Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ha oppkjøring om 7dager! (20juni) Kl 8.

Er det noe jeg må passe mye på.?

Forresten, Er det stor sannsynlighet at jeg kommer til å kjøre i byen..? Det er jo Rushetid da.. altså kl 8.. Så jeg tror ikke Sensoren vil sitte med meg i trafikken, gjennom hele oppkjøringa?:p :...

Lenke til kommentar

Sensor bestemmer ikke kjørerute. Da jeg kjørte opp for et halvt år siden var kjøreruten trekt på forhånd tilfeldig fra en liste. Det er derfor noe tilfeldig hva du får i kjøreruten. Regner med at system er stort sett slikt over hele landet.

 

Det som er viktig i rushtiden er trafikkflyt. Det er viktig at man utnytter luker, men ikke nødvendigvis skaper dem for seg selv slik noen gjør. Det er også nødvendig at man slipper frem andre der det er køer igjennom flere kryss og noen som er på vei inn aldri vil slippe inn uten at noen skaper en luke for dem.

 

I rundkjøringer kan det være nødvendig å bruke gasspedalen litt effektivt. Trø hardt for å ta små luker, men likevel unngå at de som kommer fra venstre må bremse ned (dette er 2er-feil etter gammelt system). Det samme gjelder da selfølgelig også når man skal kjøre ut på en annen forkjørsvei.

 

Man må utnytte luker effektivt, og det gjøres bare ved skikkelig trøkk på gasspedalen. Prøv å analysere trafikken så langt bak som mulig slik at du ser den mest effektive luken. Når du skal til venstre er det nødvendig med vesentlig større luke fra høyre enn fra venstre f.eks.

 

Det kan også være nødvendig å foreslå en annen kjørerute, f.eks for å unngå en venstresving ut på en sterkt trafikkert forkjørsvei. Dersom det f.eks er en rundkjøring 300m til høyre kan det være bedre å kjøre til høyre og ta en 180grader i rundkjøringen. Skal man ut av en vei til venstre kan det også være tilfeller hvor man bør kjøre rett frem og finne et sted å snu. Dette er hvis det er mye trafikk bak og mye trafikk forran slik at man må stå lenge og vente og blokkere for trafikken bak. Det er da man f.eks trenger en evt. rundkjøring lengre frem. I de fleste slike tilfeller er det ikke smart å kjøre til høyre lengre frem, snu, og kjøre ut til venstre fordi man da risikerer å bli stående svært lenge og vente på to luker, altså èn i hver retning. Er det kø lengre frem, så er det ikke nøye, da kan man vente fordi trafikken bak uansett må vente. Vurder nøye før du evt. velger å endre kjøreretningen hvorvidt det er noen vits. Står man og venter som eneste bil i et kryss på en forkjørsvei med mye trafikk er det greiere å bare vente litt ekstra enn å begynne å endre kjøreruten. Begynner man å få 5-10 biler bak seg som venter og man står og sperrer fordi man skal til venstre kan det være en stor fordel å heller kjapt finne en måte å svinge til høyre istedetfor. Dette er punkter man skjeldent får bruk for på en førerprøve, så ikke overdriv! Sensor vil ikke kreve at man skal være verdensmester i trafikkflyt uansett.

Lenke til kommentar

Hei, Jeg Besto min Opkjøring. Men det som var morsomt at jeg fikk samme sensor som støyk meg forrige gang! :dontgetit: hehe og da fikk jeg PANIKK :cry:

 

men det gik veldig bra da. Man må rett og slett ikke bli nervøs, ta en liten prat med sensor. Ikke rote med vikeplikt, og fartstilpasning. Og husk Se Lang fram og bevege blikket, spesielt når man kjører mot lyskryss også videre... :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei, Jeg Besto min Opkjøring. Men det som var morsomt at jeg fikk samme sensor som støyk meg forrige gang!  :dontgetit: hehe  og da fikk jeg PANIKK :cry:

 

men det gik veldig bra da. Man må rett og slett ikke bli nervøs, ta en liten prat med sensor. Ikke rote med vikeplikt, og fartstilpasning. Og husk Se Lang fram og bevege blikket, spesielt når man kjører mot lyskryss også videre... :thumbup:

8850266[/snapback]

 

Det opplevde eg på min andre oppkjøring eg og. Å få samme sensor 2 ganger. Første gangen klagde han på mangt å meget, men andre gangen var det bare ein feilplassering i ein rundkjøring han påpekte.

Lenke til kommentar

Arg, jeg blir så usikker på hvordan det vil gå med det å sjekke forskjellige ting på bilen. Har en kjøretime før oppkjøringa i morra, men er usikker på om han har tenkt til å gå igjennom det der. Jeg har egentlig kontroll på kjøringa, så jeg mangler bare det med sjekken. Så jeg skal spørre om vi kan bruke timen til å gå igjennom måter å sjekke bilen på.

 

Kan folk komme med eksempler på hvilke spørsmål/oppgaver dere har fått på oppkjøringa?

 

Mvh

Christian

Lenke til kommentar

 

Kan folk komme med eksempler på hvilke spørsmål/oppgaver dere har fått på oppkjøringa?

 

Mvh

Christian

8855229[/snapback]

 

Hei, da jeg kjørte opp fikk jeg ingen spørsmål om bilen. Bare satte oss inn å kjørte ivei. Funka som smurt og besto ;) Bare å ta det med ro, ikke noe å stresse over. Passe på gående slik som barn og gamle bestemødre osv.. :thumbup:

 

lykke til :)

Lenke til kommentar
Ja! Da var lappen i boks :D

 

Måtte teste servostyringen, og det gikk greit. Fikk to notiser på at jeg hadde litt høy fart i et kryss hvor jeg kunne få vikeplikt fra høyre, og det var en sving på en landevei hvor farten var litt stor. Men ellers var alt greit :)

8858460[/snapback]

 

Gratulerer :D

 

Hvilket nr valgte du da? Eller trakk de bare et spørsmål?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...