Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Larsemao: Broren min som studerer medisin i Polen fikk en bil av mamma og pappa som bursdagsgave når han fylte 21 for moren min sa alltid at han skulle få bil når han ble 21. Og han har ikke lappen en gang! Så ja, det er egentlig "min bil" nå, ihvertfall mens han er vekke og studerer/ikke har lappen. ;)

 

Opel Astra Cosmo er den. Helt grei, veeeldig digg å kjøre egentlig. Kjempefornøyd jeg; viktigste er å ha bil tilgjengelig for meg hele tiden men den er virkelig grei altså, og jeg er glad den er manuell, er mer gøy for meg; pluss at jeg er vandt til det nå. Andre to bilene vi har er automat og vi kjøpte faktisk denne Opel'en bare for meg og broren å øve på manuell gir når vi skulle kjøre opp og ta lappen nå osv. Og det hjalp jo veldig mye å øve mye "hjemme" med pappa ja. :)

 

Opel_Astra_Cosmo.JPG

Endret av tc47
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har oppkjøring om akkurat 1 uke, i Trondheim. Noen som har erfaring/tips om oppkjøring her? :)

 

Hadde oppkjøring i Trondheim i dag selv. Sannsynligvis får du jo en rute som innebærer en del landeveiskjøring på isete veier, og hvor strøingen er så som så. Vær veldig forsiktig her. Jeg kjørte et langt, passe svingete strekk i 80-sone i dag, hvor jeg aldri lå over 60. Fikk stort pluss for det. Det er også en del isete rette strekninger på disse veiene hvor du sannsynligvis ikke vil se noen andre biler. Ta gjerne en bremsetest på eget initiativ der, det kan telle positivt. Sensoren min var i tillegg veldig hyggelig og grei, så det er ihvertfall en fin sjanse for at du opplever det samme.

 

Får du bykjøring er vel kanskje den største utfordingen i Trondheim for ukjente og urutinerte sjåfører å passe på hvor det er kollektivfelt. Får du kontroll på det går det nok bra! Lykke til!

Lenke til kommentar

Da har jeg hat mitt førerkort i 2 år :D ikke mere prøvetid.

 

oppsummering over de 2 site åra

- 0 bøter (traffikalt)

- 1 Parkeringsbot

- 0 krasjer

- kjørt nærmere 100,000km

 

Aldri blitt stoppet av onkel foruten storkontroll av Vegvesnet.

 

lykke til dere andre med oppkjøring / prøvetid

min prøvetid er vertfall over :D

Endret av -Night-
Lenke til kommentar

Har oppkjøring om akkurat 1 uke, i Trondheim. Noen som har erfaring/tips om oppkjøring her? :)

 

Hadde oppkjøring i Trondheim i dag selv. Sannsynligvis får du jo en rute som innebærer en del landeveiskjøring på isete veier, og hvor strøingen er så som så. Vær veldig forsiktig her. Jeg kjørte et langt, passe svingete strekk i 80-sone i dag, hvor jeg aldri lå over 60. Fikk stort pluss for det. Det er også en del isete rette strekninger på disse veiene hvor du sannsynligvis ikke vil se noen andre biler. Ta gjerne en bremsetest på eget initiativ der, det kan telle positivt. Sensoren min var i tillegg veldig hyggelig og grei, så det er ihvertfall en fin sjanse for at du opplever det samme.

 

Får du bykjøring er vel kanskje den største utfordingen i Trondheim for ukjente og urutinerte sjåfører å passe på hvor det er kollektivfelt. Får du kontroll på det går det nok bra! Lykke til!

 

Takk for det! :)

Jeg kjørte opp på tirsdag, og bestod! :-D

Sikkerhetsoppgaven var null stress, jeg skulle sjekke om parklys, bremse og skiltlys fungerte ;p

Jeg hadde en veldig snill å hyggelig dame som sensor, jeg fikk rute nr 3, så det ble lite med bykjøring, men kjørte en del på landeveien som det var 80-sone, jeg kjørte maks 50-60.

 

Kjør etter forholdene sier jeg bare.. ;)

Lenke til kommentar

Da har jeg hat mitt førerkort i 2 år :D ikke mere prøvetid.

 

oppsummering over de 2 site åra

- 0 bøter (traffikalt)

- 1 Parkeringsbot

- 0 krasjer

- kjørt nærmere 100,000km

 

Aldri blitt stoppet av onkel foruten storkontroll av Vegvesnet.

 

lykke til dere andre med oppkjøring / prøvetid

min prøvetid er vertfall over :D

 

Når vi snakker om slikt.

 

Ble stoppa av sivilpurk for litt sia jeg. Aner ikke hva de ville, menmen, da har jeg opplevd det, heh.

Endret av Eivicious
Lenke til kommentar

Du må gjerne være tvilende, men det var det som skjedde.

 

Jeg hadde sluppet av en kamerat også kom han opp på siden av meg. Han gikk ut av bilen og etter som jeg stod rett ved en ukjørsel tenkte jeg at han skulle inn i den, så jeg kjørte. Siden dette da var purken så satt han på blålysa og da kjørte jeg inn til siden. Han kommer frem og samtalen går ca slik:

 

Politi: "Hei, poili. *Viser skiltet sitt*, hvorfor kjørte du, hvem trodde du vi var?"

Meg: " Jeg trodde kanskje du skulle inn der jeg stod, kunne ikke vite at du var politi"

Politi: "Kan jeg få se førerkort?"

Meg: *gir han førerkort*

Politi: "Er det din bil eller?"

Meg: "Nei, moren min sin"

Politi: "Hvem er de i baksete?

Meg: "Kamerater"

Politi: "jaha, du har ikke hatt førerkort så lenge?"

Meg: "Ehh nei, ca 2-3 uker"

Politi: "Du må passe på så du ikke tar noen farlige forbikjøringer forbi trikken"

Meg: "ehhhhh neida?...... Jeg gjorde ikke det nå?"

Politi: "Nei, men ikke gjør det"

Meg: " :ermm: "

Politi: "kjør forsiktig, det er glatt"

 

Så fulgte han etter meg en liten stundt. Koslig.

Endret av Eivicious
Lenke til kommentar

Har oppkjøring om 2 uker. Noe som er greit å passe på, på slikt snøføre og forhold som det er ute nå? :)

 

Er det glatt så kjør rolig. Var drit glatt da jeg hadde oppkjøring og i tillegg så var det et par steder hvor jeg ikke hadde kjørt før, så da kjørte jeg rett og slett salte og rolig. Sa også fra til sensor at jeg kjørte så sakte som jeg gjorde fordi det er glatt som kjerring. Noe jeg fikk pluss for. Kjør rolig, slapp av og lykke til :)

Lenke til kommentar

I dag er det et halvt år siden jeg tok lappen. Ingen bulker og ikke så mye som en parkeringsbot, men mange erfaringer rikere. Det hjelper utvilsomt å få noen mil på veien uten ledsager, og det er nesten skummelt hvor raskt det gikk inn i min daglige rutine at jeg kunne sette meg inn i bilen og kjøre hvor jeg vil når jeg vil. :w00t:

Lenke til kommentar

Har oppkjøring om 2 uker. Noe som er greit å passe på, på slikt snøføre og forhold som det er ute nå? :)

Jeg vet ikke hvor du bor eller hvordan det er der, men generelt når det er glatte veier kan det være greit å foreta en test-brems. Gjerne flere ganger i løpet av oppkjøringen dersom det er skiftende føre eller du er usikker, men ikke overdriv. Jeg hadde oppkjøring i vinter, og både på "tentamen"/liksom-prøven på kjøreskolen, og på selve oppkjøringen fikk jeg positiv tilbakemelding på at jeg gjorde det. Det er greit å vite litt om hvordan føret er, slik at du kan kjøre etter forholdene. Dersom du kjører unødvendig tregt kan også det trekke ned, men selvsagt er det langt mer alvorlig å kjøre for fort enn for sakte. Selv om du også vet hvordan føret er, kan det være greit å vise sensor at du vet det ved å sjekke det ;).

 

Du må selvsagt sjekke at det ikke er noen rett bak deg når du bremser. Si fra på forhånd for å unngå ubehagelige overraskelser når det rykker til. Ikke brems lenge, for hensikten er ikke å redusere farten mye. Bare et kort og hardt trykk som gir en indikasjon på hvor glatt det er (du kjenner jo hvor hardt blien bremser når beltet holder deg tilbake selv om det bare er et kort napp).

Lenke til kommentar

kjørte opp idag...fy f*** så godt :new_woot:

 

grudde meg skikkelig i mårrest, men med en gang jeg så sjåførlæreren min før oppvarmingsrunden gikk det over.

 

tok selve kjøringa helt med ro å bestod med glans: :thumbup:

 

lykke til dere andre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...