner mot 280'er. (ene siden er mot 275).

Lenke til kommentar
Takker, men har du link til de engelske testene?

5129298[/snapback]

 

http://www.realworldtech.com/page.cfm?Arti...RWT110805135916 http://www.2cpu.com/review.php?id=110

 

RWT testen Del 2 er den som blir sikkert mest spennende.. Del 1 er inneholder bare estimated performance. :) Vet ikke når del 2 kommer.

 

Edit; jo der stod det. en gang i neste uke mest sansynlig.

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...