Gå til innhold

Oversettelsestråden - spør og få svar


Cuneax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Er der noe Engelsk uttrykk for det vi kaller "spisskompetanse" på fotballspråket?

Striker's instinct - the natural ability to score goals

 

 

Spisskompetanse handler ikke bare om spisser(mistolkning av begrepet kanskje), men at man er spesielt dyktig på et eller annet spesifikt felt. Feks veldig god å heade, veldig godt blikk for spillet, veldig god med gjennombrudds passninger,  veldig god løpstyrke, veldig god å drible etc.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Finnes det noen ord som kan beskrive dette fenomenet?

 

Mange personer med meninger innen gitte tema har ofte vanskeligheter med å begrunne og forsvare sine påstander. Merker dette spesielt på folk som er helt overbevisste og har sterke meninger, gjerne har de lest masse bøker om temaet også. Ofte kan også forsvaret være aggressivt og personlig rettet for å lukke diskusjonen fort. For meg er dette et tegn på at de ikke selv har reflektert over det de har lest eller hørt, men snarere bare godtatt dette tankesettet uten videre.

 

 

Lenke til kommentar

gunnar453:

Siden du ber om en slik karakteristikk, kan det være du selv ikke er så enkel å ha med å gjøre...? Men det finnes mange ord man kan bruke: Sneversynte folk, foreksempel.

Kan også være de har diskutert temaet så mange ganger, at de ikke vil bruke mer tid av livet sitt på å diskutere det lenge med noen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Finnes det noen ord som kan beskrive dette fenomenet?

 

Mange personer med meninger innen gitte tema har ofte vanskeligheter med å begrunne og forsvare sine påstander. Merker dette spesielt på folk som er helt overbevisste og har sterke meninger, gjerne har de lest masse bøker om temaet også. Ofte kan også forsvaret være aggressivt og personlig rettet for å lukke diskusjonen fort. For meg er dette et tegn på at de ikke selv har reflektert over det de har lest eller hørt, men snarere bare godtatt dette tankesettet uten videre.

Dogmatisk. Betyr at man følger læresetninger (dogmer) istedenfor rasjonelle begrunnelser.

 

http://www.nob-ordbok.uio.no/DOGMATISK

2 dogmebundet; trangsynt, ensidig, unyansert

 

Brukes helst om religiøse som er boktro (altså tror på alt de leser i bibelen eller koranen).

Lenke til kommentar

Hva med "retthaversk"? Ikke et ord jeg bruker i det daglige, men det fanger inn noe annet enn "dogmatisk", tror jeg. "Dogmatisk" får fram at en ikke klarer å vurdere sine grunnantagelser, mens "retthaversk" får fram ivrigheten av å vinne diskusjonen.

 

Jeg tror ikke det finnes ett ord som kan fange inn alle de kjennetegnene som angis. "Dogmatisk" er kanskje det beste, men da får en ikke med aggressiviteten og ønsket om å lukke diskusjonen. En kan vel være dogmatisk på en vennlig og inkluderende måte. Det er slik jeg kjenner Jehovas vitner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen racere på engelsk her? 

Hvordan oversette denne setningen til engelsk: 

 

Hvordan ivaretas kulturelt og religiøst mangfold i årsplaner på mellomtrinnet? Hvilke utfordringer eksisterer og hva kan gjøres?


Med "mellomtrinnet" menes 5-7 trinn på barneskolen. 

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Noen racere på engelsk her?

 

Hvordan oversette denne setningen til engelsk:

 

Hvordan ivaretas kulturelt og religiøst mangfold i årsplaner på mellomtrinnet? Hvilke utfordringer eksisterer og hva kan gjøres?

 

 

Med "mellomtrinnet" menes 5-7 trinn på barneskolen.

How can the middle school curriculum take into consideration cultural and religious diversity? What challenges does this pose and what should be done?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...