Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XHLacM

Jeg hadde oppkjøring i dag og var selvfølgelig litt nervøs for hvordan i alle dager dette skulle gå. Jeg besto og er selvfølgelig fornøyd med det. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM
Gratulerer :), gjorde du noen feil?

Ja, jeg gjorde masse feil. Men jeg ble allikevel vurdert som sikker nok på veien til at jeg kunne få lappen.

Lenke til kommentar

Har oppkjøring i morgen! herregud jeg gruer meg! lest igjenom hele dette tema nå for noen tips, kjøre lærn min sier aldri om jeg hadde bestått eller ikke men heller "Dette klarer du fint".

 

Skal kjøre opp på billingstad! Håper jeg ikke får Oslo tur, synes det er vanskelig å kjøre der pga all trafikk osv og det skjer ikke at jeg kjører der etter jeg har fått lappen! Da tar jeg heller buss eller tog.

 

Skal si ifra hvordan det gikk :D

Lenke til kommentar

Jeg har oppkjøring på tirsdag i Drøbak! Jeg har hatt så høy selvtillit, men den ble knust idag etter at jeg kjørte ganske så dårlig første del av min siste kjøretime! Jeg har gledet med til oppkjøringen, men etter idag har jeg begynt å grue meg litt! Er dette vanlig? Nerver?

Lenke til kommentar

Imorgen er dagen! Sitter på skolen og leser litt om sikkerhetskontroll, jeg klarer så vidt å vente, jeg er ikke nervøs, jeg gleder meg faktisk. Eller kanskje litt nervøs da, vil SÅ mye bestå! Kan ikke forestille meg en sommer til uten lappen! Har i drøbak rundt 11-12 noen som har noen formeninger? Så imorgen forteller jeg sikkert hvordan det har gått!

Lenke til kommentar

Det er lette spørsmål. F.eks. påvise bruk av alle lys på bilen, hvordan man bruker vindusviskere, hvordan man tar på håndbrekk, sjekke servo, sjekke bremsekraftforsterker, sjekke dødgang i rattet osv.

Sikkerhetsspørsmålet er ikke noe å grue seg til, med andre ord, og har heller ikke så veldig mye å si.

Lenke til kommentar

De kan være litt mer kompliserte enn som så. Jeg fikk spørsmål om mønsterdybde, og konsekvenser av å kjøre med dekk med lav mønsterdybde og feil lufttrykk. Når det kommer til lysbruk så kan det være litt mer enn å påvise at lysa virker, som f.eks. hva som er lov mtp. lysbruk. Man kan også måtte sjekke etter skjevtrekk, altsåom bilen trekker til en av sidene ved aksellerasjon/nedbremsing. Klarer man å svare for seg her kan det være med å skape et godt inntrykk av deg også, noe som kan gi uttelling for resten av kjøreturen.

Lenke til kommentar

Oppkjøring igjen om under en uke.. Gikk ikke opp for meg før idag, huff.. Vet ikke om jeg gruer meg eller gleder meg, kjørelærern er ikke beskymra i hvert fall, får håpe det er et godt tegn. Skulle så gjærne hatt lappen før sommern..

Lenke til kommentar

Jajaja, da var det oppkjøring i morgen! Gruer meg ikke så forfærdelig mye, men er livredd for å styke =/ Dere vet hvordan det er når alle kompisene har lappen :p Håper bare at jeg klarer å holde meg rolig under kjøringa, ta ting i mitt tempo, og se langt frem :p

Lenke til kommentar

Vær mentalt forberedt på at du kan stryke, øv mye på alle slags situasjoner i trafikken og hør nøye etter hva kjørelæreren sier du må huske på. :)

 

Passer man på vikeplikt og fartsgrene (og fartstilpassing da), så skal man kjøre ganske dårlig for å stryke egentlig, kjør som du ville gjort med kjørelærer.

 

Lykke til :) (kjørte selv opp for 3 uker siden)

Lenke til kommentar

Da har jeg fått lista av kontrollsspørmåla jeg kan få på oppkjøringen. Jeg kan svaret på noen av dem, men det er likevel noen spørsmål jeg er litt usikker på.

 

Kontroller at fordekkene på denne bilen har nok mønsterdybde.

-Skal jeg bare vurdere om bilen har det, eller er det noe spesiell måte å måle på?

 

Still inn varmeapparat slik at du kan fjerne is og dogg på frontruta så effektivt som mulig. Hvordan vil du ha dette under kjøringen?

 

Hadde vært greit om jeg kunne få et enkelt svar til disse spørsmålene. Takk!

Lenke til kommentar
Da har jeg fått lista av kontrollsspørmåla jeg kan få på oppkjøringen. Jeg kan svaret på noen av dem, men det er likevel noen spørsmål jeg er litt usikker på.

 

Kontroller at fordekkene på denne bilen har nok mønsterdybde.

-Skal jeg bare vurdere om bilen har det, eller er det noe spesiell måte å måle på?

Der bruker du en krone stykke til å see om mønster er opp til hullet er det greit

Still inn varmeapparat slik at du kan fjerne is og dogg på frontruta så effektivt som mulig. Hvordan vil du ha dette under kjøringen?

Det er lovpålagt må ha klar sikt, du kan miste lappen om du ikke har skrapet bra nok før kjøring.

Lenke til kommentar

Ok, da hadde jeg oppkjøring i dag. Gikk ikke så bra, og var nok ikke så heldig med sensoren, men kan vel ikke skylde på ho helt. Uansett, så fikk jeg vite at det er 3 måneders kø her i Askim, så jeg lurer på om det var noe mulighet å få kjørt opp andre steder? I Moss kanskje? Hvordan blir egentlig dette med leiebil da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...