Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet om det finnes noe teori øvings ark til teori testen på oppkjøringen?

Har sett dette har blitt spurt om tidligere, men har ikke funnet noe svar.

 

Skal ha oppkjøring på mandag, og det hadde vært greit å pugget dette slik at jeg kunne få en god start. Har glemt å få det av kjørelærer.

 

Hvis noen har noen spørsmål og svar fra teori testen i oppkjøringen som de ønsker å dele, er jeg veldig takknemmelig for det :)

Lenke til kommentar

Syns ikke eglentig at dette er en tråd med så veldig mange tips til oppkjøringen.

 

Jeg syns heller dette virker som en "JEG HAR FÅTT LAPPEN GRATULER MEG" tråd. Vi har vel en egen plass for gledesutbrudd?

 

Jeg skal selv ha oppkjøring snart og har lest igjennom hele denne tråden og her er ikke så mangen tips nei. :/

Lenke til kommentar
Noen som vet om det finnes noe teori øvings ark til teori testen på oppkjøringen?

Har sett dette har blitt spurt om tidligere, men har ikke funnet noe svar.

 

Skal ha oppkjøring på mandag, og det hadde vært greit å pugget dette slik at jeg kunne få en god start. Har glemt å få det av kjørelærer.

 

Hvis noen har noen spørsmål og svar fra teori testen i oppkjøringen som de ønsker å dele, er jeg veldig takknemmelig for det  :)

8589893[/snapback]

 

 

Tror ikke du skal bekymre deg for akkurat det. Du får spørsmål om "å teste vindusviskere", "måle mønsterdybde på dekka, eventuelt se etter skade", "sjekk lys" osv.

 

 

Får du f.eks "sjekk lys". Skru på alle lys, gå rundt bilen, sjekk at alle pærer som skal lyse, lyser. Si hva som er forskjellen på nærlys, fjernlys osv.

 

Noe mer avansert blir det ikke.

Lenke til kommentar
Syns ikke eglentig at dette er en tråd med så veldig mange tips til oppkjøringen.

 

Jeg syns heller dette virker som en "JEG HAR FÅTT LAPPEN GRATULER MEG"  tråd. Vi har vel en egen plass for gledesutbrudd?

 

Jeg skal selv ha oppkjøring snart og har lest igjennom hele denne tråden og her er ikke så mangen tips nei. :/

8590063[/snapback]

 

 

Hvor mange tips tror du eksisterer egentlig ;)

 

Kjør defansivt, det er bedre å vente 5sec for mye enn 5sec for lite (merk: ikke kjør som en 80 åring).

 

Hold fartsgrensene.

 

Se deg om hele tiden (sensor har et speil på sin side av bilen, som er rettet mot dine øyne slik at han kan se om du "bruker/flakker med blikket".

 

Bruk alltid blindsone ved bytte av felt, forbikjøringer, samtlige svinger og alle andre steder det er fare for at noen kan dukke opp på insiden av bilen.

 

Ellers... gjør det du har blitt opplært til på kjøreskolen. Stort mer er det vel egentlig ikke en kan gjøre...

Lenke til kommentar
Hvor mange tips tror du eksisterer egentlig ;)

 

Skal det vere en grunn til spamme i denne tråden? Sånn at dei som vil ha noen tips til oppkjøringa må lese seg igjennom 53 sider med "gratulerer" osv?

 

Tviler på det.... :hrm:

8590156[/snapback]

 

Synes denne tråden flyter ganske fint jeg, det er da ikke "spam" om noen blir gratulert når de fikk lappen? :roll:

 

Om du er nervøs foran en eventuelt oppkjøring, er ikke det noen grunn til å komme hit og spre den gretne holdninga de rundt vel...

 

(Hvis du ønsker å kritisere meg for dette innlegget, eller eventuetl kommentere akkurat denne saken på andre måter... enjoy... jeg trekker meg, da dette er meningsløst)

Lenke til kommentar
Fikk beskjed fra kjørelæreren min at den sikkerhetkontrollen ikke var så veldig viktig like før jeg hadde oppkjøringen, andre ting teller mer.

8590839[/snapback]

 

Fortsatt greit å gjøre det bra på den, i tilfelle du skulle drite deg litt ut under oppkjøring.. Så har sensor alltid den som kan veie litt opp hvis du gjør det bra på den!

Lenke til kommentar
Fikk beskjed fra kjørelæreren min at den sikkerhetkontrollen ikke var så veldig viktig like før jeg hadde oppkjøringen, andre ting teller mer.

8590839[/snapback]

 

Fortsatt greit å gjøre det bra på den, i tilfelle du skulle drite deg litt ut under oppkjøring.. Så har sensor alltid den som kan veie litt opp hvis du gjør det bra på den!

8591588[/snapback]

 

Sant nok, beste er vel å ta den, kan vel heller være enige at det ikke er noe krise visst du har kjøringa i box ;)

Lenke til kommentar

Jeg fikk verdens diggeste spørsmål; hvordan sjekke riktig lufttrykk i dekkene og hvor det står?

 

I bilen jeg kjørte så sto det i dørkarmen på sjoføren sin side, da jeg sa det sa sensor "Ok, orker ikke å gå rundt for å se på det, den er grei". Neste var hvordan kan du se om det er riktig lufttrykk i dekkene, da svarte jeg at man trenger en lufttrykksmåler! Det hadde jo ikke vi så sa han, drit i det la oss kjøre :D

Lenke til kommentar
Noen som vet om det finnes noe teori øvings ark til teori testen på oppkjøringen?

Har sett dette har blitt spurt om tidligere, men har ikke funnet noe svar.

 

Skal ha oppkjøring på mandag, og det hadde vært greit å pugget dette slik at jeg kunne få en god start. Har glemt å få det av kjørelærer.

 

Hvis noen har noen spørsmål og svar fra teori testen i oppkjøringen som de ønsker å dele, er jeg veldig takknemmelig for det  :)

8589893[/snapback]

 

Du kan få spørsmål om å sjekke lys på bilen (du bør altså vite hvilke lys som er påbudt både framme og bak og hvordan du setter disse på), dødgang på rattet både i fart og med bil i ro (du må kunne kontrollere at dødgangen er normal), vognkort (hvor mange er bilen registrert for, nyttelast og hvor tung tilhenger bilen kan trekke), bremsekraftforsterker (kontroller at denne virker og forklar konsekvensene hvis den ikke virker), to-krets driftsbrems (vise kontrollampe og forklare hva dette er), bremsevæske, instrumenter i bilen (defroster, ventilasjonsanlegg, varmebakrute, nødblink), krav til mønsterdybde, skader og lufttrykk på dekk, dekkdimensjon (sjekk om dekkene har riktig dimensjon) teste om bremsene virker ujevnt (og forklare årsaken dersom de virker ujevnt), vinduspussere-/spyler, servostyring eller sjekke om bilen er retningsstabil og har selvoppretting. I tillegg kan sensor spørre om hensikten med at du skal utføre sikkerhetskontroll på bilen.

 

Det er riktig som mange sier, at spørsmålene sjelden vil være avgjørende for resultatet av prøven. Omtrent aldri faktisk, da må sensor være veldig i tvil om resultatet. Har jobbet mange år som kjørelærer og aldri opplevd at disse spørsmålene har hatt stor betydning. Men du får en god start på førerprøven dersom du kan svare på/utføre den oppgaven du får. I tillegg får sensor ett godt førsteinntrykk av deg, noe som kan være en stor fordel.. Du skal egentlig få disse oppgavene av kjørelæreren din på forhånd, slik at du kan forberede deg godt. Men nå vet du i hvert fall litt om hva du kan vente deg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...