Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Da har du hørt noe annet det jeg har hørt.

 

Jeg har tilbragt 2 år på samme base som kommandoen, vært på fylla med dem, hatt dem i fysisk. Jeg er rimelig sikker gitt. Selvsagt finnes det unntak, men jeg har ikke hørt om noen.

 

Har du vervet deg, så er du ikke vernepliktig.
Nei. Man trenger vel ikke verve seg for "attaché-stillinger" eller for å stå på liste for vakthold i utlandet? De som drar til utlandet etter ni måneder, blir vel dimittert for så å være grenaderer mens de i prinsippet fullfører resten av førstegangstjenesten.

 

En grenader er ikke vernepliktig. Jeg dimmet etter 11 måneder for å engasjere meg og da var jeg ikke vernepliktig, men ansatt den 12. måneden.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har tilbragt 2 år på samme base som kommandoen, vært på fylla med dem, hatt dem i fysisk. Jeg er rimelig sikker gitt. Selvsagt finnes det unntak, men jeg har ikke hørt om noen.

Jaja, du har helt sikkert rett. Men det var nemlig det jeg fikk høre av en kompis av meg som har en venn i MDK.

 

En grenader er ikke vernepliktig. Jeg dimmet etter 11 måneder for å engasjere meg og da var jeg ikke vernepliktig, men ansatt den 12. måneden.

Naturlig nok ikke, nei. På papiret er man grenader de siste månedene, men man ville nok aldri sluppet så tidlig om man ikke hadde vervet seg til utenlandstjeneste. Om man tjener seg opp en del ekstra cash de tre siste månedene under tittelen "grenader" eller "menig" er egentlig ikke så viktig, for poenget er nemlig det at man faktisk kan tjene seg opp litt ekstra penger som resultat av tjenesten.

Endret av Synthem
Lenke til kommentar

Hei =)

Jeg har nå vært inne til førstegangstjeneste i 9 måneder. Jeg er nå hjemme på perm, og for et par dager siden begynnete jeg å få feberlignende tendenser, og jeg lå med det et par dager til jeg dro til legen, og jeg hadde fått kyssesyken =/

Hva kommer til å skje framover nå da? jeg dimmiterer 10 august, så...

Lenke til kommentar

hallyboy:

Reis opp igjen, og snakk med troppsjefen din. Mulig du får dimitere tidlegare - du må opp att uansett, for å levere utstyr, hente eventuelle ting du har der etc..

 

Okei, sett at jeg ville blitt marinejeger. Hva er det man må gjøre da? Jeg kommer på sesjon og sier jeg vil bli marinejeger? Hva skjer i så fall etter det?

 

I første omgang er det vel det du må gjøre, ja. Søke deg spesielt til MJK-tjenste. Deretter får du innkalling til opptak - kjem du inn blir du der ut førstegangstjenesten. Blir du kasta ut får du tilbud om å reise til andre avdelingar.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Hei.

 

Håper noen her inne kan svare meg på et par spørsmål ang. helikopter- og flermotorsutdannelse i Forsvaret:

 

- Hvilken begynnerlønn får man av overnevnte yrker?

- Hvilke arbeidsoppgaver kan man regne med? Instruktørjobb, fly soldater, fly varer o.l.?

- Mye jobbing innenlands, eller utenlands?

- Jeg ser for meg at dette ikke er noen 9-4 jobb, jobber man sånn "Nordsjøen-opplegg" med 2 uker på - 3 uker av?

- Hvis jeg ønsker å slutte før de 12 (8 for helikopterpilot, visstnok) årene er omme, hvilke muligheter har jeg da? Må jeg betale noen gebyrer e.l.?

 

Jeg har lest gjennom det som står på mil.no, men jeg er litt mer ute etter erfaringer og informasjon utenfor "reklamen" deres - hvis dere skjønner.

 

Prøvde også å sende overnevnte spørsmål til Luftforsvaret, men fikk bare link til noen PDF-greier, ingen direkte svar på spørsmålene.

 

Takker for svar (:

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Blir du kasta ut får du tilbud om å reise til andre avdelingar.

8950870[/snapback]

 

Ryker du tidlig, joiner du en tropp på KNM HH som hovedsaklig består av MDK-, KJK- og MJK-drop outs. Ryker du sent er det sannsynlig at du får en tjeneste hos MJK/U, DFS e.l.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Hei =)

Jeg har nå vært inne til førstegangstjeneste i 9 måneder. Jeg er nå hjemme på perm, og for et par dager siden begynnete jeg å få feberlignende tendenser, og jeg lå med det et par dager til jeg dro til legen, og jeg hadde fått kyssesyken =/

Hva kommer til å skje framover nå da? jeg dimmiterer 10 august, så...

8950327[/snapback]

 

Om du ikke er i form til å transportere deg til leiren kan du vel ta en tur til legen for å få skrevet en erklæring etc.

Lenke til kommentar
Da var innkallingspapirene kommet. Oppmøte 9 augst på sessvollmoen, innen klokken 0800..

 

Hvilken transportmetode skal jeg ta? Bor i Trondheim. Dekker de fly feks. fra værnes eller må jeg sitte på tog i 6-7 timer?

8956949[/snapback]

De dekker billigste reisemåte. Dvs at du gjerne må fly, men de vil damest sannsynlig kun dekke det en togbillett koster. Får du en billig tilbuds-flybillett som er billigere enn tog, er det bare å oppgi tog som reisemåte. De krever ikke at du har togbillett.

 

Men for sikkerhets skyld er det lurt å sjekke med vernepliktsverket i tilfelle de har omgjort sin policy og du kan få fly dekket.

Lenke til kommentar
Okei, greit å vite.

 

Noe mer kjekt jeg må vite før sessvollmoen? Noe lurt å huske?

 

Hva skal skje der? Blir jeg sendt videre til bardufoss senere den dagen?

8957436[/snapback]

 

Sessvoll er vel hovedsaklig MP og FSAN. Så der er det en merkelig blanding av Nazi befal, og dei slappe befala (som oftest sykepleiera etc med befal).

kjedelig plass vertfall. kompis av meg hadde oppmøte på sessvoll, vart sendt til Setermoen samme dagen. så du blir nok sendt til bardufoss samme dagen du også.

 

er 3 flyavganger fra Gardemoen til bardufoss kver dag. og derfor prøver militæret å samle opp flest mulig på samme flyet. er så og sei stappfult av soldater kver gang en skal heim.

Endret av Solefald
Lenke til kommentar

Skal du i CSS-bataljonen SvennAndre? I så fall ses vi der ;) Skal også møte i Oslo/hvor-det-nå-var 9. august kl 8 før det er videre til Bardufoss. Tenker jeg tar en natt på hotell i Oslo fremfor å være på reisefot hele natten. Fyttihelsike for et tidspunkt. Kunne de ikke satt det til litt senere på dagen slik at folk bare kunne hoppet på et fly? Makan...

 

Og by the way; Pakketips til rekruttskolen

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

CSS ja, da ender du på den kasserna eg er på no, men skal takk gud flytte no til bedre kasserne og vi får ete på befalsmesse.

 

så lenge du bur ilag med greie folk, så er det absolutt mulig å ha det gøy i bardufoss. ;)

 

bra det ikkje er berre eg som er oppe seint:P krangling med dama er alltid gøy.

Endret av Solefald
Lenke til kommentar

Loomy; Stilig! Jepp, CSS here I come(såfremt ikke noe skjer)

 

Jepp, tidspunktet er litt jalla, vet ikke helt hva jeg får til, men vet det går fly fra værnes 06:15 eller noe. Tidligst.

 

Solefald; Jada, går inn i militæret med et smil. Vil jo være der, så ser fram til å møte nye folk. Hører det er et greit velferdstilbud der oppe, istindpoitalen og noe om en pub som har øl til 1kr i 10minutter? ^^,

 

Samtidig vil jeg bruke tida der oppe til å komme i form.

Lenke til kommentar
Sånn. Da har jeg snakket med VPV og bekreftet at jeg skal til Madla og ikke Bardaufoss. Jeg skal være der i 2 mnd før jeg flytter tilbake til Oslo og tjenestegjøre resten av tiden min her.

8967836[/snapback]

For å sikre deg at du faktisk havner i Oslo og tjenestegjør resten av tiden din der, vil det være lurt å gjøre det godt på rekruttskolen. Gjerne meld deg på et verv, som f.eks. vaskesjef eller lignende. Da får du muligheten til å gi et godt inntrykk, som også vil gjenspeiles i valgfriheten din når det kommer til å velge tjenestested etter rekruttskolen.

Det kommer litt ann på prosedyren som troppsjefen din vil bruke, men på troppen jeg var på, så ble det valgt en ny brakkesjef hver uke, som sto for å få delt ut forskjellige forbruksvarer som skopuss og våpenolje, samt ta seg av innsamlinger, opptellinger, avmelding av tropp på morgenen og så videre. Om du melder deg frivillig til dette i hvert fall en av ukene, vil du nok gjøre godt inntrykk. På min tropp var det bare første uken brakkesjefen meldte seg frivillig, og resten av rekruttskoletiden valgte troppsjefen hvem som skulle være det. Han var da litt taktisk og valgte en av de som alltid ødela for resten av troppen ved å komme for sent osv. til brakkesjef de tre siste ukene, så han fikk føle hvordan det var å måtte vise ansvar. Det funka bra ;)

Ellers er det lurt å ha en generell positiv innstilling til det meste. Du vet aldri når troppsbefalene tar seg bemerkninger på oppførselen din, både positive og negative.

Jeg gjorde det bare delvis bra på rekruttskolen, og jeg endte opp på sentralbord-tjeneste. En annen på rommet mitt gjorde det også bare delvis bra. Han endte opp på Bardufoss, når han søkte seg til Stavanger.

Om du føler deg sliten og lei av rekruttskolen, ikke la det gå ut over humøret ditt eller viljestyrken din. Bare tenk at rekruttskolen varer bare to måneder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...