Jump to content
Cuneax

Oversettelsestråden - spør og få svar

Recommended Posts

Oversettelsestråden

Velkommen til oversettelsestråden! Her kan du stille spørsmål om hva et ord, en setning eller mer betyr. Måtte det være fra engelsk til tysk, swahili til norsk osv. Ikke vær sjenert.

Opprinnelig innlegg:

Jeg kommer ikke på at det finnes noen felles samletråd for alle "kan noen oversette dette"-henvendelser som dukker opp i tide og utide på dette forumet. Derfor prøver jeg meg nå, med forbehold om å feile miserabelt. Det er jo ikke alltid ordbøker der ute på nettet som funker, så da prøver jeg meg.

Jeg har glemt hva ordet "drøfte" er på engelsk, og jeg har ingen ordbok akkurat nå. Og jeg trenger å vite det litt fort, derfor er dette forumet et nyttig virkemiddel.

Takker for svar. :)

Edited by cun
  • Like 1

Annonse

Finnes det ikke et mer spesifikt ord? "Discuss" kan jo oversettes til "diskutere".

EDIT:

Enorm hastighet på svar her, da! Takk for raske og gode svar, snille forummennesker.

Edited by cun

Jeg må påstå at mennesker fremdeles er de beste oversetterne, og ikke kunstig intelligens.

Må si meg enig. Største problemet med de automatiske oversetterene er at de ikke klarer å skille på når man skal bruke hvilket ord. Et ord kan ha veldig mange betydninger, så manuell oversettelse med ordbok vil forløpig være suverent best.

Jeg må påstå at mennesker fremdeles er de beste oversetterne, og ikke kunstig intelligens.

Må si meg enig. Største problemet med de automatiske oversetterene er at de ikke klarer å skille på når man skal bruke hvilket ord. Et ord kan ha veldig mange betydninger, så manuell oversettelse med ordbok vil forløpig være suverent best.

second that

Stimmt! Das kommt vor. Jetzt müssen wir aber 'rein.

Dann sehen wir, ob unsere Lehrer dieses Jahr gut oder unmöglich sind.

Kan noen oversette til norsk?

Jeg har bodd i Tyskland i noen måneder, men har ikke hatt tysk på skolen på en stund så kan ikke garantere at det er perfekt men:

Stemmer! Det kommer fram. Men nå må vi inn. Da kan vi se om læreren vår er snill eller umulig i år.