Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Får de som gruer seg til Oppkjøringa så er det egentlig ikkno å grue seg til, jeg syns egentlig at Teoriprøven er vanskeligere enn Oppkjøringa. Kan du kjøre så funker det feet, laat som om Sensoren er Fattern\muttern din.. Da funker det , tro meg;)

8908928[/snapback]

 

Det er veldig lett å si når du først har tatt lappen (har tenkt på samme måte selv).

 

Det viktigste er som du sier, å beholde roen - og i det hele tatt bare tenke på oppkjøring som en hvilken som helst annen kjøretur.

 

Når du sier "kan du kjøre så funker det...", er jeg litt uenig. Definisjonen på å "kunne kjøre" ligger forskjellig fra sensor til sensor. Er du skikkelig uheldig får du en kjempe streng sensor som stryker deg fordi du lå litt langt ut mot den hvite stripa i veien - det betyr ikke at du ikke kan kjøre.

Lenke til kommentar
Får de som gruer seg til Oppkjøringa så er det egentlig ikkno å grue seg til, jeg syns egentlig at Teoriprøven er vanskeligere enn Oppkjøringa. Kan du kjøre så funker det feet, laat som om Sensoren er Fattern\muttern din.. Da funker det , tro meg;)

8908928[/snapback]

 

Det er veldig lett å si når du først har tatt lappen (har tenkt på samme måte selv).

 

Det viktigste er som du sier, å beholde roen - og i det hele tatt bare tenke på oppkjøring som en hvilken som helst annen kjøretur.

 

Når du sier "kan du kjøre så funker det...", er jeg litt uenig. Definisjonen på å "kunne kjøre" ligger forskjellig fra sensor til sensor. Er du skikkelig uheldig får du en kjempe streng sensor som stryker deg fordi du lå litt langt ut mot den hvite stripa i veien - det betyr ikke at du ikke kan kjøre.

8912769[/snapback]

 

Enig med Stian89 her ;) ALT kommer ann på sensoren! Prøv å få igang en samtale, om hva som helst. Det funket for meg.

Endret av hauer
Lenke til kommentar
Er du skikkelig uheldig får du en kjempe streng sensor som stryker deg fordi du lå litt langt ut mot den hvite stripa i veien - det betyr ikke at du ikke kan kjøre.

8912769[/snapback]

Du kan jo tenke deg hvis alle i dette landet skulle presse seg inn på hvitstripa hele tiden når de kjørte.

 

1: Det ville vært vesentlig farligere å gå langs veien.

2: Det ville kanskje blitt mange farlige forbikjøringer hvor man presser 3 biler i bredden fordi noen "ser en mulighet til at det er plass".

3: Det ville vært umulig å skille mellom de som skal rett frem i et kryss og de som skal til høyre (nei, blinklys er ikke nok!):

4: For hver lille hump ytterst på veien ville bilene ha måttet trekke seg plutselig inn på veien.

5: Det ville vært vesentlig flere utforkjøringsulykker.

 

Før i tiden var det slik at en skulle ligge så langt ut til høyre som mulig, men dette har altså blitt endret slik at det nå er forbudt å gjøre det. Vegtrafikkloven sier at en skal ligge "midt i kjørefeltet" p.d.d.

 

Dette + noen flere småting er da absolutt grunnlag til å stryke etter min mening.

Lenke til kommentar
ALT kommer ann på sensoren! Prøv å få igang en samtale, om hva som helst. Det funket for meg.

 

Bare tøv, hvis du ikke kan kjøre så vil sensor oppdage dette og stryke deg på flekken, uansett hvilken sensor du har.

 

Hvis du kan kjøre og ikke gjør noen alvorlige feil så består du, selv med en streng sensor. Hvis du stryker så får du oppgitt hvorfor du strøyk, og sensor mente at du ikke var klar for å kjøre alene pga dette.

 

Hvis du tar oppkjøring og gjør småfeil, så kan du forklare på slutten av oppkjøringen at du var klar at du gjorde den og den feilen, dette gjør at du viser forståelse, hvis du derimot ikke forteller om feilene dine og rettferdiggjør dem så kan du faktisk stryke pga dette.

 

Det selvsagt kommer også an på sensoren, enkelte sensorer trenger en bedre overbevisning før man tror eleven faktisk kan kjøre, enkelte tror eleven kan kjøre og velger å bare gi personen lappen. Har hørt mye snakk om strykejern sensorer i tråden, men jeg tror det heller er eleven som overreagerer. Kan du kjøre og ikke gjør noen alvorlige feil, så består du faktisk. Sjokkert? Det kommer faktisk an, tro det eller ei, på om eleven kan kjøre.

Lenke til kommentar
ALT kommer ann på sensoren! Prøv å få igang en samtale, om hva som helst. Det funket for meg.

*snip*

8915614[/snapback]

 

Skal love deg at hu ene sensoren i Drøbak er nazi! Hvis du leser om hva som skjedde med han ene fyrn i klassen min, så var det akkurat det han hadde fått vite av hun..

 

En jente i klassen strøyk også på at hun hadde kjørt for sakte en dag det var såpeglatt, blanke isen. Var ikke no galt med kjøringa hennes, og hun ville nok ha bestått hvis hun hadde fått en annen sensor eller kjørt opp en annen dag..

Sier jo seg selv at man ikke ligger i fartsgrensa hvis det er sinnsykt glatt, det kalles fartsavpassning..

 

Om hun sensoren i Drøbak er et enkelt tilfelle vet jeg ikke, men det er helt sykt hvor mye hun koster de forskjellige som kjører opp.

Lenke til kommentar
ALT kommer ann på sensoren! Prøv å få igang en samtale, om hva som helst. Det funket for meg.

*snip*

8915614[/snapback]

 

Skal love deg at hu ene sensoren i Drøbak er nazi! Hvis du leser om hva som skjedde med han ene fyrn i klassen min, så var det akkurat det han hadde fått vite av hun..

 

En jente i klassen strøyk også på at hun hadde kjørt for sakte en dag det var såpeglatt, blanke isen. Var ikke no galt med kjøringa hennes, og hun ville nok ha bestått hvis hun hadde fått en annen sensor eller kjørt opp en annen dag..

Sier jo seg selv at man ikke ligger i fartsgrensa hvis det er sinnsykt glatt, det kalles fartsavpassning..

 

Om hun sensoren i Drøbak er et enkelt tilfelle vet jeg ikke, men det er helt sykt hvor mye hun koster de forskjellige som kjører opp.

8915749[/snapback]

 

Tror nok du skal være litt forsiktig med å henge ut enkeltpersoner (les: sensor i Drøbak) her. Det finnes folk på dette forumet ( :whistle: ) som kjenner både denne sensoren og mange andre sensorer rundt om i landet. Derfor kan jeg trygt si at folk som ikke består en førerprøve veldig ofte LYGER når de forteller om årsaken til at de strøyk. Det er nok heller den som kjører opp som ikke har nådd målene for å få ett førerkort. Mange vet ikke en gang hvilke mål de skal nå. De kjenner ikke en gang hovedmålene eller kriteriene som sensor vurderer etter. Likevel klager de på at det er sensor sin skyld at de stryker.. Helt utrolig synes jeg. Som kjørelærer synes jeg ellers det er veldig interessant å lese hva dere skriver her inne. Men jeg liker ikke at dyktige folk henges ut for å gjøre en dårlig jobb når dette ikke kan dokumenteres. Jeg har ingen problemer med å forstå at folk stryker på førerprøve - de er rett og slett ikke kommet opp på ett førerprøvenivå!

Lenke til kommentar

Greit nok.. Syns det bare er litt rart at akkurat den ene sensoren har blitt så "kjent", det skjer ikke sånn uten videre..

 

Samtidig er det ganske sykt at det kun er en person som skal kunne bestemme om du er flink nok eller ej, ivertfall når kjørelærer er overbevist om at man kan kjøre og at dette takler man bra. Det er jo tross alt han/hun som har kjørt mest med deg, og som har sett hva du virkelig duger til.. Og så, hvis du møter en litt gretten sensor og kanskje sier noe feil til å starte med, så skal det koste deg 3000kr? Det syns jeg er feil..

 

Jeg fikk beskjed om at jeg var ganske heldig som sto, og hadde det ikke vært for at sensoren min var i såppas godt humør og at jeg ikke hadde gitt han et så bra inntrykk fra starten av, så hadde jeg faktisk strøket. Det sa han faktisk til meg da vi satt på p-plassen etter oppkjøringa.

 

Hva med dem som er driiit nervøse og som kanskje ikke presterer så bra under en såppas stor prøve? Hvis de KAN kjøre, men er så nervøse fordi de er redde for å drite seg ut.. Skal det så koste dem nærmere 3000kr da?

Men skal ikke uttale meg noe mer om denne saken jeg, helt enig at det har jeg ikke rett til å gjøre med mindre jeg har facts.

 

Men du må være enig i at det er noe som ikke stemmer så bra her? Mulig det kommer av en enkelt, kanskje to eller tre, som har klagd også har alle bare whina etter det igjen. Ikke vet jeg, men hele systemet her er helt loko imo.

 

Men skal ikke henge ut noen jeg, men jeg velger å tro at vennene mine ikke lyver til meg :) Kanskje jeg er for godtroende, men meg om det.

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar

Vel, det at folk er nervøse for oppkjøringen er helt normalt, og det at oppkjøringen skal telle for å se om du kan kjøre er også helt normalt. Det er slik som en eksamen, du bruker et år av livet ditt til å forberede deg til en prøve, selv om du kan stoffet så kan det hende du ikke kan alt, og det fører da til at du får en dårligere karakter, eller i dette tilfellet stryker. Enkelte mener at eksamen ikke burde telle, men det er det man gjør gjennom året av prøver som burde telle.

 

Hvis du er ekstremt nervøs for oppkjøringen så sier du at du er det, sensoren forstår at elever er nervøs. Det er bedre å si at du er ekstremt nervøs slik at du blir roligere, enn å stryke pga at du gjør feil fordi du holder det inne i deg.

 

Du må vel strengt talt også faktisk vise at du skal kunne kjøre under litt press, ellers vil du nok kollidere når du har 2 barn som synger Kaptein Sabeltann i baksetet. (Satt på spissen, men du forstår)

 

Ellers så har kjørelærere ekstremt mange elever, og hvis kjørelæreren skal dele ut førerkort til alle som han mener er god nok så kan det enten gå veldig bra eller veldig ille for elever. Hva om kjørelæreren ikke mener eleven er god nok, så han krever ekstra mange timer, eleven kan jo ikke bytte lærer siden det vil koste flere tusen kroner bare på å bli kjent med en ny lærer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...