Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
HVis man har lyst til å tjene bra med penger i militæret hva burde man søke seg inn på da?

8926618[/snapback]

 

Som vernepliktig?

Lenke til kommentar

Som vernepliktig tjener man 126kr dagen uanssett hva eller hvor du er, med mindre man er korp eller bselev, hvor colatilegget kommer på rundt 16 spenn dagen.

 

Eller kan du melde deg som permanent blindgjengerrydder. Da får du 200 spenn ekstra dagen, men da kommer du til å hate vanvittig mye.

Lenke til kommentar

Det er hverttfall hat hvis du beveger deg mot Hjerkinn på Dovrefjellet. Der har vi vært på Blindgjengerrydding, og for å si det sånn. Det var ikke gøy akkurat. Og 200 kr per dag er greit nok. Men med en vanlig jobb hadde man jo lett gått for sivile penger.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke vernepliktige som sendes på mineryddingoppdrag i Afghanistan heller. De må tjene sitt pliktår på xxxxx-moen møkkaleir no matter what først.

 

Men istedet for å dimme når alle de andre gjør det, velger de videre tjeneste innen spesialfelt og får normal lønn.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Sikker?

 

Hørte om en som hadde vært minerydder og tjent flere hundre tusen. Dessutten kan du vel også velge utenlandstjeneste, eller kan du ikke det første året?

8927135[/snapback]

 

En minerydder i førstegangstjenesten? Bra oppskrift for SJOKKERENDE VGOVERSKRIFTER. Nei, desverre så tjener du nok litt over 5 kr timen i førstegangstjenesten uansett hvor du nå er.

Lenke til kommentar

Hva med MDK? Hva med fregatten med vpl-er som dro til Libanon? Hva med de som drar til utlandet etter ni måneder? Hva med de som får dra til utlandet i forskjellige "attaché-stillinger"? Hva med de vakt og sikring-soldatene som "verver" seg til vakthold av baser i utlandet? Jeg sier ikke at det er vanlig eller at du blir rik, men det går faktisk an å tjene litt ekstra.

Lenke til kommentar
Apropos 3000m, er det noen statistikk over hvor raskt gjennomsnittsrekrutten løper på den? Testet meg selv idag, 14.07, tydelig at jeg bør prioritere kondisjonstrening frem til jeg skal inn (22.juli)  :p

8892173[/snapback]

 

Januarinnrykket i år her i Sambandsbataljonen hadde en gjennomsnittstid på 18 minutter, og bestemann løp på litt over 14 minutter. Det skal sies at dette var et særdeles sjanseløst innrykk, og 40% av rekruttene ble dimittert.

 

Vanlig gjennomsnittstid er vel rundt 15 minutter, veldig avhengig av avdeling. Jegerkompaniet løper nok 3000 m litt bedre enn flysoldatene i Forsvarets dronetjeneste, f.eks., men det finnes ikke noe fasitsvar.

Lenke til kommentar
HVis man har lyst til å tjene bra med penger i militæret hva burde man søke seg inn på da?

8926618[/snapback]

Adm.ass. på NATO-base i utlandet. De får masse tillegg. Kremtjeneste, men det stilles visse krav. Ellers kan du i marinen være heldig å få mange seilingsdøgn i utenlandsk farvann (f.eks. svensk). Da blir det også litt tillegg.

Lenke til kommentar
Januarinnrykket i år her i Sambandsbataljonen hadde en gjennomsnittstid på 18 minutter, og bestemann løp på litt over 14 minutter. Det skal sies at dette var et særdeles sjanseløst innrykk, og 40% av rekruttene ble dimittert.

8935568[/snapback]

Du store tid! Hva er normal dimmerate? Jeg hører at offiserer kaller ungdommen "for urban", men dette var mer enn jeg hadde drømt om.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hva med MDK? Hva med fregatten med vpl-er som dro til Libanon? Hva med de som drar til utlandet etter ni måneder? Hva med de som får dra til utlandet i forskjellige "attaché-stillinger"? Hva med de vakt og sikring-soldatene som "verver" seg til vakthold av baser i utlandet? Jeg sier ikke at det er vanlig eller at du blir rik, men det går faktisk an å tjene litt ekstra.

8929164[/snapback]

 

Minedykkere tjener ikke ekstra i førstegangstjenesten. De vernepliktige som dro til Libanon var heldige. Har du vervet deg, så er du ikke vernepliktig.

 

Og btw så går det ikke an å være en "minerydder". En minerydder er et fartøy. Minedykker er en annen ting.

 

HVis man har lyst til å tjene bra med penger i militæret hva burde man søke seg inn på da?

8926618[/snapback]

Adm.ass. på NATO-base i utlandet. De får masse tillegg. Kremtjeneste, men det stilles visse krav. Ellers kan du i marinen være heldig å få mange seilingsdøgn i utenlandsk farvann (f.eks. svensk). Da blir det også litt tillegg.

8935685[/snapback]

 

Stikkordet når det gjelder tillegg er "litt".

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har blitt innkalt til å møte opp på Sjøforsvarets rekruttskole på Madla den 27. September 2007. Det er greit nok i og for seg, men jeg har to spørsmål;

 

1) Vil min utdannelse som jeg regner med å begynne på høsten 2008, bli avbrutt av førstegangstjenesten? Varer den faktisk i 12 måneder eller kan man gå før hvis man skal på universitetsstudier?

 

2) Jeg forbedre en eller to karakterer fra videregående, og tenkte å bruke militæret til nettopp dette. Men fristen for oppmelding til kurs ved Voksenopplæringen er visstnok 15. September. Hva skal jeg gjøre for å komme med på kurs?

 

(Jeg er usikker på om fristen 15. September egentlig er fristen for oppmelding til privatisteksamen eller til selve kurset. Fristen for privatisteksamen på våren er 15. Januar)

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
1) Vil min utdannelse som jeg regner med å begynne på høsten 2008, bli avbrutt av førstegangstjenesten? Varer den faktisk i 12 måneder eller kan man gå før hvis man skal på universitetsstudier?

 

Det er veldig stor sannsynlighet for at du får lov til å skoledimme. Jeg har faktisk aldri hørt om noen fra septemberkullet som ble nektet skoledimming.

 

2) Jeg forbedre en eller to karakterer fra videregående, og tenkte å bruke militæret til nettopp dette. Men fristen for oppmelding til kurs ved Voksenopplæringen er visstnok 15. September. Hva skal jeg gjøre for å komme med på kurs?

8937859[/snapback]

 

Det er sikkert fristen for kursene som retter seg mot eksamener i desember. Jeg var septemberkull og tok to eksamener under førstegangstjenesten i mai.

Lenke til kommentar
Hva med MDK? Hva med fregatten med vpl-er som dro til Libanon? Hva med de som drar til utlandet etter ni måneder? Hva med de som får dra til utlandet i forskjellige "attaché-stillinger"? Hva med de vakt og sikring-soldatene som "verver" seg til vakthold av baser i utlandet? Jeg sier ikke at det er vanlig eller at du blir rik, men det går faktisk an å tjene litt ekstra.

8929164[/snapback]

 

Minedykkere tjener ikke ekstra i førstegangstjenesten.

Da har du hørt noe annet det jeg har hørt.

 

Har du vervet deg, så er du ikke vernepliktig.
Nei. Man trenger vel ikke verve seg for "attaché-stillinger" eller for å stå på liste for vakthold i utlandet? De som drar til utlandet etter ni måneder, blir vel dimittert for så å være grenaderer mens de i prinsippet fullfører resten av førstegangstjenesten.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...