Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var det min tur til å få lappen! :D

Var ganske nervøs dagene før, og under oppvarmingstimen med kjørelærer. Skalv litt når vi sto stille i kryss osv. Men fikk vekk nervøsiteten under den timen. Når sensor kom sa kjørelærer: det jeg postmannen. Han er hyggelig. Så da gikk enda mer nervøsitet vekk. Kjente bare litt i magen når vi prata før kjøringa.

 

Tekniske spørsmål trakk jeg.

Påvis varselslys (jaha tenkte jeg, også trykte jeg på den røde trekanten i bilen sånn at alle blinklysa blinker.)

Når kan man bruke dette varselslyset? (jeg sa at hvis det har vært ulykke eller ect. sånn at man må stoppe i veien. så setter man opp varselstrekant 150-250 bak bilen også setter man på varselslys sånn at biler kan se deg lettere. Sa også at i noen land så blir det brukt i forbindelse med kø, blant annet i Tyskland. Bakerst bil setter det på, og når det kommer ny bakerst. setter han det på. Sensor ble faktisk litt imponert :p )

 

Kjøreturen gikk veldig lett. Hadde to feil. Det ene var at jeg blinka høyre også klarte jeg å skru det av, også klarte jeg å blinke venstre når jeg satt det på igjen :p Det andre var at jeg brukte litt for langt tid til å komme opp i fart i 70 sona, humpet seg litt opp bak meg.

 

For de som er veldig interesert så kjørte jeg opp på billingstad.

Ruten gikk som følger:

I første rundkjøring tok jeg til høyre mot holmen.

Til venstre til kirka på billingstad (husker ikke navn)

Tok av mot nesøya, forså ut på motorvei, retning oslo.

Tok av mot hønefoss.

tok av mot bærums verk

snudde 180 grader oppi der et sted.

mot rykkin ned mot skuiveien

fulgte den E18 til vøyenenga

forså tilbake mot hønefoss igjen (surra oppi der litt)

E18 tilbake til sandvika

så rett til billingstad

"gratulerer med lappen" :)

 

Gratulerer! Bestod selv på første forsøk 4. mars på Billingsstad :)

Kirka heter holmen kirke, og grunnen til at de kjører opp der er at det kommer 3 veier fra høyre oppover der som du må vike for. Det er det mange som brenner seg skal jeg si deg! :p

 

Selv opplevde jeg oppkjøring som en meget hyggelig greie. Sensor var en gammel mann, så jeg må innrømme at jeg var ganske nervøs da vi satte oss inn i bilen. Men etter å ha trukket lappen med "sjekk høyeste lovlig vekt på tilhenger" eller noe slikt, så forsvant all nervøsitet! Pass på å hold plasseringen FOR DEN VEGEN DU HAR BESTEMT DEG FOR Å KJØRE, om du plutselig kommer på at du kjører feil så gjør ikke det noenting så lenge du kjører riktig dit du er på vei! Blink i god tid, men ikke gør 2-3 andre avkjøringer så de bak blir forvirret.. Ta det med ro, du har all verdens med tid og du hadde ikke fått kjøre opp om ikke kjørelærer hadde hatt tro på deg! Rolige bevegelser, ikke stress med å komme deg frem. I verste fall ender du opp som jeg sleit med i starten, at du må gjøre alt for mye på en gang. Se i speil, blinke, gire og skifte fil på en gang er sjelden en bra kombinasjon for sikkerheten. Dette gjorde jeg faktisk på oppkjøring på E18, men i liten grad, og sensor var enig at det ikke var farlig for bilene rundt(det var heller ingen rundt på det tidspunktet).

Ta hensyn til trafikken og trafikantene rundt deg. Om du nærmer deg et fotgjengerfelt er det ikke noe galt i å ta det litt med ro, selv om det er helt åpent og du ser at ingen skal krysse. Er det uoversiktlig skal du holde bremseberedskap og lav fart til du har passert, dette fikk jeg pluss for!

Sørg for at du sitter komfortabelt og har god oversikt alle veier. Altså at speilene er rene og i riktig posisjon, at setet er riktig innstilt osv. Ha gjerne på radio om du liker å kjøre med det, men IKKE ha den på om du har en tendens til å miste konsentrasjonen.

Men kanskje viktigst av alt, ta deg god tid og kjør like bra som alltid!

Det hjelper sjeldent å tenke over alt som kan gå galt, og skulle noe gå galt så start med blanke ark og kjør upåvirket av det som har skjedd(for all del, ikke gjør det samme igjen..)

Det var noen kjappe tips. Håper det hjelper noen :thumbup:

 

 

Ruten min gikk som følger(forresten rute 24):

til venstre i første rundkjøring mot slependen og sandvika

rett over neste rundkjøring, opp til venstre mot tanum i neste

til høyre i neste rundkjøring mot sandvika osv

mot hønefoss på E16

tok av mot bærums verk(her bor jeg, hehe) og rykkinn. rett over 2 neste rundkjøringer, deretter til høyre i neste rundkjøring mot kolsås.

rett frem helt til kolsåskrysset der jeg tok opp til venstre mot bekkestua.

stod litt i kø her(kjørte opp 8:10, digg!!)

så videre mot bekkestua

etter bekkestua tok til venstre i en rundkjøring(ikke høyre)

nå husker jeg ikke helt hvor det bar, men jeg havnet til slutt på E18 mot drammen

andre avkjøring mot nesbru, deretter til høyre og så venstre i rundkjøringene

deretter straka vegen til Billingstad!

 

Jeg var heldig som fy og fikk ingen vikepliktveger, men det er en del av det rundt i bærum og, så kjør mye på det og :). Jeg var faktisk sikker på at jeg strøk etter avkjøringen til nesbru på E18, da en bil som var inne i rundkjøringen til venstre for meg, viket og stoppet bilen(??), hvorpå jeg selvfølgelig kjører til høyre når han slipper meg frem.. Men da begynner sensor og skrive noe veldig på blokka si, og da kjørte jeg siste 500 meterne med makspuls tror jeg :p. Det viste seg heldigvis at han bare skrev det jeg hadde gjort bra på turen, og at han ikke engang la merke til at bilen viket for meg selv om jeg hadde vikeplikt :p

 

Herlig følelse når du setter deg inn i bilen helt alene og du vet at nå skal du aldri ha en j**** kjøretime til. Anbefales på det sterkeste! :D

Lenke til kommentar

Herlig! Fikk lappen i dag! Kjørte inn på trafikkskolen, parkerte bilen forsiktig, skrudde den av, kikket sensoren forfjamset i øynene i håp om at alt gikk bra. Han tørket seg litt over nesetippen, smile og sa: "Du bestod, ha en fin dag videre!" så gikk han forsiktig ut av bilen og gikk sin vei. I etterkant (der jeg satt alene bilen) var en herlig følelse! Forresten gratulerer med lappen til deg også! ^^

 

Grattis! Deilig å kjøre alene første gang, ikke sant? :D

Lenke til kommentar

Nei, de legger ikke så mye vekt på sikkerhetsspørsmålet. Men det er klart dersom du klarer spørsmålet så stiller du bedre dersom det skulle bli en tvil om du står situasjon..Kjører du fint i trafikken og følger alle trafikkregler og slikt, så stryker du ikke fordi du ikke klarte sikkerhetsspørsmålet.

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar

krs1, ikke så gærnt da med bare 6 doble hvis du ikke hadde kjørt noe fra før.

 

Henrik C, var det 10 timer pluss obligatoriske som var med i pakken? Kjøreskolen jeg har valgt har også sånne pakker. Den største pakken er med 14 kjøretimer. Daglig leder mente at man måtte være veldig god for å kunne klare lappen med den største pakken.

 

Har dobbeltime imorgen. Da skal vi kjøre litt i kryss, boligstrøk osv.

 

Husker dere hvor mange måneder dere brukte totalt? Nå vet jeg at det kan være/er ventetid på flere uker, opptil flere måneder på oppkjøring enkelte steder.

Lenke til kommentar

Var 5 timer og obligatoriske i min pakke, i tillegg til to veiledningstimer.

Hvis han sier at man må ha minst 14 timer utenfor det ordinære, ville jeg valgt en annen kjøreskole. Bare tull, har du kjørt mye privat er det null problem. Da er det bare finpuss på teknikk og bli vant til bilen.

De fleste jeg kjenner klarte seg fint med de timene de fikk med i pakken, og de fleste stod på første forsøk.

 

Totalt brukte jeg rett over en måned, tror jeg. Første kjøretime cirka en uke før jeg fylte 18, så tok jeg 3 dager rett etter hverandre med langkjøring (en med kjøretur, en med planlegging av rute og litt kortere) og glattkjøring. Så spredde jeg de andre timene ut før det, og brukte den siste timen før jeg hadde oppkjøring cirka en måned etter bursdagen min.

 

Ble ferdig med all kjøring cirka 2-3 uker etter bursdagen, så var litt ventetid før jeg fikk oppkjøringen.

Lenke til kommentar

Har ikke kjørt så mye bil før, men har kjørt mye motorsykkel i trafikk før. Kunne jo hende at han mente at de som ikke kan kjøre fra før trenger enda flere timer enn 14 kjøretimer pluss de obligatoriske. Uansett så kjører jeg ikke med daglig leder. Har en annen lærer. :)

 

Du brukte altså ikke lange tida på å ta lappen. Jeg har satt som mål om å klare lappen før august eller til august. Høres det realistisk ut?

Lenke til kommentar

Hvis du starter nå burde det absolutt ikke være uoppnåelig.

Du har jo kjørt motorsykkel før, da har du jo god innsikt i trafikkbildet. Da er det bare plassering av bil, kjøreteknikk og slikt som skal på plass, så jeg tror ikke du vil ha noen problemer med å klare det, med mindre du er ubrukelig på å gire, plassere bilen riktig og generelt er veldig dårlig til å kjøre.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er utrolig mye skryting ute å går i slike tråder når du spør om hvor mange timer som er normalt å bruke. Jeg ser det flere ganger også ved IQ-tester, hvor folk faktisk skryter på seg mer skåre enn det som er mulig å oppnå på testen. Lista for å lyve over et diskusjonsforum er veldig lav.

 

Hva det angår hvor mange timer som er "rimelig" å bruke så har du ekstremt mange variabler å tenke på før du kan konkludere... Teoretisk kunnskap, selvtillit, læreevne, motorikk, praktisk erfaring i trafikken (MC, moped) og sist men ikke minst: Hvor mye har du øvelseskjørt med foreldrene dine? Her vil du også ha variabelen foreldre. Det er forskjellig hvor flink du blir av h*n som roper deg opp i trynet om at du må blinke til venstre her, eller skriker når du gjør feil; kontra h*n som sier at du må sjekke begge speilene og blindsonen før du svinger - og samtidig lærer deg det først på en parkeringsplass.

 

Den aller viktigste er nok praktisk erfaring fra før samt øvelseskjøring med foreldre. Begge disse vil påvirke antall kjøretimer drastisk. Har du lappen til lettsykkel så trenger du kun noen timer på å bli vandt med bilen. Det er tross alt trafikkforståelse og regelbrudd folk stryker på. Og ikke om du bommer på gir fordi du ble litt stresset; at du ikke kjørte forbi gamlingen som lå 40 km/t i 60-sona; at du tok feil avkjørsel i rundkjøringa når hun ba deg kjøre mot Oslo.

 

Derfor må du gjøre en vurdering sammen med kjørelæreren din på hvor mange timer dere anser som rimelig før du slippes løs hos vegvesenet. Men det er vel ikke uten grunn at strykprosenten er svært høy. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke vet jeg, men kanskje du har rett. Jeg kommer ikke til å spørre læreren om hvor mange timer han tror jeg trenger. Jeg tar det som det kommer. Jo flere kjøretimer er jo egentlig positivt, men kanskje ikke alle som har råd til det. Jeg har hatt 4 kjøretimer så langt, hvorav den ene var en gratis prøvetime, og den siste var en veiledningstime der jeg skulle klare meg på egenhånd uten å få ros/ris av kjørelæreren. Betyr det at jeg er på trinn 3 nå, eller trinn 2? Hvis jeg har skjønt det så skal hvert trinn avsluttes med en veiledningstime.

Lenke til kommentar

Første kjøretime hadde jeg veiledningstime, så hadde jeg en kjøretime i byen. Så hadde jeg glattkjøring, så en ny kjøretime, så hadde jeg landevegskjøring, så hadde jeg oppvarmingstime, så hadde jeg oppkjøring, så var lappen i lommen :)

 

Jeg har da kjørt lett mc i 2 år, å øvelsekjørt mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...