Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

2 dager igjen til jeg skal kjøreopp og jeg sliter med nervene allerede. Gleder meg til å få det overstått.

 

 

Har oppkjøring om ca 2 uker og jeg føler med deg! gruer meg veldig og sitter og tenker på det hele tiden, men jeg har en liten magefølelse på at jeg kommer til og bestå:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er best om alle som har tatt oppkjøring hjelper andre ved å si hva det tekniske spørsmålet var osv. Litt mer detaljer, selv om det frister å bare skrive yayayay osv, og bare gå ut og kjøre igjen (som jeg sikkert gjorde, hehe :p). Men grattis grattis, er så herlig å få lappen så du må kose deg.

 

Og lykke til til de som skal ha oppkjøring snart. Lurer dere på noe spesielt så er det bare å spørre; det er meget mulig at dere får gode svar her av folk i tråden. Jeg skal prøve å hjelpe til jeg og. :) Jeg fikk egentlig veldig gode svar her på spørsmålene mine dagen før oppkjøringen min og det var veldig kjekt. Satt pris på det.

Lenke til kommentar

Mitt tekniske spørsmål er vel sikkert det enkleste du kan få. Todelt "sikkerhetsprøve";

 

1: Sjekk om servostyringen fungerer?

 

- Vri rattet til en av sidene, og skru på tenningen. Rattet skal rykke litt til, og bli lettere å vri på.

 

2: Kan du kjøre til nærmeste verksted om servostyringen fucker seg, eller må du stoppe og tilkalle redningsbil?

 

- Du kan kjøre til nærmeste verksted. Styringen fungerer egentlig bra, bare ikke som du er vant til (mye tyngre å vri på rattet).

Lenke til kommentar

Skal kjøre opp om ehh.. 8 timer! Gruer meg så sinnsykt. Men som kjørelæreren min sa "om du stryker er det fordi du gjør noe du vanligvis ikke gjør" så håper d går fint. Lovte meg selv å ikke fortelle noen at jeg skulle kjøre opp :p det holdt nøyaktig 2 timer før jeg ikke klarte og holde meg :p

 

Jeg har funnet ut at det som gjør at jeg er drit nervøs nå, er at alle tar det som en selvfølge at jeg står. Det gjør saken 1000 ganger verre om jeg skulle stryke.

 

På toppen av det hele er min "kjære" kjørelærer bortreist nå, så jeg får en kjørelærer jeg aldri har møtt før og en bil jeg aldri har kjørt i imorgen. Kan bli en spennende dag.. :p

 

Nå får jeg prøve å få meg 4-5 timer søvn :)

 

(kjører opp i Bergen)

Lenke til kommentar

Lykke til. Jeg kjørte opp i Bergen jeg og, fikk en grei rute mot Sotra fra Fyllingsdalen, hvor jeg kjørte ut til Loddefjord også Askøy over broen og tilbake (mye inn og av motorvei - veldig lett om man er forsiktig, bruker speil osv. og beregner fart). Også litt gjennom en "vanskelig" gate der det bare var plass til en bil osv.

 

Men lykke til, ikke stress, og drit i å tenk på andre folk osv. Bare kjør som du vanligvis gjør, og siden det er ny bil osv så hadde det vært lurt å bare ta en bremsetest for å sjekke at alt er som vanlig og at du blir vandt til det om det er noen forskjell.

Lenke til kommentar

Jej! Jeg sto! Var langt fra så ille som jeg trodde det kom til å bli, men jeg hadde sinnsykt klump i magen i morres, fikk ikke sove i natt og var dritnervøs når jeg satt i bilen å ventet på sensor. Føret var jo på toppen av d hele elendig etter at det snødde drit mye i natt (alle oppkjøringene før meg i dag ble avlyst). Vet hvor irriterende det er at alle bare skriver at de sto uten å si hva de fikk spørsmål om og slikt så jeg skal prøve å huske:

 

Spørsmål: Forklar og vis servostyring. Er det forsvarlig å kjøre om den ikke funker?

 

Rute(Bergen): Biltilsynet - Oasen - Løvstakktunellen - høyre med en gang etter tunellen - motorvei mot Sotra - holde motorvegen til Askøy - kjørte av motorvegen etterhvert og kjørte en god stund inne på mer småveier - Inn å parkere på Kleppestø-senter (Fikk bestemme om jeg ville så ute eller inne, men kravet var at jeg måtte rygge inn ved siden av en annen bil)- Litt til på småveier - motorvei tilbake til Bergen - Tok av på avkjørselen til Søreide - Bjørgeveien - Fyllingsdalen - Biltilsynet

 

Var veldig glatt mange stedet, og måtte kjøre drit sakte flere stedet for å ikke sli ut med bakhjulene (spesielt på småveiene, hvor det ikke var brøytet enda).

 

Tror jeg egentlig fikk en veldig lett rute og sensor var veldig hyggelig, han lurte på hva jeg ville gjøre mens jeg kjørte; om jeg ville høre på musikk, snakke eller ha det stille osv. Koselig fyr :)

Lenke til kommentar

Herlig! Gratulerer! Høres ut som en veldig grei rute ja, ikke så forskjellig enn den jeg fikk egentlig.

 

Og sensoren min spurte også det på samme måte, hadde vi kanskje samme?? Gammel mann, ganske skallet, litt sånn rundfeit; heter Rune noe eller noe sånt? :p

 

Kos deg med lappen, grattis igjen. :)

Lenke til kommentar

Da nærmer min oppkjøring seg, kun 1 uke igjen... men er det virkelig slik at du MÅ ha nåla på fartsgrensa og kan gå på en stryk om den så vidt det er vipper over? jeg synes bare det virker sykt, er bedre og trille 2-3 km over en og bremse stadig og gire ned på gira og ruse motoren.

Lenke til kommentar

Da nærmer min oppkjøring seg, kun 1 uke igjen... men er det virkelig slik at du MÅ ha nåla på fartsgrensa og kan gå på en stryk om den så vidt det er vipper over? jeg synes bare det virker sykt, er bedre og trille 2-3 km over en og bremse stadig og gire ned på gira og ruse motoren.

 

Tror det er greit å ikke ligge for mye og for lenge over ja. Men du kommer uansett ikke til å stryke om nåla ligger 2-3 km over på enkelte korte strekninger. Det er nok ikke det sensor er opptatt av.

Lenke til kommentar

Det har du helt rett i, problemet er bare at jeg som regel bikker bittelitt over, og om sensoren skal stryke meg for det, ville det vært leit.

 

Seff, jeg tviler på at du stryker på det. Men du gir nok et bedre inntrykk av å kjøre ordentlig. Har på følelsen av at de dømmer litt på helhetsinntrykket, samt konkrete feil. Unngå feil og gi et godt inntrykk, så går det nok fint. :)

 

(Hilsen en som fikk en 2-er feil etter 30 sekunder. ;))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...