Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal snart ha oppkjøring og har tenkt å kjøre litt rundt i Drøbak sentrum og omegn for å forbrede meg litt... Er det noen feller som er greit å få med seg? Der hvor folk driter seg lett ut som fører til feil og i verste fall stryk...

8789423[/snapback]

 

Utkjøringa fra biltilsynet! DU HAR VIKEPLIKT! Der er det mange som bæsjer på leggen, husk også å kjøre riktig vei ut og ikke ta den "korte" veien. Står et skilt for utkjøring som mange ikke ser.

 

En venn av meg strøyk for ikke så lenge sia pga han hadde kjørt for sakte i Drøbak sentrum (han fikk strykehjernet). Det hadde vært masse folk der den dagen, så han hadde ikke ligget på fartsgrensa, men litt under. Dette kommenterte hun på slutten av kjøringa ved å si "Jeg var redd for at vi skulle få en parkeringsbot da vi kjørte der".

 

Får du strykehjernet! For guds skyld, sørg for å ha med kjørelæreren din i baksetet!

Lenke til kommentar

Mitt beste råd er å ikke tenke på hva konsekvensene av det du driver med på oppkjøringen er!

 

Aldri tenk: "Kjører jeg bra nå har jeg faen meg lappen", eller "Nå har jeg gjort mange feil, og kan like gjerne gi opp".

 

Send alle konsekvenstanker bort og tenk kun på kjøringen din! Hva skal jeg gjøre i neste rundkjøring med tanke på fart, plassering, tegn osv. Da er det også lettere å tenke lenger frem i tid, og dermed kjøre mer flytende, noe sensorene liker. Det stokker seg bare om du skal tenke på alle de fine turene du skal kjøre når du får lappen :)

 

Lykke til!

 

(Og jeg ville IKKE hatt kjørelæreren i baksetet. Men det får være opptil den enkelte)

Endret av Peprepupp
Lenke til kommentar

Det var det han sa til meg ivertfall..

 

Han hadde fått veldig bra på kjøring på landevei, men det var i Drøbak at det gikk alt for sakte..

Han hadde lagt merke til at hun noterte på det arket de første 10min også gjorde hun ikke mer.

 

Men så stryker jo omtrent 70% av alle eksaministene som hun har da, så det sier jo litt...

Lenke til kommentar

Hun dama er i Drøbak?

 

Siden oppkjøringa er den første kjøreturen hvor man selv sitter med ansvaret, hvorfor skal man ha en kjørelærer baki?

 

Man trenger ikke kjørelæreren for å vise at man er god til å kjøre bil.

 

Men har kjørelæreren/eleven rett til å klage?

Lenke til kommentar

Ok, fikk vite nå nettop at jeg har fått flytta oppkjøringa til dagen etter bursdagen min. Altså nå på torsdag :D

 

Vet ikke om det står i denne tråden, men det er så mange sider å bla igjennom. Men kan noen fortelle meg hva som egentlig foregår på oppkjøringa? Jeg føler meg relativt trygg når jeg kjører, og føler at jeg kjører minst like bra som en hvilken som helst annen bilist. Men jeg vil gjerne forberede meg på "overraskende" ting.

 

Beskriv gjerne oppkjøringen punkt for punkt :)

 

Mvh

Christian

Lenke til kommentar

Først så starter man jo med på hilse på sensor og ivertfall jeg sto å snakket med han før oppkjøring.

 

Så setter man seg i bilen og sensor forklarer hvordan oppkjøringen foregår, så skal du si et nummer mellom 0 til 10 eller no. Dette er sikkerhetsspørmålet og du kan få alt fra å sjekke noe i motoren til å se om bremsene funker.

 

Med det nummeret følger det også en rute (om jeg ikke husker feil)...

 

Etter det er det bare å holde 100% fokus og kjøre bra..

 

Husk at hvis du gjør noen feil og du er klar over det, si ifra med en gang!

Jeg brøt vikeplikten big time helt i starten, men sa ifra 10m etter krysset og det var det som redda meg :wee:

Lenke til kommentar

-Hilser på sensor.

-Får et kontrollspørsmål, snakker litt om det.

-Sensor kan spørre om du er kjent her, eller om personen skal forklare veien. Ikke noe trekker opp/ned. Svar ærlig, du driter deg ut hvis du sier du kan veien men kjører feil.

-Starter bilen, kontroller at du har alt som skal være på, på.

-Sensor beordrer deg å kjøre til et sted ved å bruke skiltene, evt følge E6 for å ta til venstre ved Ballsfjord.

-Kjøre. *Sensor noterer kanskje* Ikke all notering er negativt

-Kjøre.*Sensor noterer kanskje* Ikke all notering er negativt

-Tilbake blir du spurt hvordan det gikk, her skal du fortelle ALT negative du kommer på at du gjorde, og si hva du burde ha gjort. Gjør du ikke dette så kan det hende du faktisk stryker.

1. Du får lappen, jubler og klemmer sensor.

2. Du får lyst til å begå selvmord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...