Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg skal kjøpe med en Macbook Air nå snart, har funnet ut at jeg egentlig ikke behøver Pro, samt at jeg ikke gidder å vente. Jeg tenker å bruke den både til hverdags og utdanning. Maskina fungerer vel flott til utdanning? Også har jeg enda et spørsmål. Bør jeg kjøpe med Apple Care? Egentlig så tror jeg ikke det heller er nødvendig... For den varer i 3 år etter kjøptdato, ikke sant? Forsto det som at det kunne være lurt om man reiste eller skulle studere i utlandet. Selv reiser jeg gjennomsnittlig mye, og tenker å ta minst et år i utlandet, men dette året blir mest sannsynlig etter disse tre årene. Hva tror dere? Skal studere til ingeniør om det har noen betydning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hørtes fornuftig ut med en Air, nå får du jo Back2School-tilbudet også.

 

Selv syntes jeg oppløsningen MacBook Pro gir, gjør at det er en bedre maskin å jobbe på. Å kunne ha to dokumenter oppe side om side på skjermen er gull verdt. Men så kan man jo bare bruke "Spaces" og få flere skrivebord.

 

Uansett hadde jeg ikke giddet å legge penger i Apple Care. Kjøp heller innbo og reiseforsikring. Har hatt 5 ulike MacBooks og ingen av de har gått i stykker annet enn harddiskkrasj. Faren min mistet sin topspecca MBP i bakken en gang, men da fikk han tilbake på reiseforsikringen.

Lenke til kommentar

Kjipt... Da blir jeg vel tvunget til å bruke Safari hvis jeg vil at batteriet skal vare. Jeg er ikke noe særlig fan av Apples nettleser.

 

Dette skyldes nok relativt dårlig bruk av APIer, tror nok Google og andre nettleserutviklere rett og slett ikke gidder å optimalisere skikkelig mot Apple sin strømsparende APIer for når alt kommer til alt så er nok Google mer interessert i at Google Chrome skal score høyt (høyest) i benchmarks, kontra at det skal være så konservativt med batteriet som mulig så istedenfor å risikere at nettleseren blir i overkant konservativ som kan gå utover ytelsen så gjør de sånn at nettleseren kicker i gang litt ekstra forbruk "just in case".

Lenke til kommentar

Jeg hadde bestemt meg for å kjøpe en macbook pro 13", men så fant jeg ut at jeg vil ha en Mac med ssd, og da kan jeg likegodt kjøpe en Macbook pro 13" med retina, men så fant jeg ut at det mest sannsynlig straks vil komme enn oppgradert versjon av denne med haswell prosessor. Nå står valget mellom å vente på nyeste Mb pro med retina eller kjøpe Mb Air.

 

Den skal brukes til studier, samt enkle ting som å surfe og se filmer. Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar

Hvorfor ble plutselig MacBook Air 13" et så hett alternativ om du i utgangspunktet gikk fra MacBook Pro 13" til MacBook Pro 13" Retina men er usikker på om det er verdt å vente til Haswell modellene kommer på markedet? Skulle tro du var mer ute etter om det var verdt å vente på Haswell modellen, eller om man skulle gått for dagens modell og ikke falle over på MacBook Air.

 

Når det er sagt så kan du lese et par sider tilbake i tråden, vi gikk ganske så nøye igjennom forskjellene, fordelene og ulempene og de trolige spesifikasjonene på den nye modellen.

 

Kort oppsummert så ville jeg gått for MacBook Air 13" om du ikke følger behovet for høyoppløstskjerm, med god innsynsvinkel og veldig gode farger og ser på det å ha en mindre strømadapter, 10-12 timer batteri og en generelt lettere, mindre og mer portabel maskin med hakket mer behagelig vinkel på tastaturet som en stor fordel.

 

Om du ønsker den gode høyoppløste skjermen, hakket mer juicy prosessor og ikke bryr deg så alt for mye om at du går ned til 5-7 timer batteri, opp litt i tykkelse og legger på 0,2kg i vekt så ville jeg gått for MacBook Pro 13" Retina.

 

 

Hvorvidt det er verdt å vente blir jo opp til hver enkelt å vurdere, nye MacBook Pro 13" Retina kommer nok sammen med OS X Mavericks lansering som trolig vil skje iløpet av September. Da vil du jo få det beste av to verden, du vil få bedre batteri på MacBook Pro 13" Retina (kanskje 8-10 timer), bedre trådløst nettverkskort, nye og raskere SSD løsning, Haswell og det hele. Da er eneste ulempen med MacBook Pro 13" Retina kontra MacBook Air 13" utelukkende størrelse og vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir ikke spesielt varm og bråker ikke spesielt mye nei, men ved full last så blir det selvfølgelig litt varmeutvikling og noen vifter som må jobbe litt naturligvis.

 

Skjermen er helt grei, en av de bedre 13" 1440x900 panelene på markedet, men anno 2013 så er det ikke så voldsomt høy oppløsning til å være 13" og det er et TN-panel så verken farger eller innsynsvinkel er som på Retina modellene. Den får så absolutt jobben gjort, og er du ikke bortskjemt med retina skjermer fra før av så vil den nok ikke skuffe på noen måte, 16:10 er også brillefint for dokumentarbeid.

Lenke til kommentar

Hei! Vurderer å kjøpe en Macbook Air 13", det jeg lurer på er om den blir fort varm og bråker veldig mye? Er skjermen god å se på? Takk!

 

Min 2013 modell har ikke vist tendenser til varme og er DØNN stille. Men nå har jeg ikke akkurat fyrt på spill på den heller da, men streamet en del 720/1080p materiale til ATV etc.

 

Er kjempe fornøyd med min ihvertfall, skjermen holder til mitt bruk også.

Lenke til kommentar

Gleder meg til Mavericks jeg. Har et problem med skjermene. Jeg får ikke til å koble til to skjermer med 90 graders rotering på begge. Da fryser den ene. Det _kan_ jo løse seg med Mavericks, selv om jeg egentlig tror det er Intel HD3000 som er synderen.

Lenke til kommentar

Har en 2 år gammel Mac Book Pro 13", 2.7 GHz Intel Core i7, med 8 GB RAM og Intel HD Graphics 3000 512 MB. Har lenge vært veldig fornøyd med denne, men nå er den helt håpløs. Med en gang jeg skal streame 720p brenner den opp og den virker til tider veldig treg. Skal være ærlig å si at jeg ikke bruker den spesielt pent (innstallerer mye unødvendig og har evig mye med filmer, dokumenter og musikk). Har nå 130 GB ledig av 500 GB harddisk.

 

Står altså ovenfor to muligheter. Gå til innkjøp av en Air 13" som er veldig attraktiv for meg mtp. studier, eller sette meg ned å virkelig gjøre en innsats for å rense Proen og slette/laste over det meste på en ekstern hard disk.

 

Om jeg går får alternativ to. Hvor bra kan jeg forvente at Macen kommer til å prestere etter å ha vedlikeholdt den litt? Er det noe vits?

 

Setter pris på alle innspill :)

Lenke til kommentar

Rens maskinen grundig (skru den opp, få ut alt støvet med luft på boks). Deretter kjører du en clean install med en USB-minnepenn. Ta backup av det du trenger, og ta screenshot av programvarelisten din, innstillinger osv - slik at du raskt får dette på plass igjen. Når du har minnepinnen og renseutstyret kjøpt inn, så tar det ikke mer enn noen timer å fikse - så er ikke så veldig mye innsats dette krever.

Lenke til kommentar

Jeg har vel i5-prosessor, men ellers var maskinen min lik. Begynte å bli treg og sliten, så satt inn en ny SSD, tok en clean install og fikk en åpenbaring. Vel verdt 1200 kr for en SSD på 250 GB, og filmer kan du sette på en ekstern.

 

Kjøpte forøvrig en Samsung 840 etter litt leting, og den fant jeg ut at den traff godt i krysningspunktet mellom kvalitet, kapasitet og pris.

Lenke til kommentar

Jeg har vel omtrent samme maskin. Jeg satte også inn en SSD, men jeg valgte å fjerne DVD-rommen og bruke SATA-porten til å koble til min gamle HD (kjøpte sånn DVD-rom replacement kit på eBay). Så da får jeg 120 gb, pluss 1 tb på vanlig HD.

 

Gjør som blured sier. Sørg for å rense maskinen grundig, spesielt nå om sommeren når det er varmt, og kjør clean install.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...